نیکتا برومندیان؛ نوراله محمدی؛ چنگیز رحیمی طاقانکی
چکیده
هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر شیوههای تعاملی و رواننمایشگری بر خودآگاهی هیجانی دختران نوجوان با پریشانی روانشناختی بود. روش پژوهش حاضر آزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. شرکتکنندگان پژوهش شامل 33 دختر 16-14 ساله دانشآموز با پریشانی روانشناختی در سال تحصیلی 96-1395 بود. ایشان با ...
بیشتر
هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر شیوههای تعاملی و رواننمایشگری بر خودآگاهی هیجانی دختران نوجوان با پریشانی روانشناختی بود. روش پژوهش حاضر آزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. شرکتکنندگان پژوهش شامل 33 دختر 16-14 ساله دانشآموز با پریشانی روانشناختی در سال تحصیلی 96-1395 بود. ایشان با نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهطور تصادفی در سه گروه مساوی جایگزین شدند. مداخله در چارچوب 10 جلسه دوساعته به روش درمان گروهی مبتنی بر شیوههای تعاملی و رواننمایشگری صورت گرفت و شرکتکنندگان در مراحل خط پایه و پس از درمان توسط دو پرسشنامه پریشانی روانشناختی کسلر و خودآگاهی هیجانی ریف مورد آزمون قرار گرفتند. دادهها با روش تحلیل کوواریانس یک متغیره و چندمتغیره تجزیهوتحلیل شد. نتایج تحلیل آماری نشان داد که گروهدرمانی به شیوههای تعاملی و رواننمایشگری اثر معنیداری در افزایش خودآگاهی هیجانی (Eta=0.50)، مؤلفههای آن شامل تمایز گذاری هیجانات (Eta=0.25)، به اشتراکگذاری کلامی هیجان(Eta=0.42) داشته است و در مقایسه تنها درمان رواننمایشگری به شکل معنیداری توانسته مؤلفه آگاهی بدنی هیجان(Eta=0.35) را نیز بهبود ببخشد. یافتهها بهطورکلی بیانگر آن است که گروهدرمانی به شیوههای تعاملی و رواننمایشگری علاوه بر کمک بهسلامت روانشناختی نوجوانان، بر بهبود خودآگاهی هیجانی آنها نیز مؤثر است.
رضا خجسته مهر؛ ابوطالب بهمئی؛ منصور سودانی؛ ذبیح اله عباسپور
چکیده
بیگمان، طلاق یکی از رویدادهای ناخوشایند زندگی زناشویی است. با توجه به فرایندی، بافتاری و چندبُعدیبودن طلاق و کمبود پژوهشهای کلنگر دربارۀ این مسئله، این پژوهش درصدد کشف و تبیین فرایند روانشناختی شکلگیری طلاق بهکمک روش «نظریۀ زمینهای» است. مشارکتکنندگان این پژوهش را زنان و مردانی تشکیل دادهاند که طلاق گرفتهاند ...
بیشتر
بیگمان، طلاق یکی از رویدادهای ناخوشایند زندگی زناشویی است. با توجه به فرایندی، بافتاری و چندبُعدیبودن طلاق و کمبود پژوهشهای کلنگر دربارۀ این مسئله، این پژوهش درصدد کشف و تبیین فرایند روانشناختی شکلگیری طلاق بهکمک روش «نظریۀ زمینهای» است. مشارکتکنندگان این پژوهش را زنان و مردانی تشکیل دادهاند که طلاق گرفتهاند و با 27 نفر از آنها به روش هدفمند مصاحبه شده است. دستاورد مرحلۀ کدگذاری باز، پانزده طبقۀ اصلی بود. برخی از عوامل علّی عبارتاند از: ازدواج نامطلوب، خشونت، پیمانشکنی زناشویی و ارتباط ناکارآمد. بعضی از عوامل زمینهای را هم میتوان اینگونه برشمرد: خانوادۀ ناکارآمد، موقعیت اقتصادیاجتماعی و مشکلات جنسی و روانی و پزشکی زوجین. ضعف راهبردهای مقابلهای زوجین، عوامل فرازوجی مؤثر بر طلاق و باورهای ناکارآمد، عوامل مداخلهگر هستند. عوامل راهبردی دو طبقۀ اصلی انعطاف و ابتکار و نیز انزوا و انفعال را در بر میگیرند. پیامدها نیز شامل سه طبقۀ اصلی هستند: 1. ننگ مهر طلاق؛ 2. تحلیلرفتگی؛ 3. رهایی از استرس و ایجاد سبک جدید زندگی. نابسندگی مهارتهای ارتباطی و گسلش عاطفی طبقۀ مرکزی دادهها و یافتههای پژوهش حاضر را شکل میدهند.
نوری کعب عمیر
چکیده
هدف پژوهش حاضر آزمون و مقایسه مدل علّی اعتماد تیمی براساس ویژگیهای تیم (بسندگی مهارتهای شغلی)، شغل (ابهام نقش) و سازمان (رهبری مشارکتی) در کارکنان با اعتماد پذیری بالا و پایین بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی از طریق مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) است. نمونه این پژوهش شامل 319 نفر از کارکنان شرکت بهرهبرداری، تولید و انتقال ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر آزمون و مقایسه مدل علّی اعتماد تیمی براساس ویژگیهای تیم (بسندگی مهارتهای شغلی)، شغل (ابهام نقش) و سازمان (رهبری مشارکتی) در کارکنان با اعتماد پذیری بالا و پایین بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی از طریق مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) است. نمونه این پژوهش شامل 319 نفر از کارکنان شرکت بهرهبرداری، تولید و انتقال آب جنوب شرق خوزستان بود که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. مقیاسهای بسندگی مهارتهای شغلی (جارونپا و همکاران، 1998)، ابهام نقش (ریزو و همکاران، 1970)، رهبری مسیر- هدف (ایندویک، 1988)، اعتمادپذیری (آشلیگ و همکاران، 2012) و اعتماد تیمی (کاستا و اندرسون، 2011) جهت جمعآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفتند. ارزیابی مدل پیشنهادی از طریق مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرمافزارهای AMOS و SPSS نسخه 24 انجام گرفت. یافتهها نشاندهنده برازش مطلوب مدل پیشنهادی با دادهها بود. نتایج نشان داد که مسیرهای مستقیم بسندگی مهارتهای شغلی به اعتماد تیمی (0001/0p< ،56/0β=)، ابهام نقش به اعتماد تیمی (0001/0p< ،19/0- β=) و رهبری مشارکتی به اعتماد تیمی (0001/0p< ،18/0β=) معنیدار میباشند. علاوه بر این، نتایج تحلیل چندگروهی نشان داد که بین نمودار مسیر و ضرایب رگرسیونی مدل کارکنان با اعتماد پذیری بالا و کارکنان با اعتمادپذیری پایین تفاوت معنیداری وجود ندارد. در مجموع با توجه به نتایج پژوهش، دارا بودن مهارتهای مورد نیاز شغل، وجود جوّ رهبری مشارکتی و کاهش ابهام نقش در وظایف و مسئولیتهای تیمی میتواند سطح اعتماد در درون تیمها را افزایش دهد.
آنوشا نیکوبخت؛ منیجه شهنی ییلاق؛ علیرضا کیامنش
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثر بخشی آموزش مبتنی بر رایانه با آموزش به روش سنتی برعملکرد ریاضی دانش آموزان دارای اختلال ریاضی پایه سوم شهرستان اهواز بود. روش پژوهش از لحاظ هدف کاریردی، از نظر مدت اجرا مقطعی و از نظر روش اجرا آزمایشی-میدانی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیة دانش آموزان دچار اختلال یادگیری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثر بخشی آموزش مبتنی بر رایانه با آموزش به روش سنتی برعملکرد ریاضی دانش آموزان دارای اختلال ریاضی پایه سوم شهرستان اهواز بود. روش پژوهش از لحاظ هدف کاریردی، از نظر مدت اجرا مقطعی و از نظر روش اجرا آزمایشی-میدانی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیة دانش آموزان دچار اختلال یادگیری ریاضی، در طیف سنی 9-8 سال شهرستان بود، به نمونهای متشکل از 60 آزمودنی و سه گروه (دوگروه آزمایشی و یک گروه کنترل) که به روش نمونهگیری تصادفی ساده از میان دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی معرفی شده به مراکز 4 گانة اختلالات یادگیری شهر اهواز انتخاب شدند. دادهها با استفاده از آزمون ریاضی ایران کیمت جمع آوری شدند. یافتهها نشان داد که هر دو روش آموزش به روش سنتی وآموزش مبتنی بر رایانه بر بهبود عملکرد ریاضی دانشآموزان دارای اختلالات ریاضی تأثیر دارند (01/0>P,052/8=(53،2)F)، اما دادههای توصیفی و میانگینها حاکی از نقش مؤثرتر آموزش به کمک رایانه در بهبود عملکرد ریاضی این دانشآموزان بود.
عباداله تویاری؛ سعید بختیارپور؛ رضا پاشا؛ محمدرضا برنا
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر،مدل یابی رابطه ی بین اثر تحول روانی- معنوی و حمایت اجتماعی بر شادکامی زناشویی با در نظر گرفتن نقش میانجی تنظیم هیجانی در والدین کودکان استثنایی بود. در این مطالعه توصیفی- همبستگی، جامعه آماری کلیه والدین کودکان استثنایی استان خوزستان در سال 1398 بودند. به روش نمونه-گیری در دسترس تعداد 234 نفر به عنوان نمونه انتخاب ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر،مدل یابی رابطه ی بین اثر تحول روانی- معنوی و حمایت اجتماعی بر شادکامی زناشویی با در نظر گرفتن نقش میانجی تنظیم هیجانی در والدین کودکان استثنایی بود. در این مطالعه توصیفی- همبستگی، جامعه آماری کلیه والدین کودکان استثنایی استان خوزستان در سال 1398 بودند. به روش نمونه-گیری در دسترس تعداد 234 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه تحول روانی- معنوی، حمایت اجتماعی، شادکامی زناشویی و تنظیم هیجانی در مورد آنها اجرا گردید. داده های پژوهش حاضر به کمک نرم افزار SPSS و AMOS ویراست 24 با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام شدند. جهت آزمون روابط غیرمستقیم از آزمون بوت استراپ استفاده می شود. نتایج پژوهش نشان داد، تمام مسیرهای مستقیم بجز مسیر حمایت اجتماعی به شادکامی زناشویی معنی دار شد. مسیرهای غیرمستقیم نیز از طریق تنظیم هیجانی با شادکامی زناشویی معنی دار شد. بر اساس نتایج این پژوهش، الگوی پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار است و گام مهمی در جهت شناخت عوامل مؤثر در شادکامی زناشویی والدین کودکان استثنایی محسوب میشود . میتواند به عنوان الگویی مناسب برای تدوین و طراحی برنامههای پیشگیری از تنیدگی های تجربه شده والدین و افزایش شادکامی زناشویی آنها، مفید واقع شود.
حسین حسینی پور؛ علی گراوند؛ جهانشاه محمدزاده
چکیده
تحلیلرفتار متقابل نظریهای در روانشناسی است که در هر زمینهای که نیاز به درک افراد، روابط و ارتباطات و مشاوره باشد، بهکار میرود. این نظریه به روابط درونی شخصیّتها و رابطهی انسانها با یکدیگر توجّه ویژه دارد و تأکید میکند که اگر افراد با یکدیگر روابط سالم، صمیمانه و صادقانه داشته باشند و آن را جایگزین روابط مخرّب، ...
بیشتر
تحلیلرفتار متقابل نظریهای در روانشناسی است که در هر زمینهای که نیاز به درک افراد، روابط و ارتباطات و مشاوره باشد، بهکار میرود. این نظریه به روابط درونی شخصیّتها و رابطهی انسانها با یکدیگر توجّه ویژه دارد و تأکید میکند که اگر افراد با یکدیگر روابط سالم، صمیمانه و صادقانه داشته باشند و آن را جایگزین روابط مخرّب، منفی و تحقیرآمیز نمایند، قادر خواهند بود که از فشارهای روانی خود و دیگران بکاهند و از زندگی لذّت بیشتری ببرند. با بررسی اَبعاد شخصیّتهای این حکایت میتوان شناخت بهتری از افکار و احساسات پیچیدهی انسانهایی که شخصیّتهای حیوانی نماد آنان هستند و هر یک در مقام والد یا کودک و بالغ نقش ایفا میکنند، بهدست آورد. این پژوهش به شیوهی توصیفی و تحلیلی و براساس نظریهی تحلیل رفتار متقابل اریک برن حکایت روباه و خروس از مرزباننامه را تجزیه و تحلیل میکند. جامعهی آماری این پژوهش را شخصیتهای این حکایت تشکیل میدهند. ابزار پژوهش شامل اَبعاد شخصیتی و حالات روحی و روانی شخصیتها است. از نتایج این پژوهش میتوان به اهمّیّت کاربرد این نظریه در حل مشکلات احساسی و رفتاری اشاره کرد، همچنین تأثیر پیامهای صادر شده از جانب دیگر شخصیتها در واکنشها و رفتارهای اشخاص مشخص میشود، و اینکه اهمّیت تطبیق این نظریه با آثار ادبی به خوبی آشکارا میگردد. در این اثر روابط متقابل شخصیتها از نوع متقاطع و رفتارها در جهت تأمین اهداف شخصی است که نهایتاً به اختلال در رفتار آنها منجر میشود.
کریم سواری؛ فاطمه فرزادی
چکیده
در پژوهش حاضر رابطه علیّ متغیرهای شایستگی تحصیلی و خودشفقتی با ترس از شکست تحصیلی از طریق اهداف پیشرفت بررسی شد. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر و پسر پایه دوم مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک شهر اهواز بود. از این جامعه تعداد 300 نفر به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی از نوع تحلیل مسیر ...
بیشتر
در پژوهش حاضر رابطه علیّ متغیرهای شایستگی تحصیلی و خودشفقتی با ترس از شکست تحصیلی از طریق اهداف پیشرفت بررسی شد. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر و پسر پایه دوم مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک شهر اهواز بود. از این جامعه تعداد 300 نفر به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی از نوع تحلیل مسیر است. دادههای پژوهش با استفاده از مقیاسهای شایستگی تحصیلی، خودشفقتی، ترس از شکست تحصیلی و اهداف پیشرفت جمعآوری گردید. نتایج مطالعه نشان داد که پس از حذف برخی از روابط غیرمعنیدار مستقیم بین متغیرهای پژوهش، برازندگی مدل پیشنهادی تأیید شد. نتایج حاکی است که بین خودشفقتی و شایستگی تحصیلی با ترس از شکست تحصیلی همبستگی منفی، خودشفقتی با اهداف عملکردی و اجتنابی همبستگی منفی، خودشفقتی با هدف تبحری همبستگی مثبت، جهتگیری اجتنابی با ترس از شکست تحصیلی همبستگی مثبت و هدف تبحری و عملکردی با ترس از شکست تحصیلی همبستگی منفی دارد. نتایج تحلیل همچنین نشان داد روابط غیرمستقیم متغیر شایستگی تحصیلی با اهداف پیشرفت از طریق ترس از شکست تحصیلی غیرمعنیدار، اما رابطه غیرمستقیم خودشفقتی با ترس از شکست تحصیلی از طریق اهداف یاد شده معنیدار گردید. نتایج این مطالعه پیشنهاد میکند بهمنظور کاهش ترس از شکست تحصیلی در دانشآموزان، شایسته است که مقوله شایستگی تحصیلی و خودشفقتی را در دانشآموزان تقویت نمود.
لیلا شاملی؛ شکوفه متقی دستنایی؛ ملیحه حسین جانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط شکنندگی باورهای شادی و شادمانی تجربهشده با نقش تعدیلکنندگی خوشبینی انجام گرفت. در این پژوهش پیمایشی، 225 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید باهنر شهر کرمان شرکت کردند. جهت جمعآوری دادهها، از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و از پرسشنامههای خوشبینی-بدبینی (LOT)، شکنندگی شادی (FHS) و شادی درونی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط شکنندگی باورهای شادی و شادمانی تجربهشده با نقش تعدیلکنندگی خوشبینی انجام گرفت. در این پژوهش پیمایشی، 225 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید باهنر شهر کرمان شرکت کردند. جهت جمعآوری دادهها، از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و از پرسشنامههای خوشبینی-بدبینی (LOT)، شکنندگی شادی (FHS) و شادی درونی (SHS) استفاده شد. دادهها با روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه سلسه مراتبی و با استفاده از نرم افزار SPSS-22 تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که شکنندگی باورهای شادی رابطه منفی معنیداری با شادمانی تجربهشده دارد. علاوه بر این، خوش-بینی توانست رابطه میان این متغیرها را تعدیل کند. به عبارت دیگر، خوشبینی رابطهی شکنندگی باورهای شادی را بر شادمانی تجربهشده کاهش داد. بر این اساس، میتوان با طراحی و اجرای مجموعه برنامههای آموزشی جهت ارتقای خوشبینی در دانشجویان به کاهش ارتباط شکنندگی باورهای شادی و شادمانی تجربهشده در آنان دست یافت
مرتضی ضیابخش؛ مسعود شریفی؛ جلیل فتح آبادی؛ وحید نجاتی
چکیده
چکیدههدف: اختلال بیش فعالی/کاستی توجه، فراون ترین اختلال دوران کودکی است این پژوهش با هدف مقایسه اثر بخشی دونوع درمان در انواع توجه دیداری است. روش پژوهش: یک مطالعه شبه آزمایشی دارای پیش آزمون –پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه مورد مطالعه از روش نمونه گیری در دسترس شامل مراجعه کننده به کلینیک های روانپزشکی شهرکرج و 50 دانش آموز دبستانی ...
بیشتر
چکیدههدف: اختلال بیش فعالی/کاستی توجه، فراون ترین اختلال دوران کودکی است این پژوهش با هدف مقایسه اثر بخشی دونوع درمان در انواع توجه دیداری است. روش پژوهش: یک مطالعه شبه آزمایشی دارای پیش آزمون –پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه مورد مطالعه از روش نمونه گیری در دسترس شامل مراجعه کننده به کلینیک های روانپزشکی شهرکرج و 50 دانش آموز دبستانی پسر دارای اختلال کاستی توجه انتخاب شدند این افراد به صورت تصادفی در سه گروه تقریبا مساوی شامل دوگروه آزمایش و یک گروه کنترل گمارده شدند. از هرسه گروه پیش آزمون با استفاده از تست IVA صورت گرفت. یکی از گروه های آزمایشی به مدت 14 جلسه مورد توانبخشی با ابزار محقق ساخته قرار گرفت. گروه آزمایش دیگر به مدت 18 جلسه تحت درمان با روش نوروفیدبک با پروتکل بتا قرار گرفتند. گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. سپس هرسه گروه با استفاده از تست IVA مورد پس آزمون قرار گرفتند. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS19 و روش تحلیل کوواریانس (MANCOVA) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که روش توانبخشی شناختی بر بهبود انواع توجه دیداری نسبت به روش نوروفیدبک در دانش آموزان دبستانی دارای اختلال کاستی توجه اثربخشی بهتری دارد.نتیجه گیری: روش توانبخشی بکار گرفته شده بر انواع توجه دیداری در مقایسه با روش نوروفیدبک در دانش آموزان دبستانی دارای اختلال کاستی توجه اثربخشی بهتری دارد.
لیلا اکرمی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی مداخله گروهی مبتنی بر برنامه پیرز بر کاهش مشکلات رفتاری و اضطراب اجتماعی در نوجوانان با اختلال اوتیسم با عملکرد بالا بود. این پژوهش با استفاده از روش تک آزمودنی و طرحA-B-A انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم شهر یزد در سال تحصیلی 97-1396 بودند. با استفاده از نمونه گیری هدفمند ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی مداخله گروهی مبتنی بر برنامه پیرز بر کاهش مشکلات رفتاری و اضطراب اجتماعی در نوجوانان با اختلال اوتیسم با عملکرد بالا بود. این پژوهش با استفاده از روش تک آزمودنی و طرحA-B-A انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم شهر یزد در سال تحصیلی 97-1396 بودند. با استفاده از نمونه گیری هدفمند 4 دانش آموز پسر مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکرد بالا انتخاب شدند. جلسات آموزشی بر اساس دستورالعمل مداخله گروهی برنامه پیرز در قالب 14 جلسه و هر جلسه به مدت 60 دقیقه برگزار شد. بر اساس نتایج تحلیل دیداری داده ها، برنامه در زمینه بهبود مشکلات رفتاری و اضطراب اجتماعی برای هر چهار شرکت کننده موثر بوده است. به منظور پیگیری نتایج مداخله، یک ماه بعد از مداخله مقیاس سیستم ارزیابی رفتار کودکان (BASC-3) و پرسشنامه اضطراب اجتماعی(SAS-A) مجددا توسط مادران و نوجوانان تکمیل شد. بر اساس یافته های این پژوهش به نظر می رسد ماهیت گروهی برنامه مداخله، مشارکت مادران و ایجاد فرصت برای تعامل نوجوانان با یکدیگر، منجر به بهبود اضطراب اجتماعی شده است. همچنین برنامه پیرز توانسته است اثر مستقیم و مثبت بر مشکلات رفتاری داشته باشد. به طور کلی یافته های پژوهش حاضر از تاثیر مثبت برنامه آموزشی پیرز بر کاهش مشکلات رفتاری و اضطراب اجتماعی پسران نوجوان با اختلال اوتیسم با عملکرد بالا حمایت می کند.
اعظم جلالی خواه؛ حسیناحمد برابادی؛ هادی عباسی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موفقیت تحصیلی افراد دارای مشکل بینایی انجام شد. برای این منظور از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. مشارکت کنندگان در این پژوهش تعداد 15 نفر از افراد دارای مشکل بینایی بودند که بخش اعظم زندگی خود را در نابینایی گذرانده و در سال تحصیلی 97-96، دانشجو یا فارغ التحصیل دوره دکتری بودند. این افراد ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موفقیت تحصیلی افراد دارای مشکل بینایی انجام شد. برای این منظور از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. مشارکت کنندگان در این پژوهش تعداد 15 نفر از افراد دارای مشکل بینایی بودند که بخش اعظم زندگی خود را در نابینایی گذرانده و در سال تحصیلی 97-96، دانشجو یا فارغ التحصیل دوره دکتری بودند. این افراد به روش نمونه گیری هدفمند و با راهبرد گلوله برفی انتخاب شدند و به منظور جمع آوری داده ها، با آنها مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته انجام گرفت. داده های جمع آوری شده با روش Colaizzi تحلیل شد و تعداد 248 کد اولیه استخراج شده از مصاحبه ها براساس شباهت معنایی، در 44 مفهوم جای گرفتند و سپس مفاهیم مرتبط با هم تحت عنوان 10 مقوله اصلی دسته بندی شدند که عبارتند از: حمایت های خانوادگی، استفاده از تحصیل برای رفع نیازها، جبران تجارب و احساسات ناخوشایند، نگرش ها و باورهای امیدبخش، دستاوردهای ضمنی تحصیل، بسترسازی محیط های آموزشی، ویژگیهای مثبت شخصیتی، استعدادها و توانایی های شناختی، عوامل مثبت اجتماعی و هدفگذاری در جهت ارزش ها و علایق.
جعفر شویچی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش واقعیتدرمانی بر خودمراقبتی و خودتنظیمی هیجانی مردان معلول جسمی-حرکتی بود. پژوهش حاضر از نظر روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیهای مردان 20 تا 35 ساله معلول جسمی-حرکتی مراجعهکننده به آسایشگاه معلولین شادگان در سال 1397 بود. از میان جامعه آماری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش واقعیتدرمانی بر خودمراقبتی و خودتنظیمی هیجانی مردان معلول جسمی-حرکتی بود. پژوهش حاضر از نظر روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیهای مردان 20 تا 35 ساله معلول جسمی-حرکتی مراجعهکننده به آسایشگاه معلولین شادگان در سال 1397 بود. از میان جامعه آماری با استفاده از روش هدفمند و بر اساس نمرات پرسشنامههای رفتارهای خودمراقبتی و پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی در پیشآزمون، 30 نفر که ملاکهای ورود به مطالعه را داشتند انتخاب و بهصورت تصادفی در ۲ گروه، 15 نفره آزمایش و گواه تقسیم شدند و تنها گروه آزمایشی، آموزش واقعیتدرمانی را به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای دریافت کردند و گروه گواه مداخلهای دریافت نکردند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس با استفاده از نرمافزار SPSS-22 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین گروه آزمایشی و گروه گواه در هر دو متغیر خودمراقبتی و خودتنظیمی هیجانی تفاوت معنیدار وجود دارد. بر این اساس آموزش واقعیتدرمانی بر خودمراقبتی و خودتنظیمی هیجانی مردان معلول جسمی-حرکتی مؤثر است.