سعید آریاپوران؛ الهام راستگو؛ مهدی عبداله زاده رافی
چکیده
هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر علائم افسردگی در مادران مراقب کودکان مبتلا به کمتوانی عقلانی در دوره شیوع کووید-19 بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را کل مادران مراقب کودکان کمتوان عقلانی شدید و عمیق شهرستان رزن در سال 1399 تشکیل دادند. در این پژوهش 22 نفر از ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر علائم افسردگی در مادران مراقب کودکان مبتلا به کمتوانی عقلانی در دوره شیوع کووید-19 بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را کل مادران مراقب کودکان کمتوان عقلانی شدید و عمیق شهرستان رزن در سال 1399 تشکیل دادند. در این پژوهش 22 نفر از مادران دارای شدت علائم افسردگی در دو گروه آزمایش و گواه به صورت تصادفی جایگزین شدند. جهت جمعآوری دادههای پژوهش از فرم کوتاه پرسشنامۀ افسردگی Beck et al. استفاده شد. برای گروه آزمایش آموزش تنظیم هیجان در 8 جلسه هفتگی (هر جلسه 90 دقیقه) آموزش داده شد و گروه گواه در حین جلسات، آموزشی را دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش تنظیم هیجان بر کاهش علائم افسردگی در مادران کودکان کمتوان عقلانی شدید و عمیق اثربخش بوده است (05/0>p). با توجه به نتایج، آموزش تنظیم هیجان برای کاهش علائم افسردگی مادران مراقب کودکان مبتلا به کمتوانی عقلانی در دورۀ شیوع کووید-19 پیشنهاد میشود.
مژگان فاطمی؛ سعید بختیارپور؛ رضا پاشا؛ فریبا حافظی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف آزمودن مدل رابطه اضطراب اجتماعی با کنترل روانشناختی والدین و حمایت اجتماعی همسالان با میانجیگری تحریفهای شناختی در دانشآموزان صورت پذیرفت. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام دانشآموزان دختر و پسر دورة متوسطه اول و دوم شهر اهواز بود که در سال تحصیلی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف آزمودن مدل رابطه اضطراب اجتماعی با کنترل روانشناختی والدین و حمایت اجتماعی همسالان با میانجیگری تحریفهای شناختی در دانشآموزان صورت پذیرفت. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام دانشآموزان دختر و پسر دورة متوسطه اول و دوم شهر اهواز بود که در سال تحصیلی 1400- 1399 مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری شامل 373 نوجوان بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس اضطراب اجتماعیLaGreca and Lopez، پرسشنامه کنترل روانشناختی والدین Soenens et al.، پرسشنامه تحریفهای شناختی Hamamci and Büyüköztürk و پرسشنامه حمایت اجتماعی همسالان Procidano and Heller بود. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل مسیر صورت گرفت. نتایج نشان داد کنترل روانشناختی والدین، حمایت اجتماعی همسالان و تحریفهای شناختی با اضطراب اجتماعی دارای رابطه معنادار است (01/0>p). همچنین کنترل روانشناختی والدین و حمایت اجتماعی همسالان بر تحریفهای شناختی و اضطراب اجتماعی دارای اثر مستقیم معنادار است (01/0>p). علاوه بر این نتایج بوت استراپ و سوبل نشان داد که تحریفهای شناختی در رابطه کنترل روانشناختی والدین، حمایت اجتماعی همسالان با اضطراب اجتماعی در دانشآموزان دختر و پسر دارای نقش میانجیگری معنادار است (01/0>p). در نهایت مدل از برازش مناسب برخوردار بود. با توجه به نقش میانجی معنادار تحریفهای شناختی لازم است که درمانگران بالینی با بکارگیری فنون شناختی، تحریفهای شناختی دانشآموزان را کاهش دهند.
مریم امامی؛ مریم مقدسین؛ مریم ایلکا
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ممیزی ویژگیهای شخصیتی در تشخیص سبکهای تجربه و بیان خشم میباشد. این پژوهش از نظر ماهیت کمی، از نظر هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری افراد ایرانی بین 18-62 سال فعال در فضای مجازی در سال 1399-1400 تشکیل دادند. 241 آزمودنی به روش در دسترس انتخاب شدند و بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه نئو (Costa & McCrae) و بیان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ممیزی ویژگیهای شخصیتی در تشخیص سبکهای تجربه و بیان خشم میباشد. این پژوهش از نظر ماهیت کمی، از نظر هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری افراد ایرانی بین 18-62 سال فعال در فضای مجازی در سال 1399-1400 تشکیل دادند. 241 آزمودنی به روش در دسترس انتخاب شدند و بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه نئو (Costa & McCrae) و بیان حالت هیجانی و صفت شخصیتی خشم (Spielberger) به صورت آنلاین استفاده شد. نتایج تحلیل ممیزی نشان داد به ترتیب 4 ویژگی روانرنجوری، وظیفهشناسی، برونگرایی و سازگاری بهطور معنیداری قادر به تمییز افراد به لحاظ شیوه تجربه و بیان خشم میباشند اما در ارتباط با تجربهگرایی ارتباط معنیدار نبود. بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت که تفاوتهای افراد به لحاظ ویژگیهای شخصیتی در نحوهای که فرد خشم را تجربه و ابراز میکند تأثیر میگذارد.
مهشید شعبانی؛ شهره قربان شیرودی؛ جواد خلعتبری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزشی سرمایههای روانشناختی و ارزیابی اثربخشی آن بر ناگویی هیجانی دانشآموزان طلاق دارای اختلال رفتار برونیسازی شده انجام گرفت. روش پژوهش حاضر در بخش کیفی، تحلیل مضمون به روش قیاسی و در قسمت کمی نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزشی سرمایههای روانشناختی و ارزیابی اثربخشی آن بر ناگویی هیجانی دانشآموزان طلاق دارای اختلال رفتار برونیسازی شده انجام گرفت. روش پژوهش حاضر در بخش کیفی، تحلیل مضمون به روش قیاسی و در قسمت کمی نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان طلاق دارای اختلال رفتار برونیسازی شده بود که در دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 1400-1399 در شهر اصفهان مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش تعداد 34 دانشآموز طلاق دارای اختلال رفتار برونیسازی شده با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند. گروه آزمایش آموزش سرمایههای روانشناختی را طی دو و نیم ماه در 10 جلسه 75 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه ناگویی هیجانی (AQ) و سیاهه رفتاری کودکان و نوجوانان (CABI) بود. دادهها به شیوه تحلیل واریانس آمیخته تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش سرمایههای روانشناختی از نظر متخصصان دارای روایی محتوایی کافی است. همچنین این بسته بر ناگویی هیجانی (0001>P؛ 35/0=Eta؛ 02/17=F) دانشآموزان طلاق دارای اختلال رفتار برونیسازی شده تأثیر معنادار دارد (001/0p<). بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که آموزش سرمایههای روانشناختی با بهرهگیری از مبانی تابآوری، خوشبینی، امید و خودکارآمدی میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت کاهش ناگویی هیجانی دانشآموزان طلاق دارای اختلال رفتار برونیسازی شده مورد استفاده گیرد.
ملیحه امینیان؛ مسلم اصلی آزاد
چکیده
هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری بر کارکردهای اجرایی و شایستگی اجتماعی دانشآموزان دختر دارای نشانههای اختلال نقص توجه/ بیشفعالی بود. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری دانشآموزان دختر دارای نشانههای اختلال ...
بیشتر
هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری بر کارکردهای اجرایی و شایستگی اجتماعی دانشآموزان دختر دارای نشانههای اختلال نقص توجه/ بیشفعالی بود. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری دانشآموزان دختر دارای نشانههای اختلال نقص توجه/ بیشفعالی پایه چهارم و پنجم ابتدایی ناحیه 2 شهر شیراز در سال تحصیلی 1399-1398 بودند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 27 دانشآموز از بین جامعه آماری انتخاب و به تصادف در گروههای آزمایش و گواه جایگزین شدند. سپس کودکان حاضر در گروه آزمایش بازیدرمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری را در طی یک ماه در 10 جلسه 50 دقیقهای دریافت نمودند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه اختلال کاستی توجه و فزونکنشی (ADHDQ) (Brock & Clinton)، مقیاس شایستگی اجتماعی (SCS) (Kohen & Rosman) و پرسشنامه کارکردهای اجرایی (EFQ) (Gerard et al.) بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس آمیخته و آزمون تعقیبی بونفرنی استفاده شد. نتایج نشان داد که بازیدرمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری بر کارکردهای اجرایی و شایستگی اجتماعی دانشآموزان دارای نشانههای اختلال نقص توجه/ بیشفعالی مؤثر بوده است (005/0>P). این نتایج در دوره پیگیری نیز پایدار بود. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که بازیدرمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری با افزایش مهارتهای ارتباط بین فردی و گروهی، خودآگاهی، مهارت مقابله با هیجانهای منفی و افزایش مهارت حل مسئله و تصمیمگیری میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود کارکردهای اجرایی و شایستگی اجتماعی دانشآموزان دارای نشانههای اختلال نقص توجه/ بیشفعالی مورد استفاده گیرد.
مریم آقایی؛ امراله ابراهیمی؛ مجتبی انصاری شهیدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر همجوشی شناختی و ناگویی هیجانی دانشآموزان با شکایات روانتنی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دوره متوسطه دوم با شکایات روانتنی شهرستان خمینیشهر در ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر همجوشی شناختی و ناگویی هیجانی دانشآموزان با شکایات روانتنی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دوره متوسطه دوم با شکایات روانتنی شهرستان خمینیشهر در سال تحصیلی 1400-1399 بود. در این پژوهش تعداد 37 دانشآموز با شکایات روانتنی با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایدهی شدند (18 نفر در گروه آزمایش و 19 نفر در گروه گواه). گروه آزمایش مداخله شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی را طی دو ماه در 8 جلسه 75 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس شکایات روانتنی (Takata & Sakata)، پرسشنامه همجوشی شناختی (Gillanders et al.) و پرسشنامه ناگویی هیجانی (Bagby et al.) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرمافزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر همجوشی شناختی و ناگویی هیجانی دانشآموزان با شکایات روانتنی تأثیر معنادار دارد (001/0>p). براساس یافتههای پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفت که شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی با فعالیتها و نگرش ذهنآگاهانه و پرداختن به احساسات و هیجانهای مشکلساز میتواند بهعنوان یک درمان کارآمد جهت کاهش همجوشی شناختی و ناگویی هیجانی دانشآموزان با شکایات روانتنی مورد استفاده قرار گیرد.
داود فتحی؛ احمدرضا کیانی؛ اسماعیل صدری دمیرچی؛ علی شیخ الاسلامی
چکیده
پرسشنامه سوگ پیچیده معنوی (ICSG)، پرسشنامه ای پنج مادهای است که برای اندازهگیری معنای پس از سوگ در نظر گرفته شده است. این پرسشنامه توسطet al. Neimeyer مورداستفاه و اعتبارسنجی شده است. با این حال این پرسشنامه تاکنون در جامعه ایرانی مورد بررسی قرار نگرفته و روانسنجی نشده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روان سنجی نسخه فارسی پرسشنامه ...
بیشتر
پرسشنامه سوگ پیچیده معنوی (ICSG)، پرسشنامه ای پنج مادهای است که برای اندازهگیری معنای پس از سوگ در نظر گرفته شده است. این پرسشنامه توسطet al. Neimeyer مورداستفاه و اعتبارسنجی شده است. با این حال این پرسشنامه تاکنون در جامعه ایرانی مورد بررسی قرار نگرفته و روانسنجی نشده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روان سنجی نسخه فارسی پرسشنامه سوگ پیچیده معنوی در نمونه ایرانی است. نمونه پژوهش شامل 215 زن سوگوار در شهر اردبیل بود که به شیوه در دسترس انتخاب شده و به ابزار پژوهش پاسخ دادند. بر اساس یافتهها، روایی صوری، محتوا و سازه نشان دهندهی اعتبار و پایایی مناسب این ابزار بود. همچنین روایی همگرا (AVE>0/50)، برای این پرسشنامه تعیین و تایید شد. پایایی همسانی درونی پرسشنامه سوگ پیچیده معنوی با استفاده از پایایی ترکیبی و ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شد و آلفای بین 73/0 تا 81/0 پایایی ابعاد این پرسشنامه را تأیید کرد. علاوه بر این نتایج همبستگی مربوط به متغیرهای مطالعه نشان داد که پرسشنامه سوگ پیچیده معنوی با پرسشنامه تجربه سوگ همبستگی معنیدار دارد (01/0p<). نتایج پژوهش حاضر مبین آن بود که این پرسشنامه در نمونه ایرانی از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است.
بنفشه زارعی؛ یداله زرگر؛ ایران داودی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر شدت علائم و کیفیت زندگی در مبتلایان به اختلال وحشتزدگی شهر اهواز انجام شد. روش پژوهش، طرح آزمایشی تک آزمودنی، از نوع چند خط پایه ناهمزمان با دوره پیگیری بود. جامعه آماری شامل تمامی افراد مبتلا به اختلال وحشتزدگی مراجعهکننده به مراکز درمانی شهر اهواز بودند. از بین داوطلبین ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر شدت علائم و کیفیت زندگی در مبتلایان به اختلال وحشتزدگی شهر اهواز انجام شد. روش پژوهش، طرح آزمایشی تک آزمودنی، از نوع چند خط پایه ناهمزمان با دوره پیگیری بود. جامعه آماری شامل تمامی افراد مبتلا به اختلال وحشتزدگی مراجعهکننده به مراکز درمانی شهر اهواز بودند. از بین داوطلبین متقاضی ورود به پژوهش، 3 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و برای آنها بهطور تصادفی بین 3 تا 5 جلسه خط پایه در نظر گرفته شد. سپس 10 جلسه هفتگی 45 دقیقهای درمان شناختی- رفتاری انفرادی دریافت کردند. ارزیابیها با استفاده از مصاحبه ساختاریافته، مقیاس اضطراب Beck و مقیاس کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت، در مرحله خط پایه، مداخله و پیگیری انجام شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل دیداری، درصد بهبودی و تغییر شاخص پایا استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از روند کاهشی معنیدار در نمرات اضطراب Beck و روند افزایشی معنیدار در نمرات کیفیت زندگی شرکتکنندگان بود. با توجه به نتایج به نظر میرسد میتوان از درمان شناختی- رفتاری به عنوان یک مداخله مؤثر جهت کاهش علائم اختلال وحشتزدگی و افزایش کیفیت زندگی در مبتلایان به اختلال وحشتزدگی استفاده نمود.
هاله بادامیان؛ محمد آقا دلاور پور؛ نعمت ستوده اصل
چکیده
هدف پژوهش حاضر تدوین مدل علّی درگیری تحصیلی در بستر فضای مجازی بر مبنای دیدگاههای فراهیجانی والدین، الگوهای ارتباطی خانواده و هیجانات تحصیلی در دانشآموزان متوسطه دوم شهر تهران بود. روش پژوهش توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان متوسطه پایهی دوم شهر تهران در سال 1400-1399 میباشند که 400 دانشآموز بهصورت ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تدوین مدل علّی درگیری تحصیلی در بستر فضای مجازی بر مبنای دیدگاههای فراهیجانی والدین، الگوهای ارتباطی خانواده و هیجانات تحصیلی در دانشآموزان متوسطه دوم شهر تهران بود. روش پژوهش توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان متوسطه پایهی دوم شهر تهران در سال 1400-1399 میباشند که 400 دانشآموز بهصورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامههای الگوهای ارتباطی خانواده (RFCP)، درگیری تحصیلی (AES)، دیدگاه فراهیجانی والدین (SMEPS)، هیجان تحصیلی (AEQ-R) بوده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزار آماری PLS smart استفاده شد. یافتهها نشان داد تغییرات متغیر هیجانهای مثبت، هیجانهای منفی، درگیری تحصیلی توسط متغیرهای الگوی ارتباطی گفتوشنود، الگوی ارتباطی همنوایی، دیدگاه فراهیجانی هدایتگری، دیدگاه فراهیجانی آگاهی، هیجانهای مثبت و هیجانهای منفی تبیین میشود و شاخصهای گزارششده بیانگر برازش مناسب مدل ساختاری پژوهش هست. پیشنهاد میشود که برنامهریزان آموزشی از الگوی ساختاری ارائهشده جهت بهبود کیفیت یادگیری دانشآموزان بهره بگیرد.
شیرین پولادی؛ محمد مهدی حسن شاهی؛ محمد ربیعی؛ ناصر باقری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر درمان یکپارچه فراتشخیصی بر تنظیم هیجان و بهبود علائم اختلال بینظمی خلق اخلالگر انجام شد. پژوهش حاضر یک طرح آزمایشی تک موردی از نوع طرح خط پایه چندگانه با 3 آزمودنی متفاوت (8، 9 و 10 سال) بود که طی 15 جلسه درمانی و دو دوره پیگیری 2ماهه اجرا شد. دادهها با استفاده از روشهای ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا و ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر درمان یکپارچه فراتشخیصی بر تنظیم هیجان و بهبود علائم اختلال بینظمی خلق اخلالگر انجام شد. پژوهش حاضر یک طرح آزمایشی تک موردی از نوع طرح خط پایه چندگانه با 3 آزمودنی متفاوت (8، 9 و 10 سال) بود که طی 15 جلسه درمانی و دو دوره پیگیری 2ماهه اجرا شد. دادهها با استفاده از روشهای ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا و درصد بهبودی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. ابزارهای مورداستفاده شامل چکلیست تنظیم هیجان Shields and Cicchetti و مقیاس تحریکپذیری عاطفی Stringaris et al. بود. یافتههای بهدستآمده، نشان داد که هر سه کودک مبتلا به اختلال بینظمی خلق اخلالگر، درمان یکپارچۀ فراتشخیصی باعث کاهش هیجانات منفی، افزایش هیجانات مثبت، تنظیم هیجان انطباقی و نیز بهبود علایم اختلال بینظمی خلق اخلالگر در مرحله مداخله گردید و دستاوردهای درمانی در دو دورهی 2ماهه پیگیری حفظ شد. بر اساس نتایج این پژوهش، درمانگران کودک برای کمک به تنظیم هیجان و بهبود علائم کودکان دچار اختلال بینظمی خلق اخلالگر میتوانند از این پروتکل مؤثر درمانی استفاده نمایند.
اسماعیل رحمانی؛ سیروس قنبری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر رهبری سمی مدیران بر ایجاد ترومای سازمانی با توجه به نقش واسطهای بدبینی سازمانی انجام گرفت. روش این پژوهش توصیفی-همبستگی بود. اعضای جامعه پژوهش شامل تمامی دبیران مدارس متوسطه اول و دوم استان خوزستان در سال 1399 به تعداد 16750 نفر بود که از این جامعه بر مبنای فرمول کوکران نمونهای به حجم 407 نفر با روش نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر رهبری سمی مدیران بر ایجاد ترومای سازمانی با توجه به نقش واسطهای بدبینی سازمانی انجام گرفت. روش این پژوهش توصیفی-همبستگی بود. اعضای جامعه پژوهش شامل تمامی دبیران مدارس متوسطه اول و دوم استان خوزستان در سال 1399 به تعداد 16750 نفر بود که از این جامعه بر مبنای فرمول کوکران نمونهای به حجم 407 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان در پژوهش، پرسشنامههای رهبری سمی Schmidt، ترومای سازمانی Vivian and Hormann و بدبینی سازمانیDean et al. را تکمیل نمودند. جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزارAMOS و SPSS ویراست 22 استفاده شد. نتایج نشان دادند که الگوی پیشنهادی پژوهش از برازش خوبی با دادهها برخوردار است. یافتهها حاکی از آن بود که اثر مستقیم رهبری سمی مدیران بر ترومای سازمانی و بدبینی سازمانی مثبت و معنیدار است (05/0 < p). علاوه بر آن، اثر مستقیم بدبینی سازمانی به ترومای سازمانی نیز مثبت و معنیدار بود (05/0< p). نتایج مسیرهای غیرمستقیم نشان داد که رهبری سمی مدیران از طریق بدبینی سازمانی بر ترومای سازمانی مدارس اثر مثبت و معنیدار دارد. لذا بسیار مهم است که مدیران مدارس رویکرد مدیریت عادلانهای را اتخاذ کنند تا دبیران نگرش و رفتاری را در چارچوب بدبینی سازمانی از خود نشان ندهند و از بروز رفتارهای مخربی که سلامت روانی کارکنان را به خطر میاندازند، جلوگیری شود.
سیده فاطمه بهرامیان؛ راضیه شیخ الاسامی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای فرزندپروری مثبت بر واکنشپذیری هیجانی و خودکارآمدی مقابلهای دانش آموزان پسر نوجوان بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی (طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه مادران و دانشآموزان پسر پایه ششم مدارس شهر دهدشت (سال تحصیلی 1402-1401) بوده است. نمونههای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای فرزندپروری مثبت بر واکنشپذیری هیجانی و خودکارآمدی مقابلهای دانش آموزان پسر نوجوان بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی (طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه مادران و دانشآموزان پسر پایه ششم مدارس شهر دهدشت (سال تحصیلی 1402-1401) بوده است. نمونههای مورد بررسی در این پژوهش به روش نمونهگیری تصادفی ساده انجام گرفت. برای گردآوری دادهها در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون از پرسشنامههای خودکارآمدی مقابلهای (CSE) Chesney et al.، مقیاس واکنشپذیری هیجانی Nock et al. استفاده شده است. گروه آزمایش طی 8 جلسه (90 دقیقه) تحت آموزش مهارتهای فرزندپروری مثبت قرار گرفتند. اما گروه کنترل چنین مداخلهای دریافت نکردند. دادههای گردآوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای فرزندپروری مثبت به نحو معنیداری به کاهش واکنشپذیری هیجانی و افزایش خودکارآمدی مقابلهای در گروه آزمایش منجر شده است. بنابراین، میتوان گفت آموزش مهارتهای فرزندپروری بر واکنشپذیری هیجانی و خودکارآمدی مقابلهای دانشآموزان پسر نوجوان اثربخش است.
مریم ستایش؛ محمد حاتمی؛ حسن احدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر ادراک خودکارآمدی و رفتارهای خودمراقبتی افراد مبتلا به بیماری عروق کرونری قلب انجام شد. پژوهش حاضر کمی از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری، شامل بیماران مبتلا به عروق کرونری قلب مراجعه کننده به مرکز قلب بیمارستان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر ادراک خودکارآمدی و رفتارهای خودمراقبتی افراد مبتلا به بیماری عروق کرونری قلب انجام شد. پژوهش حاضر کمی از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری، شامل بیماران مبتلا به عروق کرونری قلب مراجعه کننده به مرکز قلب بیمارستان مدائن تهران در شش ماهه دوم سال 1400 بود. در این پژوهش تعداد 34 بیمار مبتلا به عروق کرونری قلب با روش نمونهگیری داوطلبانه و هدفمند انتخاب و با شیوه تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایدهی شدند (18 بیمار در گروه آزمایش و 16 بیمار در گروه گواه). بیماران در آزمایش مداخله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد Wynne et al. را طی یک و نیم ماه در 10 جلسه 75 دقیقهای دریافت نمودند. در این پژوهش از پرسشنامه خودکارآمدی Sherer et al. (SEQ) و پرسشنامه خودمراقبتی Galiana et al. (SCQ) استفاده شد. دادههای حاصل با تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرم افزار آماری SPSS23 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودکارآمدی و رفتارهای خودمراقبتی افراد مبتلا به بیماری عروق کرونری قلب تأثیر معنادار دارد. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفت که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با بهرهگیری از شش فرایند پذیرش روانی، گسلش شناختی، خود تحت عنوان زمینه، تعامل با زمان حال، ارزش های مشخص شده و رفتار متعهدانه میتواند به عنوان یک درمان کارآمد جهت بهبود ادراک خودکارآمدی و رفتارهای خودمراقبتی افراد مبتلا به بیماری عروق کرونری قلب مورد استفاده قرار گیرد.
لیلا اورنگ؛ هایده صابری؛ افسانه طاهری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تدوین و اثربخشی درمان مبتنی بر هیجان بر مؤلفههای سازگاری روانی با بیماری سالمندان مبتلا به سرطان انجام شد. طرح پژوهش حاضر آمیخته (ترکیبی) میباشد. در بخش کیفی به روش روایت پژوهی و در بخش کمی، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری پژوهش سالمندان زن مبتلا به سرطان در ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تدوین و اثربخشی درمان مبتنی بر هیجان بر مؤلفههای سازگاری روانی با بیماری سالمندان مبتلا به سرطان انجام شد. طرح پژوهش حاضر آمیخته (ترکیبی) میباشد. در بخش کیفی به روش روایت پژوهی و در بخش کمی، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری پژوهش سالمندان زن مبتلا به سرطان در شهر تهران در سال 1401-1400تشکیل دادند که از این جامعه 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. تدوین بسته درمان مبتنی بر هیجان در قالب 10 جلسه 90 دقیقهای طراحی و ارائه شد. برای اعتباریابی آن از اعتبار محتوایی استفاده شد. ابزار پژوهش را پرسشنامه سازگاری روانی با بیماری (Watson et al.) مورد استفاده قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس آمیخته بهره برده شد. نتایج پژوهش در بخش کیفی نشان داد که چهار مقوله اصلی چالشهای حمایتی، چالشهای جسمی و فیزیولوژیکی، چالشهای معنوی و چالشها هیجانی با نه مقوله محوری استخراج شد. سپس بر اساس مقولههای به دست آمده و مطالعات کتابخانهای بسته مداخله مبتنی بر هیجان برای سالمندان مبتلا به سرطان تدوین و اعتبار آن توسط متخصصان درمان هیجان محور مورد تأیید قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بسته مداخلهای هیجان مدار توانست با (سطح معنیداری، 001/0=p) سازگاری روانی با بیماری سرطان را افزایش دهد. به علاوه بسته مداخلهای هیجان مدار پس از اجرای پس آزمون، پیگیری شد و نتایج نشان داد که تغییر محسوسی در پس آزمون بعد از دو ماه ایجاد نشده است. میتوان نتیجه گرفت بسته مداخله مبتنی بر هیجان بر سازگاری با بیماری و مؤلفههای آن در زنان سالمند مبتلا به سرطان اثر بخش است.
نادره افخمی اردکانی؛ یاسر رضاپور میرصالح؛ حسین غفوری چرخابی؛ عذرا محمدپناه اردکان
چکیده
تحمل پریشانی از عوامل تأثیرگذار بر خودمدیریتی بیماران دیابتی است. این پژوهش به منظور تعیین نقش میانجی پذیرشخود در ارتباط بین خودشکوفایی، تعالیخود و تحملپریشانی در بیماران دیابتی نوع دو انجام شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بوده و با روش تحلیل مسیر انجام گرفت. به این منظور 207 پرسشنامه به روش در دسترس در بیماران دیابتی نوع ...
بیشتر
تحمل پریشانی از عوامل تأثیرگذار بر خودمدیریتی بیماران دیابتی است. این پژوهش به منظور تعیین نقش میانجی پذیرشخود در ارتباط بین خودشکوفایی، تعالیخود و تحملپریشانی در بیماران دیابتی نوع دو انجام شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بوده و با روش تحلیل مسیر انجام گرفت. به این منظور 207 پرسشنامه به روش در دسترس در بیماران دیابتی نوع دو ساکن استان یزد اجرا شد. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس تحملپریشانی Simons & Gaher و مقیاس تکامل وجودی Loonstra بود. دادهها با استفاده از تحلیل مسیر در نرمافزار AMOS 24 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که پذیرشخود با تحملپریشانی (001/0 > P و 24/0 r =)، خودشکوفایی با تحملپریشانی (01/0 > P و 22/0 r =) و تعالیخود با تحملپریشانی (05/0 > P و 23/0 r =) ارتباط معنیدار مثبتی دارند. همچنین پذیرشخود نقش میانجی معنیداری در رابطه بین خودشکوفایی و تحملپریشانی (01/0>p) و نیز تعالیخود و تحملپریشانی (05/0>p) بازی میکند. میزان تحمل پریشانی فرد دیابتی تا 22 درصد توسط عوامل خودشکوفایی، تعالیخود و پذیرشخود قابل پیشبینی بود (01/0>p). نتایج نشان داد افراد مبتلا به دیابت نوع دو که پذیرشخود، تعالیخود و خودشکوفایی بالاتری دارند، تحملپریشانی بالاتری داشتهاند. بنابراین پیشنهاد میشود که مراکز بهداشتی-درمانی به آموزشهای روانشناختی جهت ارتقاء خودشکوفایی، تعالیخود و بطور خاص پذیرشخود در بیماران دیابتی توجه ویژهای داشته باشند.
حسین مهدیان؛ الهام مهدیانفر؛ علی جهانگیری
چکیده
این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی ذهنآگاهی و طرحواره درمانی بر مدیریت خشم، تعارض زناشویی و کیفیت زندگی انجام شد. روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل زنان و مردان مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهر بجنورد در سال 1401 بود که از بین افراد مراجعهکننده به این مراکز مشاوره ...
بیشتر
این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی ذهنآگاهی و طرحواره درمانی بر مدیریت خشم، تعارض زناشویی و کیفیت زندگی انجام شد. روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل زنان و مردان مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهر بجنورد در سال 1401 بود که از بین افراد مراجعهکننده به این مراکز مشاوره 105 نفر داوطلب شرکت در پژوهش بودند که از این تعداد 80 نفر بر اساس ملاکهای ورود انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (هر کدام 20 نفر) و دو گروه کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. ابزار پژوهش، شامل پرسشنامه کنترل خشم اسپیلبرگر (1988)، پرسشنامه کیفیت زندگی بهداشت جهانی (1996) و پرسشنامه ثنایی و براتی (۱۳78) بود. در این پژوهش گروه آزمایشی طرحواره در 8 جلسه 90 دقیقهای طرحوارهدرمانی را براساس الگوی یانگ و همکاران (2003) و گروه آزمایش ذهنآگاهی، در 8 جلسه 120 دقیقهای ذهنآگاهی بر اساس بسته مدون شده باون و مارلات (2011) دریافت کردند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره انجام شد. نتایج نشان داد هر دو آموزش طرحوارههای درمانی و ذهنآگاهی موجب افزایش مدیریت خشم و کاهش تعارضات زناشویی و افزایش کیفیت زندگی گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل بود. بهعلاوه، نتایج حاکی از آن بود که تفاوتی در میانگین نمره کل تعارض زناشویی، مدیریت خشم و کیفیت زندگی در دو گروه طرحواره درمانی و ذهنآگاهی وجود ندارد
محسن شکوهی یکتا؛ الهام السادات ناجی
چکیده
هوش هیجانی، توانایی درک و مدیریت هیجانات در موقعیتهای گوناگون فردی، اجتماعی و شغلی است. رانندگی از جمله مشاغلی است که با موقعیتهای مختلف هیجانی مواجه است و رفتار رانندگی تا اندازه زیادی تحت تأثیر هوش هیجانی راننده قرار دارد. در پژوهش حاضر جهت تعیین اثربخشی آموزشهای هیجانی- اجتماعی بر ارتقای تواناییهای هوش هیجانی رانندگان ...
بیشتر
هوش هیجانی، توانایی درک و مدیریت هیجانات در موقعیتهای گوناگون فردی، اجتماعی و شغلی است. رانندگی از جمله مشاغلی است که با موقعیتهای مختلف هیجانی مواجه است و رفتار رانندگی تا اندازه زیادی تحت تأثیر هوش هیجانی راننده قرار دارد. در پژوهش حاضر جهت تعیین اثربخشی آموزشهای هیجانی- اجتماعی بر ارتقای تواناییهای هوش هیجانی رانندگان اتوبوس از روش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون تکگروهی استفاده شد. پروژه آموزش رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی از سال 1390 آغاز شده و در فازهای مخلتف اجرا میگردد. در سیودومین فاز این پروژه 88 نفر از رانندگان اتوبوس شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در دوره آموزشی 9 جلسهای، آموزشهای مرتبط با مدیریت خشم، رانندگی انتقامجویانه، مدیریت استرس و ارتباط مؤثر دریافت کردند. برای جمعآوری دادهها از آزمون هوش هیجانی Bar-On استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل واریانس چندمتغیری با اندازهگیری مکرر تفاوت معناداری را بین دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون نشان داد. برای دریافتن اینکه این تغییر مربوط به کدامیک از متغیرهاست، تحلیل واریانس تکمتغیری انجام شد. یافتهها اثربخشی بسته آموزشی رانندگان را بر برخی از مؤلفههای هوش هیجانی نشان داد. بهبیان دیگر، میتوان دوره آموزشی مداخلات روانی- اجتماعی را بر ارتقای هوش هیجانی رانندگان مؤثر دانست.
ریحانه تابش؛ فریبرز صدیقی ارفعی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر رویکرد معنادرمانی بر احساس عاملیت، کمالگرایی و عاطفه مثبت در بزرگسالی درحال ظهور انجام شد. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود و جامعهآماری آن شامل کلیه دانشجویان مقطع لیسانس دانشگاه اصفهان (بازه سنی 18-25 سال) در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که از این میان تعداد 30 نفر ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر رویکرد معنادرمانی بر احساس عاملیت، کمالگرایی و عاطفه مثبت در بزرگسالی درحال ظهور انجام شد. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود و جامعهآماری آن شامل کلیه دانشجویان مقطع لیسانس دانشگاه اصفهان (بازه سنی 18-25 سال) در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که از این میان تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گماشته شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل مقیاس عاملیت انسانی (متشکل از سه مولفه هدفمندی، آیندهاندیشی و خودکارآمدی عمومی)، پرسشنامه کمالگرایی هویت و فلت (1991) و مقیاس عاطفه مثبت واتسون و همکاران ( 1988) بود. افراد گروه آزمایش طی 10 جلسهی 60دقیقهای تحت آموزش مبتنی بر رویکرد معنادرمانی (هوتزل، 2002) قرار گرفتند و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر انجام شد. نتایج به دست آمده نشان داد که میانگین نمرات احساس عاملیت و عاطفه مثبت در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، در مرحله پسآزمون افزایش معنادار و میانگین نمرات کمالگرایی کاهش معناداری داشته است (P≤0/01). همچنین نتایج حاکی از ماندگاری اثر آموزش برای سازههای احساس عاملیت و کمالگرایی در طول زمان بود. از نتایج این پژوهش میتوان در برگزاری کارگاههای آموزشی با این مضمون برای افزایش مهارتهای مثبت و کمک به سلامت روان در دانشجویان استفاده کرد.
زهرا ناظران؛ سید عباس حقایق؛ زهره رئیسی؛ اکرم دهقانی
چکیده
هدف: یکی از تهدیدات رشد و بالندگی در زندگی زناشویی زوجین، ناسازگاری و دلزدگی در زندگی زناشویی است، پژوهش حاضر با هدف الگویابی ساختاری دلزدگی زناشویی و کلیشههای جنسیتی با واسطهگری بخشش زناشویی انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی- از نوع همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی افراد متأهل (زن و مرد) دارای مشکلات ...
بیشتر
هدف: یکی از تهدیدات رشد و بالندگی در زندگی زناشویی زوجین، ناسازگاری و دلزدگی در زندگی زناشویی است، پژوهش حاضر با هدف الگویابی ساختاری دلزدگی زناشویی و کلیشههای جنسیتی با واسطهگری بخشش زناشویی انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی- از نوع همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی افراد متأهل (زن و مرد) دارای مشکلات زناشویی مراجعهکننده به مراکز مشاوره خانواده شهر تهران در سال (1399) بود. از بین آنها 300 زوج (150 زن و 150 مرد) به روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای دلزدگی زناشوییPines ، کلیشههای جنسیتی Bem و بخشش زناشویی Pollard et al.، استفاده شد. از آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل معادلهیابی ساختاری برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بین کلیشههای جنسیتی و دلزدگی زناشویی رابطه مثبت و معنیدار، بین بخشش زناشویی و دلزدگی زناشویی و کلیشههای جنسیتی و بخشش زناشویی، رابطه منفی و معنیداری وجود داشت (p< 0.01). همچنین، کلیشههای جنسیتی از طریق بخشش زناشویی، تأثیر غیرمستقیم بر دلزدگی زناشویی داشت. نتیجهگیری: درمجموع، مدل فرضشده پژوهش برازش مناسبی داشت؛ بنابراین، لازم است تا در ساخت بستههای آموزشی و مشاورهای در راستای کاهش دلزدگی زناشویی زوجین، به نقش متغیرهای کلیشههای جنسیتی و بخشش زناشویی توجه شود.
رضا همایی؛ علیرضا ماردپور؛ آرمین محمودی
چکیده
هدف این پژوهش اثربخشی بسته بومی مبتنی بر ادبیات کهن فارسی بخشش بر خودتمایزیافتگی و ایمنی هیجانی نوجوانان اقدامکننده به خودکشی پرداخته است. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان گروه سنی 16 تا 18 سال اقدامکننده به خودکشی شهر اصفهان در سال ۱۴۰۰بود، و حجم نمونه شامل ...
بیشتر
هدف این پژوهش اثربخشی بسته بومی مبتنی بر ادبیات کهن فارسی بخشش بر خودتمایزیافتگی و ایمنی هیجانی نوجوانان اقدامکننده به خودکشی پرداخته است. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان گروه سنی 16 تا 18 سال اقدامکننده به خودکشی شهر اصفهان در سال ۱۴۰۰بود، و حجم نمونه شامل 30 نفر که بطور تصادفی 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل جایگیری و به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. بسته بومی مبتنی بر ادبیات کهن فارسی بخشش (مبتنی بر اشعار فردوسی، نظامی، خیام، مولوی، سعدی و رودکی) برای نوجوانان اقدامکننده به خودکشی گروه آزمایش (در 8 جلسه) اجراء شد. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه 13 سؤالی ایمنی هیجانی مرکز خدمات خانواده Casey family services و پرسشنامه 46 سؤالی خودتمایزیافتگی Skowron بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس با اندازهگیریهای مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگین نمرات پس آزمون خودتمایزیافتگی و ایمنی هیجانی نوجوانان اقدامکننده به خودکشی گروه آزمایش و کنترل وجود داشت. بنابراین میتوان گفت، بسته بومی بخشش درمانی بر افزایش خودتمایزیافتگی و ایمنی هیجانی نوجوانان اقدامکننده به خودکشی تأثیر معنادار و پایداری داشت.