مقایسه اثربخشی آموزش فنون درمان مبتنی بر کیفیت زندگی و رفتار درمانی دیالکتیکی بر تحمل پریشانی دانشجویان دختر دارای اعتیاد به گوشی های هوشمند

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‌شناسی عمومی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.

2 دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران

3 دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.

4 استاد گروه روان‌شناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

10.22055/psy.2020.31566.2439

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مقایسة اثربخشی آموزش فنون درمان مبتنی بر کیفیت زندگی و رفتار درمانی دیالکتیکی بر تحمل پریشانی دانشجویان دختر رشته روان‌شناسی مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز که دارای اعتیاد به گوشی‌های هوشمند بودند، انجام شد. در این مطالعة نیمه آزمایشی، از بین دانشجویانی که نمرة آنان در مقیاس اعتیاد به گوشی‌های هوشمند (SAS)، دو انحراف معیار بالاتر از میانگین و در مقیاس تحمل پریشانی (DTS)، یک انحراف معیار پایین‌تر از میانگین بود، 45 نفر به صورت هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند. تعداد افراد هر سه گروه 15 نفر بود. آزمودنی‌های گروه اول و دوم به مدت 8 جلسة دو ساعتی تحت آموزش فنون درمان مبتنی بر کیفیت زندگی و رفتار درمانی دیالکتیکی قرار گرفتند اما گروه کنترل، هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. در آخرین جلسه، مجدداً پرسشنامه‌ها در مورد هر سه گروه اجرا شد. پس از سه ماه از اجرای پس‌آزمون، مجدداً پرسشنامه تحمل پریشانی در مورد تمام آزمودنی‌ها اجرا شد تا اثرات آموزش فنون، در طول زمان مشخص شود. نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که آموزش فنون رفتار درمانی دیالکتیکی در مقایسه با درمان مبتنی بر کیفیت زندگی، بر افزایش تحمل پریشانی موثر بوده است (05/0< P). همچنین نتایج تحلیل واریانس یک‌راهه نشان داد که اثربخشی آموزش فنون رفتار درمانی دیالکتیکی در پیگیری سه ماهه نیز حفظ شده است (01/0< P). پس با آموزش فنون رفتار درمانی دیالکتیکی می‌توان تحمل پریشانی را که احتمالاً یکی از دلایل اعتیاد

کلیدواژه‌ها


Agha Yusefi, A., Dahestani, M., Abaspour, P., Bakhtiari, M., & Vafaee, S. (2015). Evaluation of the effectiveness of quality of life therapy (QOLT) on individual well-being and happiness of infertile women. Mediterranean Journal of Social Sciences, 6(6), 87-91. [Persian]
Alavi, K., Modarrese Gharavi, M., Amin-Yazdi, S. A. & Salehi-Fadardi, J. (2011). Effectiveness of group dialectical behavior therapy (based on core mindfulness, distress tolerance and emotion regulation components) on depressive symptoms in university students. Journal of Fundamentals of Mental Health, 2(50), 124-135. [Persian]
Andami-khoshk, A. (2013). The mediating role of resilience in the relationship between metacognitive emotion regulation and distress and life satisfaction. Master's degree, Allameh Tabataba'i University. [Persian]
Baer, R. A., Smith, G. T., Lykins, E., Button, D., Krietemeyer, J., Sauer, S., Walsh, E., Duggan, D., & Williams, J. M. (2008). Construct validity of the five fact mindfulness questionnaire in meditating and nonmeditating samples. Assessment, 15(3), 329-42.
Bagian Kulehmarzi, M. J., Karami, J., Momeni, K., & Elahi, A. (2019). The effect of integration of dialectical behavior therapy based on compassionate mind on reduction of cognitive reactivity and motivation for suicide attempts in attempted suicide. Journal of Psychological Achievements, 26(2), 22, 1-26. [Persian]
Berking, M., Wupperman, P., Reichardt, A., Pejic, T., Dippel, A. & Znoj, H.(2008). Emotion-regulation skills as a treatment target in psychotherapy. Behav Res Ther, 46(11), 1230-7.
Bohus, M., Haaf, B., Simms, T., Limberger, M. F., Schmahl, C., & Unckel, C. (2004). Effectiveness of inpatient dialectical behavioural therapy for borderline personality disorder: A controlled trial. Behaviour Research & Therapy, 423, 487-999.
Buckner, D., Keough, M. E., & Schmidt, N. B. (2007). Problematic alcohol and cannabis use among young adults: The role of depression and discomfort and distress tolerance. Addict Behav, 32, 1957-63.
Burdick, D. (2018). Mindfulness: Skills workbook for clinicians & clients. Tehran: Arasbaran. [Persian]
Carr, A. (2011). Positive psychology: The science of happiness and human strengths (2nd Ed.). New York, NY, US: Routledge/Taylor & Francis Group.
Chun, J. (2018). Conceptualizing effective interventions for smartphone addiction among Korean female adolescents. Children and Youth Services Review, 84, 35-39.
Fischer, J. R. (2007). Treatment of co-morbid methamphetamine substance abuse and borderline personality disorder features using modified dialectical behavior therapy. Ph.D. Dissertation. USA: Western Michigan University, College of psychology.
Frisch, M. B. (2013). Evidence-based well-being/positive psy­chology assessment and intervention with quality of life therapy and coaching and the Quality of Life Inventory (QOLI). Social Indicators Research, 114(2), 193–227.
Frisch M. B. (2006). Quality of life therapy: Appling a life satisfaction approach to positive psychology and cognitive therapy. Hoboken, NJ: Wiley.
Hasani, J., & Shahmoradifar, T. (2016). Effectiveness of process emotion regulation strategy training in difficulties in emotion regulation. J Mil Med, 18(1), 339-346. [Persian]
Kajbaf, M. B., Hoseini, F., Ghamarani, A., & Razazian, N. (2017). Comparison of effectiveness of quality of life therapy and treatment based on Islamic spirituality on distress tolerance, stress, anxiety, and depression in women with tension headaches. Journal of Clinical Psychology, 1(33), 21-38. [Persian]
Kaiser, A. J., Milich, R., Lynam, D. R., & Charnigo, R. J. (2012). Negative urgency, distress tolerance, and substance abuse among college students. Addictive Behaviors, 37(10), 1075-1083.
Kakabarayi, K., & Azami, E. (2016). The distress tolerance prediction model based on brain behavioral systems and poor emotional regulation. Nasime Tandorosti, 1(17), 1-9.
Kee I. K., Byun J. S., Jung J. K., & Choi J. K. (2016). The presence of altered craniocervical posture and mobility in smartphone-addicted teenagers with temporomandibular disorders. Journal of Physical Therapy Science, 28(2), 339–346.
Koo, H. J, & Kwon, J. H. (2014). Risk and protective factors of Internet addiction: A meta-analysis of empirical studies in Korea. Yonsei Medical Journal, 55(6), 1691-1711.
Kwon, M., Kim, D.J., Cho, H., Yang, S. (2013). The smartphone addiction scale: Development and validation of a short version for adolescents. Plosone, 8(12), 1-7.
Kwon, M., Lee, J.-Y., Won, W.-Y., Park, J.-W., Min, J.-A., Hahn, C., Gu, X., Choi, J.-H., & Kim, D.-J. (2013). Development and validation of a smartphone addiction scale (SAS). PloS one, 8, e56936.
Lee, S., & Mason, M. (2018). Effectiveness of brief DBT-informed group therapy on psychological resilience: A preliminary naturalistic study. Journal of College Student Psychotherapy, 33(1), 25-37.
Lee, H., Ahn, H., Choi, S., & Choi, W. (2014). The SAMS: Smartphone addiction management system and verification. Journal of Medical Systems, 38(1), 1-10.
Lee, Y. K., Chang, C. T., Lin, Y., & Cheng, Z. H. (2014). The dark side of smartphone usage: Psychological traits, compulsive behavior and
technostress. Computers in Human Behavior, 31, 373-383.
Linehan, M. M. (2014). Skills training manual for treating borderline personality disorder. Tehran: Arjomand. [Persian]
Lin, M. B., & Huang, Y. P. (2017). The impact of walking while using a smartphone on pedestrians’ awareness of roadside events. Accident Analysis & Prevention, 101, 87-96.
Lutz, A., Slagter, H. A., Dunne, J. D., & Davidson, R. J. (2008). Attention regulation and monitoring in meditation. Trends Cogn Sci, 12(4), 163-169.
McKay, M., Wood, J., & Brantley, J. (2012). The dialectical behavior therapy. Tehran: Arjomand. [Persian]
Miller, A. M., Rathus, J. H., & Linehan, M. M. (2007). Dialectical behavior therapy with suicidal adolescent. New York: Guilford.
Morovati, Z., & Yadgari, R. (2019). Comparison of loneliness and coping self-efficacy in cell phone addicted and normal female college students. Journal of Psychological Achievements, 26(2), 243-262. [Persian]
Motahhari, S., Etemadi, A., Shafiabady, A., & Qorbani Vanajemi, M. (2016). The effectiveness of psychotherapy based on quality of life improvement on emotion regulation and relapse prevention in addicts. Practice in Clinical Psychology, 4(1), 25-32. [Persian]
Neacsiu, A., Rizvi, S., & Linehan, M. (2010). Dialectical behavior therapy skills use as a mediator and outcome of treatment for borderline personality disorder. Behaviour Research and Therapy, 48, 832-839.
Newberg, A. B., Wintering, N., Waldman, M. R., Amen, D., Khalsa, D. S., & Alavi, A. (2010). Cerebral blood flow differences between long-term meditators and non-meditators. Conscious Cogn, 19(4), 899-905.
Nila, K., Holt, D. V., Ditzen, B, & Aguilar-Raab, C. (2016). Mindfulness-based stress reduction (MBSR) enhances distress tolerance and resilience through changes in mindfulness. Ment Health Prev, 4(1), 36-41.
Samaha, M., & Hawi, N. (2016). Relationships among smartphone addiction, stress, academic performance, and satisfaction with life. Computers in Human Behavior, 57, 321-325.
Sanghvi, H., & Rai, U. (2015). Internet addiction and its relationship with emotional intelligence and perceived stress experienced by young adults. The International Journal of Indian Psychology, 3(1), 64-76.
Simons, J. S., & Gaher, R. M. (2005). The distress tolerance scale: Development and validation of a self-report measure. Motivation and Emotion, 20(9), 83-102.
Sin, N. L., & Lyubomirsky, S. (2009). Enhancing well-being and alleviating depressive symptoms with positive psychology interventions: a practice-friendly meta-analysis. J Clin Psychol, 65(5), 467-87.
Skues, J., Williams, B., Oldmeadow, J., & Wise, L. (2016). The effects of
boredom, loneliness, and distress tolerance on problem internet use among university students. International Journal of Mental Health and Addiction, 14(2), 167-180.
Zvolensky, M. J., Vujanovic, A. A., Bernstein, A., & Leyro, T. (2010). Distress tolerance: Theory, measurement, and relations to psychopathology. Current Directions in Psychological Science, 19(6), 406-410.
Zvolensky, M. J., Bernstein, A., & Vujanovic, A. A. (2011). Distress tolerance: Theory, research, and clinical application. New York: Guilford Press.