نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد رشته علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایران
2 عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایران
چکیده
پست مدرنیسم[1], ادبیات، و هنرها و طبعاً علوم تربیتی تأثیر گذاشته است. آنچه در وهله نخست زمینه ساز ظهور این رویکرد شده است، شکست مدرنیسم در به تحقق رساندن وعده هایی نظیر دموکراسی، صلح، سلامتی و عدالت اجتماعی در سایه پیشرفت علوم و سیطره عقلانیت بر امور بوده است. پست مدرنیستها معتقدند که جوامع مدرن دچار بحران شدهاند. از این رو آنان با بازنگری نقادانه برخی مضامین مدرنیسم درصدد حل معضلات آن و نهایتاً بحرانزدایی برآمدهاند. به اعتقاد پست مدرنیستها این بحران بر تعلیم و تربیت نیز سایه افکنده و برای رفع آن باید تلاش نمود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Postmodernism Themes and rrheir Educational Implications
نویسندگان [English]
- P. Najarian 1
- M. J. Pakseresht 2
- M. Safaie Moghaddani 2
1 Master of Education and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Ahvaz, Iran
2 Faculty member of the Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Ahvaz, Iran
چکیده [English]
Postmodernisrn is a new approach toward social reality which in the past two decades has impacted various fields of scientific endeavor, literature, art, and, naturally, education. What has paved the way for the emergence of this• approach is believed, primarily, to be the failure of modernism in fulfilling its pledges such as maintaining democracy, peace, social justice etc through science, technology and rationality. The postmoderns believe that the modern society is suffering from a crisis; thus they feel called upon to seek solution to modernism’s crisis and problems through critical review of its alleged themes. According to the postmoderns this crisis has also influenced education, which should be scrutinized and dealt with.
کلیدواژهها [English]
- Postmodernism
- modernism
- relativism
- metanarrative
- rationality
Best, Steven and Keliner, Douglas (1991). Postmodern Theory, New York:
The Guilford Press.
Beyer, London, E. & Liston, Deniel, P. (1992). Discourse or Moral Action? A Critique of Postmodernism. Educational Theory, 42(4), 371-393.
Bloland, Harland, G. (1995). Postrnodernism and Higher Education. Journal of Higher Education, 66(5), 521-559.
Leistyna, Pepi (1995). Editor’s Reviews. Harvard Educational Review.’ 65(1),
101-113.
Parker, Stuart (1997). Reflective Teaching in the Postmodern World.
Philadelphia: SRHE & Open University Press.