نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یاسوج، یاسوج، ایران.
2 استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یاسوج، یاسوج، ایران.
3 استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یاسوج، یاسوج، ایران
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای همدلی بر خودشیفتگی و زورگویی دانشآموزان زورگو انجام شد. این پژوهش، به روش نیمهآزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه انجام گرفت. جامعه آماری شامل دانشآموزان زورگو مشغول به تحصیل در دوره اول متوسطه در شهرستان سامان استان چهارمحال و بختیاری در نیمسال دوم تحصیلی 98-1397 بود. در این پژوهش تعداد 40 دانشآموز زورگو با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند (در هر گروه 20 دانشآموز). دانشآموزان گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای در طول دو ماه تحت آموزش مهارتهای همدلی قرار گرفتند. در حالیکه که دانشآموزان حاضر در گروه گواه از دریافت این مداخلات در طول انجام پژوهش بیبهره بودند. در این پژوهش از مقیاس قلدری ایلینویز (اسپلیج و هولت، 2001) و خودشیفتگی (راسکین و تری، 1988) استفاده شد. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر با استفاده از نرمافزار آماری 23SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای همدلی بر خودشیفتگی (001/0p<) و زورگویی (001/0p<) دانشآموزان زورگو تاثیر معنادار داشته است. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای همدلی با تمرکز بر مهارتهای دانشافزایی، ترکیب، کاربستن، ارزشیابی، تحلیل میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت کاهش خودشیفتگی و زورگویی دانشآموزان زورگو مورد استفاده گیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Effectiveness of Empathy Skills Training on the Narcissism and Bullying in Bullying Student
نویسندگان [English]
- fatemeh aminian dehkordi 1
- khosro ramazani 2
- alireza mardpour 3
1 PHD student of Psychology, Department of Psychology, Islamic Azad University, Yasooj Branch, Yasooj, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Yasooj Branch, Yasooj, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Yasooj Branch, Yasooj, Iran. Ali.mard@yahoo.com
چکیده [English]
The present study was conducted to investigate the effectiveness of empathy skills training on the narcissism and bullying in bullying student. It was a quasi-experimental method with pretest, posttest and control group design. The statistical population included bullying students studying in the first high school in the town of Saman, Charhar Mahal-va-Bakhtiari province in the second semester of educational year 2018-19. 40 bullying students were selected through purposeful sampling method and they were randomly accommodated into experimental and control groups (each group of 20 students). The students in the experimental group underwent eight ninety-minute sessions of empathy skills training while the students in the control group didn’t receive such interventions during the study. Illinois bullying scale (Espelage, Holt, 2001) and narcissism scale (Raskin & Terry, 1988) were used in the current study. The data from the study were analyzed through repeated measurement ANOVA via SPSS23 software. The results showed that empathy skills training has had significant effect on the narcissism (p<0.001) and bullying (p<0.001). The findings of the present study revealed that empathy skills training can be applied as an efficient method to decrease narcissism and bullying in bullying students according to the empathy skills training and with the focus on Knowledge acquisition skills, composition, application, evaluation, analysis.
کلیدواژهها [English]
- Empathy skills training
- narcissism
- bullying