نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد رشته علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایران

2 عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایران

10.22055/psy.2002.16474

چکیده

پست‌ مدرنیسم[1]‌, ادبیات‌، و هنرها و طبعاً علوم‌ تربیتی‌ تأثیر گذاشته‌ است‌. آنچه‌ در وهله نخست‌ زمینه‌ ساز ظهور این‌ رویکرد شده‌ است‌، شکست‌ مدرنیسم‌ در به‌ تحقق‌ رساندن‌ وعده‌ هایی‌ نظیر دموکراسی‌، صلح‌، سلامتی‌ و عدالت‌ اجتماعی‌ در سایه پیشرفت‌ علوم‌ و سیطره عقلانیت‌ بر امور بوده‌ است‌. پست‌ مدرنیستها معتقدند که‌ جوامع‌ مدرن‌ دچار بحران‌ شده‌اند. از این‌ رو آنان‌ با بازنگری‌ نقادانه‌ برخی‌ مضامین‌ مدرنیسم‌ درصدد حل‌ معضلات‌ آن‌ و نهایتاً بحران‌زدایی‌ برآمده‌اند. به‌ اعتقاد پست‌ مدرنیستها این‌ بحران‌ بر تعلیم‌ و تربیت‌ نیز سایه‌ افکنده‌ و برای‌ رفع‌ آن‌ باید تلاش‌ نمود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Postmodernism Themes and rrheir Educational Implications

نویسندگان [English]

  • P. Najarian 1
  • M. J. Pakseresht 2
  • M. Safaie Moghaddani 2

1 Master of Education and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Ahvaz, Iran

2 Faculty member of the Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Ahvaz, Iran

چکیده [English]

Postmodernisrn is a new approach toward social reality which in the past two decades has impacted various fields of scientific endeavor, literature, art, and, naturally, education. What has paved the way for the emergence of this• approach is believed, primarily, to be the failure of modernism in fulfilling its pledges such as maintaining democracy, peace, social justice etc through science, technology and rationality. The postmoderns believe that the modern society is suffering from a crisis; thus they feel called upon to seek solution to modernism’s crisis and problems through critical review of its alleged themes. According to the postmoderns this crisis has also influenced education, which should be scrutinized and dealt with.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Postmodernism
  • modernism
  • relativism
  • metanarrative
  • rationality
آذرنگ‌، عبدالحسین‌ (1376). مدرنیته‌، پست‌ مدرنیته‌، تمدن‌ غرب‌. نگاه‌ نو، شماره‌ 35، 59-45.
باقری‌، خسرو (1375). تعلیم‌ و تربیت‌ در منظر پست‌ مدرنیسم‌. فصلنامه‌ دانشکده‌ روانشناسی‌ و علوم‌ تربیتی‌ دانشگاه‌ تهران‌، شماره‌ 4-1، 83-63.
بشیریه‌، حسین‌ (1377). از محافظه‌ کاری‌ تا هرمنوتیک‌ و پست‌ مدرنیسم‌. مجله اطلاعات‌ سیاسی‌- اقتصادی‌، شماره‌ 128-127. 29-22.
تامپسون‌، سیمون‌ (1376). پساتجددگرایی‌، بنیان‌گرایی‌ و زمینه‌گرایی‌. ترجمه‌ سیدعلی‌ رضا حسینی‌ بهشتی‌، مدرس‌، شماره‌ 4، 111-91.
داوری‌ اردکانی‌، رضا (1378). سیر اجمالی‌ در اندیشه‌ پست‌ مدرن‌. تهران‌: دفتر نشر فرهنگ‌ اسلامی‌.
دریابندی‌، نجف‌ (1374). پست‌ مدرنیزم‌ در یک‌ رمان‌ (جنبه‌های‌ دو وجهی‌ یا چندوجهی‌). دنیای‌ سخن‌، شماره‌ 64، 24-20.
عضدانلو، حمید (1372، 4 شهریور). پست‌ مدرنیسم‌، جنبش‌ نوین‌ فکری‌ غرب‌، همشهری‌.
عضدانلو، حمید (1373). کانت‌، مدرنیته‌ و فرامدرنیته‌ در زمینه مفاهیم‌. مجله اطلاعات‌ سیاسی‌- اقتصادی‌، شماره‌ 84-83، 29-28.
قائمی‌نیا، علیرضا (1379، 19 اردیبهشت‌). تجربه‌ دینی‌، مدرنیته‌ و پست‌ مدرنیسم‌. بیان‌، شماره‌ 119.
قزلسقلی‌، محمدتقی‌ (1376). پست‌ مدرنیسم‌ و فروپاشی‌ ذهنیت‌ توسعه‌. مجله‌ اطلاعات‌
سیاسی‌- اقتصادی‌، شماره‌ 122-121، 61-51.
نوذری‌، حسینعلی‌ (1379). پست‌ مدرنیته‌ و پست‌ مدرنیسم‌: تعاریف‌- نظریه‌ها و کاربستها (مجموعه‌ مقالات‌). چاپ‌ اول‌، تهران‌: انتشارات‌ نقش‌ جهان‌.
 
 
Berger, Arture Asa (1998). The Postmodern Presence: Readings on Postmodernism in America, Culture and Society. Wianut Greek, London. New Delhi: Altamira Press.
Best, Steven and Keliner, Douglas (1991). Postmodern Theory, New York:
The Guilford Press.
Beyer, London, E. & Liston, Deniel, P. (1992). Discourse or Moral Action? A Critique of Postmodernism. Educational Theory, 42(4), 371-393.
Bloland, Harland, G. (1995). Postrnodernism and Higher Education. Journal of Higher Education, 66(5), 521-559.
Leistyna, Pepi (1995). Editor’s Reviews. Harvard Educational Review.’ 65(1),
101-113.
Parker, Stuart (1997). Reflective Teaching in the Postmodern World.
Philadelphia: SRHE & Open University Press.