نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد تمام روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، بیرجند، ایران.
2 دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، بیرجند، ایران
3 استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
4 استادیار گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، شفقت درمانی و درمان شناختی رفتاری بر ذهن آگاهی و نظم جویی هیجان دانش آموزان دارای اضطراب اجتماعی بود. طرح پژوهش حاضر، از نوع پیشآزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل و جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دارای اضطراب اجتماعی دوره اول دبیرستان 13- 16 سال شهر اهواز که در سال تحصیلی 1400-1399، در حال تحصیل بود. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه 5 عاملی ذهن آگاهی (بائر و همکاران، 2003) و پرسش نامه نظم جویی شناختی هیجان - فرم کودکان (گارنفسکی و کرایج، 2007)، بود. گروه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به مدت 8 جلسه، گروه شفقت درمانی به مدت 8 جلسه و گروه درمان شناختی رفتاری نیز به مدت 8 جلسه تحت مداخله قرار گرفتند. 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفته که هیچ درمانی بر روی آن ها صورت نگرفت و در لیست انتظار قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد که تفاوت معنیداری بین میانگین نمرههای متغیر ذهن آگاهی و نظم جویی هیجان در سه گروه آزمایش و گروه کنترل وجود دارد. و با توجه به نتایح حاصل میتوان برای افزایش ذهن آگاهی و نظم جویی هیجان دانش آموزان دارای اضطراب اجتماعی، از درمان پذیرش و تعهد، شفقت درمانی و درمان شناختی رفتای سود جست.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Comparison of Acceptance and Commitment Therapy, Compassion Therapy and Cognitive-Behavioral Therapy in Mindfulness and Emotion Regulation of students with social anxiety
نویسندگان [English]
- seyed abdolmajd bahreinian 1
- Mehran shahroiee 2
- Mahnaz Mehrabizadeh Honarmand 3
- Qasem Ahi 4
1 Professor of Clinical Psychology, Islamic Azad University, Birjand Branch, Birjand, Iran.
2 دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، بیرجند، ایران
3 Professor, Department of Clinical Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
4 Assistant Professor, Departent of Psychology, Birjand Branch, Islamic Azad Uniuersity, Birjand, Iran
چکیده [English]
Introduction
Students are important members in the structure of the society and they are struggling with various issues and as the basic pillar, peace and excellence of the family and society system, they can fulfill the role of these students in the family and in the form of opportunities. Educational and social in today's industrial world causes some psychological crises in them, dealing with students especially in regular courses has been the subject of numerous discussions. The aim of the present study was to Comparison of Acceptance and Commitment Therapy, Compassion Therapy and Cognitive-Behavioral Therapy in Mindfulness and Emotion Regulation of students with social anxiety.
Method
statistical population of the research including all students with social anxiety in the first year of high school aged 13-16 in Ahvaz who were studying in the academic year of 2019-2020. In this research, for sampling in the first stage, one district (three girls' schools and three boys' schools) was selected through cluster sampling among the 4 districts of Ahvaz, and all students were given the Leibovitz social anxiety scale (Misa and Warren, 2003). was given for screening and those whose scores were higher than the cutoff score were known as people with social anxiety and 60 of them were randomly placed in 4 experimental and control groups (15 people in each group). The research tools included the 5-factor mindfulness questionnaire (Baer et al, 2003) and the emotion-seeking cognitive order questionnaire - children's form (Garnefski and Kraij, 2007). The therapy group based on acceptance and commitment was subjected to intervention for 8 sessions, the compassion therapy group for 8 sessions and the cognitive behavioral therapy group for 8 sessions. 15 people were placed in the control group, who did not receive any treatment and were placed on the waiting list.
Results
The findings of the research showed that there is a significant difference between the mean scores of the variables of mindfulness and emotion regulation in the three experimental groups and the control group.
Discussion
according to the results, it is possible to benefit from acceptance and commitment therapy, compassion therapy, and behavioral cognitive therapy to increase mindfulness and emotional regulation of students with social anxiety.
کلیدواژهها [English]
- mindfulness
- Emotion Regulation
- therapy based on acceptance and commitment
- compassion therapy
- cognitive behavioral therapy