نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور مازندران واحد بندپی و دانشجوی دکتری روانشناسی
2 استاد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز (نویسنده مسئول)
3 استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسهی دانشجویان پسر دانشگاه شهید چمران اهواز دارای سبکهای یادگیری متفاوت از لحاظ ویژگیهای شخصیتی، انگیزهی پیشرفت و عملکرد تحصیلی میباشد. روش پژوهش به کار رفته در این پژوهش از نوع علی پس از وقوع میباشد. نمونهی تحقیق شامل 300 نفر از دانشجویان پسر ورودی سال تحصیلی 1382-1381 بودند. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای استفاده شد. برای سنجش متغیرهای مورد نظر از پرسشنامههای سبکهای یادگیری (LSI)، آزمون شخصیتی نئو (NEO) و پرسشنامهی انگیزهی پیشرفت هرمانز (AMQ) استفاده شد. در این پژوهش معدل دانشجویان به عنوان ملاک عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که، بین دانشجویان دارای سبکهای یادگیری مختلف از لحاظ ویژگیهای شخصیتی، انگیزهی پیشرفت و عملکرد تحصیلی در سطح 05/0 تفاوت معنیدار وجود دارد. همچنین، بین دانشجویان دارای سبکهای یادگیری متفاوت از لحاظ ویژگیهای شخصیتی برونگرایی، باز بودن به تجربه، توافق و وجدانی بودن تفاوت معنیدار وجود دارد، ولی بین دانشجویان دارای سبکهای یادگیری متفاوت از لحاظ ویژگی شخصیتی روان نژندخویی تفاوت معنیدار مشاهده نشد. همچنین، نتایج این پژوهش نشان داد که دانشجویان دارای سبک یادگیری انطباق یابنده بیشتر دارای ویژگی شخصیتی برونگرایی و وجدانی بودن، دانشجویان دارای سبک یادگیری واگرا بیشتر دارای ویژگی شخصیتی باز بودن به تجربه، دانشجویان دارای سبک یادگیری جذب کننده بیشتر دارای ویژگی شخصیتی توافق و وجدانی بودن میباشند. بالاخره، دانشجویان دارای سبک یادگیری همگرا از انگیزهی پیشرفت و عملکرد تحصیلی بالاتری برخوردار بودند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The comparison of personality traits, achievement motivation and academic performance of male university students with different learning styles
نویسندگان [English]
- Rajab Ali Mohammadzadeh Admolaie 1
- Manijah Shehni Yailagh 2
- Mahnaz Mehrabizadeh Honarmand 3
1 Member of the academic faculty of Payam Noor University, Mazandaran, Bandapi branch and PhD student in psychology
2 استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
3 Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University
چکیده [English]
The purpose of the present research was to compare four groups of Shahid Chamran University’s male students with different learning styles in terms of personality traits, achievement motivation and academic performance. To this end, 300 students were selected by multi-stage random sampling method, and the research questionnaires were completed by them. The results indicate that four groups of students with different learning styles were different, regarding to personality traits, achievement motivation and academic performance. Other findings showed that there were significant differences between four groups of students with different learning styles in terms of extraversion, openness to experience, agreeableness and conscientiousness, but in terms of neuroticism there was no difference between the different groups of students. In addition, students with accommodative learning style were more extraverted and open to experience than students with convergent learning style. Also, students with divergent learning style were higher in openness to experience, than students with convergent learning style, but also lower in assimilative learning style. Students with assimilative learning style were higher in agreeableness and conscientiousness than the convergent and divergent groups. More findings revealed that students with convergent learning style were higher in achievement motivation and academic performance than accommodative and divergent groups.
کلیدواژهها [English]
- learning style
- personality traits (Big Five)
- achievement motivation
- academic performance