روانشناسی بالینی
مهین اعتمادنیا؛ پارسا جوانمرد؛ عباس بخشی پور رودسری؛ منصور بیرامی
چکیده
مطالعه حاضر، به بررسی مدل سهگانه آسیبپذیری در تبیین نشانههای افسردگی، اضطراب فراگیر و اضطراب اجتماعی با هدف ارزیابی هر سطح مدل پرداخت. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای ارومیه بود که از میان آنها 370 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند که از این تعداد، 340 نفر (177 ...
بیشتر
مطالعه حاضر، به بررسی مدل سهگانه آسیبپذیری در تبیین نشانههای افسردگی، اضطراب فراگیر و اضطراب اجتماعی با هدف ارزیابی هر سطح مدل پرداخت. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای ارومیه بود که از میان آنها 370 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند که از این تعداد، 340 نفر (177 پسر، 162 دختر) بهطور کامل به پرسشنامه پنج عاملی نئو (NEO-FFI)، پرسشنامه کنترل اضطراب (ACQ-R)، پرسشنامه سبک ادراک نزدیکی خطر (LMSQ-R)، فرم کوتاه مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس (DASS)، پرسشنامه نگرانی پنسیلوانیا (PSWQ) و پرسشنامه وحشتزدگی و هراس آلبانی (APPQ) پاسخ دادند. یافتههای تحلیل مسیر نشان داد که نورزگرایی بهطور مثبت میتواند نشانههای هر سه اختلال را پیشبینی کند، اما برونگرایی با کنترل نورزگرایی، بهطور منفی میتواند تنها نشانههای افسردگی و اضطراب اجتماعی را پیشبینی کند. کنترل ادراکشده، بعد از ثابت نگهداشتن اثر ابعاد سرشتی، تنها توانست نشانههای اضطراب فراگیر را پیشبینی کند. در مورد آسیبپذیری اختصاصی، یافتهها نشان دادند که با کنترل ابعاد عمومی زیستی و روانشناختی، سبک ادراک نزدیکی خطر پیشبینیکننده اختصاصی اضطراب نیست. نتایج این مطالعه دارای تلویحاتی در زمینه مدلهای فراتشخیصی مربوط به اختلالهای هیجانی و نقش ابعاد آسیبپذیری عمومی و اختصاصی در آغاز، شدت و سیر اختلالهای روانی است
روانشناسی بالینی
منا محمدی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند؛ ایران داودی؛ سعید افروز پور؛ مهدی سلیمانی
چکیده
پژوهش حاضر در پی بررسی نقش خودشیفتگی خودبزرگبین و خودشیفتگی آسیبپذیر در پیشبینی راهبردهای خود ابرازی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی کانونی (کانونی) و جامعه آماری آن شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی بوده که در سال 96-97 مشغول به تحصیل بودند (N=1500). به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر در پی بررسی نقش خودشیفتگی خودبزرگبین و خودشیفتگی آسیبپذیر در پیشبینی راهبردهای خود ابرازی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی کانونی (کانونی) و جامعه آماری آن شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی بوده که در سال 96-97 مشغول به تحصیل بودند (N=1500). به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای نمونه از میان جامعه موردنظر انتخاب شد (n=222). ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه خودشیفتگی مرضی و مقیاس راهبردهای خود ابرازی بود. یافتهها نشان داد که ترکیب خطی راهبردهای خود ابرازی دفاعی و اظهار وجودی بهوسیله ترکیب خطی متغیرهای پیشبین قابل پیشبینی است. بدینصورت که متغیرهای پیشبین 28 درصد از واریانس متغیرهای ملاک را تبیین میکنند. درمجموع، یافتهها نشان دادند که انواع خودشیفتگی (خودبزرگبین و آسیبپذیر) بر اساس نوع و میزان استفاده از انواع راهبردهای خود ابرازی (دفاعی و اظهار وجودی) قابل پیشبینی است. پیشنهاد میشود متخصصان بالینی به انواع خودشیفتگی و نحوه راهبردهای خود ابرازی مراجعین دارای اختلال شخصیت خودشیفتگی جهت شناخت و درک بیشتر این افراد توجه ویژه مبذول دارند.
اقبال زارعی؛ مریم مبصر؛ شیرین گل کریمپور
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت خشم مبتنی بر رویکرد شناختی بر تکانشگری دانشآموزان پسر قلدر انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان پسر قلدر دوره اول متوسطه شهر بندرعباس در سال تحصیلی 99-1398 بود. در این پژوهش تعداد 30 دانشآموز ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت خشم مبتنی بر رویکرد شناختی بر تکانشگری دانشآموزان پسر قلدر انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان پسر قلدر دوره اول متوسطه شهر بندرعباس در سال تحصیلی 99-1398 بود. در این پژوهش تعداد 30 دانشآموز پسر قلدر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه 15 دانشآموز). گروه آزمایش آموزش مدیریت خشم مبتنی بر رویکرد شناختی را طی یک ماه در 8 جلسه 75 دقیقهای دریافت نمودند. در این بین در گروه آزمایش 2 نفر و در گروه گواه گواه نیز 3 نفر ریزش داشتند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس قلدری ایلینویز (IBS) و پرسشنامه تکانشگری بارت (BIS) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس آمیخته و آزمون تعقیبی بونفرنی با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مدیریت خشم مبتنی بر رویکرد شناختی بر تکانشگری دانشآموزان پسر قلدر تأثیر معنیداری دارد (001/0p<). بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که آموزش مدیریت خشم مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری با تمرکز بر مهارتهای مدیریت خشم، راهکارهای عملی مدیریت خشم و خودآموزی شناختی میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت کاهش تکانشگری دانشآموزان پسر قلدر مورد استفاده گیرد.
روانشناسی تربیتی
سارا ابراهیمی؛ زینب لکی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای استفاده مشکلآفرین از اینترنت در رابطه بین ارتکاب زورگویی سایبری و عوامل روانشناختی انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 325 نفر از آنها به عنوان نمونه پژوهش ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای استفاده مشکلآفرین از اینترنت در رابطه بین ارتکاب زورگویی سایبری و عوامل روانشناختی انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 325 نفر از آنها به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تجربه زورگویی- قربانی سایبری، مقیاس غربالگری استفاده پرخطر و مشکلآفرین از اینترنت، مقیاس کوتاه افسردگی- شادی، مقیاس عزتنفس و مقیاس بازنگریشده پیوند اجتماعی استفاده شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد بین افسردگی با استفاده مشکلآفرین از اینترنت و زورگویی سایبری رابطه مثبت و معنیدار و مستقیم، بین عزتنفس با استفاده مشکلآفرین از اینترنت رابطه منفی و غیرمعنیدار و با زورگویی سایبری رابطه منفی و معنیدار و مستقیم، بین پیوند اجتماعی با استفاده مشکلآفرین از اینترنت و زورگویی سایبری رابطه منفی و معنیدار و مستقیم و بین استفاده مشکلآفرین از اینترنت و زورگویی سایبری رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. اثر غیرمستقیم متغیرهای افسردگی و پیوند اجتماعی بر زورگویی سایبری از طریق استفاده مشکلآفرین از اینترنت، از نظر آماری معنیدار و اثر غیرمستقیم عزتنفس بر زورگویی سایبری از طریق استفاده مشکلآفرین از اینترنت، از نظر آماری معنیدار نبود. بر این اساس، عوامل روانشناختی هم به طور مستقیم و هم غیرمستقیم با واسطه استفاده مشکلآفرین از اینترنت با زورگویی سایبری رابطه دارند.