فاطمه مظاهری تهرانی؛ سعید قنبری؛ جلیل فتح آبادی؛ امید شکری؛ مسعود شریفی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تجربه زیسته مشکلات روانی- اجتماعی مادران کودکان دارای اختلال یادگیری شهر تهران بود. برای درک و توصیف تجربه از روش پژوهش پدیدارشناسی استفاده شد. از میان مراجعان به مراکز درمانی اختلال یادگیری شهر تهران، تا رسیدن به حد اشباع، 14 مادر دارای کودک با اختلال یادگیری در مصاحبهای عمیق و نیمه ساختاریافته شرکت کردند. دادههای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تجربه زیسته مشکلات روانی- اجتماعی مادران کودکان دارای اختلال یادگیری شهر تهران بود. برای درک و توصیف تجربه از روش پژوهش پدیدارشناسی استفاده شد. از میان مراجعان به مراکز درمانی اختلال یادگیری شهر تهران، تا رسیدن به حد اشباع، 14 مادر دارای کودک با اختلال یادگیری در مصاحبهای عمیق و نیمه ساختاریافته شرکت کردند. دادههای پژوهش با روش کلایزی تحلیل گردید. در تحلیل کدهای توصیفی مصاحبهها، 137 مفهوم اولیه استخراج شد و با تلفیق مفاهیم مشابه 31 مفهوم فرعی و 7 مفهوم اصلی (آسیبدیدگی روابط اجتماعی، آسیبدیدگی روابط زناشویی، والدگری چالشبرانگیز، سیستم آموزشی ناکارآمد، افت غنای زندگی، تجربه هیجانات منفی، و مشکلات جسمی- روانی) در این پژوهش شناسایی شد. مفاهیم به دستآمده در پژوهش حاضر نشان داد مادران این کودکان، مشکلات روانی و اجتماعی را تجربه میکنند که میتواند منجر به تغییر نوع رابطه ارتباطی و روانشناختی آنان با اطرافیانشان شده و آنها را منزوی سازد و احساس فرسودگی در والدگری را تجربه کنند.
زهرا محبی؛ زهرا دشت بزرگی؛ رضا جوهری فرد
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر پیشبینی کارکرد خانواده بر اساس کنترل تفکر منفی و استرس والدگری با نقش میانجی رضایت جنسی در والدین کودکان با اختلال یادگیری بود. روش این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه والدین کودکان با اختلال یادگیری شهر تهران در سال 1399 تشکیل دادند که به روش نمونهگیری هدفمند تعداد 212 نفر به عنوان نمونه ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر پیشبینی کارکرد خانواده بر اساس کنترل تفکر منفی و استرس والدگری با نقش میانجی رضایت جنسی در والدین کودکان با اختلال یادگیری بود. روش این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه والدین کودکان با اختلال یادگیری شهر تهران در سال 1399 تشکیل دادند که به روش نمونهگیری هدفمند تعداد 212 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت از پرسشنامههای کارکرد خانواده مک مستر، کنترل تفکر منفی والس و دیویس ، استرس والدگری عابدین و رضایت جنسی هادسون بودند. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد رابطه بین کنترل تفکر منفی با کارکرد خانواده (p<0.01)؛ رضایت جنسی با کارکرد خانواده (p<0.01)؛ بین کنترل تفکر منفی با رضایت جنسی (p<0.01)؛ بین استرس والدگری با رضایت جنسی (p<0.01) معنیدار است؛ اما رابطه بین استرس والدگری با کارکرد خانواده (p>0.05) معنیدار نشد. همچنین، مسیرهای غیرمستقیم کنترل تفکر منفی با کارکرد خانواده با نقش واسطه رضایت جنسی (p<0.01) و نیز رابطه استرس والدگری با کارکرد خانواده با نقش واسطهای رضایت جنسی (p<0.01) معنیدار شدند. بر اساس نتایج این پژوهش، الگوی پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار بود و گام مهمی در جهت شناخت عوامل مؤثر بر کارکرد خانواده والدین کودکان با اختلال یادگیری محسوب میشود.
شهریار شهرویی؛ کبری کاظمیان مقدم؛ علی خلفی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه صمیمیت زناشویی و رضایت از زندگی با میانجیگری عشق، سازگاری زوجی و رضایت زناشویی در کارکنان دانشگاههای آزاد خوزستان انجام شد. جامعة آماری این پژوهش شامل تمامی کارکنان دانشگاههای آزاد اسلامی استان خوزستان در سال 1399 که در این سازمانها مشغول به کار بودند که در نهایت 330 نفر به شیوة نمونهگیری تصادفی مرحلهای ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی رابطه صمیمیت زناشویی و رضایت از زندگی با میانجیگری عشق، سازگاری زوجی و رضایت زناشویی در کارکنان دانشگاههای آزاد خوزستان انجام شد. جامعة آماری این پژوهش شامل تمامی کارکنان دانشگاههای آزاد اسلامی استان خوزستان در سال 1399 که در این سازمانها مشغول به کار بودند که در نهایت 330 نفر به شیوة نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامهها از طریق شبکههای اجتماعی مانند تلگرام و واتسآپ در اختیار کارکنان قرار داده شد که در نهایت 298 پرسشنامه قابل تحلیل بود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه صمیمیت زناشویی واکر و تامپسون، پرسشنامه عشق هاتفیلد و رپسون، پرسشنامه سازگاری زوجی اسپینر، پرسشنامه رضایت زناشویی بلوم و محرابیان و پرسشنامه رضایت از زندگی داینر و همکاران بود. تحلیلها با کمک روش الگویابی معادلات ساختاری و استفاده از نرمافزار SPSS و AMOS ویراست 24 انجام شد.. نتایج نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش نسبتاً خوبی با دادهها برخوردار بود. نتایج حاکی از تأثیر مثبت و معنیدار صمیمت زناشویی به عشق، سازگاری زوجی، رضایت زناشویی و رضایت از زندگی؛ همچنین تأثیر مثبت و معنیدار عشق به رضایت از زندگی، سازگاری زوجی به رضایت از زندگی و رضایت زناشویی به رضایت از زندگی بود. علاوه بر این، نتایج مسیرهای غیرمستقیم نیز نشان داد که صمیمت زناشویی از طریق عشق، سازگاری زوجی و رضایت زناشویی بر رضایت از زندگی اثر مثبت دارد (001/0p<). با توجه به نتایج به دستآمده صمیمت زناشویی به واسطه عشق، سازگاری زوجی و رضایت زناشویی منجر به افزایش رضایت از زندگی بین زوجین میشود. لذا شناخت و بررسی عواملی که سبب قوام و استحکام خانواده میگردد، میتواند گام مفید در راستای افزایش ثبات زندگی زناشویی باشد.
علی سپهوند؛ نادر منیرپور؛ مجید ضرغام حاجبی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی مدل درگیری تحصیلی بر اساس سرمایه روانشناختی با میانجیگری خودتعیینگری بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه مورد مطالعه پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر پایه دوازدهم استان تهران در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل میدهند. نمونه پژوهش 305 نفر از دانشآموزان دختر پایه دوازدهم ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی مدل درگیری تحصیلی بر اساس سرمایه روانشناختی با میانجیگری خودتعیینگری بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه مورد مطالعه پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر پایه دوازدهم استان تهران در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل میدهند. نمونه پژوهش 305 نفر از دانشآموزان دختر پایه دوازدهم شهرستان رباط کریم و پرند بود که به روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند. دانشآموزان به پرسشنامههای درگیری تحصیلی (ریو، 2013)، سرمایه روانشناختی و خودتعیینگری پاسخ دادند. پس از جمعآوری دادهها، تحلیل دادهها با نرمافزار Spss-24 و Amos-21 و با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج نشان داد که نقش میانجیگر خودتعیینگری در ارتباط بین سرمایه روانشناختی با درگیری تحصیلی، مثبت و معنادار است و الگوی پیشنهادی 33 درصد از واریانس درگیری تحصیلی دانشآموزان را تبیین میکند. بر پایه یافتههای پژوهش مشخص شد تأثیر سرمایه روانشناختی بیش از آنکه مستقیم باشد غیرمستقیم و از طریق خودتعیینگری است. در نتیجه با افزایش سرمایه روانشناختی، خودتعیینگری و درگیری تحصیلی دانشآموزان افزایش مییابد.
نعیمه صیافان؛ علیرضا حاجی یخچالی؛ منیجه شهنی ییلاق
چکیده
هدف از این مطالعه، بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز بر توجه و الگوی الکتروانسفالوگرافی کودکان دارای اختلال نقص توجه بود. جامعه آماری در این مطالعه، کل کودکان دارای اختلال نقص توجه در شهر شیراز بود. نمونه آماری شامل 24 کودک در محدوده سنی 8 تا 11 سال بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از مراکز مشاوره شهر شیراز انتخاب ...
بیشتر
هدف از این مطالعه، بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز بر توجه و الگوی الکتروانسفالوگرافی کودکان دارای اختلال نقص توجه بود. جامعه آماری در این مطالعه، کل کودکان دارای اختلال نقص توجه در شهر شیراز بود. نمونه آماری شامل 24 کودک در محدوده سنی 8 تا 11 سال بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از مراکز مشاوره شهر شیراز انتخاب شدند. سپس در دو گروه 12 نفری گواه و 12 نفری آزمایشی بهصورت تصادفی قرار گرفتند. در گروه آزمایشی، الکترود آند روی ناحیه FP1 و الکترود کاتد روی کتف دست راست قرار گرفت و به وسیلة کش بر روی سر محکم شد. در هر جلسه، جریان الکتریکی بهطور مستقیم، با شدت 1 میلیآمپر به مدت 30 دقیقه برای هر آزمودنی انجام گرفت. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه ویژگیهای جمعیت شناختی، آزمون اثر استروپ و دستگاه ثبت الکتروانسفالوگرافی بود. تعداد جلسات تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز در گروه آزمایشی، 10 جلسه در طول سه هفته بود. پس از اتمام جلسات مداخله، به منظور اجرای پسآزمون، مجدداً ثبت EEG و آزمون استروپ برای هر دو گروه گواه و آزمایشی اجرا شد. سپس هر دو گروه از نظر میزان توجه انتخابی و الگوی الکتروانسفالوگرافی، با یکدیگر مقایسه شدند. دادههای آماری از طریق تحلیل کوورایانس در سطح 01/0p< مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد. نتیجة مقایسه پیشآزمون و پسآزمون نشان داد که اثر تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز (tDCS) در گروه آزمایشی معنیدار است. لذا به نظر میرسد که تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز بر بهبود توجه انتخابی و کاهش نسبت تتا/ بتا در ناحیه CZ کودکان دارای اختلال نقص توجه تأثیرگذار است.
راضیه خواصی؛ محسن سعیدمنش؛ مهدیه عزیزی
چکیده
در این پژوهش به بررسی اثر بخشی برنامه درمانی تابآوری پنسیلوانیا بر اهمالکاری و مؤلفههای اضطراب در نوجوانان تیزهوش کمالگرا شهرستان دزفول پرداخته شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی و در قالب طرح پپیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دختران نوجوان تیزهوش 12 تا 16 سال در سال تحصیلی 1399-1398 بود که به فراخوان ...
بیشتر
در این پژوهش به بررسی اثر بخشی برنامه درمانی تابآوری پنسیلوانیا بر اهمالکاری و مؤلفههای اضطراب در نوجوانان تیزهوش کمالگرا شهرستان دزفول پرداخته شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی و در قالب طرح پپیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دختران نوجوان تیزهوش 12 تا 16 سال در سال تحصیلی 1399-1398 بود که به فراخوان پژوهشگران پاسخ مثبت داده و پرسشنامه کمالگرایی را پر کردند. روش نمونه گیری به شیوه در دسترس بود. از بین کسانی که نمره کمالگرایی بالا داشتند 30 نفر انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. پیشآزمون بر روی هر دو گروه اجرا گردید و مداخلات در 12 جلسه دو ساعته انجام شد و بعد از اتمام جلسات درمانی، پسآزمون از هر دو گروه گرفته شد. ابزار گرد آوری دادهها پرسشنامههای مقیاس اهمالکاری تحصیلی سولومون و راتبلوم و مقیاس اضطراب بک بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس تک متغیری و بررسی پیشفرضهای تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که برنامه تابآوری پنسلوانیا به کاهش اهمالکاری تحصیلی و اضطراب نوجوانان تیزهوش کمالگرا کمک می کند. پیشنهاد می شود این برنامه درمانی برای نوجوانان تیزهوش در جهت افزایش انگیزه های فردی و پیشرفت تحصیلی مورد استفاده قرار گیرد
زهرا ابراهیمی؛ شاهرخ مکوند حسینی؛ سید موسی طباطبایی
چکیده
اختلال اضطراب فراگیر جزء شایعترین اختلالات روانشناختی در ﻣﻴﺎن ﻛﻮدﻛﺎن و نوجوانان محسوب میشود که عمدتاً با اضطراب نسبت به عملکرد و رویدادهای روزانه مشخص میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیشبینی اختلال اضطراب فراگیر براساس سبکهای دلبستگی با واسطهگری طرحوارههای ناسازگار اولیه انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان ...
بیشتر
اختلال اضطراب فراگیر جزء شایعترین اختلالات روانشناختی در ﻣﻴﺎن ﻛﻮدﻛﺎن و نوجوانان محسوب میشود که عمدتاً با اضطراب نسبت به عملکرد و رویدادهای روزانه مشخص میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیشبینی اختلال اضطراب فراگیر براساس سبکهای دلبستگی با واسطهگری طرحوارههای ناسازگار اولیه انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان مقاطع مختلف دبیرستان سنین بین 18-13 ساله ساکن استان تهران در سال تحصیلی 1399-1398 بودند، که با روش نمونهگیری تصادفی ساده، 297 نفر از آنها انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای نگرانی پنسیلوانیا (PSWQ)، مقیاس بازنگریشده سبک دلبستگی بزرگسالان (RAAS) و نسخه کوتاه طرحواره یانگ (YSQ-SF) استفاده شد. دادهها با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری و در نرمافزارهای SPSS و AMOS ویراست 24 تحلیل شد. نتایج نشان داد که مسیر مستقیم دلبستگی ایمن و دلبستگی اجتنابی با اختلال اضطراب فراگیر منفی و معنیدار است (01/0p<) و سبک دلبستگی دوسوگرا ارتباط معنیداری با اختلال اضطراب فراگیر نداشت. همچنین نتایج تحلیل بوتاستراپ نشان داد طرحوارههای ناسازگار اولیه فقط اثر سبکهای دلبستگی ایمن و اجتنابی را بر اضطراب فراگیر میانجیگری میکند و در رابطه بین سبک دلبستگی دوسوگرا، طرحوارههای ناسازگار اولیه نقش میانجی ندارد.
علی رحیمی قلعه عبدشاهی؛ مرتضی امیدیان؛ حمید فرهادی راد
چکیده
دوران بلوغ یکی از مهمترین ابعاد رشد نوجوانان است و دورهای است که با تغییرات زیاد روانی و جنسی همراه است. بررسیهای انجام شده دربارة بلوغ نشان میدهد تجارب نوجوانان از این تغییرات یکسان نیست. به همین جهت هدف پژوهش حاضر بررسی تجربهی زیستهی روانی و اجتماعی نوجوانان پسر از بلوغ جنسی است. به دلیل اینکه هدف پژوهش حاضر کشف عوامل ...
بیشتر
دوران بلوغ یکی از مهمترین ابعاد رشد نوجوانان است و دورهای است که با تغییرات زیاد روانی و جنسی همراه است. بررسیهای انجام شده دربارة بلوغ نشان میدهد تجارب نوجوانان از این تغییرات یکسان نیست. به همین جهت هدف پژوهش حاضر بررسی تجربهی زیستهی روانی و اجتماعی نوجوانان پسر از بلوغ جنسی است. به دلیل اینکه هدف پژوهش حاضر کشف عوامل زمینهساز، عوامل فرایندی و پیامدهای بلوغ جنسی افراد و تأثیر این عوامل بر روی تجارب زیستة افراد از بلوغ جنسی بود، روش «نظریة داده بنیاد» برای تحقق این هدف انتخاب شد. جامعة پژوهش حاضر شامل پسران متولد سالهای 1999تا 2003 شهرستان دزفول بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و نمونهگیری نظری، 18 نفر بهعنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. از روش مصاحبه نیمهساختاریافته برای جمعآوری دادهها بهره برده شد. پس از انجام مصاحبهها فرآیند کدگذاری و تحلیل در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. نتایج پژوهش 20 مقولة اصلی و 50 مقولة فرعی را مشخص ساخت که در شش بلوک به هم مرتبط در کنار هم قرار گرفته و الگوی پارادایمی را تشکیل دادند. مقولاتی از قبیل: فقدان و یا نقص در آموزش، ضعف دانش جنسی، عوامل اجتماعی، خانواده، عوامل اقتصادی، عوامل تکنولوژیکی و تجارب جنسی خاص از مهمترین تعیین کنندههای تجربة زیستة نوجوانان از بلوغ جنسی میباشد.
زینب مومن نیا؛ علی تقوایی نیا؛ فریبرز نیکدل
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر مسئولیتپذیری و مهارتهای مقابلهای مربیان پیشدبستانی انجام شد. روش پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و براساس گردآوری دادهها، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل مربیان پیشدبستانی شهرستان ایذه در سال 1399 میباشد. از بین جامعه هدف، ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر مسئولیتپذیری و مهارتهای مقابلهای مربیان پیشدبستانی انجام شد. روش پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و براساس گردآوری دادهها، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل مربیان پیشدبستانی شهرستان ایذه در سال 1399 میباشد. از بین جامعه هدف، 30 نفر با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایشی (15) و گواه (15) گمارده شدند. ابتدا از هر دو گروه پیشآزمون به عمل آمد. گروه آزمایشی در 10 جلسه 45 دقیقهای در طول دو ماه، آموزش هوش هیجانی را دریافت کردند. ابزارهای مورد استفاده در پیشآزمون و پسآزمون شامل مقیاس مسئولیتپذیری گاف و سیاهه مقابله با موقعیتهای استرسزای اندلر و پارکر بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. یافتهها نشان داد آموزش هوش هیجانی موجب افزایش مسئولیتپذیری (001/0>p، 20/20=F) و مهارتهای مقابلهای مسالهمدار (003/0>p، 25/11=F) و کاهش مهارتهای مقابلهای هیجانمدار (001/0>p، 75/14=F) و اجتنابی (004/0>p، 07/5=F) گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه شده است. بر مبنای یافتههای حاصل میتوان گفت آموزش هوش هیجانی بر مسئولیتپذیری و مهارتهای مقابلهای مربیان پیشدبستانی تأثیر معناداری داشته است. لذا پیشنهاد میشود از آموزش هوش هیجانی برای بهبود مسئولیتپذیری و مهارتهای مقابلهای مربیان پیشدبستانی استفاده شود..
پونه صفری؛ رضوان همایی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، آزمودن مدل بهزیستی روانشناختی مبتی بر هویت اخلاقی و تحمل آشفتگی با میانجیگری تابآوری در دانشآموزان دختر بود. طرح پژوهش، همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیۀ دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر اهواز بودند. به این منظور 253 دانشآموز دختر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، آزمودن مدل بهزیستی روانشناختی مبتی بر هویت اخلاقی و تحمل آشفتگی با میانجیگری تابآوری در دانشآموزان دختر بود. طرح پژوهش، همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیۀ دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر اهواز بودند. به این منظور 253 دانشآموز دختر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای بهزیستی روانشناختی ریف (2002)، هویت اخلاقی آکینو و رید (2002)، تحمل آشفتگی سیمونز و گاهر (2005) و تابآوری کانر و دیویدسون (2003) استفاده شد. تحلیل دادهها با کمک روش الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار SPSS و AMOS ویراست 25 انجام شد. جهت آزمودن اثرات واسطهای در الگوی پیشنهادی نیز از روش بوتاستراپ استفاده گردید. الگوی پیشنهادی پژوهش از برازش خوبی با دادهها برخوردار بود. نتایج نشان داد تمامی مسیرهای مستقیم به جز رابطه هویت اخلاقی با بهزیستی روانشناختی معنیدار شدند. همچنین، بین هویت اخلاقی با بهزیستی روانشناختی از طریق تابآوری و نیز بین تحمل آشفتگی با بهزیستی روانشناختی از طریق تابآوری رابطه غیرمستقیم وجود داشت. میتوان از نتایج پژوهش در جهت بهبود بهزیستی روانشناختی دانشآموزان بهره جست.
سعیده حمیدی؛ جواد خدادادی؛ آتوسا کلانتر هرمزی
چکیده
هوش اخلاقی ظرفیت و توانایی درست از نادرست، داشتن اعتقادات اخلاقی قوی و عمل به آنها و رفتار در جهت صحیح و درست است. هدف پژوهش حاضر مطالعه ادراک دانشجویان مقطع دکتری مشاوره از مفهوم هوش اخلاقی بود. روش پژوهش، کیفی و مبتنی بر رویکرد تحلیل مضمون است. جامعه مورد مطالعه، دانشجویان مقطع دکتری مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی ...
بیشتر
هوش اخلاقی ظرفیت و توانایی درست از نادرست، داشتن اعتقادات اخلاقی قوی و عمل به آنها و رفتار در جهت صحیح و درست است. هدف پژوهش حاضر مطالعه ادراک دانشجویان مقطع دکتری مشاوره از مفهوم هوش اخلاقی بود. روش پژوهش، کیفی و مبتنی بر رویکرد تحلیل مضمون است. جامعه مورد مطالعه، دانشجویان مقطع دکتری مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی 1400-1399، که حداقل یک سال از سنوات تحصیلی آنها در دوره دکتری گذشته باشد، بود. جمعآوری اطلاعات تا اشباع نظری دادهها ادامه یافت و تعداد 13 مصاحبه فردی نیمهساختاریافته انجام گرفت. دادهها جمعآوری، کدگذاری و در قالب شبکه مضامین به شیوه دستی دستهبندی گردید. نتایج حاصل از تحلیل مضمون دادهها در پاسخ به سؤال پژوهش به شناسایی 121 کد باز، 30 مضمون فرعی، 9 مضمون اصلی و مضمون هستهای منجر شد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود دانشجویان هوش اخلاقی را کنشی آگاهانه، مدیریتکننده و چندوجهی میدانند که خیرخواهی، مسئولیتپذیری، انصافمحوری، احترام، شکیبایی، صداقت و گذشت وجوه آن میباشد. از منظر دانشجویان دکتری مشاوره، هوش اخلاقی در عمل و رفتار آنها تأثیرگذار است چراکه پرورش هوش اخلاقی با تشخیص موقعیت اخلاقی و عملکرد براساس اصول اخلاق به فرد کمک میکند از آسیب زدن به خود و دیگران جلوگیری کند. این امر در مورد رشتههای یاریگر همچون مشاوره اهمیت ویژه ای دارد.
مومنه قادری؛ فریده دوکانه ای فرد؛ پانته آ جهانگیر؛ احمد وثوق تقی دیزج
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پیشبینی پریشانی روانشناختی بر اساس تنظیم هیجانی با میانجیگری سازگاری با ناباروری در زنان نابارور صورت پذیرفت. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل زنان نابارور مراجعهکننده به مرکز ناباروری رویان شهر تهران در سه ماهه تابستان سال 1398 بود. نمونه آماری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پیشبینی پریشانی روانشناختی بر اساس تنظیم هیجانی با میانجیگری سازگاری با ناباروری در زنان نابارور صورت پذیرفت. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل زنان نابارور مراجعهکننده به مرکز ناباروری رویان شهر تهران در سه ماهه تابستان سال 1398 بود. نمونه آماری شامل 350 زن نابارور بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامههای سازگاری روانی- اجتماعی با بیماری دروگیتس، تنظیم هیجانی گارنفسکی و همکاران و پریشانی روانشناختی بود. تحلیل دادهها با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری و در نرمافزار SPSS و AMOS ویراست 23 صورت گرفت. نتایج نشان داد تنظیم هیجانی مثبت و منفی و سازگاری با ناباروری بر پریشانی روانشناختی زنان نابارور دارای اثر مستقیم معنادار هستند (01/0>p). علاوه بر این، نتایج بوت استراپ نشان داد که سازگاری با ناباروری در رابطه بین تنظیم هیجانی مثبت و منفی با پریشانی روانشناختی زنان نابارور دارای نقش میانجیگری معنادار است (01/0>p). در نهایت الگوی پیشنهادی از برازش مناسبی برخوردار بود. با توجه به نقش میانجی معنادار سازگاری با ناباروری لازم است که درمانگران بالینی با بکارگیری روشهای درمانی روانشناختی کارآمد، سازگاری روانی-اجتماعی زنان نابارور را بهبود بخشند.
حسین شفیعی؛ محسن شاکری؛ مهدی رحیمی؛ مهدیه استبرقی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ابعاد حمایت اجتماعی در بهزیستی دانشآموزان دبیرستانی شهرستان اشکذر با واسطهگری قدردانی انجام شد. روش پژوهش همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر متوسطه اول اشکذر در سال تحصیلی 1400-1399 بود. از جامعه مورد بررسی با استفاده از جدول مورگان کرجسی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ابعاد حمایت اجتماعی در بهزیستی دانشآموزان دبیرستانی شهرستان اشکذر با واسطهگری قدردانی انجام شد. روش پژوهش همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر متوسطه اول اشکذر در سال تحصیلی 1400-1399 بود. از جامعه مورد بررسی با استفاده از جدول مورگان کرجسی نمونهای به حجم 274 دانشآموز به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادههای پژهش از طریق پرسشنامه حمایت اجتماعی زیمت و همکاران، پرسشنامه قدردانی مورگان و همکاران و مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف جمعآوری شدند و با روش الگویابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Amos-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که حمایت اجتماعی به صورت مثبت و معنادار قدردانی (73/0 = β) و بهزیستی روانی (63/0 = β) را پیشبینی میکند. نتایج همچنین نشان داد که قدردانی به صورت مثبت و معنادار بهزیستی روانی (42/0 = β) را پیشبینی میکند. نتایج آزمون بوت استراپ نیز نشان داد که در رابطه بین حمایت اجتماعی و بهزیستی روانی، متغیر قدردانی میتواند نقش واسطهای داشته باشد. در نهایت نتایج نشان داد که الگوی پیشنهادی از برازش مناسبی برخوردار میباشد. بنابراین با افزایش حمایت اجتماعی میتوان بهزیستی روانی نوجوانان را ارتقاء بخشید.
روح الله شهابی
چکیده
درگیری کودکان نوپا در تکالیف و فعالیتهای روزانه، نقش مهمی در تحول شناختی آنها دارد. مادر، این درگیری را از مسیر تکیهگاهسازی والدینی، هدایت میکند. تکیهگاهسازی والدینی دارای ماهیت فرهنگی است، با اینحال فهم دقیقی از چگونگی آن در مادران ایرانی وجود ندارد، از اینرو هدف از پژوهش حاضر، دستیابی به فهمی مردمنگارانه از تکیهگاهسازی ...
بیشتر
درگیری کودکان نوپا در تکالیف و فعالیتهای روزانه، نقش مهمی در تحول شناختی آنها دارد. مادر، این درگیری را از مسیر تکیهگاهسازی والدینی، هدایت میکند. تکیهگاهسازی والدینی دارای ماهیت فرهنگی است، با اینحال فهم دقیقی از چگونگی آن در مادران ایرانی وجود ندارد، از اینرو هدف از پژوهش حاضر، دستیابی به فهمی مردمنگارانه از تکیهگاهسازی شناختی در مادران ایرانی است. گروه نمونه 23 نفر از مادران دارای فرزند 3 و 4 ساله بود که به روش گلولهبرفی انتخاب شدند. پژوهش با رویکرد کیفی و به روش مردمنگاری انجام شد. برای گردآوری دادهها از تکنیک مشاهده غیرمشارکتی استفاده شد. برای این کار از مادر خواسته شد به فرزند خود کمک کند تا پازلی را تکمیل کند. تعامل مادر و کودک بدون مشارکت مشاهدهگر، ضبط ویدیویی شد و پس از پیادهسازی، با استفاده از نرمافزار MAXQDA تحلیل شد. یافتههای این مطالعه نشان داد ابعاد تکیهگاهسازی شناختی در مادران ایرانی شامل حمایت مستقیم (کلامی و فیزیکی)، حمایت توضیحی (سؤالی و رهنمودی) و حمایت هیجانی (تشویق و تأیید) است. این مطالعه همچنین نشان داد کمک مستقیم کلامی و فیزیکی، طرح سؤالهای غیررهنمودی و تحسین کلامی مکرر (حمایت هیجانی) در طول اجرای تکلیف، مشخصههای اصلی تکیهگاهسازی شناختی مادران ایرانی است. یافتههای این مطالعه در قالب الگوی کلی ارتباط والد-کودک در ایرانیان و تأکیدات والدین ایرانی بر مسئولیت افراطی در قبال فرزند، انتظار اطاعت از والدین و کنترلگری زیاد آنها قابل تبیین است. از یافتههای این مطالعه میتوان در سیاستگذاریهای مربوط به ارتقاء شناختی کودکان ایرانی، بهرۀ زیادی برد.
فاطمه باقری حسین آبادی؛ ناصر یوسفی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله تلفیقی مبتنی بر مصاحبه انگیزشی و مهارتهای فراشناختی بر اهمالکاری تحصیلی، تابآوری تحصیلی و انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان با سابقه مدرسه گریزی بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری سهماهه با دو گروه آزمایشی و گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشآموزان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله تلفیقی مبتنی بر مصاحبه انگیزشی و مهارتهای فراشناختی بر اهمالکاری تحصیلی، تابآوری تحصیلی و انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان با سابقه مدرسه گریزی بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری سهماهه با دو گروه آزمایشی و گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشآموزان پسر مقطع دبیرستان با سابقه مدرسهگریزی شهرستان اصفهان بود. تعداد 30 دانشآموز با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایشی و گواه جایگزین شدند. شرکتکنندگان پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی سولومون و راث بلوم، پرسشنامه تابآوری تحصیلی ساموئز و پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که مداخله تلفیقی مبتنی بر مصاحبه انگیزشی و مهارتهای فراشناختی موجب کاهش اهمالکاری تحصیلی و افزایش تابآوری و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با سابقه مدرسهگریزی شده است (05/0>p). در مجموع، پژوهش حاضر نشان داد که تلفیق دو مداخله مصاحبه انگیزشی و مهارتهای فراشناختی از اثربخشی مطلوبی برخوردار است.
زهره یارمحمدی؛ ابوالقاسم یعقوبی؛ خسرو رشید؛ رسول کرد نوقابی
چکیده
هوش کلامی با حساسیت نسبت به معنی و ترتیب واژهها و استفادههای گوناگون از زبان تعریف میشود. پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان فعالیت ساختارهای مغزی مهارت خواندن، نوشتن و صحبت کردن در افراد با هوشکلامی خیلی بالا و خیلی پایین انجام شد. روش پژوهش حاضر یک طرح موردی بود. از میان 45 داوطلب زن و مرد 18 سال به بالا که در سال 1399 به آزمایشگاه ...
بیشتر
هوش کلامی با حساسیت نسبت به معنی و ترتیب واژهها و استفادههای گوناگون از زبان تعریف میشود. پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان فعالیت ساختارهای مغزی مهارت خواندن، نوشتن و صحبت کردن در افراد با هوشکلامی خیلی بالا و خیلی پایین انجام شد. روش پژوهش حاضر یک طرح موردی بود. از میان 45 داوطلب زن و مرد 18 سال به بالا که در سال 1399 به آزمایشگاه ملی نقشهبرداری مغز تهران مراجعه کردند، دو آزمودنی با هوشکلامی خیلی بالا و خیلی پایین به روش هدفمند و با استفاده از مقیاس ارزیابی رشدی هوشهای چندگانه انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، تکالیف خواندن، نوشتن و صحبت کردن بود. همچنین از تصویرسازی تشدید مغناطیس کارکردی جهت بررسی میزان فعالیت مناطق مغزی استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPM نسخه12، پیش پردازش و آنالیز آماری شدند. یافتهها نشان داد که فرد با هوشکلامی خیلی بالا نسبت به فرد با هوشکلامی خیلی پایین، در تکالیف خواندن و نوشتن و صحبت کردن میزان فعالیت بیشتری را در اسکنر نشان میدهد. با توجه به یافتههای به دست آمده میتوان گفت میزان فعالیت ساختارهای مغزی مرتبط با هوش کلامی در افراد با هوش کلامی خیلی بالا بیش از افراد دارای هوش کلامی خیلی پایین است.
زهره هنرور؛ محسن دوستکام؛ حسن توزنده جانی
چکیده
هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی درمان فعالسازی رفتاری و درمان فراشناختی بر فرسودگی شغلی کارکنان پزشکی قانونی بود. طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با مرحله پیگیری دو ماهه و گروه گواه بین کارکنان پزشکی قانونی مشهد در سال 1399 انجام شد که با روش نمونهگیری در دسترس پس از ارزیابی اولیه و احراز شرایط پژوهش، 45 نفر انتخاب ...
بیشتر
هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی درمان فعالسازی رفتاری و درمان فراشناختی بر فرسودگی شغلی کارکنان پزشکی قانونی بود. طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با مرحله پیگیری دو ماهه و گروه گواه بین کارکنان پزشکی قانونی مشهد در سال 1399 انجام شد که با روش نمونهگیری در دسترس پس از ارزیابی اولیه و احراز شرایط پژوهش، 45 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه (15نفر) جایگزین شدند. گروه اول درمان فعالسازی رفتاری و گروه دوم درمان فراشناختی را دریافت کردند؛ گروه سوم به عنوان گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفتند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه فرسودگی شغلی Maslach استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در بُعد توصیفی، از شاخصهای میانگین و انحراف معیار و در بُعد استنباطی از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر در نرمافزار SPSS ویراست 22 استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که هر یک از رویکردهای درمانی فعالسازی رفتاری و فراشناختی میتوانند بر فرسودگی شغلی مؤثر باشند. در ابعاد فرسودگی هیجانی و فقدان تحقق شخصی، درمان فراشناختی نتایج مطلوبتری از درمان فعالسازی رفتاری داشته است و در بُعد شخصیتزدایی تأثیر دو روش درمان یکسان بود (05/0>p).
فاطمه ترکاشوند؛ حسین داودی؛ داود تقوایی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله تلفیقی درمان مشترک جنسی والگوی ستیر بر عزتنفس و صمیمت زناشویی زوجین دارای نارضایتی جنسی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر ملایر بود. پژوهش مذکور از لحاظ هدف، کاربردی، و از نظر روش، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری سه ماهه با گروه گواه صورت گرفت. جامعه آماری کلیه زوجین مراجعه کننده ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله تلفیقی درمان مشترک جنسی والگوی ستیر بر عزتنفس و صمیمت زناشویی زوجین دارای نارضایتی جنسی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر ملایر بود. پژوهش مذکور از لحاظ هدف، کاربردی، و از نظر روش، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری سه ماهه با گروه گواه صورت گرفت. جامعه آماری کلیه زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره در شهر ملایر در سال 1400 و 1401 بودند که نارضایتی جنسی داشتند. 20 زوج با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای عزتنفس و صمیمیت زناشویی استفاده شد. زوجین گروه آزمایش تحت آموزش 9 جلسهایی مداخله تلفیقی درمان مشترک جنسی و الگوی ستیر قرار گرفتند؛ اما گروه گواه مداخلهایی دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که مداخله تلفیقی درمان مشترک جنسی و ستیر بر عزتنفس و صمیمیت زناشویی زوجین دارای نارضایتی جنسی مؤثر بود (001/0>p). بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت، مداخله تلفیقی درمان مشترک جنسی و ستیر بر عزتنفس و صمیمیت زناشویی زوجین دارای نارضایتی جنسی تأثیر داشت.
خبات بحری؛ مریم پورجمشیدی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تلفیق فناوری در روش ایفای نقش و تأثیر آن بر درگیرسازی شناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان ابتدایی در درس علوم تجربی انجام شد. روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان دیواندره به تعداد 895 نفر بود که از این ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تلفیق فناوری در روش ایفای نقش و تأثیر آن بر درگیرسازی شناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان ابتدایی در درس علوم تجربی انجام شد. روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان دیواندره به تعداد 895 نفر بود که از این تعداد، 60 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به شکل انتساب تصادفی در سه گروه ایفای نقش، تلفیق فناوری در ایفای نقش و سخنرانی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه درگیرسازی Tinio (2009) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی Jinks and Morgan (1999) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از شاخص آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. یافتهها نشان داد که تلفیق فناوری در روش ایفای نقش بر درگیرسازی شناختی دانشآموزان بیشتر از روش ایفای نقش و روش سخنرانی است و تفاوت معنیداری بین روش سخنرانی و ایفای نقش بر درگیرسازی شناختی وجود ندارد. همچنین، تأثیر تلفیق فناوری در روش ایفای نقش در مقایسه با روش سخنرانی و تأثیر روش ایفای نقش در مقایسه با سخنرانی بر خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان بیشتر است. در نتیجه معلمان با تلفیق فناوری (فیلم) در روش ایفای نقش میتوانند فرصتهای یادگیری برای دانشآموزان در درس علوم تجربی را ایجاد کنند که علاوه بر درگیرسازی شناختی با محتوای درس، حس کفایت، صلاحیت و اعتقاد به توانایی یا به عبارتی خودکارآمدی تحصیلی را در آنها افزایش دهد.
عبدالکریم قانعی؛ مسعود شهبازی؛ امین کرایی
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی درمان تلفیقی پذیرش و تعهد و شناختی-رفتاری (ACT-CBT) بر وسوسه مصرف و پیشگیری از عود در معتادان خودمعرف مراکز ترک اعتیاد دزفول انجام گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه و پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معتادان خودمعرف به مراکز ترک اعتیاد دزفول بود. با ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی درمان تلفیقی پذیرش و تعهد و شناختی-رفتاری (ACT-CBT) بر وسوسه مصرف و پیشگیری از عود در معتادان خودمعرف مراکز ترک اعتیاد دزفول انجام گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه و پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معتادان خودمعرف به مراکز ترک اعتیاد دزفول بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی تعداد ۳۰ نفر از افراد معتاد خودمعرف به مراکز ترک اعتیاد دزفول انتخاب و بعد از انجام مرحله پیشآزمون بر اساس نمرات کسبشده، به دو گروه همگن (آزمایشی ۱۵ نفر و گواه ۱۵ نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش، طی ۱۰ جلسه، تحت درمان تلفیقی پذیرش و تعهد و شناختی-رفتاری قرار گرفت. گروه گواه هیچ گونه درمانی دریافت نکرد. برای جمع آوری دادهها، پرسشنامه عقاید وسوسهانگیزBeck & Clark (1993) و مقیاس پیشبینی بازگشت Whrite (1993) در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری، توسط شرکتکنندگان، تکمیل گردید. جهت تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوری شده، از تحلیل کواریانس تکمتغیری، استفاده شده است. نتایج نشان داد که درمان تلفیقی پذیرش و تعهد و شناختی-رفتاری اثر معنیداری بر کاهش وسوسه مصرف و پیشگیری از عـود (قدرت میل و احتمال مصرف) در معتادان خودمعرف در گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه داشت. این نتایج در مرحله پیگیری نیز باقی ماند (05/0p<). نتایج پژوهش نشان داد که درمان تلفیقی پذیرش و تعهد و شناختی-رفتاری، راهبردی مؤثر در کاهش وسوسه مصرف و پیشگیری از عود در معتادان خودمعرف میباشد و میتوان از آن، به عنوان روش درمانی مؤثر بهره برد.