جهانگیر کرمی
دوره 19، شماره 2 ، دی 1391، صفحه 1-14
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین باورهای فراشناختی و پذیرش اجتماعی با آمادگی برای اعتیاد در دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه انجام گرفت. جهت انجام پژوهش حاضر نمونهی به حجم 120 نفر(60 دختر و 60 پسر) از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده بودند، مورد آزمون قرار گرفتند. برای جمعآوری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین باورهای فراشناختی و پذیرش اجتماعی با آمادگی برای اعتیاد در دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه انجام گرفت. جهت انجام پژوهش حاضر نمونهی به حجم 120 نفر(60 دختر و 60 پسر) از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده بودند، مورد آزمون قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه باورهای فراشناختی (MCQ- 30)، پذیرش اجتماعی کروان و مارلو و مقیاس آمادگی به اعتیاد (APS) استفاده شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین باورهای فراشناختی و مقیاسهای (آن به جزء خرده مقیاس باورهای منفی در مورد کنترل ناپذیری افکار) و پذیرش اجتماعی و آمادگی برای اعتیاد رابطه منفی معناداری وجود دارد. میتوان نتیجه گرفت که بین بین باورهای فراشناختی و پذیرش اجتماعی با آمادگی برای اعتیاد در دانشجویان دختر و پسر رابطه وجود دارد.
علی رضا عظیم پور؛ عبدالکاظم نیسی؛ نسرین ارشدی؛ منیجه شهنی ییلاق؛ کیومرث بشلیده
دوره 19، شماره 2 ، دی 1391، صفحه 15-44
چکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی و آزمون الگویی از پیشایندهای مهم رفتار اجتماع یار در دانشجویان دانشگاه شهید چمران بود. در این الگو همدلی به عنوان متغیر مستقل به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق میانجیهای دینداری، هویت اخلاقی و استدلال اجتماعیار اخلاقی، رفتار اجتماعیار را پیشبینی میکند. شرکت کنندگان در پژوهش 438 دانشجوی کارشناسی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر طراحی و آزمون الگویی از پیشایندهای مهم رفتار اجتماع یار در دانشجویان دانشگاه شهید چمران بود. در این الگو همدلی به عنوان متغیر مستقل به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق میانجیهای دینداری، هویت اخلاقی و استدلال اجتماعیار اخلاقی، رفتار اجتماعیار را پیشبینی میکند. شرکت کنندگان در پژوهش 438 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. جهت آزمون الگوی پیشنهادی از روش الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای 18-SPSS و 18-AMOS انجام شد. نتایج حکایت از عدم معنیداری مسیرهای مستقیم همدلی به رفتار اجتماعیار، همدلی به استدلال اجتماعیار، دینداری به رفتار اجتماعیار، دینداری به استدلال اجتماعیار، و استدلال اجتماعیار به رفتار اجتماعیار بود. با حذف مسیرهای غیرمعنیدار، الگو اصلاح شد. شاخصهای برازندگی الگویابی معادلات ساختاری، برازش مناسب الگوی اصلاح شده را نشان میدهند.
رحیم بدری گرگری؛ علی مهدوی؛ محمد تقی ضرابی
دوره 19، شماره 2 ، دی 1391، صفحه 45-62
چکیده
پژوهش حاضر نیمرخهای انگیزشی دانشآموزان و تفاوت نیمرخ گروههای مختلف را از نظر فرسودگی مربوط به مدرسه مورد بررسی قرار داد. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان شهر مراغه در استان آذربایجان شرقی بودند. 370 دانشآموز از دبیرستانهای مختلف با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامه انگیزش تحصیلی و پرسشنامه فرسودگی ...
بیشتر
پژوهش حاضر نیمرخهای انگیزشی دانشآموزان و تفاوت نیمرخ گروههای مختلف را از نظر فرسودگی مربوط به مدرسه مورد بررسی قرار داد. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان شهر مراغه در استان آذربایجان شرقی بودند. 370 دانشآموز از دبیرستانهای مختلف با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامه انگیزش تحصیلی و پرسشنامه فرسودگی مربوط به مدرسه به منظور جمعآوری اطلاعات استفاده شد. برای تحلیل دادهها نیز از روش تجزیه خوشهای، تحلیل واریانس چند متغیره (MNOVA) و آزمون تعقیبی کمک گرفته شد. نتایج پژوهش چهار گروه از دانشآموزان دارای: ( الف) اهداف پیشرفت پایین (ب) جهتگیریهای تبحرگریز- عملکردگرا (ج) جهتگیری انگیزشی چندگانه (د) جهتگیری تبحرگرا- عملکردگرا را شناسایی کرد. نتایج پژوهش نشان داد فرسودگی مربوط به مدرسه (خستگی هیجانی، بدبینی و کارآیی پایین) دانشآموزان خوشه «انگیزش چندگانه» و خوشه «تبحرگرا- عملکردگرا» کمتر از سایر خوشهها است. دانشآموزانی که دارای انگیزش چندگانه هستند اهداف، انتظارات و ارزشهای متعددی دارند که موجب انگیزش آنها برای احساس کارآیی و علاقه بیشتر به فعالیتهای تحصیلی میشود.
مریم قضایی؛ نجمه حمید؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند
دوره 19، شماره 2 ، دی 1391، صفحه 63-80
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر گروه درمانی شناختی- رفتاری بر علائم اختلال بیش فعالی/ کاستی توجه در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود. طرح این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی به صورت پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. نمونهی اولیه شامل 800 نفر دانشجو بودند که با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامهی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر گروه درمانی شناختی- رفتاری بر علائم اختلال بیش فعالی/ کاستی توجه در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود. طرح این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی به صورت پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. نمونهی اولیه شامل 800 نفر دانشجو بودند که با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامهی اختلال بیش فعالی و کاستی توجه بزرگسالان بارکلی پاسخ دادند. از بین آنها کسانی که نمرهی بالاتر از نقطهی برش در پرسشنامهی اختلال بیش فعالی/ کاستی توجه داشتند، انتخاب و مورد مصاحبهی تشخیصی قرار گرفتند. سپس 30 نفر از کسانی که تشخیص اختلال بیش فعالی/ کاستی توجه گرفتند به طور تصادفی انتخاب و به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش پرسشنامهی اختلال بیش فعالی/ کاستی توجه بزرگسالان بارکلی (BAARS) و مصاحبهی ساختار یافتهی بارکلی بوده است. سپس 13 جلسهی 90 دقیقهای درمان شناختی- رفتاری بر روی گروه آزمایش اجرا شد. هر دو گروه پس از پایان دورهی مداخله به پرسشنامهی اختلال بیش فعالی/ کاستی توجه بزرگسالان بارکلی پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس و کوواریانس چند متغیری تحت برنامهی نرم افزاری SPSS و در سطح معنیداری 05/0>p مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل نشان داد که نشانههای اختلال بیش فعالی/ کاستی توجه در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافته است (05/0>p). این نتایج در دورهی پیگیری کماکان ادامه داشت. گروه درمانی شناختی- رفتاری در کاهش علائم اختلال بیش فعالی/ کاستی توجه در دانشجویان مؤثر است. بنابراین از این روش میتوان در درمان اختلال بیش فعالی/ کاستی توجه و نشانههای آن در بزرگسالان استفاده کرد.
اکرم نظری چگنی؛ ناصر بهروزی؛ سید اسماعیل شیخ شبانی هاشمی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند
دوره 19، شماره 2 ، دی 1391، صفحه 81-100
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبکهای دلبستگی ایمن و ناایمن اجتنابی با افسردگی و رضایت از زندگی با میانجیگری خوشبینی و حمایت اجتماعی در دانشجویان دختر کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. نمونه این پژوهش 300 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای اتنخاب شدند. به منظور جمع آوری داده از، پرسشنامههای سبکهای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبکهای دلبستگی ایمن و ناایمن اجتنابی با افسردگی و رضایت از زندگی با میانجیگری خوشبینی و حمایت اجتماعی در دانشجویان دختر کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. نمونه این پژوهش 300 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای اتنخاب شدند. به منظور جمع آوری داده از، پرسشنامههای سبکهای دلبستگی سیمپسون، خوشبینی شیر، کارور و بریج، حمایت اجتماعی فیلیپس، افسردگی بک، و رضایت از زندگی ریف، لی، اسکز و شموتی، استفاده شده است. یافتهها نشان داد که سبک دلبستگی ایمن با رضایت از زندگی و افسردگی به ترتیب رابطه مثبت و منفی معنیدار و بین سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی با رضایت از زندگی و افسردگی به ترتیب رابطه منفی و مثبت معنیداری وجود دارد. بین سبک دلبستگی ایمن با خوشبینی و حمایت اجتماعی نیز رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. به علاوه، نتایج پژوهش نقش میانجیگری متغیرهای خوشبینی و حمایت اجتماعی را تأیید کردند.
علیرضا آقایوسفی؛ مجتبی دلیر
دوره 19، شماره 2 ، دی 1391، صفحه 101-118
چکیده
واقعیت مرگ و مردن از موضوعهای بسیار پیچیده و عاطفی دوران کودکی است. به طوری که اکتساب و تحول مفهوم رشد یافتهی مرگ، موضوع مورد علاقهای برای چندین دهه بوده است. هدف عمدهی پژوهش حاضر بررسی ارتباط میان میزان آگاهی از مفهوم مرگ و افسردگی در کودکان هفت تا نه سال بود. بدین منظور نمونهای در دسترس از 103 دانشآموز دختر و پسر از مقاطع ...
بیشتر
واقعیت مرگ و مردن از موضوعهای بسیار پیچیده و عاطفی دوران کودکی است. به طوری که اکتساب و تحول مفهوم رشد یافتهی مرگ، موضوع مورد علاقهای برای چندین دهه بوده است. هدف عمدهی پژوهش حاضر بررسی ارتباط میان میزان آگاهی از مفهوم مرگ و افسردگی در کودکان هفت تا نه سال بود. بدین منظور نمونهای در دسترس از 103 دانشآموز دختر و پسر از مقاطع اول، دوم و سوم دبستان انتخاب شد. طرح پژوهش حاضر از نوع همبستگی است.شرکتکنندگان به سؤالهای دو پرسشنامهی مصاحبه مرگ برای کودکان و افسردگی کودکان (CDI) پاسخ دادند. تحلیل نتایج نشان داد که تمام اجزای فرعی مفهوم مرگ با افسردگی در کودکان رابطه مثبت و معنیدار دارند. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که تنها جزء فرعی اجتنابناپذیری توان پیشبینی افسردگی در کودکان را دارد. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر، آگاهی از مفهوم مرگ میتواند در بروز افسردگی در کودکان مؤثر باشد. اما یک آگاهی رشدیافته از مفهوم مرگ این چنین نیست. نتایج بر اساس الگوی تماس با فشار روانی افسردگی مورد بحث قرار گرفتهاند.
نرگس درویشی؛ سودابه بساک نژاد؛ ایران داودی؛ یدالله زرگر
دوره 19، شماره 2 ، دی 1391، صفحه 119-136
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر درمان شناختی– رفتاری چند مؤلفهای بر علایم بیخوابی، باورهای ناکارآمد خواب، خودکارآمدی خواب و شاخصهای چهارگانه خواب است. جامعه آماری، کارکنان روز کار شرکت بهرهبرداری نفت و گاز آغاجاری بودند. نمونه پژوهش 45 نفر از کارکنان مبتلا به بیخوابی بود که به صورت تصادفی چندمرحلهای انتخاب و در گروه آزمایش، ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر درمان شناختی– رفتاری چند مؤلفهای بر علایم بیخوابی، باورهای ناکارآمد خواب، خودکارآمدی خواب و شاخصهای چهارگانه خواب است. جامعه آماری، کارکنان روز کار شرکت بهرهبرداری نفت و گاز آغاجاری بودند. نمونه پژوهش 45 نفر از کارکنان مبتلا به بیخوابی بود که به صورت تصادفی چندمرحلهای انتخاب و در گروه آزمایش، پلاسیبو و لیست انتظار گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل جدول گزارش خواب٬ مقیاس باورها و نگرشهای ناکارآمد خواب، مقیاس بیخوابی اتنس و مقیاس خودکارآمدی ادراک شده خواب بود. گروه آزمایش 6 جلسه مداخله گروهی دریافت کردند. گروههای کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند و فقط از گروه پلاسیبو خواسته شد که به مدت 6 هفته برگههای گزارش خواب را تکمیل و هر جلسه برای بازبینی همراه بیاورند. نتایج تحلیل مانکوا، آنکوا و مقایسههای زوجی بونفرنی در پس آزمون و پیگیری نشان داد که میانگین نمره بیخوابی، باورهای ناکارآمد و تأخیر در شروع خواب گروه آزمایش در مقایسه با گروه پلاسیبو و گروه کنترل کاهش و خودکارآمدی خواب و مقدار کلی خواب افزایش معنیداری یافته بود، ولی بین دو گروه پلاسیبو و کنترل تفاوت معنیداری یافت نشد. از نظر مقدار کلی در بستر بودن در پیگیری تفاوت معنیداری بین گروه آزمایش و گروههای کنترل مشاهده نشد.
لیلا حق شناس؛ علی نویدیان؛ امیرصالح امین جعفری؛ علی کاظمی؛ محمدرضا عابدی؛ حسین صادقی
دوره 19، شماره 2 ، دی 1391، صفحه 137-158
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، هنجاریابی، تعیین روایی و پایایی پرسشنامه رغبت و مهارت کمپبل در بین دانشآموزان دوره متوسطه نظری شهر اصفهان بوده است. به همین منظور 412 دانشآموز به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهایی انتخاب شدند. بر این اساس به منظور دستیابی به اهداف پژوهش، ضریب پایایی مقیاسهای کمپبل به شیوه آلفای کرانباخ و باز ازمایی محاسبه ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر، هنجاریابی، تعیین روایی و پایایی پرسشنامه رغبت و مهارت کمپبل در بین دانشآموزان دوره متوسطه نظری شهر اصفهان بوده است. به همین منظور 412 دانشآموز به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهایی انتخاب شدند. بر این اساس به منظور دستیابی به اهداف پژوهش، ضریب پایایی مقیاسهای کمپبل به شیوه آلفای کرانباخ و باز ازمایی محاسبه شد. روایی هفت مقیاس جهتگیری رغبت از چند طریق محاسبه گردید: 1- از طریق همبستگی بین هفت مقیاس جهتگیری رغبت با مقیاسهای فرم کوتاه رغبت سنج تحصیلی- شغلی، 2- از طریق مقایسه میانگین دانشآموزان دختر و پسر، 3- از طریق محاسبه همبستگی بین هفت مقیاسهای جهتگیری رغبت با هفت مقیاس جهتگیری مهارت. روایی دومین مجموعه از مقیاسهای رغبت و مهارت کمپبل یعنی هفت مقیاس جهتگیری مهارت از دو طریق مورد بررسی قرار گرفت: 1- از طریق محاسبه همبستگی بین هفت مقیاس جهتگیری مهارت با پرسشنامه باور به مهارتها. 2- از طریق محاسبه همبستگی بین هفت مقیاس جهتگیری مهارت و هفت مقیاس جهتگیری رغبت. روایی سومین مجموعه از مقیاسهای رغبت و مهارت کمپبل یعنی 29 مقیاس رغبت اصلی از طریق محاسبه همبستگی بین این مجموعه از مقیاسها و 29 مقیاس مهارت اصلی بررسی شد روایی چهارمین مجموعه از مقیاسهای کمپبل یعنی 29 مقیاس مهارت اصلی از طریق محاسبه همبستگی بین این مجموعه از مقیاسها و 29 مقیاس رغبت اصلی بررسی شد. و در نهایت رتبههای درصدی و نمرات استاندارد به عنوان هنجارهای پرسشنامه محاسبه گردید در مجموع با توجه به نتایج این پژوهش میتوان اذعان داشت که پرسشنامه رغبت و مهارت کمپبل در جامعه مورد پژوهش دارای روایی و پایایی قابل قبولی بوده و میتوان از آن به عنوان پرسشنامه رغبت و مهارت در کارهای پژوهشی، راهنمایی و مشاوره استفاده کرد.
لیلا جعفری نژاد؛ رضا خجسته مهر؛ غلامرضا رجبی
دوره 19، شماره 2 ، دی 1391، صفحه 159-176
چکیده
مطالعات نشان میدهد که ایدئولوژی برابری جنسیتی میتواند تأثیر مهمی بر کیفیت زناشویی افراد داشته باشد. این تأثیر میتواند به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم و در تعامل با سایر متغیرها از جمله ادراک انصاف باشد. این مطالعه با هدف ارزیابی اثرات مستقیم و غیرمستقیم ایدئوژی برابری جنسیتی از طریق ادراک انصاف بر هماهنگی و ناهماهنگی رابطهی ...
بیشتر
مطالعات نشان میدهد که ایدئولوژی برابری جنسیتی میتواند تأثیر مهمی بر کیفیت زناشویی افراد داشته باشد. این تأثیر میتواند به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم و در تعامل با سایر متغیرها از جمله ادراک انصاف باشد. این مطالعه با هدف ارزیابی اثرات مستقیم و غیرمستقیم ایدئوژی برابری جنسیتی از طریق ادراک انصاف بر هماهنگی و ناهماهنگی رابطهی زناشویی زوجین انجام شد. نمونه مورد مطالعه شامل 150 زوج بودند که از بین والدین دانشآموزان مدارس ابتدایی شهر اهواز، با روش تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند و به مقیاسهای ایدئولوژی برابری جنسیتی(GIS)، پرسشنامه هماهنگی زناشویی (MHQ)، پرسشنامه ناهماهنگی زناشویی(MDQ) و سنجه ادراک انصاف (MEP) پاسخ دادند. تحلیل دادهها از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و اثرات غیرمستقیم از طریق آزمون بوت استراپ انجام شد. مدل ارزیابی شده از شاخصهای برازندگی خوبی برخوردار بود. نتایج الگوی معادلات ساختاری نشان داد که ایدئولوژی برابری جنسیتی بر هماهنگی زناشویی و ناهماهنگی زناشویی مردان و زنان به طور مستقیم و غیرمستقیم اثر میگذارد.
کوروش محمدی؛ محمود نجفی؛ غلامرضا دهشیری؛ علی نیکبخت
دوره 19، شماره 2 ، دی 1391، صفحه 177-198
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه اثربخشی درمانشناختی رفتاری فردی و گروهی بر افسردگی نوجوانان انجام شد. روش پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. بدین منظور 26 نوجوان مبتلا به افسردگی به طور تصادفی انتخاب و در سه گروه درمانشناختی رفتاری فردی، درمانشناختی رفتاری گروهی و کنترل جایگزین شدند. برای سنجش ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه اثربخشی درمانشناختی رفتاری فردی و گروهی بر افسردگی نوجوانان انجام شد. روش پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. بدین منظور 26 نوجوان مبتلا به افسردگی به طور تصادفی انتخاب و در سه گروه درمانشناختی رفتاری فردی، درمانشناختی رفتاری گروهی و کنترل جایگزین شدند. برای سنجش میزان افسردگی از پرسشنامه افسردگی کودکان و مصاحبه تشخیصی اختلال افسردگی استفاده شد. نتایج نشان داد که درمانشناختی رفتاری فردی و گروهی بهطور معناداری در کاهش علائم افسردگی در مرحله پس آزمون و پیگیری مؤثر بود. اما بین دو روش فردی و گروهی در پس آزمون و پیگیری تفاوت معناداری مشاهده نشد. بهطور کلی نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن بود که درمانشناختی رفتاری فردی و گروهی در کاهش افسردگی نوجوانان مؤثر است و میتواند به عنوان یکی از مداخلات بالینی مورد استفاده متخصصان قرار گیرد.
کریم سواری؛ کیومرث بشلیده
دوره 19، شماره 2 ، دی 1391، صفحه 199-212
چکیده
در تحقیق جاری، رابطه کمرویی و احساس تنهایی با اعتیاد به اینترنت در بین دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد اهواز مورد بررسی قرار گرفت. به همین منظور از بین دانشجویان آن دانشگاه 225نفر (128 پسر و 97 دختر) به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه کمرویی چک و باس (1983)، احساس تنهایی اپیلائو و کاترونا (1980) ...
بیشتر
در تحقیق جاری، رابطه کمرویی و احساس تنهایی با اعتیاد به اینترنت در بین دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد اهواز مورد بررسی قرار گرفت. به همین منظور از بین دانشجویان آن دانشگاه 225نفر (128 پسر و 97 دختر) به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه کمرویی چک و باس (1983)، احساس تنهایی اپیلائو و کاترونا (1980) و اعتیاد به اینترنت لاو و چنگ (2007) استفاده شد. یافتهها نشان داد که کمرویی و احساس تنهایی با اعتیاد به اینترنت همبستگی مثبت دارند. نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که کمرویی و احساس تنهایی از پیش بین کننده اعتیاد به اینترنت دانشجویان به شمار میروند.
سیروس عالی پور بیرگانی
دوره 19، شماره 2 ، دی 1391، صفحه 213-232
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی روابط ساده و چندگانه متغیرهای شیوههای فرزندپروری (اقتدارگرایی مادر، استبدادگرایی مادر، آزادگذاری مادر، اقتدارگرایی پدر، استبدادگرایی پدر و آزادگذاری پدر) باسازگاری (اجتماعی، عاطفی، تعهد به هدف و تحصیلی) دانشجویان دانشگاه میباشد. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بودند که ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی روابط ساده و چندگانه متغیرهای شیوههای فرزندپروری (اقتدارگرایی مادر، استبدادگرایی مادر، آزادگذاری مادر، اقتدارگرایی پدر، استبدادگرایی پدر و آزادگذاری پدر) باسازگاری (اجتماعی، عاطفی، تعهد به هدف و تحصیلی) دانشجویان دانشگاه میباشد. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بودند که از بین آنها 182 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای شیوههای اقتدار والدینی و سازگاری دانشجویان دانشگاه استفاده گردید. نتایج تحلیل همبستگی ساده نشان داد که از میان متغیرهای پیشبین، شیوه تربیتی آزادگذارانه و اقتدارگرایانه مادری و پدری به طور مثبت و استبدادگرایی مادری و پدری به طور منفی با سازگاری کلی و سازگاری تحصیلی دانشجویان رابطه داشتند. اقتدارگرایی مادر، آزادگذاری مادر و آزادگذاری پدر به طور مثبت با سازگاری اجتماعی دانشجویان رابطه داشتند. اقتدارگرایی مادر و اقتدارگرایی پدر رابطه مثبت با سازگاری عاطفی و استبدادگرایی مادر و استبدادگرایی پدر رابطه منفی با سازگاری عاطفی داشتند. اقتدارگرایی مادر، آزادگذاری مادر، اقتدارگرایی پدر، و آزادگذاری پدر با تعهد به هدف رابطه مثبت و استبدادگرایی پدر با تعهد به هدف رابطه منفی داشتند. نتایج تحلیل همبستگی چندگانه با استفاده از ضریب همبستگی کاننی نشان داد که قویترین رابطه مجموعه متغیرهای پیشبین با مجموعه متغیرهای ملاک، بین سبک تربیتی پدری مقتدر از متغیرهای مستقل و سازگاری تحصیلی از متغیرهای وابسته میباشد.