منیجه شهنی ییلاق؛ سید موسی گلستانه؛ زنده یاد جمال حقیقی؛ عبدالکاظم نیسی؛ فاطمه کیانپور قهفرخی
دوره 17، شماره 1 ، تیر 1389، صفحه 1-32
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش انگیزش تحصیلی بر ابعاد شناختی-انطباقی، شناختی-غیرانطباقی، رفتاری-انطباقی و رفتاری-غیرانطباقی انگیزش و عملکرد تحصیلی دانشآموزان سال دوم دبیرستانهای پسرانه شهر بوشهر بود. آموزش انگیزش تحصیلی (طی 16 جلسه آموزشی) به عنوان متغیر مستقل و خوداثربخشی، تبحرگرایی، ارزشگذاری، پایداری، برنامهریزی، ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش انگیزش تحصیلی بر ابعاد شناختی-انطباقی، شناختی-غیرانطباقی، رفتاری-انطباقی و رفتاری-غیرانطباقی انگیزش و عملکرد تحصیلی دانشآموزان سال دوم دبیرستانهای پسرانه شهر بوشهر بود. آموزش انگیزش تحصیلی (طی 16 جلسه آموزشی) به عنوان متغیر مستقل و خوداثربخشی، تبحرگرایی، ارزشگذاری، پایداری، برنامهریزی، مدیریت تکلیف، اضطراب، اجتناب از شکست، کنترل نامطمئن، خودناتوانسازی، عدم التزام تحصیلی و عملکرد تحصیلی به عنوان متغیرهای وابسته بودند. پژوهش حاضر یک طرح آزمایشی میدانی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه انگیزش و التزام تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی مارتین، پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودگردان زیمرمن و مارتینز-پونز و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی یادگیری ایکلس بودند. نمونه پژوهش شامل 60 دانشآموز پسر سال دوم دبیرستانی شهر بوشهر در سال تحصیلی 88-1387 بود، که با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهیی انتخاب و به دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. نتیجهی تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) نشان داد که آموزش انگیزش تحصیلی باعث افزایش معنیدار خوداثربخشی، تبحرگرایی، ارزشگذاری، پایداری، مدیریت تکلیف و عملکرد تحصیلی و کاهش معنیدار اضطراب، اجتناب از شکست و کنترل نامطمئن میشود. اما، در متغیرهای برنامهریزی، خودناتوان سازی و عدم التزام تحصیلی تغییر معنیداری صورت نگرفت.
سید اسماعیل هاشمی شیخ شبانی؛ فاطمه امینی؛ سودابه بساک نژاد
دوره 17، شماره 1 ، تیر 1389، صفحه 52-33
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطهی علی بخشش و بهزیستی روانشناختی با میانجیگری عواطف مثبت و منفی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران بود. در این مطالعهی علّی- همبستگی، جامعهی آماری را کلیهی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز تشکیل میدادند که به روش تصادفی چند مرحلهیی 352 نفر به عنوان نمونه از میان آنها انتخاب شدند. ابزارهای ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطهی علی بخشش و بهزیستی روانشناختی با میانجیگری عواطف مثبت و منفی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران بود. در این مطالعهی علّی- همبستگی، جامعهی آماری را کلیهی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز تشکیل میدادند که به روش تصادفی چند مرحلهیی 352 نفر به عنوان نمونه از میان آنها انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش مقیاس گرایش به بخشش هارتلند (HFS)، برنامهی عاطفهی مثبت و منفی (PANAS) و مقیاس بهزیستی روانشناختی (PWBS) بودند. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتیجهها نشان دادند که بخشش هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم از طریق عاطفهی مثبت با بهزیستی روانشناختی رابطه دارد. رابطهی غیرمستقیم بخشش با بهزیستی روانشناختی از طریق عاطفهی منفی تأیید نشد.
رضا خجسته مهر؛ معصومه موحدی؛ غلامرضا رجبی
دوره 17، شماره 1 ، تیر 1389، صفحه 53-68
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش صمیمیت بر افزایش صمیمیت ارتباطی در زوجین کارکنان شرکت نفت اهواز میباشد. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی زوجین کارکنان شرکت نفت اهواز میباشد که به فراخوان محقق پاسخ مثبت دادهاند و از بین آنها 36 زوج به صورت تصادفی ساده از بین جامعهی داوطلب انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش صمیمیت بر افزایش صمیمیت ارتباطی در زوجین کارکنان شرکت نفت اهواز میباشد. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی زوجین کارکنان شرکت نفت اهواز میباشد که به فراخوان محقق پاسخ مثبت دادهاند و از بین آنها 36 زوج به صورت تصادفی ساده از بین جامعهی داوطلب انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل گمارده شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامهی بررسی نیازهای صمیمیت باگاروزی است. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. ابتدا برای هر دو گروه پیشآزمون اجرا گردید، سپس مداخله آزمایشی (آموزش صمیمیت) به گروه آزمایشی ارایه گردید و پس از اتمام برنامه آموزشی پسآزمون برای هر دو گروه اجرا شد. نتیجهی تحلیل فرضیهها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیری (مانووا) و تحلیل واریانس یک راهه (آنووا) نشان داد که آموزش صمیمیت باعث افزایش ابعاد صمیمیت ارتباطی شامل: صمیمیت عاطفی، صمیمیت روانشناختی، صمیمیت عقلانی، صمیمیت جنسی، صمیمیت جسمی، صمیمیت معنوی، صمیمیت زیباشناختی و صمیمیت تفریحی- اجتماعی زوجین میشود.
کیومرث بشلیده؛ عبدالکاظم نیسی؛ سمیه چاچ
دوره 17، شماره 1 ، تیر 1389، صفحه 69-88
چکیده
در پژوهش حاضر ویژگیهای شخصیتی و متغیرهای سازمانی به عنوان پیشبینهای حادثه دیدگی در رانندگان اتوبوسهای شهری در سازمان اتوبوسرانی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. نمونه پژوهش شامل 150 رانندهی حادثه دیده (طی 5 سال گذشته) و 150 رانندهی حادثه ندیده بودند. برای انتخاب نمونه از گروههای حادثه دیده و حادثه ندیده از روش انتخاب تصادفی ...
بیشتر
در پژوهش حاضر ویژگیهای شخصیتی و متغیرهای سازمانی به عنوان پیشبینهای حادثه دیدگی در رانندگان اتوبوسهای شهری در سازمان اتوبوسرانی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. نمونه پژوهش شامل 150 رانندهی حادثه دیده (طی 5 سال گذشته) و 150 رانندهی حادثه ندیده بودند. برای انتخاب نمونه از گروههای حادثه دیده و حادثه ندیده از روش انتخاب تصادفی ساده استفاده شد. رانندگان حادثه دیده و حادثه ندیدهی نمونهی پژوهش، به وسیلهی پرسشنامهی شخصیتی پنج بُعد بزرگ (به جز گشاده ذهنی) و متغیرهای سازمانی مورد سنجش قرار گرفتند و به منظور ناشناس ماندن هویت آزمودنیها از کسب اطلاعات جمعیت شناختی پرهیز شد. در این پژوهش، برای تحلیل دادهها از روش تحلیل تمیز استفاده شد. نتایج به دست آمده از کاربرد معادلهی تابع ممیز، فرضیهی پژوهش را تأیید کرد. به بیان دیگر، از روی ویژگیهای شخصیتی و سازمانی میتوان احتمال حادثه دیدگی در رانندگان را پیشبینی کرد.
کریم سواری؛ کیومرث بشلیده
دوره 17، شماره 1 ، تیر 1389، صفحه 89-102
چکیده
هدف از انجام این تحقیق، تعیین رابطه ویژگیهای شخصیتی با فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان بوده است. به همین منطور از بین دانشآموزان دختر و پسر پایهی سوم دبیرستانهای شهر اهواز 200 نفر (100 پسر و 100 دختر) به شیوه خوشهیی چند مرحلهیی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی کوتاه 60 سؤالی مککری و کاستا(1985) و پرسشنامه فرسودگی ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق، تعیین رابطه ویژگیهای شخصیتی با فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان بوده است. به همین منطور از بین دانشآموزان دختر و پسر پایهی سوم دبیرستانهای شهر اهواز 200 نفر (100 پسر و 100 دختر) به شیوه خوشهیی چند مرحلهیی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی کوتاه 60 سؤالی مککری و کاستا(1985) و پرسشنامه فرسودگی مدرسهیی ساملا- آرو و همکاران (2009) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها نشان دادهاند که ویژگیهای شخصیتی روان رنجورخویی و توافقپذیری با فرسودگی تحصیلی همبستگی مثبت و ویژگیهای شخصیتی برونگرایی و بازبودن با فرسودگی تحصیلی همبستگی منفی دارند. بین ویژگی شخصیتی وجدانی بودن و فرسودگی تحصیلی همبستگی معنیداری به دست نیامد. همچنین، نتیجهی رگرسیون چندگانه با روش گام به گام نشان داده است که ویژگیهای شخصیتی توافقپذیری و برونگرایی، بهترین پیشبینی کنندهیفرسودگی تحصیلی دانشآموزان به شمار میروند.
محمد نریمانی؛ عباس ابوالقاسمی؛ اسماعیل سلیمانی
دوره 17، شماره 1 ، تیر 1389، صفحه 103-118
چکیده
تحقیق حاضر به منظور مقایسه مؤلفههای هوش هیجانی در دانشآموزان نابینا و بینا انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش حاضر، شامل کلیهی دانشآموزان نابینا و بینای پسر و دختر در دامنهی سنی 13-20 ساله بود که در سال تحصیلی 88-1387 مشغول به تحصیل در مدارس راهنمایی و دبیرستان شهر اردبیل بودند. تعداد 60 نفر (30 پسر و 30 دختر) نابینا و60 نفر (30 پسر و ...
بیشتر
تحقیق حاضر به منظور مقایسه مؤلفههای هوش هیجانی در دانشآموزان نابینا و بینا انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش حاضر، شامل کلیهی دانشآموزان نابینا و بینای پسر و دختر در دامنهی سنی 13-20 ساله بود که در سال تحصیلی 88-1387 مشغول به تحصیل در مدارس راهنمایی و دبیرستان شهر اردبیل بودند. تعداد 60 نفر (30 پسر و 30 دختر) نابینا و60 نفر (30 پسر و 30 دختر) بینا از میان دانشآموزان انتخاب شدند. پرسشنامهی هوش هیجانی بار-آن به عنوان ابزار جمع آوری دادهها به صورت انفرادی و در محل آموزشگاه بر روی آنها اجرا شد. ضمن آن که روش تحقیق مطالعهی حاضر با توجه به موضوع آن، از نوع علّی- مقایسهیی بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) استفاده شده است. نتیجهی مطالعه نشان داد که بین دانشآموزان نابینا و بینا در مؤلفههای همدلی، عزت نفس، کنترل تکانه، انعطافپذیری، مسئولیتپذیری، تحمل فشار روانی، خوشبینی، شادکامی، خودابرازی، واقعگرایی، خودشکوفایی و استقلال هوش هیجانی تفاوت معنیدار وجود دارد ولی در مؤلفههای حل مسأله، روابط بین فردی و خودآگاهی هیجانی تفاوت معنیدار نبود.
عبدالله معتمدی؛ محمد یاسین سیفی؛ سارا کلانتری میبدی
دوره 17، شماره 1 ، تیر 1389، صفحه 119-140
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین اثرسنخ شناسی فرزندپروری خانواده (ترکیب سبک فرزندپروری پدر و مادر) بر سبکهای یادگیری فرزندان میباشد. بدین منظور نمونهیی 400 نفری از دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 89-88 به روش خوشهیی چند مرحلهیی انتخاب و با آزمونهای سبکهای یادگیری کلب و سبکهای فرزندپروری اصلاح شدهی شفر مورد ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین اثرسنخ شناسی فرزندپروری خانواده (ترکیب سبک فرزندپروری پدر و مادر) بر سبکهای یادگیری فرزندان میباشد. بدین منظور نمونهیی 400 نفری از دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 89-88 به روش خوشهیی چند مرحلهیی انتخاب و با آزمونهای سبکهای یادگیری کلب و سبکهای فرزندپروری اصلاح شدهی شفر مورد آزمون قرار گرفتند. جهت تحلیل دادهها از تحلیل واریانسی استفاده گردید. تحلیل یافتهها نشان داد سنخ فرزندپروری در برگیرندهی دو والد مقتدر، به طور معناداری نمرههای بالاتری را در شیوهی یادگیری تجربهی عینی به دست آوردهاند. مقایسهی نمرههای شیوهی یادگیری مشاهده تأملی در نوجوانان نشان میدهد که بین گروههای مورد بحث تفاوت معنیداری وجود ندارد. سنخهای فرزندپروری مادر مستبد/ پدر مستبد، مادر بیتفاوت/ پدر سهلگیر و مادر بیتفاوت/ پدر بیتفاوت به طور معناداری نمرههای بالاتری را در شیوهی یادگیری مفهوم سازی انتزاعی به دست آوردهاند. و بالاخره نوجوانان خانوادههای دارای سنخهای فرزندپروری مادر مقتدر/ پدر مقتدر، مادر سهلگیر/ پدر مقتدر و نیز مادر سهلگیر/ پدر سهلگیر نسبت به سایر سنخها نمرههای بالاتری را در شیوهی یادگیری آزمایشگری فعال به دست آوردهاند.
مائده سادات رقیب؛ سید علی سیادت؛ بهزاد حکیمی نیا؛ سید جعفر احمدی
دوره 17، شماره 1 ، تیر 1389، صفحه 141-164
چکیده
پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی مقیاس سنجش هوش معنوی کینگ (SISRI-24) بر روی دانشجویان دانشگاه اصفهان انجام شده است. جامعهی آماری مورد مطالعه شامل کلیهی دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال 87- 88 میباشد که از این تعداد 250 نفر به عنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از روش توصیفی استفاده شده است. گردآوری دادهها با ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی مقیاس سنجش هوش معنوی کینگ (SISRI-24) بر روی دانشجویان دانشگاه اصفهان انجام شده است. جامعهی آماری مورد مطالعه شامل کلیهی دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال 87- 88 میباشد که از این تعداد 250 نفر به عنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از روش توصیفی استفاده شده است. گردآوری دادهها با استفاده از مقیاس سنجش هوش معنوی کینگ (SISRI-24) انجام شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای آماری SPSS-15 و Amos Graphicsاستفاده شده است. پایایی این مقیاس با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 88/0 برآورد شد. روایی صوری و محتوایی مقیاس توسط متخصصان روانشناسی مورد تایید قرار گرفت. برای برآورد روایی همگرایی از پرسشنامهی تجربهی معنوی غباری بناب به طور همزمان استفاده شده که ضرایب همبستگی این دو پرسشنامه 66/0 به دست آمده است. برای محاسبهی روایی سازه مقیاس از تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تأییدی مرتبهی اول استفاده شد. یافتهها ساختار سه عاملی 24 گویهیی مقیاس سنجش هوش معنوی را تایید نمودند. نتیجههای به دست آمده نشان داد که این مقیاس ابزاری پایا برای سنجش هوش معنوی است و با توجه به روایی و پایایی مناسب، آن را میتوان در محیطهای آموزشی و پژوهشی مانند دانشگاه استفاده نمود.