نویسنده
استادیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه بین فرهنگی دو کشور ایران و هند از نظر ویژگیهای شخصیتی و رابطه آن با خشنودی شغلی دبیران دبیرستانهای شهر تهران (ایران) و پونا (هندوستان) در سال 1385 انجام گرفته است. متغیرهایی که در این تحقیق بررسی شدهاند شامل خشنودی شغلی و ابعاد آن (خشنودی از ماهیت کار، خشنودی از سرپرستی، خشنودی از حقوق، خشنودی از ترفیعات و خشنودی از همکاران)، و ویژگیهای شخصیتی شامل (روان رنجورخویی، برونگرایی، بازبودن، توافقپذیری و وظیفهشناسی) میباشند. نمونه تحقیق دبیران شهر تهران (224 نفر) و شهر پونا (223 نفر) بودند که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. در این مطالعه از دو پرسشنامه شامل: شاخص توصیف شغل (JDI) اسمیت، کندال و هیولین (1969)، و پرسشنامه شخصیت نئو (NEO)، کوستا و مککری (1992) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین ویژگی شخصیتی روان رنجورخویی و خشنودی از ماهیت کار، خشنودی از همکاران، خشنودی از حقوق، خشنودی از ترفیعات، خشنودی از سرپرستی و خشنودی از شغل به طور کلی در بین دبیران ایرانی و هندی همبستگی منفی وجود دارد. همچنین، بین ویژگی شخصیتی برونگرایی و خشنودی از همکاران، خشنودی از حقوق، خشنودی از ترفیعات، خشنودی از سرپرستی، و خشنودی از شغل به طور کلی در بین دبیران ایرانی و هندی همبستگی مثبت وجود دارد. بین ویژگی شخصیتی باز بودن و خشنودی از همکاران همبستگی منفی و بین ویژگی شخصیتی باز بودن و خشنودی از ترفیعات و خشنودی از شغل به طور کلی در بین دبیران ایرانی و هندی همبستگی مثبت وجود دارد. بین ویژگی شخصیتی توافقپذیری با خشنودی از حقوق، خشنودی از ترفیعات و خشنودی شغلی به طور کلی همبستگی مثبت در بین دبیران ایران و هند مشاهده شد. نتایج دیگر نشان دادند در بین دبیران ایرانی و هندی از لحاظ ویژگی شخصیتی و متغیرهای خشنودی شغلی تفاوت معنیداری وجود دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Comparative Study of Personality Factors and Job Satisfaction among Iranian and Indian High School Teachers
نویسنده [English]
- S. Mohammadi
Assistant Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Tarbiat Moallem University
چکیده [English]
This study investigates the relationships between job satisfaction and the Big Five personality variables among the high school teachers in Tehran (Iran) and Puna (India) in 1385.Job satisfaction variables includedsatisfaction with work, satisfaction with pay, satisfaction with promotions, satisfaction with supervisor, satisfaction with people at work, and personality variables consisted of neuroticism, extraversion, openness, agreeableness and conscientiousness. The sample consisted of 224 teachers from Tehran and 223 teachers from Puna, teaching in the high schools, who were randomly selected. The instruments of this research consist of two questionnaires including: The Neo-Five Factors Inventory (Neo-FFI) by Costa & McCrae (1992) and Job Descriptive Index (JDI) by Smith, Kendall, & Hulin (1969). The results showed that there were significant negative correlations between neuroticism and satisfaction with nature of work, satisfaction with job in general, satisfaction with pay, satisfaction with people, satisfaction with promotions, and satisfaction with supervisor among Iranian and Indian high school teachers. Also there were significant positive correlations between extraversion and satisfaction with people, satisfaction with pay, satisfaction with promotions, satisfaction with supervisor, and satisfaction with nature of work in general among Iranian and Indian high school teachers. There were significant negative correlations between openness and satisfaction with people among Iranian and Indian high school teachers. But there were significant positive correlations between openness and satisfaction with promotions and satisfaction with work in general among Iranian and Indian high school teachers. There were significant positive correlations between agreeableness and satisfaction with pay, satisfaction with promotions, satisfaction with work in general among Iranian and Indian high school teachers. Iranian teachers, compared to Indian teachers, were higher in job satisfaction, and there were different personality factors among Iranian and Indian teachers.
کلیدواژهها [English]
- job satisfaction
- personality factors
- Iranian
- Indian
- teachers