نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت‌ علمی‌ دانشکده‌ علوم‌ تربیتی‌ و روانشناسی‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز

2 - کارشناس‌ ارشد روانشناسی‌ تربیتی‌

10.22055/psy.2005.16358

چکیده

هدف‌ از انجام‌ این‌ پژوهش‌ بررسی‌ رابطه‌ ساده‌ و چندگانه‌ متغیرهای‌ عزت‌ نفس‌، اضطراب‌ عمومی‌، حمایت‌ اجتماعی‌ ادراک‌ شده‌ و سرسختی‌ روانشناختی‌ با اضطراب‌ اجتماعی‌ دختران‌ دانش‌آموز پایه‌ اول‌ دبیرستانهای‌ شهرستان‌ آبادان‌ می‌باشد. نمونه‌ تحقیق‌ شامل‌ 200 دختر دانش‌آموز می‌باشد که‌ به‌ طور تصادفی‌ از بین‌ دانش‌آموزان‌ دختر انتخاب‌ گردیدند. در این‌ پژوهش‌ از پنج‌ پرسشنامه‌ شامل‌ پرسشنامه‌های‌ عزت‌نفس‌ کوپر اسمیت‌، اضطراب‌ عمومی‌ (ANQ)، حمایت‌ اجتماعی‌ (SSI)، اضطراب‌ اجتماعی‌ و سرسختی‌ روانشناختی‌ جهت‌ جمع‌ آوری‌ داده‌ها استفاده‌ گردید. جهت‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ داده‌ها از ضریب‌ همبستگی‌ ساده‌ و رگرسیون‌ چندمتغیری‌ استفاده‌ شد. نتایج‌ تحقیق‌ نشان‌ دادند که‌ متغیرهای‌ عزت‌ نفس‌، حمایت‌ اجتماعی‌ ادراک‌ شده‌، سرسختی‌ روانشناختی‌ و اضطراب‌ عمومی‌ با اضطراب‌ اجتماعی‌ رابطه‌ مثبت‌ معنی‌دار دارند. همچنین‌، نتایج‌ تحلیل‌ رگرسیون‌ نشان‌ داد که‌ از بین‌ متغیرهای‌ پیش‌بین‌، متغیرهای‌ اضطراب‌ عمومی‌، حمایت‌ اجتماعی‌ ادراک‌ شده‌ و سرسختی‌ روانشناختی‌ بهترین‌ پیش‌بینهای‌ اضطراب‌ اجتماعی‌ می‌باشند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Study of Simple and Multiple Relationships of Self.. Esteem, General Anxiety, Perceived Social Support and Psychological Hardiness with Social Anxiety in First Grade Female High School Students in Abadan

نویسندگان [English]

  • A. Neissi 1
  • M. Shehni Yeylagh 1
  • A. Frashbandi 2

1 -

2 -

چکیده [English]

The purpose of this research was to investigate the simple and multiple relationships of self esteem, general anxiety, perceived social support and psychological hardiness with social anxiety in high school students in Abadan, Iran. The sample consisted of 200 first grade female high school students who were selected by a multistage random sampling method. The scales used for this study were Coopersmith Self-Esteem Social Anxiety Scale, Anxiety Questionnaire (ANQ), Social Support Inventory (SSI) and Psychological Hardiness Questionnaire. The results showed that there was a significant positive correlation between general anxiety and social anxiety, and significant negative correlations between self esteem, perceived social support and psychological hardiness with social anxiety. The multiple regression analysis showed that general anxiety, social support and psychological hardiness were the best predictors of social anxiety.

کلیدواژه‌ها [English]

  • social anxiety
  • general anxiety
  • perceived socia’ support
  • self-esteem
  • hardiness
ثامتی‌، ناهید (1375). ساخت‌ و اعتباریابی‌ مقیاسی‌ برای‌ سنجش‌ حمایت‌ اجتماعی‌ و رابطه‌ آن‌ با فشارزاهای‌ دانشجویی‌، عملکرد تحصیلی‌، تیپ‌ الف‌، افسردگی‌ و اضطراب‌ در دانشجویان‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌، پایان‌ نامه‌ کارشناس‌ ارشد، دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز.
شریعتمداری‌، علی‌ (1377). روانشناسی‌ تربیتی‌. تهران‌ انتشارات‌ امیرکبیر.
کلانتر، هرمز (1375). ساخت‌ و اعتباریابی‌ مقیاسی‌ برای‌ سنجش‌ سرسختی‌ روانشناختی‌، پایان‌نامه‌ کارشناسی‌ ارشد، دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز.
کیامرثی‌، آذر (1376). ساخت‌ و اعتباریابی‌ مقیاسی‌ برای‌ سنجش‌ سرسختی‌ روانشناختی‌ و بررسی‌ رابطه‌ آن‌ با تیپ‌ شخصیتی‌ الف‌، کانون‌ مهار، عزت‌ نفس‌ و عملکرد تحصیلی‌ دانشجویان‌ دختر و پسر دانشگاه‌ آزاد اسلامی‌ واحد اهواز. پایان‌ نامه‌ کارشناسی‌ ارشد، دانشگاه‌ آزاد اسلامی‌ واحد اهواز.
مهرابی‌زاده‌ هنرمند، مهناز، نجاریان‌، بهمن‌، بهارلو، رویا (1378). رابطه‌ کمال‌گرایی‌ و اضطراب‌ اجتماعی‌، مجله‌ روانشناسی‌، شماره‌ 3.
میردریکوند (1372). بررسی‌ احساس‌ تنهایی‌ با عملکرد تحصیلی‌، اضطراب‌، افسردگی‌ و عزت‌ نفس‌ دانش‌آموزان‌ پسر مدارس‌ راهنمایی‌ پلدختر. پایان‌نامه‌ کارشناسی‌ ارشد، دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز.
هرمزی‌نژاد، معصومه‌ (1380). رابطه‌ ساده‌ و چندگانه‌ متغیرهای‌ عزت‌ نفس‌ کمال‌گرایی‌ و اضطراب‌ اجتماعی‌ با ابراز وجود دانشجویان‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌، پایان‌ نامه‌ کارشناسی‌ ارشد، دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز
 
David, L., Vogel, Meifen. Wei (2005). Adult attachment and help-seeking intent: The mediating roles of psychological distress and perceived social support. Journal of Counseling Psychology, Jul. Vol 52, iss 3; pp 347-357.
Elizabeth, M. Bertera (2005). Mental health in U.S.: The role of positive social support and social negativity in personal relationships. Journal of Social and Personal Relationships, Vol, 22, iss. 1; pp 33-40.
Kobassa, S. C. (1979). Stressful life events personality and health. Journal of Personality and Social Psychology, 37, 1-9.
Kobassa, S.C., & Puccetti, M.E. (1983). Personality and social resources in stress resistance. Journal of Personality and Social Psychology, 45, 839- 850.
Lee, E.N. (1991). The relationship between hardiness and psychological adjustment of persons with colostomies, Kanho Hakhoe-Chi, 21 218-229.
Meddis, R. (1990). The effectiveness of hardiness training. c’onsultiong Psychology Journa4 50, 78-86.
Melissa, K. Holt, Dorothy, L. Espelage (2005). Social support as a moderator between dating violence victimization and depression! anxiety among African Americans and Caucasians. School Psychology Review, Vol. 34, Iss. 3; pp 309-329.
Michael Frese (1999). Social support as a moderator of the relationship between work stressors and psychological dysfunctioning; A longitudinal study with objective measures. Journal Occupational Health Psychology, July. Vol. 4, Iss 3; pp 179-185.
Ofra Mayseless (2004). Home leaving to military service: Attachment concerns, transfer of attachment functions from parents to peers, and adjustment. Journal of Adolescent Research, Sep. Vol 19. ISS 5; pp 533-543.
Robert, J. Calsyn, Joel. P. Winter, Gary. K. Burger (2005). The relationship between social anxiety and social support in adolesents: A test of competing causal models. Adolescence. Roslyn Heights. Spring. Vol 4, Iss 157, pp 103-114.
Ruth, H. Striegel-Moore, Lisa. R. Silberstein, Judith, Rodin (1993). The social self in bulimia nervosa; Public self- consciousnees, social anxiety, and perceived fraudulence. Journal of Abnormal Psychology. May, Vol. 102, pp
297-318.
Surrano, G., & Rodriguez, D. (1993). Individual characteristics of successful negotiators. Boletin-De-Psicologia-Spain, Vol 40, 53-65.
Tracie, J. Rogers, Brandon, L. Alderman, Daniel, M. Laders (2003). Effects of life-event stress and hadiness on peripheral vision in a real-life stress situation. Behavioral Medicine, Washington: Spring. Vol 29, Iss. 1; pp 21-27.
Wendy, J., Cox. B.Sc. & Justin Kenardy (1993). Performance anxiety, social phobia, and setting effectstrumental music students. Journal of Anxiety Disorders, Vol 7, Issue 1, January- February, pp 49-60.
Wesla, L. Fletcher, Robert, 0. Hansson (1991). Assessing the social components of retirement anxiety. Psychology and aging. March. Vol. 6, Iss 1; p 76.