نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
2 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
این تحقیق دو هدف عمده را دنبال میکند که عبارتند از: 1) تعیین روابط بین موضوعی سازههای انگیزش تحصیلی مانند خودکارآمدی، ارزش تکلیف، هدفهای عملکردگرا، عملکردگریز و تبحری و پی بردن به این مسأله که این سازهها در یک موضوع تحصیلی چگونه به سازههای متناظر موضوعهای تحصیلی دیگر مربوط میشوند. 2) تعیین روابط درون موضوعی مربوط به سازههای انگیزشی و بررسی روابط متقابل این سازهها در چهار موضوع تحصیلی اصلی (ریاضی، زیستشناسی، ادبیات و زبان انگلیسی). برای تحقق بخشیدن به این هدفها پرسشنامهای با عنوان انگیزش تحصیلی در پنج بعد تهیه و تدوین شد و 430 نفر از دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان که به صورت تصادفی از چهار ناحیه آموزش و پرورش شهر اهواز انتخاب شدند آن را برای چهار درس اصلی مورد پژوهش تکمیل کردند. برای بررسی روابط بین موضوعی و درون موضوعی سازههای انگیزشی سه مدل بین موضوعی (مدل الف، ب و ج) و یک مدل درون موضوعی مطرح و با تکنیک تحلیل عامل تأییدی مورد آزمون قرار گرفتند. همه سازههای انگیزشی تا اندازهای هم وابسته به موضوع خاص و هم تعمیمپذیر بودند. البته شدت روابط بین موضوعی سازههای انگیزشی تفاوتهایی با هم داشتند. یک ساختار سلسله مراتبی با عامل سطح دوم کلی (مدل ج)، به طور بسیار مؤثری روابط بین سازههای انگیزشی را در چهار موضوع تحصیلی اصلی نشان داد. هدفهای عملکردگرا و عملکردگریز در تمام موضوعها همبستگی بالایی داشتند، در حالی که ارزش تکلیف و هدف تبحری در تمام موضوعها همبستگی پایینی را نشان دادند و باورهای خودکارآمدی در تمام موضوعهای تحصیلی همبستگی متوسط و متعادلی با هم داشتند. در بررسی روابط درون موضوعی سازههای انگیزشی، مشخص شد که روابط مثبت و معنیدار بین این سازهها در دروس مختلف وجود دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Between and Within Domain Relations of Academic Motivation Among Female High School Students: Self-Efficacy, Task Value, and Achievement Goals
نویسندگان [English]
- M. Shehni Yeylagh 1
- Z. Bonabi Mobarakey 2
- H. Shokrkon 1
1 -
2 -
چکیده [English]
This study is a confirmatory factor analysis to examine the between and within domain-relations of motivation constructs (self-efficacy, task-value, and achievement goal orientations) among 430 high school students from the four education districts in Ahvaz city, Iran. Interrelations among these constructs were investigated in four different academic subjects (Mathematics, English, Literature and Biology). Strengths of between domain associations differed substantially by individual constructs, Performance-approach and performance- avoidance goals were highly correlated across domains, whereas task value and mastery goals were more distinct across domains. Self-efficacy perceptions were moderately correlated across subjects. Within-domain interrelations among these motivational constructs were generally consistent with previous research. More important, consistent patterns of relations were observed in four different academic domains.
کلیدواژهها [English]
- self-efficacy
- task value
- achievement goal orientations
Berndt, T.G., & Miller, K.E. (1990). Expectancies, values, and achievement, in junior high school. Journal of Educational Psychology, 82, 319-326.