چنگیز رحیمی
دوره 23، شماره 1 ، تیر 1395، صفحه 1-22
چکیده
افسردگی یک اختلال رایج در بیماران عروق کرونر قلب است که سلامت روانی و میزان بازده قلبی آنان را کاهش می دهد. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی درمان های شناختی-رفتاری فردی و گروهی بر کاهش میزان افسردگی و افزایش بازده قلبی بیماران عروق کرونر قلب و مقایسه اثر دو روش روان درمانی بود. آزمودنی ها بیماران کرونر قلبی بین سنین ۳۰ تا ۶۰ سال و مبتلا ...
بیشتر
افسردگی یک اختلال رایج در بیماران عروق کرونر قلب است که سلامت روانی و میزان بازده قلبی آنان را کاهش می دهد. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی درمان های شناختی-رفتاری فردی و گروهی بر کاهش میزان افسردگی و افزایش بازده قلبی بیماران عروق کرونر قلب و مقایسه اثر دو روش روان درمانی بود. آزمودنی ها بیماران کرونر قلبی بین سنین ۳۰ تا ۶۰ سال و مبتلا به افسردگی متوسط تا شدید بودند. آزمودنی ها به صورت تصادفی در سه گروه همتاشده قرار گرفتند که شامل دو گروه آزمایشی برای دریافت درمان های شناختی-رفتاری فردی) ۲۰ (n=و شناختی-رفتاری گروهی )۱۶ n= ( و یک گروه کنترل (۱۶ (n= بود. گروه کنترل هیچ درمان روانشناختی دریافت نکردند. بیماران با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. همه آزمودنی ها پرسشنامه افسردگی بک-۲ را در مراحل پیش آزمون و پس آزمون تکمیل نمودند. هم چنین آزمون بازدهی قلب در مراحل پیش آزمون و پس آزمون انجام شد. روش های درمان های شناختی- رفتاری فردی و گروهی بر کاهش میزان افسردگی بیماران عروق کرونر قلب بطور معناداری تاثیر داشت, اما در افزایش بازده قلبی آنان بی تاثیر بود. در ارتباط با کاهش میزان افسردگی تفاوت معنی داری بین دو روش درمانی وجود نداشت. روش های درمانی شناختی-رفتاری فردی و گروهی می توانند میزان افسردگی در بیماران کرونر قلبی و نیاز به مصرف داروهای روانپزشکی در آنان را کاهش دهند.
اسماعیل محمدی؛ پریسا نیلفروشان؛ محمد رضا عابدی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیرحکایتدرمانی مسیر شغلی کوکران بر اهمالکاری تحصیلی دانشجویان نابینا بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی، از نوع پیشآزمون- پسآزمونبا گروه کنترل بود. جامعهآماری شامل دانشجویان نابینای دانشگاهاصفهان و دانشگاه آزاد اسلامیخوراسگان بود که 30 نفر بهشیوهی نمونهگیریدر دسترس انتخاب و به شیوهیتصادفی در دو گروه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیرحکایتدرمانی مسیر شغلی کوکران بر اهمالکاری تحصیلی دانشجویان نابینا بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی، از نوع پیشآزمون- پسآزمونبا گروه کنترل بود. جامعهآماری شامل دانشجویان نابینای دانشگاهاصفهان و دانشگاه آزاد اسلامیخوراسگان بود که 30 نفر بهشیوهی نمونهگیریدر دسترس انتخاب و به شیوهیتصادفی در دو گروه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 7 جلسه (3 ساعته)، بصورت هفتگیشرکت کردند. دادهها با استفاده از پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی گردآوری و توسط نرمافزارSPSS-21 تحلیل شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادکه حکایتدرمانی، اهمالکاری در آمادگیبرای امتحانات و آماده کردن تکالیف را کاهش داده (05/0p<)،اما تمایل به تغییر و احساس منفی را افزایش دادهاست (05/0p<)، به علاوه، تفاوتدو گروه در اهمالکاری برای آماده کردن مقالات معنیدار نبود. در نهایت میتوان از حکایتدرمانیکوکران به عنوان یکی از روشهای مؤثر در کاهش اهمالکاری تحصیلی دانشجویان نابینا استفادهکرد.
علی محمدزاده ابراهیمی؛ عبدالکاظم نیسی؛ نسرین ارشدی؛ منیجه شهنی ییلاق؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر،طراحیو آزمون الگویی از روابط علّی صفات شخصیتی دیگرپیروی/خودپیروی و ادراک رویدادهای فشارزا با علائم افسردگی بود. الگوی پیشنهادیمتشکل از 5 متغیر بود که دو متغیر دیگرپیروی و خودپیروی به عنوان متغیرهای پیشایند،علائم افسردگی متغیر پیامد و ادراک از رویدادهای فشارزای بین فردی و ادراک از رویدادهایفشارزای پیشرفت ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر،طراحیو آزمون الگویی از روابط علّی صفات شخصیتی دیگرپیروی/خودپیروی و ادراک رویدادهای فشارزا با علائم افسردگی بود. الگوی پیشنهادیمتشکل از 5 متغیر بود که دو متغیر دیگرپیروی و خودپیروی به عنوان متغیرهای پیشایند،علائم افسردگی متغیر پیامد و ادراک از رویدادهای فشارزای بین فردی و ادراک از رویدادهایفشارزای پیشرفت به عنوان دو متغیر میانجی پژوهش حاضر بودند. جامعه آماری را کلیه دانشجویانمقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران تشکیل میدادند که با استفاده از روش نمونهگیریتصادفی طبقهای 357 نفر (123 پسر و 234 دختر) به عنوان نمونه از بین آنها انتخاب شدندو با استفاده از 4 مقیاسِ پرسشنامه تجدیدنظر شده سبکشخصی، پرسشنامه بررسی تجارب زندگی و ویراست دوم پرسشنامه افسردگی بک،مورد سنجش قرار گرفتند. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از الگویابی معادلاتساختاری (SEM) براساس نرم افزارهایAMOSویراست 18 و SPSSویراست18، انجام گرفت. به منظور برآورداثرات واسطهای نیز از روش بوت استراپ استفاده شد. گرچه تحلیل اولیه حاکی از برازشضعیف الگو با دادهها بود؛ اصلاحات انجام شده جهت بهبود الگو، برازش خوب الگوینهایی را با دادهها نشان داد.
رقیه محمودزاده؛ شهرام محمدخانی
چکیده
کمالگرایی به عنوان یک ویژگی شخصیتیپایدار جنبههایمختلف زندگی انسان را بهطور پیچیدهای تحت تأثیر قرار میدهد. مطالعات مختلف نشان میدهد افراد کمالگرا برای کاهش اضطراب خود دچاراهمالکاریمیشوند.هدف از مطالعه حاضر بررسی نقش واسطهای اجتناب شناختی و اضطراب به عنوان مؤلفههای شناختی در رابطه بین کمالگرایی و اهمالکاری ...
بیشتر
کمالگرایی به عنوان یک ویژگی شخصیتیپایدار جنبههایمختلف زندگی انسان را بهطور پیچیدهای تحت تأثیر قرار میدهد. مطالعات مختلف نشان میدهد افراد کمالگرا برای کاهش اضطراب خود دچاراهمالکاریمیشوند.هدف از مطالعه حاضر بررسی نقش واسطهای اجتناب شناختی و اضطراب به عنوان مؤلفههای شناختی در رابطه بین کمالگرایی و اهمالکاری است. بدین منظور نمونهای شامل 278 دانشجو (160 نفر زنو 118 نفرمرد ) با میانگین سنی 4/25 و انحراف معیار 50/5 در مقطع کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری از پنج دانشگاه دولتی به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد.برای جمعآوریدادههادانشجویان به مقیاس کمالگرایی فراست، مقیاس اهمالکاری سولومون و راثبلوم، مقیاسافسردگی، اضطراب، استرس و مقیاس اجتناب شناختی پاسخ دادند. به منظور تحلیلدادهها ازمدلیابیمعادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد روابط علّی معنیدار و مثبت بین کمالگرایی، اضطراب و اهمالکاری وجود دارد و نقش میانجیاجتناب شناختی بهطور غیرمستقیم از طریق اضطراب در رابطه بین کمالگرایی و اهمالکاری تأیید شد. بنابراین اجتنابشناختی زمانی که باعث افزایش اضطراب در افراد کمالگرا میشود، اهمالکاری و تعللورزی بیشتری را به دنبال دارد.
حسنعلی ویس کرمی؛ عزت اله قدم پور؛ محمد رضا متقی نیا
چکیده
پژوهشحاضر با هدف تدوین مدل خودکارآمدی شخصی معلم از روی متغیرهای اجتماعی جو مدرسه وخودکارآمدی جمعی معلمان انجام شد. در این پژوهش، 255 معلم از مدارس ابتداییشهرستان بجستان، به روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش، مقیاس احساس کارآمدی معلمان (فرم کوتاه)، شاخص جو مدرسه ومقیاس باور کارآمدی جمعی ...
بیشتر
پژوهشحاضر با هدف تدوین مدل خودکارآمدی شخصی معلم از روی متغیرهای اجتماعی جو مدرسه وخودکارآمدی جمعی معلمان انجام شد. در این پژوهش، 255 معلم از مدارس ابتداییشهرستان بجستان، به روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش، مقیاس احساس کارآمدی معلمان (فرم کوتاه)، شاخص جو مدرسه ومقیاس باور کارآمدی جمعی معلم بود. یافتههای پژوهش نشان داد مدل پیشنهادی برازشمناسبی با داده ها داشت. مطابق با این مدل، مسیر غیر مستقیم جو مدرسه بهخودکارآمدی شخصی معلم از طریق خودکارآمدی جمعی معلم، مثبت و معنی دار بود. همچنینمسیرهای مستقیم خودکارآمدی جمعی معلم به خودکارآمدی شخصی معلم و جو مدرسه بهخودکارآمدی جمعی معلم، مثبت و معنی دار بود. یافتههای پژوهش حاضر نشان دهندهیاهمیت نقش میانجی خودکارآمدی جمعی معلمان در رابطه بین جو مدرسه و کارآمدی شخصیآنان است و لزوم توجه به فعالیتهای گروهی معلمان مدرسه را نمایان میسازد.
سهراب امیری؛ فرزانه میکائیلی
چکیده
هدفپژوهش حاضر بررسیاضطرابحالت-صفت و دشواری در تنظیم هیجان بر اساس ابعاد شخصیتی حساسیت به تنبیه و حساسیتبه پاداش بود. به همین منظور، از جامعه دانشجویان پسر دانشگاه ارومیه بر اساسنمرات انتهایی توزیع در پرسشنامه حساسیت به پاداش و تنبیه چهار گروه دارای فعالیتبالای سیستم حساسیت به تنبیه، فعالیت پایین سیستم حساسیت به تنبیه، فعالیت ...
بیشتر
هدفپژوهش حاضر بررسیاضطرابحالت-صفت و دشواری در تنظیم هیجان بر اساس ابعاد شخصیتی حساسیت به تنبیه و حساسیتبه پاداش بود. به همین منظور، از جامعه دانشجویان پسر دانشگاه ارومیه بر اساسنمرات انتهایی توزیع در پرسشنامه حساسیت به پاداش و تنبیه چهار گروه دارای فعالیتبالای سیستم حساسیت به تنبیه، فعالیت پایین سیستم حساسیت به تنبیه، فعالیت بالایسیستم حساسیت به پاداش و فعالیت پایین سیستم حساسیت به پاداش انتخاب شدند. سپس هرگروه به صورت انفرادی در مقیاساضطراب حالت-صفت و دشواری در تنظیم هیجان موردارزیابی قرار گرفتند.دادههای جمعآوری شده با استفاده از شاخصهای توصیفی، تحلیل واریانس چند متغیره،تحلیل واریانس یک طرفه و آزمونهای تعقیبی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین چهارگروه بر اساس ابعاد اضطراب حالت-صفت و دشواری در تنظیم هیجان تفاوت معنیداری وجود دارد. به نظر میرسدفعالیت بالای سیستم حساسیت بهتنبیه با تجربه بیشتر اضطراب و دشواری در تنظیم هیجان مرتبط است.
مهدی بریاجی؛ عبدالزهرا نعامی؛ سید اسماعیل هاشمی
چکیده
هدف ازاین پژوهش تعیین نقش رهبری تحولی و منابع شغلی در پیشبینی شیفتگی به شغل و نیزتعیین رابطه شیفتگی به شغل با بهزیستی روانشناختی وخلاقیت سازمانی بود. شرکتکنندگان در پژوهش 221 نفر بودندکه از میان کارکنان شرکت بهرهبرداری نفت و گاز مارون با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای شیفتگی شغلی (باکر، ...
بیشتر
هدف ازاین پژوهش تعیین نقش رهبری تحولی و منابع شغلی در پیشبینی شیفتگی به شغل و نیزتعیین رابطه شیفتگی به شغل با بهزیستی روانشناختی وخلاقیت سازمانی بود. شرکتکنندگان در پژوهش 221 نفر بودندکه از میان کارکنان شرکت بهرهبرداری نفت و گاز مارون با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای شیفتگی شغلی (باکر، 2008)، منابع شغلی (خانتاپولو، 2007)، رهبری تحولی کلی (کارلس، ویرینگ و مان، 2000)، بهزیستی روانشناختی(ریف، 1989) و خلاقیت سازمانی (ژو و گئورگ، 2001) بودند.برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان دادکه رهبری تحولی و منابع شغلی به ترتیب نقش معنیداری در پیشبینی شیفتگی شغلیدارند. همچنین، شیفتگی به شغل و ابعاد آن نیز روابط معنیداری با بهزیستیروانشناختی و خلاقیت سازمانی دارند. به علاوه، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد کهجذب به شغل و لذت از شغل نقش بیشتری در پیشبینی بهزیستی روانشناختی و خلاقیتسازمانی دارند.
محمد غسگری؛ مریم کاظمی؛ حمید علیزاده
چکیده
اینپژوهش با هدف تاًثیر آموزش بخششدرمانی بر کنترل خشم دانشآموزان دختر پایه اولمتوسطه انجام گرفت. بدین منظور از بین دانشآموزان دختر پایهی اول متوسطه شهرتهران در سال تحصیلی 91-90 نمونهای با حجم 50 نفر به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی دردو گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند. در این پژوهش از طرح گروههای ...
بیشتر
اینپژوهش با هدف تاًثیر آموزش بخششدرمانی بر کنترل خشم دانشآموزان دختر پایه اولمتوسطه انجام گرفت. بدین منظور از بین دانشآموزان دختر پایهی اول متوسطه شهرتهران در سال تحصیلی 91-90 نمونهای با حجم 50 نفر به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی دردو گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند. در این پژوهش از طرح گروههای نامعادل استفاده شد. میزانخشم آزمودنیها با پرسشنامهی خشم صفت - حالت اسپیلبرگر STAXI-2 اندازهگیری شد. ابتدا از هر دو گروه پیش آزمون بعمل آمد، پساز آن، گروه آزمایش به مدت10 جلسهی 90 دقیقهای برنامهی آموزش بخششدرمانیدریافت کرد، و در پایان از هر دو گروه پسآزمون بعمل آمد. تحلیل دادهها بااستفاده از آزمونMANOVA نشان داد که آموزش بخشش درمانی بر کنترل خشمدانشآموزان دختر پایه اول متوسطه تأثیر داشت. همچنین آموزش بخششدرمانی بر خردهمقیاسهای حالت خشم، صفت خشم، درون ریزی خشم دانشآموزان دختر پایه اول متوسطه تأثیر داشت. اماآموزش بخششدرمانی بر خرده مقیاسهای بیرونریزی خشم، کنترل بیرونی و کنترل درونی خشمتأثیر معنیدار نداشت. پس میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش بخششدرمانی بر کنترلخشم دختران نوجوان تاثیر دارد و از آن میتوان برای کنترل خشم و پرخاشگری استفادهکرد. آلفایتعدیل شده: (0083/0p≤ ).