حسین شکرکن؛ مسعود برومندنسب؛ بهمن نجاریان؛ منیجه شهنیییلاق
چکیده
این پژوهش به منظور بررسی رابطه ساده و چندگانه خلاقیت، انگیزه پیشرفت و عزت نفس با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی شده است. نمونه اصلی این تحقیق شامل 400 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه شهید چمران اهواز بود. یک نمونه 200 نفری نیز به منظور اعتباریابی و پایایی سنجی آزمونهای ...
بیشتر
این پژوهش به منظور بررسی رابطه ساده و چندگانه خلاقیت، انگیزه پیشرفت و عزت نفس با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی شده است. نمونه اصلی این تحقیق شامل 400 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه شهید چمران اهواز بود. یک نمونه 200 نفری نیز به منظور اعتباریابی و پایایی سنجی آزمونهای مورد استفاده به کار گرفته شد. هر دو نمونه با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها علاوه بر روشهای توصیفی میانگین و انحراف معیار از ضریب همبستگی ساده و رگرسیون چندگانه برای آزمون فرضیهها استفاده شد. ابزارهای جمعآوری دادهها در این پژوهش شامل پرسشنامه سنجش صفات کارآفرینی، آزمون جهتگیری کارآفرینی، آزمون خلاقیت، پرسشنامه انگیزه پیشرفت و آزمون عزت نفس بودند. پرسشنامههای سنجش صفات کارآفرینی، جهتگیری کارآفرینی و انگیزه پیشرفت توسط پژوهشگران این تحقیق به فارسی برگردانده شد و ضرایب اعتبار و پایایی آنها محاسبه گردید. فرضیههای این پژوهش شامل چهار فرضیه اصلی و 8 فرضیه فرعی است، که روابط ساده و چندگانه بین متغیرهای پیش بین خلاقیت، انگیزه پیشرفت و عزت نفس را با متغیر ملاک کارآفرینی در کل نمونه و به تفکیک در نمونههای دختران و پسران مطرح میسازند. نتایج این پژوهش با یافتههای تحقیقات انجام شده در خارج از کشور هماهنگند.
مسعود حسین چاری؛ محمد خیّر
چکیده
به منظور کنکاش در قلمرو فرهنگ مدرسه و بررسی جوّ روانی- اجتماعی کلاس به عنوان یکی از مؤلفههای آن، 415 دانشآموز اول تا سوم راهنمایی (217 پسر و 198 دختر) پرسشنامه جوّ روانی- اجتماعی کلاس (فرایزر و همکاران، 1995) را تکمیل کردند. این مقیاس مشتمل بر چهار مقیاس فرعی انسجام، انضباط، رقابت، ...
بیشتر
به منظور کنکاش در قلمرو فرهنگ مدرسه و بررسی جوّ روانی- اجتماعی کلاس به عنوان یکی از مؤلفههای آن، 415 دانشآموز اول تا سوم راهنمایی (217 پسر و 198 دختر) پرسشنامه جوّ روانی- اجتماعی کلاس (فرایزر و همکاران، 1995) را تکمیل کردند. این مقیاس مشتمل بر چهار مقیاس فرعی انسجام، انضباط، رقابت، و اصطکاک میباشد. نمره کلی دختران در این پرسشنامه، به طور معنی داری بیش از پسران بود. تعامل جنسیت و پایه تحصیلی، تأثیر معنی داری بر نمره جوّ کلاسی نداشت. بررسی بیشتر نشان داد انسجام در دانشآموزان کلاس اول راهنمایی بیش از دانشآموزان کلاس سوم است. و بین سایر گروهها تفاوت معنی داری مشاهده نشد. در دو مقیاس فرعی رقابت و اصطکاک، نمرههای پسران بیشتر بود، در حالی که نمرههای دختران در دو مقیاس فرعی انسجام و انضباط بیش از پسران بود. یافتههای این پژوهش در پرتو روند پژوهشی مربوطه به بحث گذاشته شدهاند و پیشنهادهایی برای پژوهش بیشتر مطرح شده است.
مهرناز شهرآرای؛ بهشته عبدی
چکیده
450 دانشجوی سال چهارم رشتههای فنی و مهندسی دانشگاههای دولتی شهر تهران که با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی برای نمونه تحقیق انتخاب شده بودند، به پرسشنامه وضعیتهای هویت شغلی دیلاس (1981) و پرسشنامه عینی ترس از موفقیت زوکرمن و آلیسون (1976) پاسخ دادند. نتایج به دست آمده از پژوهش ...
بیشتر
450 دانشجوی سال چهارم رشتههای فنی و مهندسی دانشگاههای دولتی شهر تهران که با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی برای نمونه تحقیق انتخاب شده بودند، به پرسشنامه وضعیتهای هویت شغلی دیلاس (1981) و پرسشنامه عینی ترس از موفقیت زوکرمن و آلیسون (1976) پاسخ دادند. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد که بین جنس و وضعیتهای هویت شغلی رابطه معنیداری وجود ندارد. همچنین نتایج تحلیل واریانس نشان دهنده معنیدار نبودن تعامل بین وضعیتهای هویت شغلی و جنس در ترس از موفقیت بود. از سوی دیگر، بررسی تفاوتهای جنسی در ترس از موفقیت نیز تفاوت معنیداری را نشان نداد. اما اثر اصلی وضعیتهای هویت شغلی بر ترس از موفقیت معنیدار بود، به این معنی که دانشجویان دارای وضعیتهای هویت شغلی موفق، ترس از موفقیت پایینتر و دانشجویان دارای وضعیتهای هویت شغلی مغشوش و نامتمایز ترس از موفقیت بالاتری را نشان دادند. در پایان کاربردهایی برای دانشجویان، والدین، برنامهریزان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دست اندرکاران امور زنان ارائه گردیده است.
سید داود حسینی نسب؛ یدالله ولینژاد
چکیده
به منظور بررسی رابطه سبک شناختی FD-I و راهبردهای یادگیری خود-نظم داده شده با عملکرد ریاضی پایه سوم، 280 نفر از دانشآموزان این پایه به روش نمونهگیری تصادفی از بین دانشآموزان دختر و پسر منطقه چایپاره در استان آذربایجان غربی انتخاب و به منظور ارزیابی سبک شناختی FD-I به آزمون گروهی ...
بیشتر
به منظور بررسی رابطه سبک شناختی FD-I و راهبردهای یادگیری خود-نظم داده شده با عملکرد ریاضی پایه سوم، 280 نفر از دانشآموزان این پایه به روش نمونهگیری تصادفی از بین دانشآموزان دختر و پسر منطقه چایپاره در استان آذربایجان غربی انتخاب و به منظور ارزیابی سبک شناختی FD-I به آزمون گروهی اشکال نهفته (GEFT)، و به منظور ارزیابی میزان استفاده دانشآموزان از راهبردهای یادگیری به پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) پاسخ دادند. نتایج نشان دادند که بین دانشآموزان دختر و پسر از نظر سبک شناختی FD-I تفاوت معنیدار وجود ندارد. ولی بین دختران و پسران قوی و ضعیف در ریاضی از نظر سبک شناختی FD-Iتفاوت معنی دار وجود دارد. همچنین بین راهبردهای یادگیری و پیشرفت در درس ریاضی رابطه معنیدار وجود دارد و از بین مؤلفههای راهبردهای یادگیری (شامل راهبردهای شناختی سطح پایین، سطح بالا، و خود نظمدهی)، خود- نظمدهی بیشترین رابطه را با پیشرت در درس ریاضی دارد. از سوی دیگر، در تحلیل رگرسیون سبک شناختی FD-I و راهبردهای یادگیری روی عملکرد ریاضی مشاهده گردید که سبک شناختی FD-I نسبت به راهبردهای یادگیری، مقدار بیشتری از واریانس درس ریاضی را تعیین میکند.
جمال حقیقی؛ حسین شکرکن حسین شکرکن؛ مژگان موسوی شوشتری
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، تعیین همبستگی بین روابط پدر و مادر- فرزندی و سازگاری فردی و اجتماعی دانشآموزان دختر پایه سوم مدارس راهنمایی اهواز است. در این تحقیق، 220 دانشآموز که با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای از جامعه آماری مورد نظر برگزیده شده بودند، به عنوان گروه نمونه مورد ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، تعیین همبستگی بین روابط پدر و مادر- فرزندی و سازگاری فردی و اجتماعی دانشآموزان دختر پایه سوم مدارس راهنمایی اهواز است. در این تحقیق، 220 دانشآموز که با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای از جامعه آماری مورد نظر برگزیده شده بودند، به عنوان گروه نمونه مورد مطالعه قرار گرفتند. فرضیههای تحقیق به طور کلی عبارت از این بودند که بین روابط پدر و مادر- فرزندی و سازگاری دانشآموزان دختر رابطه ساده و چندگانه وجود دارد. برای سنجش فرضیهها از مقیاس روابط پدر و مادر - فرزندی و آزمون شخصیتی کالیفرنیا استفاده به عمل آمد و یافتهها اکثر فرضیههای تحقیق را تأیید کردند و بر یافتههای پژوهشی پیشین صحه گذاشتند.
افسانه شیرزادی؛ مهناز مهرابیزاده هنرمند؛ جمال حقیقی
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه ساده و چندگانه کمالگرایی، اضطراب و افسردگی با سردرد میگرن در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی اهواز انجام شده است. در این تحقیق کمالگرایی، افسردگی و اضطراب صفت - حالت، متغیرهای پیشبین و سردرد میگرن متغیر ملاک میباشند. نمونه مورد ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه ساده و چندگانه کمالگرایی، اضطراب و افسردگی با سردرد میگرن در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی اهواز انجام شده است. در این تحقیق کمالگرایی، افسردگی و اضطراب صفت - حالت، متغیرهای پیشبین و سردرد میگرن متغیر ملاک میباشند. نمونه مورد بررسی 150 دختر و 150 پسر دانشگاه آزاد اسلامی اهواز بودند که به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب گردیدند. پژوهش حاضر تحقیق بنیادی و از نوع همبستگی است. در این پژوهش از چهار مقیاس استفاده شد که عبارتند از: مقیاس کمالگرایی اهواز، پرسشنامه اضطراب اسپیل برگر، پرسشنامه افسردگی بک و مقیاس سردرد میگرن اهواز. نتایج نشان داد که کمالگرایی، اضطراب و افسردگی با سردرد میگرن رابطه مثبت و معنیداری دارند. افزون بر این، همبستگی چندگانه کمالگرایی، اضطراب و افسردگی با سردرد میگرن معنیدار بود.
زاهد بیگدلی؛ الهام جمشیدیپور
چکیده
هدف تحقیق حاضر بررسی میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی اهواز از مجلههای خارجی رشته تخصصی خود موجود در دانشگاههای مربوط و همچنین بررسی میزان و علل استفاده آنان از مجلههای مورد نظر موجود در سایر دانشگاهها و کتابخانهها میباشد. ضمناً هدف دیگر این ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر بررسی میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی اهواز از مجلههای خارجی رشته تخصصی خود موجود در دانشگاههای مربوط و همچنین بررسی میزان و علل استفاده آنان از مجلههای مورد نظر موجود در سایر دانشگاهها و کتابخانهها میباشد. ضمناً هدف دیگر این تحقیق تعیین مشکلاتی است که دانشجویان مورد مطالعه در دسترسی و تهیه مقالات علمی خارجی رشته تخصصی خود با آنها مواجه هستند. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شامل 36 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران و 32 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی اهواز میباشد که به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای حاوی دو نوع پرسشهای با پاسخهای بلی/خیر بود. بر اساس نتایج به دست آمده نبود منابع چاپی کافی در کتابخانههای دانشکدهای، نبود امکانات کامپیوتری مناسب در کتابخانههای دانشکدهای، نبود چکیده نامهها و نمایه نامههای منابع، کمبود وقت، آگاهی نداشتن از چگونگی دستیابی به منابع، عدم دستیابی به مواد کتابخانه به دلیل مقررات کتابخانه و عدم توانایی در استفاده از امکانات موجود به ترتیب مهمترین مشکلات دانشجویان در دستیابی به اطلاعات مورد نیاز آنها گزارش شده است. ضمناً اکثر دانشجویان هر دو دانشگاه از طرح تأمین مدرک استفاده نمیکنند