مهین اعتمادنیا؛ پارسا جوانمرد؛ عباس بخشی پور رودسری؛ منصور بیرامی
چکیده
مطالعه حاضر، به بررسی مدل سهگانه آسیبپذیری در تبیین نشانههای افسردگی، اضطراب فراگیر و اضطراب اجتماعی با هدف ارزیابی هر سطح مدل پرداخت. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای ارومیه بود که از میان آنها 370 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند که از این تعداد، 340 نفر (177 ...
بیشتر
مطالعه حاضر، به بررسی مدل سهگانه آسیبپذیری در تبیین نشانههای افسردگی، اضطراب فراگیر و اضطراب اجتماعی با هدف ارزیابی هر سطح مدل پرداخت. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای ارومیه بود که از میان آنها 370 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند که از این تعداد، 340 نفر (177 پسر، 162 دختر) بهطور کامل به پرسشنامه پنج عاملی نئو (NEO-FFI)، پرسشنامه کنترل اضطراب (ACQ-R)، پرسشنامه سبک ادراک نزدیکی خطر (LMSQ-R)، فرم کوتاه مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس (DASS)، پرسشنامه نگرانی پنسیلوانیا (PSWQ) و پرسشنامه وحشتزدگی و هراس آلبانی (APPQ) پاسخ دادند. یافتههای تحلیل مسیر نشان داد که نورزگرایی بهطور مثبت میتواند نشانههای هر سه اختلال را پیشبینی کند، اما برونگرایی با کنترل نورزگرایی، بهطور منفی میتواند تنها نشانههای افسردگی و اضطراب اجتماعی را پیشبینی کند. کنترل ادراکشده، بعد از ثابت نگهداشتن اثر ابعاد سرشتی، تنها توانست نشانههای اضطراب فراگیر را پیشبینی کند. در مورد آسیبپذیری اختصاصی، یافتهها نشان دادند که با کنترل ابعاد عمومی زیستی و روانشناختی، سبک ادراک نزدیکی خطر پیشبینیکننده اختصاصی اضطراب نیست. نتایج این مطالعه دارای تلویحاتی در زمینه مدلهای فراتشخیصی مربوط به اختلالهای هیجانی و نقش ابعاد آسیبپذیری عمومی و اختصاصی در آغاز، شدت و سیر اختلالهای روانی است.
منا محمدی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند؛ ایران داودی؛ سعید افروز پور؛ مهدی سلیمانی
چکیده
پژوهش حاضر در پی بررسی نقش خودشیفتگی خودبزرگبین و خودشیفتگی آسیبپذیر در پیشبینی راهبردهای خود ابرازی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی کانونی (کانونی) و جامعه آماری آن شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی بوده که در سال 96-97 مشغول به تحصیل بودند (N=1500). به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر در پی بررسی نقش خودشیفتگی خودبزرگبین و خودشیفتگی آسیبپذیر در پیشبینی راهبردهای خود ابرازی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی کانونی (کانونی) و جامعه آماری آن شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی بوده که در سال 96-97 مشغول به تحصیل بودند (N=1500). به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای نمونه از میان جامعه موردنظر انتخاب شد (n=222). ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه خودشیفتگی مرضی و مقیاس راهبردهای خود ابرازی بود. یافتهها نشان داد که ترکیب خطی راهبردهای خود ابرازی دفاعی و اظهار وجودی بهوسیله ترکیب خطی متغیرهای پیشبین قابل پیشبینی است. بدینصورت که متغیرهای پیشبین 28 درصد از واریانس متغیرهای ملاک را تبیین میکنند. درمجموع، یافتهها نشان دادند که انواع خودشیفتگی (خودبزرگبین و آسیبپذیر) بر اساس نوع و میزان استفاده از انواع راهبردهای خود ابرازی (دفاعی و اظهار وجودی) قابل پیشبینی است. پیشنهاد میشود متخصصان بالینی به انواع خودشیفتگی و نحوه راهبردهای خود ابرازی مراجعین دارای اختلال شخصیت خودشیفتگی جهت شناخت و درک بیشتر این افراد توجه ویژه مبذول دارند.
اقبال زارعی؛ مریم مبصر؛ شیرین گل کریمپور
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت خشم مبتنی بر رویکرد شناختی بر تکانشگری دانشآموزان پسر قلدر انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان پسر قلدر دوره اول متوسطه شهر بندرعباس در سال تحصیلی 99-1398 بود. در این پژوهش تعداد 30 دانشآموز ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت خشم مبتنی بر رویکرد شناختی بر تکانشگری دانشآموزان پسر قلدر انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان پسر قلدر دوره اول متوسطه شهر بندرعباس در سال تحصیلی 99-1398 بود. در این پژوهش تعداد 30 دانشآموز پسر قلدر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه 15 دانشآموز). گروه آزمایش آموزش مدیریت خشم مبتنی بر رویکرد شناختی را طی یک ماه در 8 جلسه 75 دقیقهای دریافت نمودند. در این بین در گروه آزمایش 2 نفر و در گروه گواه گواه نیز 3 نفر ریزش داشتند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس قلدری ایلینویز (IBS) و پرسشنامه تکانشگری بارت (BIS) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس آمیخته و آزمون تعقیبی بونفرنی با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مدیریت خشم مبتنی بر رویکرد شناختی بر تکانشگری دانشآموزان پسر قلدر تأثیر معنیداری دارد (001/0p<). بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که آموزش مدیریت خشم مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری با تمرکز بر مهارتهای مدیریت خشم، راهکارهای عملی مدیریت خشم و خودآموزی شناختی میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت کاهش تکانشگری دانشآموزان پسر قلدر مورد استفاده گیرد.
سارا ابراهیمی؛ زینب لکی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای استفاده مشکلآفرین از اینترنت در رابطه بین ارتکاب زورگویی سایبری و عوامل روانشناختی انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 325 نفر از آنها به عنوان نمونه پژوهش ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای استفاده مشکلآفرین از اینترنت در رابطه بین ارتکاب زورگویی سایبری و عوامل روانشناختی انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 325 نفر از آنها به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تجربه زورگویی- قربانی سایبری، مقیاس غربالگری استفاده پرخطر و مشکلآفرین از اینترنت، مقیاس کوتاه افسردگی- شادی، مقیاس عزتنفس و مقیاس بازنگریشده پیوند اجتماعی استفاده شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد بین افسردگی با استفاده مشکلآفرین از اینترنت و زورگویی سایبری رابطه مثبت و معنیدار و مستقیم، بین عزتنفس با استفاده مشکلآفرین از اینترنت رابطه منفی و غیرمعنیدار و با زورگویی سایبری رابطه منفی و معنیدار و مستقیم، بین پیوند اجتماعی با استفاده مشکلآفرین از اینترنت و زورگویی سایبری رابطه منفی و معنیدار و مستقیم و بین استفاده مشکلآفرین از اینترنت و زورگویی سایبری رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. اثر غیرمستقیم متغیرهای افسردگی و پیوند اجتماعی بر زورگویی سایبری از طریق استفاده مشکلآفرین از اینترنت، از نظر آماری معنیدار و اثر غیرمستقیم عزتنفس بر زورگویی سایبری از طریق استفاده مشکلآفرین از اینترنت، از نظر آماری معنیدار نبود. بر این اساس، عوامل روانشناختی هم به طور مستقیم و هم غیرمستقیم با واسطه استفاده مشکلآفرین از اینترنت با زورگویی سایبری رابطه دارند.
احسان شهسواری شیرازی؛ منیجه شهنی ییلاق؛ علیرضا حاجی یخچالی
چکیده
هدف از این مطالعه، بررسی اثربخشی روش خودهیپنوتیزمی بر توجه و الگوی الکتروانسفالوگرافی داوطلبان کنکور بود. جامعه آماری در این مطالعه، کل افراد مراجعه کننده به مرکز مشاوره کنکور استاد کرمی در سال 1398 در شهر شیراز بود. نمونه آماری شامل 24 نفر پسر در محدوده سنی 18 تا 20 سال بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از مرکز مشاوره انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف از این مطالعه، بررسی اثربخشی روش خودهیپنوتیزمی بر توجه و الگوی الکتروانسفالوگرافی داوطلبان کنکور بود. جامعه آماری در این مطالعه، کل افراد مراجعه کننده به مرکز مشاوره کنکور استاد کرمی در سال 1398 در شهر شیراز بود. نمونه آماری شامل 24 نفر پسر در محدوده سنی 18 تا 20 سال بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از مرکز مشاوره انتخاب شدند. سپس در دو گروه 12 نفری کنترل و 12 نفری آزمایشی به صورت تصادفی قرار داده شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه ویژگیهای جمعیت شناختی، آزمون اثر استروپ و دستگاه ثبت الکتروانسفالوگرافی بود. تعداد جلسات هیپنوتیزم برای هر یک از افراد گروه آزمایشی، 10 جلسه در طول دو هفته بود. گروه کنترل در مدتی که مداخلة گروه آزمایشی سپری می شد، تحت گذر زمان بودند و در پس آزمون، هر دو گروه از نظر میزان توجه و الگوی الکتروانسفالوگرافی، با یکدیگر مقایسه شدند. داده های آماری از طریق تحلیل کوورایانس در سطح 05/0 ˂ p مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد. نتیجة مطالعه نشان داد که اثر متغیر مستقل معنیدار شد. لذا به نظر میرسد که روش خودهیپنوتیزمی بر توجه و الگوی الکتروانسفالوگرافی داوطلبان کنکور تاثیرگذار است.
طاهره حسینی؛ مهدی زارع بهرامآبادی؛ رضا قربان جهرمی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگر طرحوارههای هیجانی در رابطه بین باور به دنیای عادلانه و حمایت اجتماعی انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعهکننده به کلینیکهای تخصصی دیابت در تهران بود که 350 نفر به صورت تصادفی از میان مراجعهکنندگان سه ماه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگر طرحوارههای هیجانی در رابطه بین باور به دنیای عادلانه و حمایت اجتماعی انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعهکننده به کلینیکهای تخصصی دیابت در تهران بود که 350 نفر به صورت تصادفی از میان مراجعهکنندگان سه ماه پاییز سال 1400-1399 به کلینیک دیابت تابان (منطقه 2 تهران) انتخاب شدند. این پژوهش به دلیل دوران پاندمی ویروس کووید-19 به صورت مجازی انجام شد. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس باور به دنیای عادلانه (Dalbert و Sutton & Douglas)، مقیاس حمایت اجتماعی ادراکشده (Zimet et al.) و مقیاس طرحوارههای هیجانی (Leahy) بود. دادههای به دست آمده به روش تحلیل مدلسازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که شاخصهای برازش مدل پژوهش وضعیت مطلوبی داشت (9/0<GFI)، و طرحوارههای هیجانی در رابطه بین باور به دنیای عادلانه و حمایت اجتماعی نقش میانجی ایفا کرد. این مدل 63 درصد از تغییرات باور به دنیای عادلانه را در بیماران دیابتی تبیین میکند. این بدان معنی است که طرحوارههای هیجانی نقش میانجیگری در رابطه بین حمایت اجتماعی و باور به دنیای عادلانه دارد.
حسام سلیمانی؛ نسرین ارشدی؛ کیومرث بشلیده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی برازش یک مدل مفهومی از رابطه میان ذهنآگاهی با فرسودگی شغلی و بهزیستی روانشناختی با میانجیگری استرس شغلی در کارکنان شرکت بهرهبرداری مس درآلو استان کرمان انجام گرفت. نمونه پژوهش شامل 300 نفر از کارکنان شرکت بهرهبرداری مس درآلو است که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و در نهایت 210 پرسشنامه بهشکل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی برازش یک مدل مفهومی از رابطه میان ذهنآگاهی با فرسودگی شغلی و بهزیستی روانشناختی با میانجیگری استرس شغلی در کارکنان شرکت بهرهبرداری مس درآلو استان کرمان انجام گرفت. نمونه پژوهش شامل 300 نفر از کارکنان شرکت بهرهبرداری مس درآلو است که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و در نهایت 210 پرسشنامه بهشکل صحیح تکمیل و دادههای حاصل از آنها در تحلیل استفاده شد. جهت سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامهی ذهنآگاهی فرایبورگ (فرم کوتاه)، پرسشنامهی استرس شغلی HSE، پرسشنامهی فرسودگی شغلی و مقیاس بهزیستی روانشناختی (فرم کوتاه) استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرمافزار SPSS و AMOS ویراست 24 انجام شد. همچنین مسیرهای غیر مستقیم توسط روش بوت استراپ مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها نشان دادند که الگوی پیشنهادی پس از اصلاح از برازش مناسبی با دادهها برخوردار است. تحلیل دادهها نشان داد که مسیرهای مستقیم از ذهنآگاهی به فرسودگی شغلی و از ذهنآگاهی به بهزیستی روانشناختی معنیدار نیستند و تمام اثر ذهنآگاهی بر فرسودگی شغلی و بهزیستی روانشناختی از طریق استرس شغلی صورت میپذیرد. بنابراین مطابق نتایج بهدستآمده از طریق دادهها میتوان چنین مطرح کرد که با افزایش سطح ذهنآگاهی افراد در سازمان میتوان استرس شغلی آنها را کاهش داد و متعاقباً به کاهش فرسودگی شغلی کارکنان و افزایش بهزیستی روانشناختی آنها دست یافت.
عبدالباسط محمودپور؛ فاطمه آل کثیر؛ سلیمان احمدبوکانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی سازگاری اجتماعی در سالمندان براساس تحمل پریشانی، تنظیم هیجان و حمایت اجتماعی ادراک شده انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضرکلیه سالمندان شهر اهواز در بازه زمانی آبان ماه 1400 تا آذرماه 1400 در محدوده سنی 57 تا 74 سال بودند. نمونه پژوهش حاضر شامل 296 نفر از سالمندان شهر اهواز بودند. اطلاعات به وسیله پرسشنامه سازگاری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی سازگاری اجتماعی در سالمندان براساس تحمل پریشانی، تنظیم هیجان و حمایت اجتماعی ادراک شده انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضرکلیه سالمندان شهر اهواز در بازه زمانی آبان ماه 1400 تا آذرماه 1400 در محدوده سنی 57 تا 74 سال بودند. نمونه پژوهش حاضر شامل 296 نفر از سالمندان شهر اهواز بودند. اطلاعات به وسیله پرسشنامه سازگاری اجتماعی (Bell)، تحمل پریشانی (Simon & Gahr)، تنظیم هیجان (Gross & John) و حمایت اجتماعی (Zimet et al.) گردآوری شد. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه) تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین تحمل پریشانی، تنظیم هیجان و حمایت اجتماعی ادراک شده با سازگاری اجتماعی ارتباط مستقیم وجود دارد (05/0>p). راهبردهای تنظیم هیجان، تحمل پریشانی و حمایت اجتماعی ادراک شده در سالمندان میتواند ظرفیت سازگاری اجتماعی را در آنها تغییر داده و بدینترتیب سلامت روان آنها را تحت تأثیر قرار دهد.
فاطمه نعمتی؛ سید موسی گلستانه؛ مهناز جوکار
چکیده
تابآوری بهعنوان توانایی و مهارتی است که فرد را قادر میسازد خود را با مشکلات و چالشها سازگار کند و این عامل کمککننده فرآیند تحول مثبت نوجوانی است. هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه خوشبینی با تابآوری از طریق نقش میانجیگری خودکارآمدی در دوره نوجوانی هست. این پژوهش به روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی در قالب مدل معادلات ساختاری ...
بیشتر
تابآوری بهعنوان توانایی و مهارتی است که فرد را قادر میسازد خود را با مشکلات و چالشها سازگار کند و این عامل کمککننده فرآیند تحول مثبت نوجوانی است. هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه خوشبینی با تابآوری از طریق نقش میانجیگری خودکارآمدی در دوره نوجوانی هست. این پژوهش به روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی در قالب مدل معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر و پسر پایههای ششم ابتدایی، متوسطه اول و دوم بوشهر در سال 1401- 1400 بودند که از بین جامعه تعداد 600 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامهها از طریق شبکههای اجتماعی مانند شاد، تلگرام و واتس آپ در اختیار دانش آموزان قرار داده شد که در نهایت ۵۰۳ پرسشنامه قابل تحلیل بود. از مقیاسهای خودکارآمدی Muris، پرسشنامه تابآوری De Caroli and John Sagon و پرسشنامه خوشبینی Scheier and Carver استفادهشده است. تحلیل دادهها با روش آمار توصیفی و مدل معادلات ساختاری از نرمافزارهای SPSS-24 و AMOS-24 استفاده شد. نتایج تجزیهوتحلیل داده ها در مدل معادلات ساختاری نشان داد که مدل کلی تحقیق و شاخصهای برازش مدل اصلاح شده از برازش بهتری برخوردارند. این مدل در نمونه دختران و پسران از برازش مطلوبی برخوردار بود. مسیرهای خوشبینی و خودکارآمدی به تابآوری در دوره نوجوانی معنیدار بودند. همچنین، مسیر خوشبینی بهصورت غیرمستقیم از طریق خودکارآمدی با تابآوری معنیدار است. با توجه به یافتههای این تحقیق، میتوان نتیجه گرفت که هر چه به اواخر نوجوانی نزدیک میشویم تأثیر خوشبینی کمتر شده و همچنین بین خوشبین با تابآوری از طریق میانجیگری خودکارآمدی رابطه مثبت و معنیداری هست.
مسلم امیری؛ جواد مصرآبادی؛ ابوالفضل فرید؛ سیاوش شیخعلیزاده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی حوزههای اثربخش مداخلات آموزشی-درمانی مبتنی بر تئوری انتخاب بر مدیریت رفتار فردی در مطالعات گذشته و بر اساس مرور نظاممند انجام شد. جستجوی سوابق پژوهشی با استفاده از پایگاههای الکترونیکی متعدد داخلی، با استفاده از کلیدواژههای: تئوری انتخاب، ویلیام گلسر یا ویلیام گلاسر، واقعیت درمانی، واقعیت درمانی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی حوزههای اثربخش مداخلات آموزشی-درمانی مبتنی بر تئوری انتخاب بر مدیریت رفتار فردی در مطالعات گذشته و بر اساس مرور نظاممند انجام شد. جستجوی سوابق پژوهشی با استفاده از پایگاههای الکترونیکی متعدد داخلی، با استفاده از کلیدواژههای: تئوری انتخاب، ویلیام گلسر یا ویلیام گلاسر، واقعیت درمانی، واقعیت درمانی گروهی، مدرسهکیفی یا مدارسکیفی، مدرسه گلسری یا مدارس گلسری، مدیریت راهبرانه، فرزندپروری مسالمتآمیز، فرزندپروری مبتنی بر تئوری انتخاب، تربیت فرزند بر اساس تئوری انتخاب و روانشناسی کنترل درونی انجام شد. محتوای مقالات بعد از استخراج، با چکلیست prisma مورد ارزیابی کیفی قرارگرفته و جهت بررسی دادهها از روش تحلیل محتوا استفاده شد. پس از جستجو و ارزیابی مطالعات، تحلیل نهایی بر روی 53 پژوهش با 62 متغیر مورد بررسی انجام گرفت. بیشترین پژوهشها به ترتیب شامل حوزههای مهارتهای فردی و اجتماعی با 16پژوهش، روابط بینفردی با 15پژوهش، اختلالات هیجانی-خلقی با 15پژوهش، اختلالات مخرب رفتاری با 10 پژوهش، و حوزه تعللورزی با 6 پژوهش بودند. یافتهها نشان داد که حوزههای اثربخش مداخلات آموزشی-درمانی مبتنی بر تئوری انتخاب در 5 طبقه اختلالات هیجانی-خلقی، اختلالات مخرب رفتاری، تعللورزی، روابط بین فردی و مهارتهای فردی و اجتماعی جای میگیرند. نتایج این مطالعه میتواند به عنوان یک جمعبندی به روشن شدن هر چه بیشتر حوزههای اثربخش تئوری انتخاب بر مدیریت رفتار فردی کمک کرده و یک نقشه جامع برای انجام مطالعات به صورت منسجمتر و با کیفیتتر برای پژوهشگران در تحقیقات آتی فراهم آورد. در حقیقت یافتههای مطالعه حاضر میتواند یک جمعبندی از مطالعات انجام شده باشد و این طبقات را حاصل تحلیل مجدد دادهها با نگاهی دیگر تلقی کرد.
لیلا قاسمی؛ سحر صفرزاده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پیش بینی کیفیت روابط مادر- کودک بر اساس ابعاد خردمندی و احساس تنهایی اجتماعی-عاطفی با میانجیگری فقدان لذتجویی در مادران کودکان مبتلا به اتیسم بود. این مطالعه حاضر همبستگی- توصیفی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مادران دارای کودکان اتیسم در شهر اهواز بوده که 200 نفر از این مادران ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پیش بینی کیفیت روابط مادر- کودک بر اساس ابعاد خردمندی و احساس تنهایی اجتماعی-عاطفی با میانجیگری فقدان لذتجویی در مادران کودکان مبتلا به اتیسم بود. این مطالعه حاضر همبستگی- توصیفی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مادران دارای کودکان اتیسم در شهر اهواز بوده که 200 نفر از این مادران به روش در دسترس از مدارس کودکان اتیسم انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای کیفیت روابط مادر- کودک (Pianta)، پرسشنامه سه بعدی خردمندی (Ardelt)، فرم کوتاهشده مقیاس احساس تنهایی اجتماعی-عاطفی بزرگسالان (Ditommaso et al.) و پرسشنامه فقدان لذتجویی (Snaith et al.) بود. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزارSPSS-20 و AMOS-20 انجام شد. نتایج بهدست آمده نشان دادند بین همه ضرایب مسیر به جز احساس تنهایی خانوادگی به کیفیت روابط مادر- کودک (59/0 p=، 03/0-β=)، بعد عاطفی خردمندی به فقدان لذتجویی (53/0 p=، 03/0=β=)، احساس تنهایی رمانتیک به فقدان لذتجویی (02/0- p=، 67/0β=)، و احساس تنهایی اجتماعی به فقدان لذتجویی (97/0 p=، 002/0-β=) معنیدار بودند. همچنین در نتایج نیز مشخص شد بین بعد شناختی خردمندی (017/0 p=، 127/0β=) و انعکاسی خردمندی (035/0 p=، 113/0β=) و احساس تنهایی خانوادگی (005/0 p=، 057/0-β=) با کیفیت روابط مادر- کودک از طریق میانجیگری فقدان لذتجویی رابطه غیرمستقیم وجود دارد. اما بین بعد عاطفی خردمندی (49/0p=، 017/0β=)، احساس تنهایی رمانتیک (59/0 p=، 13/0β=) و احساس تنهایی اجتماعی (99/0p=، 084/0β=) با کیفیت روابط مادر- کودک از طریق میانجیگری فقدان لذتجویی رابطه غیرمستقیم مشاهده نشد. بر این اساس پیشنهاد میشود با ایجاد انجمنهای مربوط به کودکان اتیسم و مشارکت در انجمنها، نسبت به حمایت از حداقل توانمندیها، و آشنایی با سایر ویژگیهای رفتاری مختلف در این کودکان گام برداشته شود و از این طریق از میزان وابستگی کودک اوتیسم به مادر کاسته شود و بر اساس حداقل توانایی دیده شده در این کودکان بتوان برنامه بهرهوری مناسب از اوقات و زندگی آنان تنظیم و اجرا شود.
افسانه مرادی؛ سمیره کریمی؛ الهام حسامی؛ سارا یداللهی
چکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی اثر اجتناب تجربی بر علائم اختلال استرس پس از سانحه با میانجیگری نشخوار ذهنی و آسیبپذیری ادراکشده نسبت به بیماری مسری در کادر درمان بیماران مبتلا به کووید-19 بود. روش پژوهش توصیفی و طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعة پژوهش را کادر درمان بیماران مبتلا به کووید-19 شاغل در بیمارستانهای شهر تهران در ماههای ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف بررسی اثر اجتناب تجربی بر علائم اختلال استرس پس از سانحه با میانجیگری نشخوار ذهنی و آسیبپذیری ادراکشده نسبت به بیماری مسری در کادر درمان بیماران مبتلا به کووید-19 بود. روش پژوهش توصیفی و طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعة پژوهش را کادر درمان بیماران مبتلا به کووید-19 شاغل در بیمارستانهای شهر تهران در ماههای خرداد و تیر سال 1400 تشکیل میدادند که از بین آنها بهصورت در دسترس 458 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس شهروندی اختلال استرس پس از سانحه میسیسیپی Keane et al.، پرسشنامه آسیبپذیری ادراک شده نسبت به بیماری مسری Duncan et al.، مقیاس نشخوار فکری Nolen-Hoeksema و پرسشنامه پذیرش و عمل Bond et al.، بهصورت آنلاین توسط کادر درمان تکمیل شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری به وسیله نرمافزارهای Amos و SPSS انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که اجتناب تجربی هم بهطور مستقیم (65/0=β و 01/0>p) و هم بهطور غیرمستقیم از طریق نشخوار ذهنی (21/0=β و 01/0>p) بر تجربه علائم اختلال استرس پس از سانحه تأثیر دارد. بنابراین، یافتههای پژوهش علاوه بر تلویحات کاربردی و نظری میتواند بهعنوان الگویی مفید برای ارائه خدمات روانشناختی به پرستاران جهت پیشگیری از ابتلا به اختلال پس از سانحه به کار گرفته شود.
حورا ابراهیمی راد؛ ایلناز سجادیان
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه بر ابراز وجود مثبت و خلقوخوی دانشآموزان دختر با اختلالات درونیسازی بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری را کلیه دانشآموزان دختر دورهی دوم ابتدایی با اختلالات درونیسازی شهر اصفهان در سال ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه بر ابراز وجود مثبت و خلقوخوی دانشآموزان دختر با اختلالات درونیسازی بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری را کلیه دانشآموزان دختر دورهی دوم ابتدایی با اختلالات درونیسازی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1399-1398 به همراه مادرانشان تشکیل دادند. از جامعه مذکور30 دانشآموز-مادر به شیوهی دردسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برنامه آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه، طی 8 جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد. ابزار پژوهش، مقیاس خلقوخو (Malhotra)، مقیاس ابراز وجود (Gambrill and Ritchie) و سیاهه رفتار کودک (Achenbach) بود. در این پژوهش از روش تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر استفاده شده است. نتایج نشان داد که در ابراز وجود مثبت و خلقوخو بین پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تفاوت معناداری وجود دارد (05/0p<). مجذور سهمی اتا نشان میدهد که 2/17 درصد از تفاوت بین دو گروه در ابراز وجود مثبت و 1/79 درصد از تفاوت در خلقوخو مربوط به آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه بوده است. همچنین میزان تأثیر آموزش فرزندپروری در مرحله پیگیری در بهبود ابراز وجود مثبت 21 درصد و در بهبود خلقوخوی دانشآموزان دختر 36 درصد بهدست آمد. بنابراین متخصصان میتوانند از آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه میتوانند به منظور بهبود ابراز وجود مثبت و خلقوخوی دانشآموزان دختر دارای اختلال درونیسازی بهره ببرند.
محسن آربزی؛ زهرا نوروزی قادرلو
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه غنای زندگی روانشناختی در دو گروه جمعیت عمومی و دانشجویی بود. بدین منظور دو مطالعه انجام شد. جهت بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه غنای زندگی روانشناختی در مطالعه اوّل 450 نفر از جمعیت عمومی شهر شیراز با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند؛ و به پرسشنامههای غنای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه غنای زندگی روانشناختی در دو گروه جمعیت عمومی و دانشجویی بود. بدین منظور دو مطالعه انجام شد. جهت بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه غنای زندگی روانشناختی در مطالعه اوّل 450 نفر از جمعیت عمومی شهر شیراز با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند؛ و به پرسشنامههای غنای زندگی روانشناختی (Oishi et al.)، افسردگی – فرم کوتاه (Beck et al.) و معنای زندگی (Steger) پاسخ دادند. در مطالعه دوّم، 220 نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند؛ با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند؛ و به پرسشنامههای غنای زندگی روانشناختی (Oishi et al.)، مقیاس شکوفایی (Diener et al.)، مقیاس احساس مثبت و منفی (Diener et al.) و پرسشنامه رضایت از زندگی (Diener et al.) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS-16 و AMOS-21 تحلیل شدند. روایی محتوایی، سازه، همگرا و واگرای پرسشنامه مذکور به ترتیب با استفاده از نظر متخصصان روانشناسی تربیتی و بالینی، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی و ضرایب همبستگی مؤلفههای غنای روانشناختی با متغیرهای مرتبط مورد بررسی قرار گرفت. به منظور بررسی اعتبار پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. متخصصان معرف بودن مادههای پرسشنامه را برای سنجش غنای روانشناختی تأیید کردند. در مطالعه اوّل به منظور روایی سازه از هر دو نوع تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیلی عاملی تأییدی استفاده شد. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که نسخه فارسی پرسشنامه غنای روانشناختی متشکل از سه عامل تحت عناوین تجربیات جدید و متنوع، تجربیات غیرمعمول و عدم یکنواختی است. تحلیل عاملی تأییدی نیز انطباق مدل سه عاملی با دادهها را تأیید کرد. همچنین در این مطالعه ارتباط منطقی مؤلفههای غنای روانشناختی با متغیرهای مرتبط از روایی همگرا و واگرای این پرسشنامه حکایت دارد. در مطالعه دوّم نیز تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل سه عاملی غنای روانشناختی با دادهها منطبق است. در این مطالعه نیز ارتباط منطقی مؤلفههای غنای روانشناختی با متغیرهای مرتبط از روایی همگرا و واگرای پرسشنامه حکایت دارد. در هر دو مطالعه ضریب آلفای کرونباخ تأییدکننده اعتبار پرسشنامه است. در مجموع یافتههای پژوهش نشان میدهد که پرسشنامه مذکور از شاخصهای روانسنجی مناسب برای اندازهگیری غنای روانشناختی جمعیت عمومی و دانشجویی برخوردار است؛ و میتواند مورد استفاده پژوهشگران قرار گیرد.
فرزین باقری شیخانگفشه؛ زهرا خانی؛ حجت الله فراهانی؛ پرویز آزادفلاح
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رواسازی و اعتباریابی مقیاس اعتیاد به خرید آنلاین در نمونه ایرانی انجام شد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی از نوع ارزشیابی بود. نمونه شامل 500 نفر، از زنان (404) و مردان (96) شهر تهران در سال 1400 بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و مقیاس اعتیاد به خرید آنلاین (Zhao et al.)، پرسشنامه رفتار ذخیرهسازی (Frost, ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رواسازی و اعتباریابی مقیاس اعتیاد به خرید آنلاین در نمونه ایرانی انجام شد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی از نوع ارزشیابی بود. نمونه شامل 500 نفر، از زنان (404) و مردان (96) شهر تهران در سال 1400 بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و مقیاس اعتیاد به خرید آنلاین (Zhao et al.)، پرسشنامه رفتار ذخیرهسازی (Frost, et al.) و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی (Ryff) را تکمیل کردند. ویژگیهای روانسنجی مقیاس اعتیاد به خرید آنلاین از طریق آزمون تحلیل عامل تأییدی، روایی واگرا، روایی همزمان، همبستگی پیرسون و ضریب آلفای کرونباخ در نرمافزار R نسخه 1/4 در سطح معناداری 05/0 تحلیل شد. ساختار شش عاملی (برجستگی، رواداری، تعدیل خلق، رویگردانی، برگشت و تعارض) مقیاس اعتیاد به خرید آنلاین با استفاده از تحلیل عامل تأییدی بررسی و تأیید شد (93/0=CFI، 07/0=RMSEA). در بررسی روایی ملاکی همزمان و واگرا، همبستگی مقیاس اعتیاد به خرید آنلاین با مقیاس رفتار ذخیرهای مثبت و معنادار بود. همچنین رابطه اعتیاد به خرید آنلاین با بهزیستی روانشناختی نیز منفی و معنادار بود. ضریب آلفای کرونباخ برای نمره کل مقیاس اعتیاد به خرید آنلاین 93/0 و برای ابعاد آن 72/0 تا 91/0 به دست آمد. یافتهها بیانگر روایی سازهای و پایایی قابل قبول مقیاس اعتیاد به خرید آنلاین است و ساختار چندبعدی این مقیاس میتواند به منظور تشخیص اعتیاد به خرید آنلاین کمک کند.
سهیلا رجبی مرندیان؛ مرضیه طالب زاده شوشتری؛ حمداله جایروند
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطه سرشت و منش با نشانههای درونیسازی شده و بیرونیسازی شده نوجوانان با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان بود. این پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر و پسر مقطع دوم متوسطه شهرستان اندیمشک بود. نمونه شامل 326 نفر (165 دختر و 161 پسر) بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی رابطه سرشت و منش با نشانههای درونیسازی شده و بیرونیسازی شده نوجوانان با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان بود. این پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر و پسر مقطع دوم متوسطه شهرستان اندیمشک بود. نمونه شامل 326 نفر (165 دختر و 161 پسر) بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس خودسنجی نوجوانان (Achenbach et al.)، پرسشنامه شخصیتی سرشت و منش (Cloninger et al.) و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (et al. Garnefski) استفاده شد. نتایج نشان داد که برای هر دو مسیر غیرمستقیم اثر سرشت و منش بر نشانههای درونیسازی شده از طریق تنظیم هیجان مثبت و منفی مورد تایید قرارگرفت. همچنین، دو مسیر غیرمستقیم اثر سرشت و منش بر نشانههای بیرونیسازی شده از طریق تنظیم هیجان مثبت و منفی مورد تأیید قرار گرفت. براساس یافتههای به دست آمده از این پژوهش میتوان گفت که راهبردهای مثبت و منفی تنظیمشناختی هیجان با اثرگذاری بر ابعاد سرشت و منش شخصیت، موجب بروز و یا تدوام مشکلات رفتاری درونی و بیرونیسازی شده نوجوانان میشود.
مرضیه فیروزه؛ آذرمیدخت رضایی؛ مجید برزگر؛ مرتضی مرادی دولیسکانی
چکیده
یکی از شایعترین مشکلاتی که امروزه در میان نوجوانان رواج یافته، رفتار خود جرحی است، که به میزان زیادی در همه فرهنگها یافت میشود. هدف این پژوهش اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر امید به زندگی، پردازشهیجانی و ضریب سختی در نوجوانان دارای زمینه خودجرحی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه آزمایش و گواه ...
بیشتر
یکی از شایعترین مشکلاتی که امروزه در میان نوجوانان رواج یافته، رفتار خود جرحی است، که به میزان زیادی در همه فرهنگها یافت میشود. هدف این پژوهش اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر امید به زندگی، پردازشهیجانی و ضریب سختی در نوجوانان دارای زمینه خودجرحی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطهدوم سال تحصیلی 1400-1399 بوشهر بود که دارای سابقه خودجرحی بودند. و حجم نمونه شامل ۴۰ نفر که بطور تصادفی ۲۰ نفر در گروه آزمایش و ۲۰ نفر در گروه گواه جایگیری و انتخاب شدند. گروه آزمایش تحت مداخله رفتاردرمانی دیالکتیکی قرارگرفتند و گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش پرسشنامه رفتار خودجرحی (Sansone, et al.)، نیمرخ واکنش به سختی (Stoltz)، پرسشنامه امید میلر (Miller) و پرسشنامه پردازشهیجانی (Baker, Thomas, Thomas, et al. ) بود. نتایج نشانداد که مداخله موجب افزایش ضریب سختی، امید به زندگی و کاهش پردازش ناسازگارانه هیجانی در نوجوانان شدهاست (05/0p<). همچنین یافتههای پژوهش حاکیاز آن بود که رفتاردرمانی دیالکتیکی در پردازش هیجانی روش مؤثری میباشد (001/0p<). باتوجه به نتایج پژوهش میتوان از این مداخله در بهبود ضریب سختی، امید به زندگی و پردازش هیجانی نوجوانان دارای زمینه خودجرحی در کنار دیگر مداخلات درمانی استفاده نمود.
مونا ایسوند؛ حسین بقولی؛ حجت اله جاویدی؛ مجید برزگر
چکیده
افسردگی، یکی از اختلالات شایع ناتوان ساز و عود کننده روانی است، که تغییرات آشکاری را در انواع عملکردهای زیستی، شناختی، عصبی و عاطفی افراد مبتلا برجای میگذارد. هدف پژوهش مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری با درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر نشخوار فکری، انعطافپذیری شناختی، تابآوری و استرس ادراک شده در زنان مبتلا به اختلال افسردگی ...
بیشتر
افسردگی، یکی از اختلالات شایع ناتوان ساز و عود کننده روانی است، که تغییرات آشکاری را در انواع عملکردهای زیستی، شناختی، عصبی و عاطفی افراد مبتلا برجای میگذارد. هدف پژوهش مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری با درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر نشخوار فکری، انعطافپذیری شناختی، تابآوری و استرس ادراک شده در زنان مبتلا به اختلال افسردگی شهرستان اندیمشک بود. جامعه آماری، شامل کلیه زنان مراجعهکننده به کلینیکهای روانپزشکی در بازه زمانی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ بودند. 45 نفر از بیماران به صورت تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) ثبت شد. سنجش متغیرهای پژوهش به کمک پرسشنامه نشخوار فکری (Nolen-Hoeksema & Morrow)، انعطافپذیری شناختی (Dennis & Vander)، تابآوری (Connor-Davidson) و پرسشنامه استرس ادراک شده (Cohen et al.)، صورت گرفت. در تجزیه و تحلیل از آزمون تحلیل کوواریانس، واریانس دوطرفه، اندازهگیری مکرر و آزمون بن فرونی استفاده شد. نتایج نشان داد بین اثربخشی پذیرش و تعهد با روش شناختی رفتاری بر نشخوار فکری، تفاوت معنیدار وجود دارد (P<0.05). در اثربخشی دو روش بر انعطافپذیری شناختی و استرس ادارک شده تفاوتی دیده نشد. هیچکدام از درمانها بر تابآوری مؤثر نبود. هر دو رویکرد شناختی رفتاری و پذیرش و تعهد میتوانند به عنوان روشهای کارآمدی جهت کاهش علائم و نشانههای افسردگی به کار گرفته شوند اما لازم است تفاوت اثربخشی هر دو روش در متغیرهای مربوط به افسردگی در گروههای مختلف نیز مقایسه و ارزیابی گردد.
شبنم داوری؛ نسرین باقری
چکیده
مقدمه: پیشرفت تحصیلی میزان موفقیت فرد در دستیابی به اهداف خاص محیطهای آموزشی بهویژه مدرسه را نشان میدهد. روش: پژوهش حاضر به روش همبستگی و با استفاده از تحلیل مسیر انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه دوم مدارس غیرانتفاعی منطقه 1 آموزش و پرورش تهران در سال 1400-1401 تشکیل میدادند. 240 نفر نمونه ...
بیشتر
مقدمه: پیشرفت تحصیلی میزان موفقیت فرد در دستیابی به اهداف خاص محیطهای آموزشی بهویژه مدرسه را نشان میدهد. روش: پژوهش حاضر به روش همبستگی و با استفاده از تحلیل مسیر انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه دوم مدارس غیرانتفاعی منطقه 1 آموزش و پرورش تهران در سال 1400-1401 تشکیل میدادند. 240 نفر نمونه به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان طی یک جلسه و بهصورت انفرادی به پرسشنامه پیشرفت تحصیلی (Pham & Taylor, 1994) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (Garnefski & Kraaij, 2006) و والدین آنها نیز به پرسشنامه فرزندپروری (Baumrind, 1973) پاسخ دادند. دادههای بدست آمده از این پژوهش با روش حداکثر درست نمایی در نرم افزار ایموس نسخه ۲۴ تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد ضریب مسیر بین راهبردهای غیرانطباقی تنظیم شناختی (001/0=p، 208/0-=β) و راهبردهای انطباقی تنظیم شناختی (001/0=p، 306/0=β) و پیشرفت تحصیلی معنادار بود. ضریب مسیر مستقیم بین سبک فرزندپروری سهلگیرانه (001/0=p، 221/0-=β) و مقتدرانه (001/0=p، 303/0=β) با پیشرفت تحصیلی معنادار بود. ضریب مسیر غیرمستقیم بین سبک فرزندپروری سهلگیرانه و پیشرفت تحصیلی با میانجیگری راهبردهای غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان (045/0=p، 028/0-=β) و راهبردهای انطباقی تنظیم شناختی هیجان (001/0=p، 073/0=β) معنادار بود. نتیجهگیری: راهبردهای تنظیم شناختی هیجان تحت تأثیر سبکهای فرزندپروری میتواند پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را تبیین کند.