حمزه احمدیان؛ فرهاد جمهری؛ حسن احدی؛ نورعلی فرخی
دوره 18، شماره 1 ، تیر 1390، صفحه 1-18
چکیده
این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین پنج عامل بزرگ شخصیت و ارضای نیازهای روانی بنیادین با بهزیستی روانشناختی انجام شد. به این منظور 382 نفر (189 پسر و 193 دختر) دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای- چندمرحلهای انتخاب شد. آزمودنیها به پرسشنامهی پنج عامل بزرگ شخصیت (IPIP)، نیازهای روانی بنیادین (BPNS) ...
بیشتر
این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین پنج عامل بزرگ شخصیت و ارضای نیازهای روانی بنیادین با بهزیستی روانشناختی انجام شد. به این منظور 382 نفر (189 پسر و 193 دختر) دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای- چندمرحلهای انتخاب شد. آزمودنیها به پرسشنامهی پنج عامل بزرگ شخصیت (IPIP)، نیازهای روانی بنیادین (BPNS) و بهزیستی روانشناختی (SPWB) پاسخ دادند. از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی برای بررسی اعتبار ابزارهای اندازهگیری استفاده شد. با استفاده از مدل معادلات ساختاری اثرهای پنج عامل شخصیت بر بهزیستی روانشناختی از طریق متغیرهای میانجی «نیازهای روانی بنیادین» بررسی شد. یافتهها نشان دادند که به طور کلی مدل فرضی با دادهها برازش دارد. تأثیر برونگرایی بر ارتباط با دیگران، دلپذیر بودن، خودمختاری و شایستگی معنیدار بود. نتیجههای دیگر نشان داد که ثبات هیجانی، وظیفهشناسی و انعطافپذیری بر شایستگی اثر مثبت دارند. علاوه بر این تأثیر خودمختاری، شایستگی و ارتباط با دیگران بر بهزیستی روانشناختی معنیدار بود. اثرمستقیم پنج عامل بزرگ شخصیت بر بهزیستی روانشناختی تأیید نشد، اما اثر غیرمستقیم آنها و از طریق ارضای نیازهای روانی تأیید شد.
عبدالکاظم نیسی؛ نسرین ارشدی؛ احسان رحیمی
دوره 18، شماره 1 ، تیر 1390، صفحه 19-46
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطهی علّی سرمایه روانشناختی با هیجانهای مثبت، بهزیستی روانشناختی، عملکرد شغلی و التزام شغلی از طریق طراحی و آزمودن یک الگو بود. نمونهی این پژوهش، شامل 263 (228 زن و 35 مرد) بود. که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از میان پرستاران بیمارستانهای دولتی شیراز انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطهی علّی سرمایه روانشناختی با هیجانهای مثبت، بهزیستی روانشناختی، عملکرد شغلی و التزام شغلی از طریق طراحی و آزمودن یک الگو بود. نمونهی این پژوهش، شامل 263 (228 زن و 35 مرد) بود. که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از میان پرستاران بیمارستانهای دولتی شیراز انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، شامل پرسشنامههای سرمایه روانشناختی، عملکرد شغلی، رفتارهای مدنی سازمانی، التزام شغلی، بهزیستی روانشناختی و هیجانات مثبت بودند. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و بر اساس نرمافزار AMOS ویراست 18 انجام گرفت. جهت آزمودن اثر واسطهای از روش بوت استراپ استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی با دادهها برخوردار است. برازش بهتر از طریق همبسته کردن خطاهای دو مسیر به دست آمد. به طور کلی 7 فرضیه مستقیم و یک فرضیه غیرمستقیم مورد تأیید قرار گرفتند.
سمیه شولی بندر ریگی زاده؛ کیومرث بشلیده؛ سید اسماعیل هاشمی شیخ شبانی؛ نسرین ارشدی
دوره 18، شماره 1 ، تیر 1390، صفحه 47-72
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطهی ساده و چندگانهی روان رنجورخویی، تعارض کار- خانواده، گرانباری نقش، عدالت رویهای، عدالت توزیعی و کنترل شغلی با فرسودگی شغلی در کارکنان شرکت گاز اهواز بود. جامعهی آماری پژوهش حاضر، شامل تمامی کارکنان شرکت گاز اهواز بود. برای انجام این پژوهش تعداد 260 نفر به عنوان نمونه و با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطهی ساده و چندگانهی روان رنجورخویی، تعارض کار- خانواده، گرانباری نقش، عدالت رویهای، عدالت توزیعی و کنترل شغلی با فرسودگی شغلی در کارکنان شرکت گاز اهواز بود. جامعهی آماری پژوهش حاضر، شامل تمامی کارکنان شرکت گاز اهواز بود. برای انجام این پژوهش تعداد 260 نفر به عنوان نمونه و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل خرده مقیاس روان رنجورخویی از پرسشنامهی شخصیتی نئو (NEO)، پرسشنامهی تعارض کار– خانواده، پرسشنامهی گرانباری نقش، پرسشنامهی عدالت سازمانی، پرسشنامهی کنترل شغلی و پرسشنامهی فرسودگی شغلی میباشند. تحقیق حاضر از نوع همبستگی است و دادههای آن با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند. نتیجهی پژوهش حاضر بیانگر وجود رابطهی مثبت معنیدار بین روان رنجورخویی، تعارض کار- خانواده و گرانباری نقش با فرسودگی شغلی و رابطهی منفی معنیدار بین عدالت رویهای، عدالت توزیعی و کنترل شغلی با فرسودگی شغلی بود. همچنین تحلیل رگرسیون با روش سلسله مراتبی نشان داد که متغیرهای پیشبین حدود 75 درصد واریانس فرسودگی شغلی را تبیین میکنند. همچنین تحلیل رگرسیون با روش گام به گام نشان داد که از میان متغیرهای پیشبین، به ترتیب روان رنجورخویی و عدالت رویهای پیشبینهای مناسبی برای فرسودگی شغلی هستند.
منیجه شهنی ییلاق؛ آمنه شجاعی؛ ناصر بهروزی؛ غلامحسین مکتبی
دوره 18، شماره 1 ، تیر 1390، صفحه 73-92
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی روابط هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی با بهزیستی روانشناختی دانشجویان دختر بوده است. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش 317 نفر بود که از بین جامعهی دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه هوش هیجانی شات، مهارتهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی روابط هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی با بهزیستی روانشناختی دانشجویان دختر بوده است. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش 317 نفر بود که از بین جامعهی دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه هوش هیجانی شات، مهارتهای اجتماعی (SSI) و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی (PWI) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری همبستگی پیرسون، همبستگی بنیادی و تحلیل رگرسیون همزمان و مرحلهای استفاده شد. آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد که مؤلفههای هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی پیشبینهای مثبت بهزیستی روانشناختی دانشجویان دختر هستند، بدین معنی که هر چه میزان هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانشجویان دختر بیشتر باشد، میزان بهزیستی روانشناختی آنها نیز بیشتر است. همچنین، نتیجهی این پژوهش نشان داد که بر خلاف انتظار، مهارت حساسیت اجتماعی، پیشبین منفی بهزیستی روانشناختی دانشجویان دختر است. نتیجهی تحلیل رگرسیون مرحلهای نیز نشان داد که مهارتهای کنترل اجتماعی، حساسیت اجتماعی، حساسیت هیجانی و مؤلفههای تنظیم هیجان و بهرهبرداری از هیجان پیشبینهای مناسبی برای بهزیستی روانشناختی دانشجویان میباشند. همچنین، نتیجههای تحلیلهای همبستگی بنیادی نشان داد که چهار متغیر بنیادی (بُعد بنیادی) برای درک روابط بین مجموعه متغیرهای ملاک و مجموعه متغیرهای پیش بین مورد نیاز است، و هر چهار بُعد، از خرده مقیاسهایی از مجموعه پیشبین و ملاک تشکیل شدهاند.
مهناز غیاثی؛ حسین مولوی؛ حمید طاهر نشاط دوست؛ مژگان صلواتی
دوره 18، شماره 1 ، تیر 1390، صفحه 93-118
چکیده
این پژوهش، با هدف بررسی ساختار عامل پرسشنامهی طرحوارهی یانگ (نسخهی سوم فرم کوتاه، 2005) در دو گروه افراد بالینی و غیربالینی در شهر تهران انجام شد. جامعهی آماری پژوهش عبارت بود از تمامی افراد بالینی و غیربالینی در شهر تهران در تابستان و پاییز سال 1387. نمونهی غیربالینی، 470 نفر (مرد= 165 نفر، زن= 305 نفر) از افرادی بودند که به کلینیکهای ...
بیشتر
این پژوهش، با هدف بررسی ساختار عامل پرسشنامهی طرحوارهی یانگ (نسخهی سوم فرم کوتاه، 2005) در دو گروه افراد بالینی و غیربالینی در شهر تهران انجام شد. جامعهی آماری پژوهش عبارت بود از تمامی افراد بالینی و غیربالینی در شهر تهران در تابستان و پاییز سال 1387. نمونهی غیربالینی، 470 نفر (مرد= 165 نفر، زن= 305 نفر) از افرادی بودند که به کلینیکهای ارایهدهندهی خدمات روانشناختی و روانپزشکی مراجعه نکرده بودند و گروه بالینی 82 نفر (مرد= 37 نفر، زن= 45 نفر) از افرادی بودند که تشخیص روانپزشکی بر مبنای DSM IV-TR را دریافت کرده بودند. افراد شرکتکننده در دو گروه به شیوهی نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. کلیهی آزمودنیها به پرسشنامهی طرحوارهی یانگ (نسخهی سوم فرم کوتاه) و مقیاس نگرشهای ناکارآمد پاسخ دادند. دادهها با روش تحلیل عامل تأییدی، تحلیل ممیز و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شدند. طی تحلیل عامل در گروه غیربالینی، 12 عامل حاصل شد که سه عامل با عاملهای 18 گانهی یانگ مطابقت کامل داشتند. ضریب آلفای کرونباخ 94/0، میزان ویژگی بین 57/0 تا 73/0، میزان حساسیت بین 20/51 تا 60/64 و میزان روایی همزمان 64/0 برای عاملهای استخراج شده به دست آمد. یافتههای پژوهش نشان داد نقاط برش عاملها به منظور تشخیص سرندی توسط پرسشنامهی طرحوارهی یانگ (نسخهی سوم فرم کوتاه)، قدرت تشخیص بین دو گروه افراد بالینی و غیربالینی را دارد. نتایج این پژوهش،تا حدودی هماهنگ با پژوهشهای گذشته میباشد.
مسعود سلیمی؛ هادی بهرامی؛ زنده یاد محمد کاظم سلیمی زاده
دوره 18، شماره 1 ، تیر 1390، صفحه 119-132
چکیده
هدف از انجام این پژوهش هنجاریابی آزمون هوشی دومینو 48 [D48] برای جامعهی دانشآموزان دبیرستانهای اهواز و بررسی روایی و پایایی این آزمون در جامعهی مورد نظر بود. بدین منظور به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 1008 دانشآموز شامل 502 دانشآموز دختر و 506 دانشآموز پسر از 24 دبیرستان انتخاب شدند. آزمون دومینو 48 به صورت گروهی در ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش هنجاریابی آزمون هوشی دومینو 48 [D48] برای جامعهی دانشآموزان دبیرستانهای اهواز و بررسی روایی و پایایی این آزمون در جامعهی مورد نظر بود. بدین منظور به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 1008 دانشآموز شامل 502 دانشآموز دختر و 506 دانشآموز پسر از 24 دبیرستان انتخاب شدند. آزمون دومینو 48 به صورت گروهی در کلاسهای درس اجرا شد. بر اساس دادههای به دست آمده، برای گروههای سنی 15 تا 18 سال دختر و پسر، هنجارهای جداگانه تهیه شد. نتایج نشان دادند که آزمون دومینو 48 دارای روایی نسبتاً خوبی است. همبستگی این آزمون با ماتریسهای پیشرو استاندارد (SPM)، 56/ و با میانگین نمرههای درسی، 48/ به دست آمد. همچنین نتایج این مطالعه نشان داده است که آزمون مذکور از پایایی قابل قبولی برخوردار است. ضرایب پایایی با روش بازآزمایی با فاصلهی زمانی دو هفته 90/0 و با روش زوج- فرد و تصحیح با فرمول اسپیرمن- براون 91/0 به دست آمد. میانگین نمرههای پسران در آزمون D48 بطور معنیداری بیشتر از میانگین نمرههای دختران بوده است (001/>p).
عبدالزهرا نعامی؛ کیومرث بشلیده؛ اسدالله فرهادزاده
دوره 18، شماره 1 ، تیر 1390، صفحه 133-152
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطهی میان موانع سازمانی با رفتارهای نابارور شغلی در کارگران پالایشگاه بیدبلند میباشد. تعداد 251 نفر از کارکنان پالایشگاه گاز بیدبلند با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و پرسشنامههای موانع سازمانی براون و میچل (1978) و رفتارهای نابارور شغلی(رابینسون و بنت، 2000) را تکمیل کردند. دادهها با روش رگرسیون ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطهی میان موانع سازمانی با رفتارهای نابارور شغلی در کارگران پالایشگاه بیدبلند میباشد. تعداد 251 نفر از کارکنان پالایشگاه گاز بیدبلند با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و پرسشنامههای موانع سازمانی براون و میچل (1978) و رفتارهای نابارور شغلی(رابینسون و بنت، 2000) را تکمیل کردند. دادهها با روش رگرسیون چندگانه، همبستگی بنیادی و ساده تجزیه و تحلیل شدند. نتیجههای حاصل از تحلیلهای همبستگی ساده، چندگانه و تحلیل همبستگی بنیادی نشان دادند که روابط مثبت معنیداری بین حیطههای موانع سازمانی با رفتارهای نابارور شغلی و ابعاد آن وجود دارد. به بیان دیگر، 44 درصد از واریانس رفتارهای نابارور فردی و سازمانی توسط ابعاد موانع سازمانی قابل تبیین است. از میان این موانع، متغیرهای مربوط به فقدان اطلاعات کاری، همکاران، الزامات نقش و زمانبندی کاری، نقش بیشتری در پیشبینی رفتارهای نابارور شغلی برخوردارند.
سید اسماعیل هاشمی شیخ شبانی
دوره 18، شماره 1 ، تیر 1390، صفحه 153-168
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه پنج ویژگی شخصیتی شامل روان رنجورخویی، برونگرایی، توافق جویی، باز بودن نسبت به تجربه و وظیفه شناسی با عملکرد شغلی افسران پلیس نیروی انتظامی بود. شرکت کنندگان 148 پلیس بودند که با شرکت در پژوهش موافقت کردند. ابزار تحقیق پرسشنامه پنج عامل شخصیتی NEO-FFI و پرسشنامه سنجش عملکرد شغلی بودند که از اعتبار ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه پنج ویژگی شخصیتی شامل روان رنجورخویی، برونگرایی، توافق جویی، باز بودن نسبت به تجربه و وظیفه شناسی با عملکرد شغلی افسران پلیس نیروی انتظامی بود. شرکت کنندگان 148 پلیس بودند که با شرکت در پژوهش موافقت کردند. ابزار تحقیق پرسشنامه پنج عامل شخصیتی NEO-FFI و پرسشنامه سنجش عملکرد شغلی بودند که از اعتبار و پایایی کافی برخوردار بودند. ضرایب همبستگی نشان دادند که به استثنای ویژگی شخصیتی باز بودن نسبت به تجربه، سایر ویژگیهای شخصیتی با عملکرد شغلی همبستگی معنیدار داشتند. به طور اخص، روان رنجورخویی با عملکرد شغلی همبستگی منفی و برونگرایی، وظیفه شناسی و توافق جویی با آن رابطه مثبت داشتند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که ترکیبی خطی از متغیرهای شخصیتی، عملکرد شغلی را به طور معنیداری پیشبینی کردند و در این پیشبینی برونگرایی و وظیفه شناسی نقش معنیداری داشتند و سایر ویژگیها تأثیری در پیشبینی عملکرد شغلی نداشتند. در پایان یافتهها بر اساس مدل پنج عاملی شخصیت مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.
فرهاد محمدی؛ جهانگیر کرمی؛ تورج هاشمی
دوره 18، شماره 1 ، تیر 1390، صفحه 169-190
چکیده
هدف از این پژوهش، مقایسه روش چندحسی فرنالد و روش تمرین و تکرار در بهبود اختلال ویژهی یادگیری دانشآموزان دارای اختلال خواندن است. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با گروه گواه و انتصاب تصادفی با پیشآزمون و پسآزمون است. نمونه شامل 39 دانشآموز (18 پسر و 21 دختر) بود که بصورت تصادفی ساده از میان دانشآموزان دارای اختلال ویژه یادگیری خواندن ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، مقایسه روش چندحسی فرنالد و روش تمرین و تکرار در بهبود اختلال ویژهی یادگیری دانشآموزان دارای اختلال خواندن است. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با گروه گواه و انتصاب تصادفی با پیشآزمون و پسآزمون است. نمونه شامل 39 دانشآموز (18 پسر و 21 دختر) بود که بصورت تصادفی ساده از میان دانشآموزان دارای اختلال ویژه یادگیری خواندن پایهی سوم ابتدایی شهر جوانرود، در سال تحصیلی86-85 انتخاب شدند. آزمودنیها بطور مساوی در سه گروه (آموزش با روش چندحسی فرنالد، تمرین و تکرار و گروه گواه) قرار گرفتند و از نظر هوشبهر، جنس، تحصیلات والدین و آموزش رسمی در مدارس عادی همتا شدند. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نمرات پسآزمون در آزمون خواندن پژوهشگر ساخت، بیانگر تفاوت معنیدار میان گروهها است. نتایج تحلیل کواریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی نشان داد که روش آموزش چندحسی فرنالد موجب بهبود عملکرد دانش آموزان دارای اختلال خواندن نسبت به گروه تمرین و تکرار در خواندن شفاهی (001/0p<)، سرعت خواندن شفاهی (001/0p<)، خواندن خاموش (05/0p<)، خواندن لغات خارج از متن (001/0p<) و سرعت خواندن لغات خارج از متن (001/0p<) شد. عملکرد گروه تحت آموزش تمرین و تکرار نیز در خواندن شفاهی (01/0p<) و خواندن لغات خارج از متن (001/0p<) بهتر از گروه کنترل بود.
تکتم کاظمینی
دوره 18، شماره 1 ، تیر 1390، صفحه 191-206
چکیده
در پژوهش حاضر اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری بر بهبود عزت نفس و خوداثرمندی دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. برای انجام این پژوهش از بین دانشجویان مراجعه کننده به کلینیک روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد و متقاضی شرکت در جلسات گروه درمانی شناختی- رفتاری 24 نفر از افرادی که نمرههای عزت نفس آنان در مرحلهی غربالگری پایین بود، به عنوان ...
بیشتر
در پژوهش حاضر اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری بر بهبود عزت نفس و خوداثرمندی دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. برای انجام این پژوهش از بین دانشجویان مراجعه کننده به کلینیک روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد و متقاضی شرکت در جلسات گروه درمانی شناختی- رفتاری 24 نفر از افرادی که نمرههای عزت نفس آنان در مرحلهی غربالگری پایین بود، به عنوان نمونهی آماری انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. در هر دو گروه 7 دانشجوی دختر و 5 دانشجوی پسر شرکت کردند. سپس درمان شناختی- رفتاری در طی هشت جلسه (5/1 ساعته) و هفتهای یک جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. ابزارهای اندازهگیری پرسشنامهی عزتنفس کوپر اسمیت و فهرست خود اثرمندی شرر بود که بر روی هر دو گروه به عنوان پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) استفاده شد.بعد از کنترل نمرههای پیش آزمون، اعضای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به طور معنیداری عزت نفس و خوداثرمندی بیشتری نشان دادند. به نظر میرسد که گروه درمانی شناختی- رفتاری میتواند عزت نفس و خوداثرمندی دانشجویان را ارتقاء دهد.
سهیلا زمینی؛ لیلی برزگری؛ تورج هاشمی؛ رقیه کیانی
دوره 18، شماره 1 ، تیر 1390، صفحه 207-222
چکیده
با توجه به اهمیت یادگیری درس زبان انگلیسی، هدف از این مطالعه بررسی نقش خودکارآمدی، جهتگیریهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری زبان در پیشبینی عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی دانشآموزان مقطع سوم راهنمایی شهر تبریز است. بدین منظور 164 آزمودنی، شامل 83 دانشآموز دختر و 81 دانشآموز پسر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. آزمودنیها ...
بیشتر
با توجه به اهمیت یادگیری درس زبان انگلیسی، هدف از این مطالعه بررسی نقش خودکارآمدی، جهتگیریهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری زبان در پیشبینی عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی دانشآموزان مقطع سوم راهنمایی شهر تبریز است. بدین منظور 164 آزمودنی، شامل 83 دانشآموز دختر و 81 دانشآموز پسر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. آزمودنیها پرسشنامههای "مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر"، "مقیاس جهتگیریهای یادگیری زبان"، "سیاهه راهبردهای یادگیری زبان" و همچنین "آزمون معلم ساخته پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی" را تکمیل کردند. نتیجهی ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خودکارآمدی، راهبردهای شناختی و فراشناختی، انگیزش درونی با عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. و بین جهتگیری بیانگیزشی و عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی رابطه منفی معنیدار وجود دارد. همچنین نتیجههای تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون بتا نشان داد که بیانگیزشی، خودکارآمدی و انگیزش درونی بهترین پیشبینی کنندههای پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی دانشآموزان است. در مجموع یافتههای پژوهش حاضر، بر نقش مؤثر خودکارآمدی، راهبردهای یادگیری زبان و جهتگیریهای انگیزشی زبان بر پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی تأکید میکند.
فاطمه صادقیان؛ محمدرضا عابدی؛ ایران باغبان
دوره 18، شماره 1 ، تیر 1390، صفحه 240-223
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مشاوره شغلی حکائی بر سازگاری شغلی و تعهد سازمانی اجرا شد. روش تحقیق به صورت میدانی تجربی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش کلیهی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان اصفهان هستند که بر اساس نمونهگیری تصادفی 60 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش (30 نفر) و گواه (30 نفر) گمارده شدند. ابزار ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مشاوره شغلی حکائی بر سازگاری شغلی و تعهد سازمانی اجرا شد. روش تحقیق به صورت میدانی تجربی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش کلیهی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان اصفهان هستند که بر اساس نمونهگیری تصادفی 60 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش (30 نفر) و گواه (30 نفر) گمارده شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامهی سازگاری شغلی پورکبیریان (1386) و پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر (1990) است. اطلاعات تحقیق با استفاده از نرم افزار spss و با روش تحلیل مانوا دادهها تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که مشاوره حکائی بر سازگاری شغلی و بازخورد سازمانی تأثیر معناداری داشته است (p<0/01).