شیما نعمت اللهی؛ فاطمه برازجانی؛ غلامرضا پیشداد؛ مهرنوش ذاکرکیش؛ فروغ نامجویان؛ کامبیز احمدی انگالی
چکیده
افزایش شیوع دیابت به دلیل افزایش عادات غذایی ناسالم و سبک زندگی کمتحرک موجب افزایش التهاب و عدم بالانس وضعیت گلایسمی و به دنبال آن سطح کیفیت زندگی کاهش مییابد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر مکمل بربرین و شنبلیله در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 طراحی و انجام شد. یک کارآزمایی بالینی تصادفی کنترلشده بر روی 50 بیمار مبتلا به دیابت ...
بیشتر
افزایش شیوع دیابت به دلیل افزایش عادات غذایی ناسالم و سبک زندگی کمتحرک موجب افزایش التهاب و عدم بالانس وضعیت گلایسمی و به دنبال آن سطح کیفیت زندگی کاهش مییابد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر مکمل بربرین و شنبلیله در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 طراحی و انجام شد. یک کارآزمایی بالینی تصادفی کنترلشده بر روی 50 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد. انتخاب شرکتکنندگان بهصورت تصادفی به دو گروه مداخله و دارونما صورت گرفت و گروه مداخله به تعداد 25 نفر که روزانه با دریافت 3 کپسول 500 میلیگرمی (300 میلیگرم بربرین + 200 میلیگرم پودر دانه شنبلیله) و گروه دارونما به تعداد 25 نفر، روزانه 3 کپسول 500 میلیگرمی دارونما به مدت 12 هفته دریافت کردند. 17 نفر از هر گروه مورد مطالعه زن و 8 نفر مرد بودند. در ابعاد کیفیت زندگی گروه مداخله افزایش معنیداری مشاهده شد و در گروه دارونما در پایان مطالعه فقط در 3 مورد از ابعاد معنیدار شد. میانگین نمره خلاصه مؤلفه جسمی (PCS) از ابتدا تا هفته 12 بهطور قابل توجهی تقریباً در دوگروه مداخله (05/6 ± 26/49) و دارونما (30/5 ± 28/49) مشابه بود. تغییرات میانگین درون گروهی نمره خلاصه مؤلفه ذهنی (MCS) در ابتدای مطالعه در گروه مداخله (001/0=P) بیشتر از گروه دارونما (4/0=P) بود. از ابتدا تا انتهای اجرای پژوهش و مصرف مکمل ترکیبی در دو مؤلفه ارتباط معنیداری یافت نشد. ترکیب مکمل بربرین و دانه شنبلیله میتواند منجر به بهبود کیفیت زندگی بیماران دیابتی شده و در نتیجه میتوان از نقش ضد دیابتی و ضد التهابی آن حمایت کرد.
عبدالله شفیع ابادی؛ جعفر حسنی؛ مرسده یاری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان شناختی- رفتاری هیجانمدار با شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر تصویر بدنی و نظمجویی شناختی هیجان در دختران نوجوان خواهان جراحی زیبایی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق را کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم پایه یازدهم و دوازدهم مدارس دولتی منطقه یک شهر تهران در سال تحصیلی 97- 1398 تشکیل دادند. ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان شناختی- رفتاری هیجانمدار با شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر تصویر بدنی و نظمجویی شناختی هیجان در دختران نوجوان خواهان جراحی زیبایی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق را کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم پایه یازدهم و دوازدهم مدارس دولتی منطقه یک شهر تهران در سال تحصیلی 97- 1398 تشکیل دادند. در یک طرح نیمهآزمایشی از این جامعه، با استفاده از نمونهگیری چندمرحلهای دو دبیرستان انتخاب شدند؛ 45 نفر واجد شرایط ورود به پژوهش (انجام اقدامات اولیه پیش از جراحی) بودند که از این جامعه، 30 دانشآموز بهصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه همتاسازی شدند. ابزار گردآوری دادهها دو پرسشنامه روابط چندبعدی خود- بدن (MBSRQ) و پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان (CERQ) میباشد. برای گروههای آزمایش 8 جلسه 120 دقیقهای هفتگی در نظر گرفته شد. درنهایت پس از گذشت یکماه از پایان درمان پیگیری انجام گردید. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج نشان داد هر دو درمان شناختی- رفتاری هیجانمدار و درمان مبتنی بر ذهنآگاهی در بهبود تصویر بدن و نظمجویی شناختی هیجان دختران نوجوان خواهان جراحی زیبایی اثربخش بوده است (05/0p<). اما بین اثربخشی این دو شیوه درمان بر متغیرهای مذکورتفاوت معنیداری وجود ندارد (05/0p>). براساس یافتهها میتوان گفت بکارگیری هر دو رویکرد درمانی بر بهبود تصویر بدن و تنظیم شناختی هیجان اثرگذار است.
ناصر بهروزی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ترس از کووید-19 و بهزیستی روانشناختی با میانجیگری سرسختی روانشناختی و حمایت اجتماعی در دانشجویان مقطع کارشناسی بود. این مطالعه توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل در دانشگاه شهید چمران اهواز در سال 1399-1400 بودند که از میان آنها 360 نفر با روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ترس از کووید-19 و بهزیستی روانشناختی با میانجیگری سرسختی روانشناختی و حمایت اجتماعی در دانشجویان مقطع کارشناسی بود. این مطالعه توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل در دانشگاه شهید چمران اهواز در سال 1399-1400 بودند که از میان آنها 360 نفر با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزارهای ترس از کووید-19 مارتینز-لورکا و همکاران (2020)، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، سرسختی روانشناختی کیامرثی و همکارن (1377) و حمایت اجتماعی واکس و همکاران (1986) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. روابط مستقیم دادههای جمعآوریشده با استفاده از نرمافزار SPSS-23 و AMOS-23 و روابط غیرمستقیم با استفاده از بوتاسترپ مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد بین ترس از کووید-19 با سرسختی روانشناختی، حمایت اجتماعی و بهزیستی روانشناختی رابطه منفی و معنیدار وجود دارد (01/0˂p). همچنین نتایج نشان داد که سرسختی روانشناختی و حمایت اجتماعی نقش میانجیگر را ایفا میکنند. با توجه به ارتباط معکوس بین ترس از کووید- 19 و حمایت اجتماعی و سرسختی روانشناختی به نظر میرسد وجود تمهیدات حمایتی از طرف خانواده و اطرافیان در زمان همهگیری کرونا ویروس ضروری باشد. همچنین میتوان با افزایش ویژگی سرسختی روانشناختی میزان ترس از کووید-19 را کاهش داده و بهزیستی روانشناختی افراد را افزایش داد.
فاطمه فولادی؛ حسین پورشهریار؛ سارا ابراهیمی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روانسنجی ابزار والدگری هلیکوپتری انجام شد. جامعه پژوهش شامل تمامی نوجوانان دختر شهر کرمان بود. به منظور جمعآوری افراد نمونه، تعداد 422 نفر از آنها در سنین 15-18ساله با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. در مطالعه حاضر، نوجوانان به ابزار والدگری هلیکوپتری پیستلا و همکاران (2020) ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روانسنجی ابزار والدگری هلیکوپتری انجام شد. جامعه پژوهش شامل تمامی نوجوانان دختر شهر کرمان بود. به منظور جمعآوری افراد نمونه، تعداد 422 نفر از آنها در سنین 15-18ساله با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. در مطالعه حاضر، نوجوانان به ابزار والدگری هلیکوپتری پیستلا و همکاران (2020) و مقیاس فراوالدگری لئونگ و شک (2018) پاسخ دادند. بهمنظور تعیین روایی عاملی ابزار والدگری هلیکوپتری از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و بهمنظور بررسی همسانی درونی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعه روایی سازه ابزار والدگری هلیکوپتری، ضریب همبستگی آن با مقیاس فراوالدگری گزارش شد. نتایج تحلیل مؤلفههای اصلی با استفاده از چرخش واریماکس نشان داد ابزار والدگری هلیکوپتری از دو عامل درگیری ذهنی و درگیری عملی تشکیل شده است. شاخصهای تحلیل عاملی تأییدی نیز بیانگر آن بود که ساختار دو عاملی ابزار برازش قابل قبولی با دادهها دارد و مدل مورد تأیید است. نتایج مربوط به همبستگی بین ابعاد والدگری هلیکوپتری با فراوالدگری بهطور تجربی از روایی سازه والدگری هلیکوپتری حمایت کرد. همچنین، ضریب همسانی درونی ابزار والدگری هلیکوپتری (85/0=a) مطلوب گزارش شد. در مجموع، یافتههای پژوهش نشان داد که ابزار حاضر برای سنجش سبک والدگری هلیکوپتری در نوجوانان دختر ابزاری روا و معتبر است.
مرضیه ارغوانی؛ قاسم آهی؛ محمد حسن غنی فر؛ فاطمه شهابی زاده؛ رضا دستجردی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثرات روابط معلم- شاگرد و معلم-والدین بر پیامدهای تحصیلی (سرزندگی تحصیلی، یادگیری ادراک شده، رفتار در کلاس، شادی در کلاس، آمادگی برای ورود به دانشگاه و طرحریزی برای فارغالتحصیلی) با نقش میانجی آگاهی فراشناختی انجام شد. جامعه آماری، کلیه دانشآموزان مشغول به تحصیل دوره متوسطه دوم شهرستان بیرجند در سال تحصیلی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثرات روابط معلم- شاگرد و معلم-والدین بر پیامدهای تحصیلی (سرزندگی تحصیلی، یادگیری ادراک شده، رفتار در کلاس، شادی در کلاس، آمادگی برای ورود به دانشگاه و طرحریزی برای فارغالتحصیلی) با نقش میانجی آگاهی فراشناختی انجام شد. جامعه آماری، کلیه دانشآموزان مشغول به تحصیل دوره متوسطه دوم شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 99 -1398 بودند. تعداد 392 نفر به همراه یکی از والدینشان به عنوان مشارکتکنندگان، پرسشنامههای ارتباط معلم- شاگرد (Murray & Zvoch, 2010)، ارتباط معلم- والدین (Vickers & Minke, 1995)، آگاهی فراشناختی (Schraw & Dennison, 1994)، سرزندگی تحصیلی (Dehghanizadeh & Chari, 2013)، خردهمقیاس یادگیری ادراکشده (Alavi, 1994 و Marks, 2000)، خردهمقیاس طرحریزی برای فارغالتحصیل شدن پرسشنامه ملی درگیری دانشآموزی (NSSE)، آمادگی برای ورود به دانشگاه خردهمقیاس دانشآموز (Sokol, 2000) و خردهمقیاس شادی و رفتار در کلاس پرسشنامه ارزیابی ملی پیشرفتتحصیلی (Blazar & Kraft, 2015) را تکمیل نمودند. تحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی و روش مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهایSPSS22 و LISREL8.8 نشان داد که مدل پیشنهادی با دادههای پژوهش برازش مناسب دارد. نتایج بیانگر آن بود که روابط معلم- شاگرد و معلم-والدین تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بر پیامدهای تحصیلی دانشآموزان دارد و آگاهی فراشناختی نقش واسطهای بین روابط معلم- شاگرد و معلم- والدین و پیامدهای تحصیلی دانشآموزان را ایفا میکند. یافتههای حاضر، علاوه بر تولید دانش نظری، کاربردهای عملی ویژهای را جهت ارتقاء پیامدهای تحصیلی دانشآموزان در بردارد.
محبوبه موسیوند؛ سجاد عزیزی؛ شاپور فولادوند
چکیده
بازیهای آنلاین یکی از انواع بازیهای رایانهای و هوشمند است که با توجه به افزایش آشنایی قشر جوان با اینترنت، همچنین دسترسی به گوشی و تبلتهای هوشمند فراگیر شده است. اعتیاد به بازیهای آنلاین به عنوان رفتاری وسواسی، از لحاظ جسمانی و روانی مخرب در نظر گرفته شده است. مطالعه حاضر با هدف مدلیابی اعتیاد به بازیهای آنلاین بر اساس ...
بیشتر
بازیهای آنلاین یکی از انواع بازیهای رایانهای و هوشمند است که با توجه به افزایش آشنایی قشر جوان با اینترنت، همچنین دسترسی به گوشی و تبلتهای هوشمند فراگیر شده است. اعتیاد به بازیهای آنلاین به عنوان رفتاری وسواسی، از لحاظ جسمانی و روانی مخرب در نظر گرفته شده است. مطالعه حاضر با هدف مدلیابی اعتیاد به بازیهای آنلاین بر اساس مهارتهای ارتباطی و احساس تنهایی با نقش میانجی سازگاری در میان نوجوانان در دوران همهگیری کووید-19 انجام شده است. طرح پژوهش حاضر از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان 12 تا 18 ساله شهر تهران بودند. با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب و به پرسشنامههای مهارتهای ارتباطی کروکوت، احساس تنهایی راسل و همکاران، پرسشنامه اعتیاد به بازیهای آنلاین وانگ و چانگ و سازگاری سینها و سینگ پاسخ دادند. دادههای جمعآوریشده با استفاده از ضریب همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین مهارتهای ارتباطی و سازگاری با اعتیاد به بازیهای آنلاین رابطه منفی و معنیداری وجود دارد (001/0≥P). همچنین بین احساس تنهایی با اعتیاد به بازیهای آنلاین رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (001/0≥P). نتایج حاصل از مدلیابی معادله ساختاری نشان داد که 25 درصد از واریانس سازگاری توسط مهارتهای ارتباطی و احساس تنهایی و 32 درصد از واریانس اعتیاد به بازیهای آنلاین توسط مهارتهای ارتباطی، احساس تنهایی و سازگاری تبیین میشود. در مجموع، شناسایی متغیرهای ایستا و پویای مؤثر در بروز اعتیاد به بازیهای آنلاین به متخصصان کمک میکند تا بر عوامل مذکور تمرکز کنند و فعالیتهایشان را سازماندهی کنند که این امر منجر به ارائه خدمات مؤثرتر به مراجعان میشود.
استیره مولودی؛ حسن عبداله زاده
چکیده
میانسالی یکی از دورهها یا مراحل زندگی است که کمتر در پژوهشهای روانشناختی به آن پرداخته شده است. یکی از مسائل مهم در دوره میانسالی بحران میانسالی است. مطالعه حاضر بهمنظور شناخت بحران میانسالی در میان نمونهای از میانسالان شهر تهران انجام شده است. در این پژوهش از روششناسی کیفی و روش نظریه زمینهای برای مطالعه ...
بیشتر
میانسالی یکی از دورهها یا مراحل زندگی است که کمتر در پژوهشهای روانشناختی به آن پرداخته شده است. یکی از مسائل مهم در دوره میانسالی بحران میانسالی است. مطالعه حاضر بهمنظور شناخت بحران میانسالی در میان نمونهای از میانسالان شهر تهران انجام شده است. در این پژوهش از روششناسی کیفی و روش نظریه زمینهای برای مطالعه بحران میانسالی استفاده شده است. برای انتخاب مشارکتکنندگان از روش نمونهگیری هدفمند و نظری استفاده شده است. در نهایت بعد از اشباع دادهها 17 نفر میانسال بهعنوان نمونه مطالعه انتخاب شدند. اطلاعات از میانسالان با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری شده است. بهمنظور تجربه و تحلیل یافتهها از فن کدگذاری سه مرحلهای باز، محوری و گزینشی استفاده شد. 25 مقوله اصلی در زمینه بحران میانسالی با توجه به مدل پژوهش شناسایی شد. یافتهها نشان داد محور مرکزی بحران میانسالی بحرانهای موضوع محور میانسالی است، به این معنا که افراد میانسال با توجه به موضوعهای مختلف ممکن است دچار بحران شوند. اگر آنان زندگیشان در زمینههای مورد انتظار با دستاورد همراه نباشد دچار بحران میشوند. افراد میانسال در برابر بحرانها راهبرهای فعالانهای را برگزیده بودند. تلاش برای جبران ناکامیها، احساس مسئولیت در برابر دیگران، کاستن از میزان روابط و عمق بخشیدن به روابط و تلاش برای حفظ ظاهر فیزیکی از مهمترین راهبردهای آنان برای مواجه با بحران میانسالی است. در نهایت پیشنهاد میشود متخصصان سلامت روان از یافتههای این پژوهش در جهت ارتقاء سلامت روان میانسالان استفاده کنند.
مجید عزیزی؛ اقبال زارعی
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش رفتاردرمانی دیالکتیکی بر رفتارهای خودآسیب رسان و تحمل پریشانی در نوجوانان پسر دامنه سنی 12 تا 18 سال شهر بندرعباس در سال 1400 بود. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش کلیه نوجوانان مراجعهکننده به کلینیکهای مشاوره شهر بندرعباس ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش رفتاردرمانی دیالکتیکی بر رفتارهای خودآسیب رسان و تحمل پریشانی در نوجوانان پسر دامنه سنی 12 تا 18 سال شهر بندرعباس در سال 1400 بود. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش کلیه نوجوانان مراجعهکننده به کلینیکهای مشاوره شهر بندرعباس با سابقه رفتارهای خودآسیب رسان بود. در این پژوهش تعداد 30 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایشی و گواه گمارده شدند (15 نفردر گروه آزمایشی و 15 نفر در گروه گواه). گروه آزمایشی آموزش رفتار درمانی دیالکتیکی را در 12 جلسه 2 ساعته دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه رفتارهای خودآسیب رسان Klonsky و پرسشنامه تحمل پریشانی Simons and Gahr بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد رفتاردرمانی دیالکتیکی بر رفتارهای خودآسیب رسان و تحمل پریشانی مؤثر بوده است. چنانکه این مداخله توانسته منجر به بهبود رفتارهای خودآسیبرسان و تحمل پریشانی در نوجوانان شود. از این رو، بکارگیری آموزش رفتاردرمانی دیالکتیکی به عنوان یک مداخله مؤثر میتواند در کاهش رفتارهای ضرب و جرح خویشتن و کاهش پریشانی در نوجوانان پسر مورد استفاده قرار گیرد.
فرهاد ملایی امجز؛ علی فرنام
چکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش میانجی بهزیستی روانشناختی در رابطه بین ذهنآگاهی و خردمندی در مدافعان سلامت مبارز با بحران کروناویروس اجرا گردیده است. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان بخش مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا در سه شهرستان کرمان، بم و جیرفت بودند که طی آذر تا دی ماه سال 1399مشغول به کار ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش میانجی بهزیستی روانشناختی در رابطه بین ذهنآگاهی و خردمندی در مدافعان سلامت مبارز با بحران کروناویروس اجرا گردیده است. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان بخش مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا در سه شهرستان کرمان، بم و جیرفت بودند که طی آذر تا دی ماه سال 1399مشغول به کار بودند. به دلیل شرایط حاد محدودیتهای کرونایی به کارکنان در دسترس بخش مراقبت از بیماران کرونایی تعداد 130 نفر (شامل 82 زن و 48 مرد) بین سنین 27 تا 45 سال بابه بطور متوسط بیش از 8 سال سابقه بهعنوان نمونه بهصورت در دسترس انتخاب شدند. دادهها بهوسیله پرسشنامه ذهنآگاهی کنتاکی، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف و مقیاس خردمندی آردلت به دست آمده است. دادههای به دست آمده از 130 پرسشنامه با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی در نرمافزار Smart-PLS3 تجزیهوتحلیل شد. طبق نتایج به دست آمده بهزیستی روانشناختی (04/0p< ،35/0β=) و ذهنآگاهی (02/0p< ،22/0β=) رابطه مستقیمی با خردمندی داشت و ذهنآگاهی نیز تأثیر مستقیمی بر بهزیستی روانشناختی دارد (001/0p< ،23/0β=). نقش میانجیگر بهزیستی روانشناختی در رابطه بین ذهنآگاهی و خردمندی نیز تأیید شد (03/0p<). در مجموع، نتایج نشان داد که تقویت ذهنآگاهی مدافعان سلامت با استفاده از بهزیستی روانشناختی باعث بهبود خردمندی آنان میشود؛ بنابراین با توجه به شیوع اختلالات روانی در هنگام همهگیری بیماریهای نوظهور فاقد درمان قطعی مانند کووید-19، مداخلات روانشناختی مانند آموزش برنامه مبتنی بر ذهنآگاهی باعث رفتارهای آگاهانه و پاسخهای خردمندانه مدافعان سلامت میشود.
ندا سیفی پور امشی؛ عباس ابوالقاسمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای خودکارآمدی و تحمل پریشانی در رابطه بین امید به زندگی و اضطراب کرونا در بزرگسالان بود. این مطالعه توصیفی-مقطعی، از نوع همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری است. جامعه آماری را بزرگسالان 20 تا 45 سال تشکیل میدادند که پرسشنامهها را بهصورت الکترونیکی در فضای مجازی پاسخ دادند. از بین این افراد، 291 ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای خودکارآمدی و تحمل پریشانی در رابطه بین امید به زندگی و اضطراب کرونا در بزرگسالان بود. این مطالعه توصیفی-مقطعی، از نوع همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری است. جامعه آماری را بزرگسالان 20 تا 45 سال تشکیل میدادند که پرسشنامهها را بهصورت الکترونیکی در فضای مجازی پاسخ دادند. از بین این افراد، 291 نفر بهروش در دسترس جهت تدوین الگوی ساختاری انتخاب شدند. زمان اجرای این پژوهش شهریور تا مهر 1400 بود. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش، پرسشنامه امید به زندگی اشنایدر (1991)، مقیاس اضطراب کرونا علیپور و همکاران، مقیاس تحمل پریشانی سیمون و گاهر و پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران بودند. در تجزیهوتحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری، با نسخه 24 نرمافزار SPSS و AMOS و جهت آزمون معنیداری مسیرهای غیرمستقیم از تحلیل بوت استرپ استفاده شد. تحلیلهای میانجی نشان داد که در رابطه بین امید به زندگی و اضطراب کرونا، خودکارآمدی نقش واسطهای را ایفا میکند؛ درحالیکه تحمل پریشانی در رابطه بین این دو متغیر نقش واسطهای ندارد. اضطراب کرونا بهطور مستقیم بر امید به زندگی رابطه نشان داد. همچنین متغیر امید به زندگی بهاندازه 75/0 = تبیین گشت. با توجه به نتایج این پژوهش اگر ارتقاء خودکارآمدی بهعنوان متغیر تأثیرگذار بر امید به زندگی در اولویتهای کادر آموزش و درمان قرار گیرد، بر این اساس خودکارآمدی از طریق تأثیر بر کاهش اضطراب کرونا میتواند بر امید به زندگی تأثیر بگذارد.
شهرزاد برات پور؛ فرح نادری
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی نقش واسطهای تصویر فرد از خدا در رابطه بین هوش معنوی و هوش اخلاقی با دلبستگی به خدا در دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز بود. جامعه آماری را کلیه دانشجویان دختر و پسر در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اهواز در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل میدادند که به روش نمونهگیری در دسترس تعداد 168 نفر به عنوان نمونه انتخاب ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی نقش واسطهای تصویر فرد از خدا در رابطه بین هوش معنوی و هوش اخلاقی با دلبستگی به خدا در دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز بود. جامعه آماری را کلیه دانشجویان دختر و پسر در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اهواز در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل میدادند که به روش نمونهگیری در دسترس تعداد 168 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت از پرسشنامههای دلبستگی به خدا بک و مک دانلد، هوش معنوی عبداللهزاده و همکاران، هوش اخلاقی لینیک و کیل و تصویر فرد از خدا کلاین بودند. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد تمام مسیرهای مستقیم بجز مسیر هوش اخلاقی به دلبستگی به خدا معنیدار شدند. مسیرهای غیرمستقیم نیز از طریق تصویر فرد از خدا با دلبستگی به خدا معنیدار شدند. براساس نتایج این پژوهش، الگوی پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار است و گام مهمی در جهت شناخت عوامل مرتبط بادلبستگی به خدا در دانشجویان محسوب میشود.
شهاب مالکی؛ طیبه شریفی؛ احمد غضنفری؛ رضا احمدی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزش گروهی والدگری مثبت و مهارتهای ارتباط مؤثر با همسر بر اهمالکاری، انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه شهر فارسان در سال تحصیلی 1400-1399 بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با دو گروه آزمایشی و گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه والدین دانشآموزان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزش گروهی والدگری مثبت و مهارتهای ارتباط مؤثر با همسر بر اهمالکاری، انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه شهر فارسان در سال تحصیلی 1400-1399 بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با دو گروه آزمایشی و گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه والدین دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه شهر فارسان که به روش نمونهگیری در دسترس تعداد 60 نفر (20 نفر در گروه آموزشی والدگری مثبت، 20 نفر در گروه آموزشی مهارتهای ارتباط مؤثر با همسر، 20 نفر در گروه گواه) انتخاب شدند و به دو گروه آزمایشی در 8 جلسه آموزش والدگری مثبت و آموزش مهارتهای ارتباط مؤثر ارائه شد. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984)، و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1981) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد، تفاوت معنیداری بین اثربخشی آموزش گروهی والدگری مثبت و مهارت های ارتباط مؤثر با همسر بر میانگین نمرات اهمالکاری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان پسر در دو مرحله پسآزمون و پیگیری وجود دارد.
فضل الله میردریکوند
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل ساختاری پیشبینی اختلالات رفتاری و هیجانی در کودکان آزاردیده بر اساس انعطافپذیری شناختی و تجارب نامطلوب دوران کودکی والدین با میانجیگری خودپنداره شخصی انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و با روش تحلیل مسیر است. 300 نفر از کودکان آزاردیده مراجعهکننده به کلینیک مشاوره شاهد و ایثارگر شهر خرمآباد ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل ساختاری پیشبینی اختلالات رفتاری و هیجانی در کودکان آزاردیده بر اساس انعطافپذیری شناختی و تجارب نامطلوب دوران کودکی والدین با میانجیگری خودپنداره شخصی انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و با روش تحلیل مسیر است. 300 نفر از کودکان آزاردیده مراجعهکننده به کلینیک مشاوره شاهد و ایثارگر شهر خرمآباد به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامههای انعطافپذیری شناختی دنیس و واندر وال، ترومای دوران کودکی برنشتاین و همکاران، علائم کودک و نوجوان گادو و اسپرافکین و مقیاس خودپنداره کودکان پیرز و هریس را تکمیل کردند. تحلیل دادهها به کمک مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار Smart-PLS ورژن 3 انجام شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد 1/81 درصد از تغییرات واریانس اختلالات رفتاری و هیجانی کودکان توسط متغیرهای پژوهش قابل پیشبینی است. همچنین، نتایج بیانگر اثر غیرمستقیم انعطافپذیری شناختی و تجارب نامطلوب دوران کودکی والدین بر اختلالات رفتاری و هیجانی کودکان به واسطه نقش میانجیگر خودپنداره شخصی بود. این نتایج برای متخصصان بهداشت روان به ویژه روانشناسان خانواده و جامعه که با قربانیان خشونت خانگی و خانوادههای آنها کار میکنند، مفید است.
امین عزیزی؛ عبدالحسن فرهنگی؛ رضا حسین پور
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) و درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی (MBSR) بر باور تحصیلی، تنظیم هیجانی و سازگاری تحصیلی در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر ایلام بود. پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) و درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی (MBSR) بر باور تحصیلی، تنظیم هیجانی و سازگاری تحصیلی در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر ایلام بود. پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر ایلام در سال تحصیلی 1399 بوده که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تک مرحلهای، 45 دانشآموز بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه باور تحصیلی والرند و همکاران (1992)، پرسشنامه تنظیم هیجانی گروس و جان (2003) و مقیاس سازگاری تحصیلی کلارک (1976) بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندراهه در نرمافزار SPSS-21 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین گروههای آزمایشی و گروه گواه از نظر متغیرهای وابسته (باور تحصیلی، تنظیم هیجانی و سازگاری تحصیلی) تفاوت معنیداری وجود دارد (001/0P<). همچنین بین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی به لحاظ اثربخشی بر تنظیم هیجانی تفاوت معنیداری وجود دارد (001/0P<). طبق نتایج این پژوهش هر دو درمان موجب افزایش باور تحصیلی، ارزیابی مجدد شناختی و سازگاری تحصیلی و همچنین موجب کاهش بازداری هیجانی در دانشآموزان میشوند. همچنین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد نسبت به درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی میزان ارزیابی مجدد شناختی را بیشتر افزایش میدهد و میزان بازداری هیجانی را بیشتر کاهش میدهد. لذا درمان ذهن آگاهی و پذیرش و تعهد بر باور تحصیلی، سازگاری تحصیلی و تنظیم هیجانی در دانشآموزان مؤثر است و از آن بهعنوان یک مداخله در درمان مشکلات روانشناختی، رفتار و تحصیلی دانشآموزان میتوان استفاده کرد.
سحر پاسیار؛ حسین بقولی؛ مجید برزگر؛ نادره سهرابی شگفتی
چکیده
سرطان سینه شایعترین سرطان و دومین علت اصلی مرگ در زنان با بسیاری از عوارض جسمی و روانی است. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر نگرش کژکار، اضطراب سلامت، بهزیستی روانشناختی و تصویر بدنی در زنان مبتلا به سرطان سینه ماستکتومی شده شهر شیراز که در سال 1401 به بیمارستان امیر ...
بیشتر
سرطان سینه شایعترین سرطان و دومین علت اصلی مرگ در زنان با بسیاری از عوارض جسمی و روانی است. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر نگرش کژکار، اضطراب سلامت، بهزیستی روانشناختی و تصویر بدنی در زنان مبتلا به سرطان سینه ماستکتومی شده شهر شیراز که در سال 1401 به بیمارستان امیر مراجعه کردند میباشد. آزمودنی شامل یک نمونه 45 نفری که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (سه گروه 15نفری) دادهها در دو مرحله پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری ثبت شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه نگرش کژکار وایزمن و بک، بهزیستی روانشناختی ریف، اضطراب سلامت سالکوسکیس و وارویک و تصویر بدنی کش، میکولاو براون، بود. دادههای پژوهش با استفاده از روش کوواریانس چند متغیره و آزمونهای تعقیبی شفه و بنفرونی جهت آزمون فرضیهها استفاده شد و دادهها با استفاده از نرم افزار (spss-18) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان میدهد که هر دو روش درمانی بر این متغیرها از نظر آماری اثر معنیداری اعمال کردهاند (P<0.05). یافتهها نشان میدهد میانگین نمره کل اضطراب سلامت، بهزیستی، تصویر بدنی و نگرش کژکاری در گروه کنترل در هر سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و دوره پیگیری، تفاوت چشمگیری نشان نمیدهد اما در گروه آزمایش ACT و MBSR تفاوتهای چشمگیری مشاهده میشود. نتایج این تحقیق نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، اثربخشی بیشتری نسبت به برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی دارد، زیرا اصول زیربنایی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در راستای افزایش انعطافپذیری روانشناختی میباشد.
گلبرگ زندی گوهرریزی؛ رضا قربان جهرمی؛ سمیه رباط میلی؛ مهدی زارع بهرامآبادی
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی الگوی علّی رابطه سبکهای دلبستگی و شدت درد با میانجیگری طرحوارههای ناسازگار اولیه و دشواری در تنظیم هیجان بیماران مبتلا به درد مزمن، انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از نوع الگویابی معادلات ساختاری است. جامعه این پژوهش بیماران مبتلا به درد مزمن مراجعهکننده به کلینیک درد بیمارستان عرفان شهر تهران ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف بررسی الگوی علّی رابطه سبکهای دلبستگی و شدت درد با میانجیگری طرحوارههای ناسازگار اولیه و دشواری در تنظیم هیجان بیماران مبتلا به درد مزمن، انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از نوع الگویابی معادلات ساختاری است. جامعه این پژوهش بیماران مبتلا به درد مزمن مراجعهکننده به کلینیک درد بیمارستان عرفان شهر تهران در نیمه دوم سال 1399 بود که 300 فرد مبتلا به درد مزمن به روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از از پرسشنامه چند بُعدی درد وست هاون- ییل، سیاهه سبکهای دلبستگی بزرگسال، پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ و مقیاس دشواری در تنظیم هیجان استفاده و تجزیه و تحلیل دادهها به روش معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج نشان داد سبک دلبستگی ایمن و اضطرابی از طریق متغیر میانجی گوشبزنگی و بازداری، دیگر جهتمندی و دشواری در تنظیم هیجان، اثر غیرمستقیم معنیداری بر شدت درد در افراد مبتلا به درد مزمن دارد. این بدان معنی است که طرحوارههای ناسازگار اولیه در حوزه گوشبزنگی و بازداری، دیگرجهتمندی و دشواری در تنظیم هیجان نقش میانجیگری در رابطه بین سبکهای دلبستگی و شدت درد دارد. بنابراین با در نظر گرفتن طرحوارههای حوزه گوشبزنگی و بازداری، دیگر جهت مندی و دشواری در تنظیم هیجان نقش مؤثری در شدت درد افراد مبتلا به درد مزمن داشت.
مریم خادمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی مفهوم ترس از موفقیت و علل و عوامل تاثیرگذار بر این پدیده به ویژه در زنان است. از آنجا که زنان نیمی از جمعیت جهان را تشکیل میدهند، پرداختن به نقش آنها در فرآیند توسعه جامعه اهمیت عمده ای دارد. نگاهی به تاریخچة مساله جایگاه زنان نشان میدهد که زن و مرد نقشهای متفاوتی در جامعه و گروههای اجتماعی ایفا کرده و جایگاههای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی مفهوم ترس از موفقیت و علل و عوامل تاثیرگذار بر این پدیده به ویژه در زنان است. از آنجا که زنان نیمی از جمعیت جهان را تشکیل میدهند، پرداختن به نقش آنها در فرآیند توسعه جامعه اهمیت عمده ای دارد. نگاهی به تاریخچة مساله جایگاه زنان نشان میدهد که زن و مرد نقشهای متفاوتی در جامعه و گروههای اجتماعی ایفا کرده و جایگاههای متفاوتی به لحاظ قدرت و منزلت اشغال میکنند، ولی نه صرفا به خاطر تفاوتهای زیست شناختی، بلکه تحت تأثیر عوامل تاریخی، اقتصادی و فرهنگی، که آن چنان قوی و هماهنگ عمل میکنند که به راحتی میتوانند موقعیت ترس از موفقیت زنان را تولید کنند. از میان عللی که سبب ساز عدم پیشرفت فرد میباشد، ترس از موفقیت آمار چشمگیری به خود اختصاص داده است که توجه به آن خالی از لطف نیست. این مفهوم برای اولین بار توسط Matina Horner (1972) معرفی شد. به باور وی ترس از موفقیت بیشتر مختص زنان و ناشی از برداشت آنها از پیامدهای منفی موفقیت آنها در حوزههای سنتی مردانه بوده و زنان زمانی دچار تضاد میشوند که دارای صلاحیت هایی باشند که میتواند بر خلاف نقش جنسیتی درونی شده کلیشهای آنها باشد. لذا پژوهش حاضر ابتدا به مفهوم ترس از موفقیت و علل شکلگیری آن و سپس به عوامل فرهنگی، اجتماعی و نقشهای جنسیتی به منزله عوامل موثر بر این پدیده میپردازد.
سید مجتبی عقیلی؛ نرگس خاتون اربابی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر میزان افسردگی و دردهای مزمن در زنان مورد همسرآزاری شهرستان گرگان بود. این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. حجم نمونه شامل 30 نفر بود که به روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب شدند و از این تعداد، 10 نفر به گروه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر میزان افسردگی و دردهای مزمن در زنان مورد همسرآزاری شهرستان گرگان بود. این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. حجم نمونه شامل 30 نفر بود که به روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب شدند و از این تعداد، 10 نفر به گروه آزمایش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، 10 نفر به گروه آزمایش ذهنآگاهی و 10 نفر به گروه گواه به صورت تصادفی ساده گمارده شدند. جهت جمعآوری دادههای پژوهش از سیاهه افسردگی بک و دردهای مزمن، استفاده شد. گروههای آزمایش برنامه آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد و شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی 8 جلسه مداخله 1 ساعته دریافت کردند. جهت تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد هر دو رویکرد درمانی در مرحله پسآزمون بر افسردگی و درد مزمن زنان مورد همسرآزاری تأثیر معنیداری داشتهاند (05/0>p). بین دو روش درمانی در هر یک از متغیرهای وابسته تفاوت معنیداری مشاهده نشد. بر اساس یافتهها میتوان گفت که هر دو رویکرد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی میتوانند به عنوان مداخلهای مؤثر برای کمک به زنان مورد همسرآزاری جهت کاهش افسردگی و درد مزمن مورد استفاده قرار گیرد.
علیرضا شریفی اردانی؛ فرهاد خرمایی؛ محبوبه فولاد چنگ؛ مسعود فضیلت پور
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تبیین مهارتهای اجتماعی فرزندان بر اساس منشهای اخلاقی والدین با توجه به نقش واسطهای سبکهای برخورد با هیجانات منفی فرزندان است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر روش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل 84314 والدین دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر یزد بودهاند. حجم نمونه 400 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تبیین مهارتهای اجتماعی فرزندان بر اساس منشهای اخلاقی والدین با توجه به نقش واسطهای سبکهای برخورد با هیجانات منفی فرزندان است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر روش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل 84314 والدین دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر یزد بودهاند. حجم نمونه 400 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت، سبکهای برخورد والدین با هیجانات منفی فرزندان فابز و همکاران و منشهای اخلاقی خرمایی و قائمی استفاده شد. از نرمافزار PLS-Smart جهت تجزیهوتحلیل دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری با کمترین مربعات جزئی استفاده شد. نتایج نشان داد سبکهای حمایتی برخورد با هیجانات منفی و منشهای اخلاقی با مهارت اجتماعی فرزندان رابطه مثبت معنیدار دارد (01/0p<). مسیر مستقیم منشهای اخلاقی به سبکهای غیرحمایتی برخورد با هیجانات منفی معنیدار بود و اثر غیرمستقیم منشهای اخلاقی به مهارتهای اجتماعی بهواسطه سبکهای غیرحمایتی برخورد با هیجانات منفی نیز معنیدار بود (01/0p<). همچنین منشهای اخلاقی بهطور مستقیم و بهواسطه کاهش شیوه منفی برخورد با هیجانات منفی فرزندان میتواند منجر به مهارت اجتماعی در فرزندان گردد؛ بنابراین منشهای اخلاقی والدین نقش قابلتوجهی در تبیین اجتماعی سازی هیجانی فرزندان دارد.
زینب خانجانی؛ تورج هاشمی؛ نرگس رحمت آبادی
چکیده
وسواس یک اختلال اضطرابی مزمن است که با اشتغال ذهنی مفرط در مورد نظم و ترتیب و امور جزئی و همچنین کمالطلبی همراه است، تا حدی که به از دست دادن انعطافپذیری، صراحت و کارایی میانجامد. هدف از این پژوهش بررسی روابط ساختاری میان نشانههای اختلال شخصیت مرزی و سبکهای دلبستگی با نشانههای وسواس به واسطه تنظیم هیجان بود. طرح پژوهش حاضر، ...
بیشتر
وسواس یک اختلال اضطرابی مزمن است که با اشتغال ذهنی مفرط در مورد نظم و ترتیب و امور جزئی و همچنین کمالطلبی همراه است، تا حدی که به از دست دادن انعطافپذیری، صراحت و کارایی میانجامد. هدف از این پژوهش بررسی روابط ساختاری میان نشانههای اختلال شخصیت مرزی و سبکهای دلبستگی با نشانههای وسواس به واسطه تنظیم هیجان بود. طرح پژوهش حاضر، توصیفی همبستگی مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) و روش نمونهگیری آن تصادفی خوشهای بوده، بدین ترتیب که 5 دانشکده دانشگاه تبریز به طور تصادفی انتخاب شدند و در بین دانشکدهها به طور تصادفی بین کلاسهای ورودی 98 پرسشنامهها توزیع گردید و به منظور سنجش نشانههای وسواس از سیاهه بازنگری شده وسواسی-جبری Foa et al. (2002) نشانههای شخصیت مرزی از پرسشنامه اختلال شخصیت مرزی (1984) Claridge and Broks و سبکهای دلبستگی از پرسشنامهHazan and Shaver (1987) و تنظیم هیجان از پرسشنامه Gross and John (2003) استفاده گردید. دادههای به دست آمده از طریق مدلیابی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که نشانههای شخصیت مرزی و سبکهای دلبستگی در قالب روابط ساختاری و به واسطهی راهبردهای تنظیم هیجان (سرکوبی – ارزیابی مجدد) قادرند تغییرات نشانههای وسواس را بطور معنیدار تبیین کنند.