نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایران
2 دکترای روانشناسی
چکیده
پژوهش حاضر به منظور مقایسه نظام ارزشی، نگرش نسبت به کنترل نوجوانان و نگرش نسبت به تحصیل دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای اهواز با والدین و نزدیکترین دوستان همکلاسی آنها طراحی و اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر سال سوم دبیرستانهای شهر اهواز در سال تحصیلی 82-81 بود. نمونه پژوهش تعداد 400 نفر دانشآموز (200 دختر و 200 پسر) بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شد. به علاوه، تعداد 800 نفر والدین (400 نفر پدر و 400 نفر مادر) و تعداد 1200 نفر از نزدیکترین دوستان همکلاسی دانشآموزان در تحقیق حاضر شرکت داشتند. در این تحقیق از پرسشنامه نظام ارزشی آلپورت، ورنون و لیندزی و پرسشنامه نگرش نسبت به کنترل نوجوانان استات و پرسشنامه نگرش نسبت به تحصیل رانکویست و اسلتو استفاده گردید. ابزارهای فوق از لحاظ ویژگیهای روان سنجی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج پایایی و اعتبار این آزمونها مطلوب و رضایت بخش هستند. فرضیه اصلی این پژوهش یعنی وجود تفاوت معنیدار بین ابعاد ششگانه ارزشها (نظری، اقتصادی، اجتماعی، هنری، سیاسی و مذهبی) و نگرشهای دانشآموزان و والدین و شباهت بین ارزشها و نگرشهای دانشآموزان و نزدیکترین دوستان همکلاسی آنان با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری با اندازهگیریهای مکرر مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. آزمونهای پیگیری توکی، مشخص کردند که بین میانگین نمرههای به دست آمده دانشآموزان و والدین در ابعاد ارزش نظری، سیاسی، هنری و اجتماعی تفاوت معنیداری وجود دارد، ولی در ارزشهای اقتصادی و مذهبی تفاوت معنی داری وجود ندارد. همچنین، این آزمونها نشان دادند که بین میانگین نمرههای دانشآموزان و نزدیکترین دوستان همکلاسی آنان در ابعاد ارزش نظری، اقتصادی و اجتماعی شباهت وجود دارد لیکن در ارزشهای هنری، سیاسی و مذهبی تفاوت وجود دارد. بین میانگین نمرههای والدین و دانشآموزان در نگرش نسبت به کنترل نوجوانان و نگرش نسبت به تحصیل نیز تفاوت معنیدار وجود دارد، در حالی که بین میانگین نمرههای دانشآموزان و نزدیکترین دوستان همکلاسی آنان در نگرشهای فوق الذکر شباهت وجود دارد. نتایج نیز با توجه به مسأله شکاف بین نسلها، مورد بررسی قرار گرفت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Comparison of Attitudes and Value System among Third-grade Grade High School Students with their Parents and Closest Classmates in Ahvaz
نویسندگان [English]
- M. Mehrabizadeh Honarmand 1
- M. Mahmoodi 2
- H. Shokrkon 1
- B. Najarian 1
1 Faculty member of the Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Ahvaz, Iran
2 PhD in Psychology
چکیده [English]
This study was designed to compare the value system and attitudes toward the adolescents control and to the education of 3rd grade high school students with their parents and their closest classmates in Ahvaz. The sample consisted of 400 students (200 boys and 200 girls), Eight hundred parents (400 mothers and 400 fathers) and 1200 closest classmates (600 girls and 600 boys), selected randomly from Ahvaz high schools. The subjects answered 3 tests: 1) Alport, Vernon and Lindzeys values system test (1962). 2) attitude toward adoiscents control test (Sttot, 1940) and 3) attitude toward education test (Randquist and Sletto, 1963). The statistical method of ANOVA with repeated measures on one variable was used. Tukey test showed that there is not any difference between students’ means and those of their closest classmates in theoretical, economic and social value dimensons. The results of Tukey follow- up test also showed that there is a significant difference between the means of students and their parents in theoretical, political, aesthetic and social values and there is similarity between the means of students and their closest classmates on theorical, economical and social dimensions. Results of this rescarch also showed that there is a significant difference between the attitude of students and their parents, but there is no significant difference between the attiudes of students and their closest classmates.
کلیدواژهها [English]
- generation gap
- value system
- attitude toward parental control
- attitude toward education
Alder, D.J. (1980). Parent-child relationships, social change and adolescent vulnerability. Journal of Pediatric Psychology, 2, 93-97.
Ailport, G.W., & Vernon, P.E., & Lindzey, 0. (1961). Study of values. Boston:
Houghton Mifflin.
Anastasi, A. (1968). Psychologycal testing. New York: Macmillan.
Bachman, J.G., & Johnston, L.D. (1979). Fewer rebels, fewer causes: A profile of today’s college freshmen. Ann Arbor, Mich: Survey Research Center, Institute for Social Research, University of Michigan.
Bengston, V.L., & Lovejoy, M.C. (1973). Values, personality, and social structure: An intergenerational analysis. American Behavioral Scientist,
16(6), 880- 912.
Conger, J.J., & Petersen, A.C. (1984). Adolescence & youth: Psychological developmetn in a changing word. New York: Harper & Row.
Gieckas, L., & Small, A. (1984). Initation into adolescent marijuana use. Journal of Genetic Psychology, 137, 133-142.
Gilies, J. (1989). A longitudinal study of the hopes & worries of adolescents. Journal of Adolescence, 12,69-81.
Hardcastel, L. (1994). The effects of traditional family values on the coming out process of gay male adolescents Adolescents, 28(109), 213-226.
Johnson, P. (1984). The loss of ideals of youth. New York Times Magezine, 25 Mars, 90-98.
Kofild, J. (1996). Parents, the forgotten factor: A study of relations among parents achievement goal and students academic outcome. Paper presented at the Annul Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, Louisiana.
Kohiman, G.L. (1980). Parent-child relationships, social change & adolescent vulnerability. Journal of Pediatric Psychology, 2, 93-97.
Krosnick, J.A., & Alwin, D.F. (1989). Aging and susceptibility to attitude change. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 416-425.
Mannheim, K. (1952). The problem of generations. Dans K. Mannheim (dir). Essays on the socialogy of knowledge. Routledge and Kegan Paul.
Musgrave, P.W. (1984). The moral values of some Australian adolescents: A report & discussion. Australian and Newzealand Journal of Sociology, 20(2),
197-217.
Noom, L., & Meeus, J. (1999). AutonOmy, attachment & psycholoical adjustment during adolescence: A double edged sword? Journal of Adolescence, V. 22, 771-783.
Reiss, IL. (1980). Family system in America. New York: Holt, Rinehart & Winston.
Runquist, E.A., & Sletto, R.F. (1936). Personality in the depression. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Spranger, E. (1928). Type of men. Halle: Niemeyer.
Stott, L.H. (1940). Parental attitudes of farm, town, and city parents in relation to certain personality adjustements in their chilren. Journal of Social Psychology, 11, 325-339.