نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3 استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
4 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر سازگاری، بهزیستی مدرسه و تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان پسر مدارس استعدادهای درخشان دوره اول متوسطه شهر اهواز انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر مدارس استعدادهای درخشان دوره اول متوسطه شهر اهواز مشتمل بر 538 نفر در سال تحصیلی 96-1395 بودند. در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. در نهایت بر اساس لیست دانشآموزان دوره اول متوسطه 30 دانشآموز که ملاکهای ورود به مطالعه را داشتند انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایشی و گروه گواه تقسیم شدند. پژوهش حاضر یک تحقیق آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری (2 ماهه) با گروه گواه بود. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سازگاری تحصیلی، پرسشنامه بهزیستی مدرسه و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان بود. اعضای گروه آزمایشی به مدت 10 جلسه تحت آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر سازگاری، بهزیستی مدرسه، راهبردهای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان استعدادهای درخشان دورههای اول متوسطه شهر اهواز مؤثر بوده است. همچنین در مرحله پسآزمون و پیگیری، بین گروه آزمایشی و گروه گواه، در میزان سازگاری، بهزیستی مدرسه، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان تفاوت معنیداری وجود دارد. بر این اساس آموزش مهارتهای تنظیم شناختی هیجان میتواند بهعنوان یک روش مداخلهای مفید جهت افزایش سازگاری، بهزیستی مدرسه و تنظیم شناختی هیجانی و در نتیجه کارآمدی بهتر دانشآموزان بکار رود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effects of Teaching Cognitive Regulation of Emotion Strategies on Social Adjustment and Well Being of Male Gifted Students
نویسندگان [English]
- Hemmat nourali 1
- Alireza Hajiyakhchali 2
- Manizheh shehniyailagh 3
- Gholamhosien Maktabi 4
1 PhD student in Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
3 Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
4 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
چکیده [English]
Introduction
Teaching the skills and strategies of emotional regulation can be influential in individuals' adjustment and can function as a preventive factor in the relationship between background factors and adjustment. The present study aimed to investigate the effects of teaching the cognitive regulation of emotion strategies on social adjustment and well being of male students in gifted junior high schools in Ahvaz.
Method
The study employed a quasi-experimental with a pretest-posttest design including a two-month interval follow-up. The research population included all male students from gifted junior high schools in Ahvaz, in the academic year of 2016-2017 (n = 538). Data was collected through multi-stage cluster sampling. From a list, 30 students who possessed the criterion to enter the study were selected and randomly assigned to experimental or control group. The research instruments included theSinha and Singh's Adjustment Inventory for High School Students Questionnaire, Granefski and Kraaij Emotion Regulation Questionnaire and Kaplan and Maher's School Well-Being Questionnaire. Both groups underwent a pretest, posttest and a two- month follow-up. In implementing the treatment, the experimental group received instruction on the skills of cognitive regulation of emotion for 20 hours in 10 sessions, while the control group received no instruction.
Results
The results of mixed ANOVA indicated that teaching the cognitive regulation of emotion strategies had affected the academic, emotional and social adjustment, as well as school wellbeing of the students from gifted junior high schools in Ahvaz. In addition, results indicated that in the posttest and the follow up, there were significant differences between the experimental and control groups in the degree of academic, emotional and social adjustments, as well as school wellbeing.
Discussion
Based on the findings, it can be concluded that teaching the skills of cognitive regulation of emotion can be employed as a useful intervention method to enhance adjustment (emotional, social and academic) and also school wellbeing, leading to a higher efficacy of students with adjustment and behavioral problems.
کلیدواژهها [English]
- The Strategies of the Cognitive Regulation of Emotion
- social adjustment
- School Wellbeing
- Regulation of Rmotion