نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشآموخته دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران و گروه آموزش علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی
2 استاد گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 استاد گروه روانشناسی و آموزش به کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4 دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
5 استاد گروه سنجش و ارزیابی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر محیط یادگیری چند رسانهای سیار بر یادگیری و انتقال یادگیری مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال اوتیسم بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال اوتیسم شهر اهواز در سال تحصیلی 1400-1399 بوده که نمونه پژوهش 4 نفر از دانشآموز پسر اختلال اوتیسم بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه شامل پرسشنامه غربالگری کودکان اوتیسم با عملکرد بالا (Kasechi et al., 2013) و نیمرخ مهارت اجتماعی (2007)Bellini & Hopf بود. درنهایت برنامه محیط یادگیری چندرسانهای سیار طی 4 هفته و روزانه یک ساعت در اختیار آزمودنیها قرار داده شد. دادهها در سه مرحله خط پایه، یادگیری و انتقال جمعآوری شدند و به روش شاخص تغییر پایا، درصد بهبودی و ترسیم دیداری تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد میانگین و سطح نمرههای یادگیری و انتقال یادگیری مهارتهای اجتماعی آزمودنیهای نخست، دوم و سوم، در مرحله یادگیری و انتقال نسبت به مرحله خط پایه افزایش داشته اما در آزمودنی چهارم، با موفقیت همراه نبود. براین اساس برنامه آموزشی مبتنی بر مدل محیط یادگیری چندرسانهای سیار، سبب بالابردن یادگیری و انتقال یادگیری مهارتهای اجتماعی یادگیرندگان دارای اختلال طیف اوتیسم میشود.
کلیدواژهها
- محیط یادگیری چندرسانهای سیار
- انتقال یادگیری
- مهارت اجتماعی
- مهارتهای تعامل اجتماعی دو طرفه
- مهارتهای مشارکت اجتماعی-اجتناب
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Design and validation of a model of mobile multimedia learning environment and its effect on learning and learning transfer of social skills of students with high-performance Autism spectrum disorder
نویسندگان [English]
- Amir Masnavi 1
- Esmaeil Zaraii Zavaraki 2
- Parviz Sharifi Daramadi 3
- Mohammad Reza Nili Ahmadabadi 4
- Ali Delavar 5
1 PhD Graduate in Educational Technology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran and Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
2 Professor, Department of Instructional Technology, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
3 Professor, Department of Psychology and Education of Special Children, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
4 Associate Professor, Department of Instructional Technology, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
5 Professor, Department of Assessment and Measurement, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Introduction
Autism is a type of neurodevelopmental disorder characterized by social and behavioral problems. The use of technologies improves the learning of children with autism spectrum disorders. Accordingly, a plan should be devised so that while using educational multimedia technology, especially applications based on mobile devices, in the learning process of people with autism, in addition to learning social skills, the important issue of learning transfer is not neglected. In the process of designing and producing an educational multimedia; Putting different elements together without paying attention to educational principles cannot guarantee real learning for the learner, that is why in different theories of message design and educational multimedia design, principles and rules are presented that create optimal conditions for the transfer of learning in the learner. The aim of this study was to investigate the mobile multimedia environment for the transfer of learning social skills of students with Autism
Method
The statistical population of the research included all students with autism disorder in Ahvaz city in the academic year 2019-2019, and the sample of the study was 4 male students with autism disorder who were selected using available sampling method. The tools used in this study included the high-functioning autism screening questionnaire (Kasechi et al., 2013) and the social skill profile (2007) by Bellini & Hopf. Finally, the mobile multimedia learning environment program was provided to the subjects during 4 weeks and one hour per day. The data were collected in three stages: baseline, learning and transfer and were analyzed by the method of stable change index, recovery percentage and visual drawing.
Results
The findings of the study showed that the degrees of stages and transfer of social skills of the first, second and third subjects in the stage and transfer to the baseline increased but in the fourth subject was not successful.
Discussion
The curriculum becomes a model for mobile multimedia environment, social effects and skills transfer of learners with Autism.
کلیدواژهها [English]
- Mobile multimedia learning environment
- learning transfer
- social skill
- two-way social interaction skills