نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران
2 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه یزد
3 استادیار دانشگاه یزد
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی ذهن آگاهی، خلاقیت و عملکرد تحصیلی بر بهزیستی روانی با میانجی مشکلات روانشناختی در دانشجویان اجرا گردید. روش به کار گرفتهشده در این پژوهش همبستگی و از نوع تحلیل مسیر بود. شرکتکنندگان در این پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه یزد بودند که بهصورت تصادفی طبقهای 370 دانشجو انتخاب شدند. در این پژوهش از آزمون بهداشت روانی، پرسشنامه ذهن آگاهی و خلاقیت استفاده شد و بهعلاوه معدل کل تا ترم آخر دانشجویان بهعنوان عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. پس از توزیع پرسشنامهها و گردآوری اطلاعات موردنیاز به کمک نرمافزار SPSS و AMOS به تحلیل اطلاعات اقدام شد. نتایج نشان داد که مدل طراحی شده از برازش خوبی برخوردار بود و رابطه ذهن آگاهی، خلاقیت با بهزیستی روانشناختی معنیدار بود ولی رابطه مستقیم عملکرد تحصیلی با مشکلات روانشناختی معنیدار نبود. همچنین رابطه غیرمستقیم خلاقیت و ذهن آگاهی به بهزیستی با میانجی مشکلات روانشناختی معنیدار بود؛ اما رابطه غیرمستقیم عملکرد به بهزیستی با میانجی مشکلات روانشناختی معنیدار نبود. نتایج با توجه به پژوهشها و دیدگاههای نظری مورد بحث قرارگرفت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Role of Creativity, Mindfulness and Academic Performance on Well-Being: with Mediating Role of Psychological Problems
نویسندگان [English]
- Morteza Omidian 1
- Shadi Ahmadi 2
- Samaneh Asadi 3
1 Associate Professor, Ahvaz Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran
2 department of psychology, Faculty of Educational science and Psychology, Yazd University
3 Department of psychology, Faculty of educational science and psychology, Yazd University
چکیده [English]
The purpose of this study was to investigate the causal relationship of mindfulness, creativity and academic performance with well-being, with mediating role of psychological problems in university students. The method used in this study was correlational, the path analysis. Participants in this research were all undergraduate students of Yazd University, from whom 370 stucdent were randomly selected. The instruments used in this research were, Mental Health Test, for measuring well-being and problems, the Mindfulness Questionnaire, Creativity Test, and grade-point average of the final semester. After distributing the questionnaires and collecting the required data, analysis was performed. The results showed that the designed model was well fited to the data, and the causal relationships between mindfulness, well-being, creativity and psychological well-being were significant. Also, the direct causal relationship between academic performance and psychological well-being was significant, but the direct relationship between academic performance and psychological problems was not significant. The indirect causal relationship of creativity and mindfulness to well-being, through psychological problems, was significant, but the causal relationship of academic performance to well-being through psychological problems was not significant. The results were discussed with respect to the research and theoretical perspectives.
کلیدواژهها [English]
- mindfulness
- creativity
- Academic Performance
- problems
- well-being
- university students