نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایران

2 دکترای‌ روانشناسی‌

10.22055/psy.2004.16368

چکیده

پژوهش‌ حاضر به‌ منظور مقایسه‌ نظام‌ ارزشی‌، نگرش‌ نسبت‌ به‌ کنترل‌ نوجوانان‌ و نگرش‌ نسبت‌ به‌ تحصیل‌ دانش‌آموزان‌ سال‌ سوم‌ دبیرستانهای‌ اهواز با والدین‌ و نزدیکترین‌ دوستان‌ همکلاسی‌ آنها طراحی‌ و اجرا شد. جامعه‌ آماری‌ شامل‌ کلیه‌ دانش‌آموزان‌ دختر و پسر سال‌ سوم‌ دبیرستانهای‌ شهر اهواز در سال‌ تحصیلی‌ 82-81 بود. نمونه‌ پژوهش‌ تعداد 400 نفر دانش‌آموز (200 دختر و 200 پسر) بود که‌ با استفاده‌ از روش‌ نمونه‌گیری‌ تصادفی‌ چندمرحله‌ای‌ انتخاب‌ شد. به‌ علاوه‌، تعداد 800 نفر والدین‌ (400 نفر پدر و 400 نفر مادر) و تعداد 1200 نفر از نزدیکترین‌ دوستان‌ همکلاسی‌ دانش‌آموزان‌ در تحقیق‌ حاضر شرکت‌ داشتند. در این‌ تحقیق‌ از پرسشنامه‌ نظام‌ ارزشی‌ آلپورت‌، ورنون‌ و لیندزی‌ و پرسشنامه‌ نگرش‌ نسبت‌ به‌ کنترل‌ نوجوانان‌ استات‌ و پرسشنامه‌ نگرش‌ نسبت‌ به‌ تحصیل‌ رانکویست‌ و اسلتو استفاده‌ گردید. ابزارهای‌ فوق‌ از لحاظ‌ ویژگیهای‌ روان‌ سنجی‌ مورد بررسی‌ قرار گرفتند. نتایج‌ پایایی‌ و اعتبار این‌ آزمونها مطلوب‌ و رضایت‌ بخش‌ هستند. فرضیه‌ اصلی‌ این‌ پژوهش‌ یعنی‌ وجود تفاوت‌ معنی‌دار بین‌ ابعاد ششگانه‌ ارزشها (نظری‌، اقتصادی‌، اجتماعی‌، هنری‌، سیاسی‌ و مذهبی‌) و نگرشهای‌ دانش‌آموزان‌ و والدین‌ و شباهت‌ بین‌ ارزشها و نگرشهای‌ دانش‌آموزان‌ و نزدیکترین‌ دوستان‌ همکلاسی‌ آنان‌ با استفاده‌ از روش‌ آماری‌ تحلیل‌ واریانس‌ چند متغیری‌ با اندازه‌گیریهای‌ مکرر مورد تحلیل‌ و بررسی‌ قرار گرفت‌. آزمونهای‌ پیگیری‌ توکی‌، مشخص‌ کردند که‌ بین‌ میانگین‌ نمره‌های‌ به‌ دست‌ آمده‌ دانش‌آموزان‌ و والدین‌ در ابعاد ارزش‌ نظری‌، سیاسی‌، هنری‌ و اجتماعی‌ تفاوت‌ معنی‌داری‌ وجود دارد، ولی‌ در ارزشهای‌ اقتصادی‌ و مذهبی‌ تفاوت‌ معنی‌ داری‌ وجود ندارد. همچنین‌، این‌ آزمونها نشان‌ دادند که‌ بین‌ میانگین‌ نمره‌های‌ دانش‌آموزان‌ و نزدیکترین‌ دوستان‌ همکلاسی‌ آنان‌ در ابعاد ارزش‌ نظری‌، اقتصادی‌ و اجتماعی‌ شباهت‌ وجود دارد لیکن‌ در ارزشهای‌ هنری‌، سیاسی‌ و مذهبی‌ تفاوت‌ وجود دارد. بین‌ میانگین‌ نمره‌های‌ والدین‌ و دانش‌آموزان‌ در نگرش‌ نسبت‌ به‌ کنترل‌ نوجوانان‌ و نگرش‌ نسبت‌ به‌ تحصیل‌ نیز تفاوت‌ معنی‌دار وجود دارد، در حالی‌ که‌ بین‌ میانگین‌ نمره‌های‌ دانش‌آموزان‌ و نزدیکترین‌ دوستان‌ همکلاسی‌ آنان‌ در نگرشهای‌ فوق‌ الذکر شباهت‌ وجود دارد. نتایج‌ نیز با توجه‌ به‌ مسأله‌ شکاف‌ بین‌ نسلها، مورد بررسی‌ قرار گرفت‌.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Comparison of Attitudes and Value System among Third-grade Grade High School Students with their Parents and Closest Classmates in Ahvaz

نویسندگان [English]

  • M. Mehrabizadeh Honarmand 1
  • M. Mahmoodi 2
  • H. Shokrkon 1
  • B. Najarian 1

1 Faculty member of the Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Ahvaz, Iran

2 PhD in Psychology

چکیده [English]

This study was designed to compare the value system and attitudes toward the adolescents control and to the education of 3rd grade high school students with their parents and their closest classmates in Ahvaz. The sample consisted of 400 students (200 boys and 200 girls), Eight hundred parents (400 mothers and 400 fathers) and 1200 closest classmates (600 girls and 600 boys), selected randomly from Ahvaz high schools. The subjects answered 3 tests: 1) Alport, Vernon and Lindzeys values system test (1962). 2) attitude toward adoiscents control test (Sttot, 1940) and 3) attitude toward education test (Randquist and Sletto, 1963). The statistical method of ANOVA with repeated measures on one variable was used. Tukey test showed that there is not any difference between students’ means and those of their closest classmates in theoretical, economic and social value dimensons. The results of Tukey follow- up test also showed that there is a significant difference between the means of students and their parents in theoretical, political, aesthetic and social values and there is similarity between the means of students and their closest classmates on theorical, economical and social dimensions. Results of this rescarch also showed that there is a significant difference between the attitude of students and their parents, but there is no significant difference between the attiudes of students and their closest classmates.

کلیدواژه‌ها [English]

  • generation gap
  • value system
  • attitude toward parental control
  • attitude toward education
احدی‌، حسن‌ و محسنی‌، نیکچهره‌ (1377). روانشناسی‌ رشد: مفاهیم‌ بنیادی‌ در روانشناسی‌ نوجوانی‌ و جوانی‌. چاپ‌ و نشر بنیاد.
احمدی‌، سیداحمد (1375). روانشناسی‌ نوجوانان‌ و جوانان‌. اصفهان‌: انتشارات‌ مشعل‌.
اعزازی‌، شهلا (1380). جامعه‌شناسی‌ خانواده‌. انتشارات‌ روشنگران‌.
تیموری‌، کاوه‌ (1377). بررسی‌ و مقایسه‌ نظام‌ ارزشهای‌ پسران‌ و پدران‌ و عوامل‌ مؤثر بر آن‌ در شهر تهران‌. پایان‌ نامه‌ کارشناسی‌ ارشد روانشناسی‌ تربیتی‌، دانشگاه‌ علامه‌ طباطبایی‌.
حسینی‌، کمال‌ الدین‌ (1376). سنجش‌ نگرش‌ دانش‌آموزان‌ پسر مقطع‌ متوسطه‌ شهرستان‌ قوچان‌ نسبت‌ به‌ تحصیل‌ و بررسی‌ عوامل‌ مؤثر بر آن‌ در سال‌ تحصیلی‌ 76-75. پایان‌ نامه‌ کارشناسی‌ ارشد علوم‌ تربیتی‌، دانشگاه‌ فردوسی‌ مشهد.
زین‌ آبادی‌، مرتضی‌ (1376). بررسی‌ سلسله‌ مراتب‌ ارزش‌ پدران‌ و پسران‌ در خانواده‌های‌ ساکن‌ شهرستان‌ مشهد و عوامل‌ مؤثر بر آن‌. پایان‌ نامه‌ کارشناسی‌ ارشد علوم‌ تربیتی‌، دانشگاه‌ فردوسی‌ مشهد.
علاقه‌بند، علی‌ (1380). جامعه‌شناسی‌ آموزش‌ و پرورش‌. تهران‌: نشر روان‌.
گنجی‌، حمزه‌ (1376). بهداشت‌ روانی‌. تهران‌: نشر ارسباران‌.
گیلک‌، عبدالامیر (1376). بررسی‌ پایگاه‌ ارزشی‌ نوجوانان‌ دختر و پسر. ماهنامه تربیت‌. سال‌ سیزدهم‌، شماره‌ پنجم‌.
محمدی‌ روزبهانی‌، کیانوش‌، مهرابی‌زاده‌ هنرمند، مهناز و شکرکن‌، حسین‌ (1377). بررسی‌ نظام‌ ارزشی‌ و رشد اخلاقی‌ با هویت‌ یابی‌ در دانشجویان‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز. مجله‌ علوم‌ تربیتی‌ و روانشناسی‌، سال‌ پنجم‌، شماره‌های‌ 3 و 4.
ماسن‌، هنری‌ پاول‌، کیگان‌، جروم‌، هوستون‌، آلتاکارول‌ و کانجو، جان‌ جی‌ وی‌. رشد و شخصیت‌ کودک‌. ترجمه‌ مهشید یاسایی‌ (1374). انتشارات‌ نشر مرکز.
نورالدین‌، میثاقاللّه‌ (1348). تحقیق‌ در تست‌ بررسی‌ ارزشها. پایان‌ نامه‌ کارشناسی‌ ارشد روانشناسی‌ عمومی‌، دانشگاه‌ تهران‌.
وندرزندن‌، جیمز دبلیو (1998). روان‌شناسی‌ رشد. ترجمه‌ حمزه‌ گنجی‌ (1376). تهران‌: انتشارات‌ بعثت‌.
ولی‌یاری‌ اسکندری‌، حمید (1380). بررسی‌ رابطه‌ نظام‌ ارزشی‌ دانش‌آموزان‌ دختر سال‌ سوم‌ دبیرستانهای‌ شوشتر با نظام‌ ارزشی‌ والدین‌ آنها. پایان‌ نامه‌ کارشناسی‌ ارشد روانشناسی‌ عمومی‌، دانشگاه‌ آزاد اسلامی‌ واحد اهواز.
 
Adelson, J. (1975). The development of ideology in adolescene. Dans S.E. Dragastin and G.H. Eder. (dir). Adelescence in the life cycle: Psychological chang and social contest. New York: Wiley.
Alder, D.J. (1980). Parent-child relationships, social change and adolescent vulnerability. Journal of Pediatric Psychology, 2, 93-97.
Ailport, G.W., & Vernon, P.E., & Lindzey, 0. (1961). Study of values. Boston:
Houghton Mifflin.
Anastasi, A. (1968). Psychologycal testing. New York: Macmillan.
Bachman, J.G., & Johnston, L.D. (1979). Fewer rebels, fewer causes: A profile of today’s college freshmen. Ann Arbor, Mich: Survey Research Center, Institute for Social Research, University of Michigan.
Bengston, V.L., & Lovejoy, M.C. (1973). Values, personality, and social structure: An intergenerational analysis. American Behavioral Scientist,
16(6), 880- 912.
Conger, J.J., & Petersen, A.C. (1984). Adolescence & youth: Psychological developmetn in a changing word. New York: Harper & Row.
Gieckas, L., & Small, A. (1984). Initation into adolescent marijuana use. Journal of Genetic Psychology, 137, 133-142.
Gilies, J. (1989). A longitudinal study of the hopes & worries of adolescents. Journal of Adolescence, 12,69-81.
Hardcastel, L. (1994). The effects of traditional family values on the coming out process of gay male adolescents Adolescents, 28(109), 213-226.
Johnson, P. (1984). The loss of ideals of youth. New York Times Magezine, 25 Mars, 90-98.
Kaisner, L. (1996). The influence of development & emotional factor on success in college. Higher Education Extersion Service Review, 3, 71-75.
Kofild, J. (1996). Parents, the forgotten factor: A study of relations among parents achievement goal and students academic outcome. Paper presented at the Annul Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, Louisiana.
Kohiman, G.L. (1980). Parent-child relationships, social change & adolescent vulnerability. Journal of Pediatric Psychology, 2, 93-97.
Krosnick, J.A., & Alwin, D.F. (1989). Aging and susceptibility to attitude change. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 416-425.
Mannheim, K. (1952). The problem of generations. Dans K. Mannheim (dir). Essays on the socialogy of knowledge. Routledge and Kegan Paul.
Musgrave, P.W. (1984). The moral values of some Australian adolescents: A report & discussion. Australian and Newzealand Journal of Sociology, 20(2),
197-217.
Noom, L., & Meeus, J. (1999). AutonOmy, attachment & psycholoical adjustment during adolescence: A double edged sword? Journal of Adolescence, V. 22, 771-783.
Reiss, IL. (1980). Family system in America. New York: Holt, Rinehart & Winston.
Runquist, E.A., & Sletto, R.F. (1936). Personality in the depression. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Spranger, E. (1928). Type of men. Halle: Niemeyer.
Stott, L.H. (1940). Parental attitudes of farm, town, and city parents in relation to certain personality adjustements in their chilren. Journal of Social Psychology, 11, 325-339.