دوره 30 (1402)
دوره 29 (1401)
دوره 28 (1400)
دوره 27 (1399)
دوره 26 (1398)
دوره 25 (1397)
دوره 24 (1396)
دوره 23 (1395)
دوره 22 (1394)
دوره 21 (1393)
دوره 20 (1392)
دوره 19 (1391)
دوره 18 (1390)
دوره 17 (1389)
دوره 16 (1388)
دوره 15 (1387)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1378)
دوره 5 (1377)
دوره 4 (1376)
دوره 3 (1375)
دوره 2 (1374)
دوره 1 (1373)
اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر علائم افسردگی در مادران مراقب کودکان مبتلا به کم‌توانی عقلانی در دوره شیوع کووید-19

سعید آریاپوران؛ الهام راستگو؛ مهدی عبداله زاده رافی

دوره 31، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 1-22

https://doi.org/10.22055/psy.2022.40009.2788

چکیده
  هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر علائم افسردگی در مادران مراقب کودکان مبتلا به کم‌توانی عقلانی در دوره شیوع کووید-19 بود. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را کل مادران مراقب کودکان کم‌توان عقلانی شدید و عمیق شهرستان رزن در سال 1399 تشکیل دادند. در این پژوهش 22 نفر از ...  بیشتر

آزمودن مدل رابطه اضطراب اجتماعی با کنترل روا‌ن‌شناختی والدین و حمایت اجتماعی همسالان با میانجی‌گری تحریف‌های شناختی در دانش‌آموزان

مژگان فاطمی؛ سعید بختیارپور؛ رضا پاشا؛ فریبا حافظی

دوره 31، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 23-48

https://doi.org/10.22055/psy.2022.40149.2802

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف آزمودن مدل رابطه اضطراب اجتماعی با کنترل روا‌ن‌شناختی والدین و حمایت اجتماعی همسالان با میانجی‌گری تحریف‌های شناختی در دانش‌آموزان صورت پذیرفت. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام دانش‌آموزان دختر و پسر دورة متوسطه اول و دوم شهر اهواز بود که در سال تحصیلی ...  بیشتر

نقش ممیزی ویژگی‌های شخصیتی در تشخیص شیوه تجربه و بیان خشم

مریم امامی؛ مریم مقدسین؛ مریم ایلکا

دوره 31، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 49-76

https://doi.org/10.22055/psy.2023.40521.2836

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ممیزی ویژگی‌های شخصیتی در تشخیص سبک‌های تجربه و بیان خشم می‌باشد. این پژوهش از نظر ماهیت کمی، از نظر هدف کاربردی می­باشد. جامعه آماری افراد ایرانی بین 18-62 سال فعال در فضای مجازی در سال 1399-1400  تشکیل دادند. 241 آزمودنی به روش در دسترس انتخاب شدند و به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه نئو (Costa & McCrae) و بیان ...  بیشتر

تدوین بسته آموزش سرمایه‌های روان‌شناختی و ارزیابی اثربخشی آن بر ناگویی هیجانی دانش‌آموزان طلاق دارای اختلال رفتار برونی‌سازی شده

مهشید شعبانی؛ شهره قربان شیرودی؛ جواد خلعتبری

دوره 31، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 77-98

https://doi.org/10.22055/psy.2022.40680.2840

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزشی سرمایه‌های روان‌شناختی و ارزیابی اثربخشی آن بر ناگویی هیجانی دانش‌آموزان طلاق دارای اختلال رفتار برونی‌سازی شده انجام گرفت. روش پژوهش حاضر در بخش کیفی، تحلیل مضمون به روش قیاسی و در قسمت کمی نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل ...  بیشتر

اثربخشی بازی‌درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری بر کارکردهای اجرایی و شایستگی اجتماعی دانش‌آموزان دختر دارای نشانه‌های اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی

ملیحه امینیان؛ مسلم اصلی آزاد

دوره 31، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 99-120

https://doi.org/10.22055/psy.2022.40864.2851

چکیده
  هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی بازی‌درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری بر کارکردهای اجرایی و شایستگی اجتماعی دانش‌آموزان دختر دارای نشانه‌های اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی بود. روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری دانش‌آموزان دختر دارای نشانه‌های اختلال ...  بیشتر

اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر همجوشی شناختی و ناگویی هیجانی دانش‌آموزان با شکایات روان‌تنی

مریم آقایی؛ امراله ابراهیمی؛ مجتبی انصاری شهیدی

دوره 31، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 121-146

https://doi.org/10.22055/psy.2023.41106.2870

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر همجوشی شناختی و ناگویی هیجانی دانش‌آموزان با شکایات روان‌تنی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-‌پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم با شکایات روان‌تنی شهرستان خمینی‌شهر در ...  بیشتر

ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی پرسشنامه سوگ پیچیده معنوی

داود فتحی؛ احمدرضا کیانی؛ اسماعیل صدری دمیرچی؛ علی شیخ الاسلامی

دوره 31، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 147-166

https://doi.org/10.22055/psy.2023.41326.2881

چکیده
  پرسشنامه سوگ پیچیده معنوی (ICSG)، پرسشنامه ای پنج ماده‌ای است که برای اندازه‌گیری معنای پس از سوگ در نظر گرفته شده است. این پرسشنامه توسطet al.  Neimeyer مورداستفاه و اعتبارسنجی شده است. با این حال این پرسشنامه تاکنون در جامعه ایرانی مورد بررسی قرار نگرفته و روان‌سنجی نشده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان سنجی نسخه فارسی پرسشنامه ...  بیشتر

اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر شدت علائم و کیفیت زندگی در مبتلایان به اختلال وحشت‌زدگی: پژوهش تک موردی

بنفشه زارعی؛ یداله زرگر؛ ایران داودی

دوره 31، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 167-186

https://doi.org/10.22055/psy.2022.41381.2885

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر شدت علائم و کیفیت زندگی در مبتلایان به اختلال وحشت‌زدگی شهر اهواز انجام شد. روش پژوهش، طرح آزمایشی تک آزمودنی، از نوع چند خط پایه ناهمزمان با دوره پیگیری بود. جامعه آماری شامل تمامی افراد مبتلا به اختلال وحشت‌زدگی مراجعه‌کننده به مراکز درمانی شهر اهواز بودند. از بین داوطلبین ...  بیشتر

تدوین مدل علّی درگیری تحصیلی دانش‌آموزان در بستر فضای مجازی بر مبنای دیدگاه‌های فراهیجانی والدین، الگوهای ارتباطی خانواده و هیجانات تحصیلی

هاله بادامیان؛ محمد آقا دلاور پور؛ نعمت ستوده اصل

دوره 31، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 187-206

https://doi.org/10.22055/psy.2023.41383.2886

چکیده
  هدف پژوهش حاضر تدوین مدل علّی درگیری تحصیلی در بستر فضای مجازی بر مبنای دیدگاه‌های فراهیجانی والدین، الگوهای ارتباطی خانواده و هیجانات تحصیلی در دانش‌آموزان متوسطه دوم شهر تهران بود. روش پژوهش توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه‌ی دانش‌آموزان متوسطه پایه‌ی دوم شهر تهران در سال 1400-1399 می‌باشند که 400 دانش‌‌آموز به‌صورت ...  بیشتر

اثربخشی درمان یکپارچه فراتشخیصی بر تنظیم هیجان و بهبود علائم کودکان دچار اختلال بی‌نظمی خلق اخلال‌گر

شیرین پولادی؛ محمد مهدی حسن شاهی؛ محمد ربیعی؛ ناصر باقری

دوره 31، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 207-230

https://doi.org/10.22055/psy.2022.41569.2896

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر درمان یکپارچه فراتشخیصی بر تنظیم هیجان و بهبود علائم اختلال بی‌نظمی خلق اخلال‌گر انجام شد. پژوهش حاضر یک طرح آزمایشی تک موردی از نوع طرح خط پایه چندگانه با 3 آزمودنی متفاوت (8، 9 و 10 سال) بود که طی 15 جلسه درمانی و دو دوره پیگیری 2ماهه اجرا شد. داده‌ها با استفاده از روش‌های ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا و ...  بیشتر

اثر رهبری سمی مدیران بر ایجاد ترومای سازمانی: نقش واسطه‌ای بدبینی سازمانی در دبیران مدارس متوسطه اول و دوم

اسماعیل رحمانی؛ سیروس قنبری

دوره 31، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 231-252

https://doi.org/10.22055/psy.2022.42048.2912

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر رهبری سمی مدیران بر ایجاد ترومای سازمانی با توجه به نقش واسطه‌ای بدبینی سازمانی انجام گرفت. روش این پژوهش توصیفی-همبستگی بود. اعضای جامعه پژوهش شامل تمامی دبیران مدارس متوسطه اول و دوم استان خوزستان در سال 1399 به تعداد 16750 نفر بود که از این جامعه بر مبنای فرمول کوکران نمونه‌ای به حجم 407 نفر با روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های فرزندپروری مثبت بر واکنش‌پذیری هیجانی و خودکارآمدی مقابله‌ای دانش‌آموزان نوجوان

سیده فاطمه بهرامیان؛ راضیه شیخ الاسامی

دوره 31، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 253-272

https://doi.org/10.22055/psy.2022.42057.2920

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های فرزندپروری مثبت بر واکنش‌پذیری هیجانی و خودکارآمدی مقابله‌ای دانش آموزان پسر نوجوان بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی (طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه مادران و دانش‌آموزان پسر پایه ششم مدارس شهر دهدشت (سال تحصیلی 1402-1401) بوده است. نمونه‌های ...  بیشتر

اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر ادراک خودکارآمدی و رفتارهای خودمراقبتی افراد مبتلا به بیماری عروق کرونری قلب

مریم ستایش؛ محمد حاتمی؛ حسن احدی

دوره 31، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 273-296

https://doi.org/10.22055/psy.2022.42169.2923

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر ادراک خودکارآمدی و رفتارهای خودمراقبتی افراد مبتلا به بیماری عروق کرونری قلب انجام شد. پژوهش حاضر کمی از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری، شامل بیماران مبتلا به عروق کرونری قلب مراجعه کننده به مرکز قلب بیمارستان ...  بیشتر

تدوین و اثریخشی درمان مبتنی بر هیجان بر مؤلفه‌های سازگاری روانی با بیماری سرطان در سالمندان

لیلا اورنگ؛ هایده صابری؛ افسانه طاهری

دوره 31، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 297-316

https://doi.org/10.22055/psy.2023.42345.2932

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تدوین و اثربخشی درمان مبتنی بر هیجان بر مؤلفه‌های سازگاری روانی با بیماری سالمندان مبتلا به سرطان انجام شد. طرح پژوهش حاضر آمیخته (ترکیبی) می‌باشد. در بخش کیفی به روش روایت پژوهی و در بخش کمی، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری پژوهش سالمندان زن مبتلا به سرطان در ...  بیشتر

نقش میانجی پذیرش‌خود در رابطه بین خودشکوفایی، تعالی‌خود و تحمل پریشانی در بیماران دیابتی

نادره افخمی اردکانی؛ یاسر رضاپور میرصالح؛ حسین غفوری چرخابی؛ عذرا محمدپناه اردکان

دوره 31، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 317-340

https://doi.org/10.22055/psy.2023.42498.2937

چکیده
  تحمل پریشانی از عوامل تأثیرگذار بر خودمدیریتی بیماران دیابتی است. این پژوهش به منظور تعیین نقش میانجی پذیرش‌خود در ارتباط بین خودشکوفایی، تعالی‌خود و تحمل‌پریشانی در بیماران دیابتی نوع دو انجام شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بوده و با روش تحلیل مسیر انجام گرفت. به این منظور 207 پرسشنامه به روش در دسترس در بیماران دیابتی نوع ...  بیشتر

مقایسه اثربخشی ذهن‌آگاهی و طرحواره درمانی بر تعارض زناشویی، خشم و کیفیت زندگی

حسین مهدیان؛ الهام مهدیان‌فر؛ علی جهانگیری

دوره 31، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 341-372

https://doi.org/10.22055/psy.2023.42636.2945

چکیده
  این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی ذهن‌آگاهی و طرح‌واره درمانی بر مدیریت خشم، تعارض زناشویی و کیفیت زندگی انجام شد. روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل زنان و مردان مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره شهر بجنورد در سال 1401 بود که از بین افراد مراجعه‌کننده به این مراکز مشاوره ...  بیشتر

هوش هیجانی رانندگان اتوبوس: اثربخشی مداخلات روانی- اجتماعی

محسن شکوهی یکتا؛ الهام السادات ناجی

دوره 31، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 373-390

https://doi.org/10.22055/psy.2023.42692.2948

چکیده
  هوش هیجانی، توانایی درک و مدیریت هیجانات در موقعیت‌های گوناگون فردی، اجتماعی و شغلی است. رانندگی از جمله مشاغلی است که با موقعیت‌های مختلف هیجانی مواجه است و رفتار رانندگی تا اندازه زیادی تحت‌ تأثیر هوش هیجانی راننده قرار دارد. در پژوهش حاضر جهت تعیین اثربخشی آموزش‌های هیجانی- اجتماعی بر ارتقای توانایی‌های هوش هیجانی رانندگان ...  بیشتر

اثربخشی آموزش مبتنی بر رویکرد معنادرمانی بر احساس عاملیت، کمال‌گرایی و عاطفه مثبت در بزرگسالی درحال ظهور

ریحانه تابش؛ فریبرز صدیقی ارفعی

دوره 31، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 391-410

https://doi.org/10.22055/psy.2023.43087.2965

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر رویکرد معنادرمانی بر احساس عاملیت، کمال‌گرایی و عاطفه مثبت در بزرگسالی درحال ظهور انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود و جامعه‌آماری آن شامل کلیه دانشجویان مقطع لیسانس دانشگاه اصفهان (بازه سنی 18-25 سال) در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که از این میان تعداد 30 نفر ...  بیشتر

الگویابی ساختاری دلزدگی زناشویی و کلیشه‌های جنسیتی با واسطه‌گری بخشش زناشویی

زهرا ناظران؛ سید عباس حقایق؛ زهره رئیسی؛ اکرم دهقانی

دوره 31، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 411-432

https://doi.org/10.22055/psy.2023.43302.2988

چکیده
  هدف: یکی از تهدیدات رشد و بالندگی در زندگی زناشویی زوجین، ناسازگاری و دلزدگی در زندگی زناشویی است، پژوهش حاضر با هدف الگویابی ساختاری دلزدگی زناشویی و کلیشه‌های جنسیتی با واسطه‌گری بخشش زناشویی انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی- از نوع همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی افراد متأهل (زن و مرد) دارای مشکلات ...  بیشتر

اثربخشی بسته بومی مبتنی بر ادبیات کهن فارسی بخشش بر خودتمایزیافتگی و ایمنی هیجانی نوجوانان اقدام کننده به خودکشی.

رضا همایی؛ علیرضا ماردپور؛ آرمین محمودی

دوره 31، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 433-456

https://doi.org/10.22055/psy.2023.43807.3037

چکیده
  هدف این پژوهش اثربخشی بسته بومی مبتنی بر ادبیات کهن فارسی بخشش بر خودتمایزیافتگی و ایمنی هیجانی نوجوانان اقدام‌کننده به خودکشی پرداخته است. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان گروه سنی 16 تا 18 سال اقدام‌کننده به خودکشی شهر اصفهان در سال ۱۴۰۰بود، و حجم نمونه شامل ...  بیشتر