نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای روانشناسی، دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

3 استاد، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

4 استاد گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف طراحی و آزمون الگویی از پیشایندها و پیامدهای راهبردهای مقابله‌ای تحول‌خواه انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود . جامعه آماری 350 نفر از کارکنان شرکت ملی حفاری ایران بودند که به صورت نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه‌های راهبردهای مقابله‌ای تحول‌خواه، شخصیت پویا، جهت‌گیری هدف یادگیری، استرس شغلی، توانمندسازی روانشناختی، سازگاری شغلی، انگیزش شغلی، عملکرد شغلی، تعالی‌یابی شغلی، بهزیستی حرفه‌ای، تعهد سازمانی و خشنودی شغلی بود. داده‌ها از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و تحلیل واسطه‌ای تحلیل شدند. تحلیل‌های الگویابی معادلات ساختاری برازندگی الگوی پیشنهادی را با داده‌ها مورد حمایت قرار دادند. نتایج حاکی از اثر مثبت شخصیت پویا و جهت‌گیری هدف یادگیری بر راهبردهای مقابله‌ای تحول‌خواه، اثر منفی راهبردهای مقابله‌ای تحول‌خواه بر استرس شغلی، اثر مثبت راهبردهای مقابله‌ای تحول‌خواه بر توانمندسازی روانشناختی، سازگاری شغلی، انگیزش شغلی، عملکرد شغلی، تعالی‌یابی شغلی، بهزیستی حرفه‌ای، تعهد سازمانی و خشنودی شغلی، اثر منفی استرس شغلی بر انگیزش شغلی، اثر مثبت توانمندسازی روانشناختی و سازگاری شغلی بر انگیزش شغلی، اثر مثبت انگیزش شغلی بر عملکرد شغلی، تعالی‌یابی شغلی، بهزیستی حرفه-ای، تعهد سازمانی و خشنودی شغلی و اثر غیرمستقیم راهبردهای مقابله‌ای تحول‌خواه بر عملکرد شغلی، تعالی‌یابی شغلی، بهزیستی حرفه‌ای، تعهد سازمانی و خشنودی شغلی از طریق انگیزش شغلی بود. برازش بهتر از طریق همبسته کردن خطاهای یک مسیر حاصل شد.
کلید واژگان: راهبردهای مقابله‌ای تحول‌خواه، مدل معادلات ساختاری، استرس شغلی، عملکرد شغلی

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing and testing a model of precedents and outcomes of proactive coping skills in National Iranian Drilling Company (NIDC)

نویسندگان [English]

  • Abdolvahab simin 1
  • Abdolzahra Naami 2
  • Nasrin Arshadi 3
  • Seyed Esmail Hashemi 4

1 Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University Ahvaz, Ahvaz, Iran

2 Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University Ahvaz, Ahvaz, Iran

3 Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University Ahvaz, Ahvaz, Iran

4 Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University Ahvaz, Ahvaz, Iran

چکیده [English]

Results and Conclusion
Data were analyzed using structural equation modeling (SEM) and mediation analysis. Structural equation modeling analyses indicated that the proposed model fit the data properly. The results also supported the positive effect of personality proactive and learning goal orientation on proactive coping, the negative effect of proactive coping on job stress, the positive effect of proactive coping on psychological empowerment, occupational adjustment, job motivation, job performance, job crafting, occupational well-being, organizational commitment & job satisfaction, the negative effect of job stress on job motivation, the positive effect of psychological empowerment and occupational adjustment on job motivation, the positive effect of job motivation on job performance, job crafting, occupational well-being, organizational commitment & job satisfaction, and indirect effect of proactive coping on job performance, job crafting, occupational well-being, organizational commitment & job satisfaction through job motivation. The better fitness were achieved by correlating the errors of the One paths.

کلیدواژه‌ها [English]

  • proactive coping
  • precedents
  • outcomes
Abdollahi, B., & Nawhabrahim, A. S. (2006). Empowering employees is the golden key to human resource management. Tehran: Virayesh Publications. [Persian]
Amini Khoei, N., Sheikhiani, M., & Fakuri, Z. (2011). The relationship between coping skills and mental health among female teacher students. Journal of Women and Society, 2(6), 103-128. [Persian]
Baharloo, M. (2013). Designing and testing a model of psychological empowerment antecedents and consequences in Maroon Oil and Gas Company. Master of Science Degree in Organizational Industrial Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz. [Persian]
Balfour, D., & Wechsler, B. (1990). Organizational commitment: A reconceptualization and empirical test of public-private differences. Review of Public Personnel Administration, 10(3), 23-40.
Bateman, T. S., & Crant, J. M. (1993). The proactive component of organizational behavior: A measure and correlates. Journal of Organizational Behavior, 14, 103-118.
Button, S., Mathieu, J., & Zajac, D. (1996). Goal orientation in organizational behavior research: A conceptual and empirical foundation. Organizational Behavior andHuman Decision Processes, 67, 26-48.
Carver, C. S., & Smith, C. J. (2010). Personality and coping. Annual Review of Psychology, 60, 184-195.
Conger, J. A., & Kanugo, R. N. (1988). The empowerment process: In tegrating and practice. Academy of Management Review, 13, 471-482.
Dawis, R. V., & Lofquist, L. H. (1984). A psychological theory of Work adjustment. Minneapolis, MN: University of Minnesota press.
Ersen, O., & Bilgiç, R. (2018). The effect of proactive and preventive coping styles on personal and organizational outcomes: Be proactive if you want good outcomes. Industrial and Organisational Psychology, Research Article, 13(2), 1-14.
Gan, Y., Hu, Y., & Zhang, Y. (2010). Proactive and preventive coping in adjustment to college. The Psychological Record, 60, 643-658.
Greenglass, E. R., Schwarzer, R., Jakubiec, S. D., Fiksenbaum, L., & Taubert, S. (1999). The Proactive Coping Inventory (PCI): A multidimensional research instrument. Paper presented at the 20th International Conference of the STAR (Stress and Anxiety Research Society) Cracow, Poland, July 12-14.
Khajepour. N. (2014). The role of organizational barriers in creating job stress with the Moderating role of goal orientation, career success, and organizational Virtuousness (Case study: Khuzestan steel industries co.). International Journal of Current Life Sciences, 12(4), 11967-11971.
Kumar, R., & Varma, B. (2017). Study of job satisfaction in relation to work motivation and occupational stress among bank managers. The International Journal of Indian Psychology, 164-174.
Li, A., Bagger, J., & Cropanzano, R. (2016). The impact of stereotypes and supervisor perceptions of employee work-family conflict on job performance ratings. Human Relations, 13(2), 1-27.
Li, N., Liang, J., & Crant, J. M. (2010). The role of proactive personality in job satisfaction and organizational citizenship behavior: A relational perspective. Journal of Applied Psychology, 95(2), 395-404.
Min-Ning, Y., Chao-Hsiang, H., & Chung-Wei, L. (2017). The relationships among perceived work stress, subjective well-being, and depression: Proactive coping as a mediator. International Journal of Research Studies in Psychology, 6(1), 15-25.
Amini Khooei, N., Sheikhiani, M., & Fakouri, Z. (2011). Coping skills with mental health of women's teachers. Journal of Woman & Society, 2(2), 103 -129. [Persian]
Papavero, E. M. (2009). Assessing the relationships between person-organization fit, moral philosophy, and the motivation to lead. Doctoral dissertation, North Central University.
Schwarzer, R. (2000). Manage stress through proactive coping. In Ed. Locke, E. The Blackwell handbook of principles of organizational behavior.Blackwell Business: UK.
Sevari, K., & Farzadi, F. (2020). Testing and designing a model of the causal relationship between academic competence and self-compassion with fear of academic failure through achievement goals. Journal of Psychological Achievements, 23, 127-150. [Persian]
Shahrill, M., & Mundia, L. (2014). Coping behavior of international late adolescent students in selected Australian educational institutions. Global Journal of Health Science, 6(1), 76-91.
Tian, L. (2014). The development and validation of proactive coping. A Dissertation presented to the Faculty of the Graduate School at the University of Missouri-Columbia, In Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy.
Toyari, E., Bakhtiarpour, S., Pasha, R., & Borna, M. R. (2020). Modling the relationship between the effect of mental-spiritual transformation and social support on marital happiness considering the mediating role of emotional regulation in parents of exceptional children. Journal of Psychological Achievements, 23, 91-108. [Persian]
Yanga, F., & Chang, C. C. (2008). Emotional labour, job satisfaction and organizational commitment amongst clinical nurses: A questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies, 45, 879-887.