روانشناسی سلامت
زهره هنرور؛ محسن دوستکام؛ حسن توزنده جانی
چکیده
هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی درمان فعال سازی رفتاری و درمان فراشناختی بر فرسودگی شغلی کارکنان پزشکی قانونی بود. مطالعه از نوع پژوهش های نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون و مرحله پیگیری با گروه کنترل بین کارکنان پزشکی قانونی مشهد در سال 1399 انجام شد که با روش نمونه گیری در دسترس پس از ارزیابی اولیه و احراز شرایط پژوهش، 45 نفر ...
بیشتر
هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی درمان فعال سازی رفتاری و درمان فراشناختی بر فرسودگی شغلی کارکنان پزشکی قانونی بود. مطالعه از نوع پژوهش های نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون و مرحله پیگیری با گروه کنترل بین کارکنان پزشکی قانونی مشهد در سال 1399 انجام شد که با روش نمونه گیری در دسترس پس از ارزیابی اولیه و احراز شرایط پژوهش، 45 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه(15نفر) جایگزین شدند. گروه اول درمان فعال سازی رفتاری وگروه دوم درمان فراشناختی را دریافت کردند وگروه سوم به عنوان گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفتند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه فرسودگی مسلش استفاده شد. برای تحلیل داده هااز شاخص های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در بُعد توصیفی، از شاخص های میانگین و انحراف معیار و در بُعد استنباطی از نرم افزار 22-SPSS و آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر استفاده شد. با توجه به F محاسبه شده در سطح 05/0، یافته های پژوهش نشان داد که هر یک از رویکردهای فعال سازی رفتاری و فراشناختی می توانند بر فرسودگی شغلی مؤثر باشند. در گویه های فرسودگی هیجانی و نقصان تحقق شخصی، درمان فراشناختی نتایج مطلوبتری از درمان فعال سازی رفتاری داشته است و در گویه شخصیت زدایی تأثیر دو روش درمان یکسان بود. (05/0>p).
محسن دوستکام؛ سپیده پورحیدری؛ فائزه کریمی صدر؛ سید ابوالفضل حسینی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری واحد پردازه ای بر سوگیری تعبیر چهره و ترس از ارزیابی منفی در دانشجویان دارای خصیصه پارانوئید انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با روش پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی شهر کاشمر در سال 1398 ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری واحد پردازه ای بر سوگیری تعبیر چهره و ترس از ارزیابی منفی در دانشجویان دارای خصیصه پارانوئید انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با روش پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی شهر کاشمر در سال 1398 که بر اساس پرسشنامه بالینی چندمحوری میلون -3 و ملاکهای DSM-5 دارای خصیصه پارانوئید تشخیص داده شدهاند، تشکیل دادند (بر اساس آمار به دست آمده از این مرکز 60 نفر). از این تعداد، 20 دانشجو دارای خصیصه پارانوئید به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (هر گروه 20 نفر). گروه آزمایش 16 جلسه درمان شناختی رفتاری واحدپردازهای چورپیتا را دریافت کردند. ابزار پژوهش پرسشنامه چندمحوری بالینی؛ سوگیری تعبیر چهرههای مبهم و مقیـاس تـرس از ارزیـابی منفـی بود که قبل و بعد از مداخله توسط هر دو گروه تکمیل گردید. داده-های جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS-22 و آمار استنباطی تحلیل کواریانس تحلیل شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد با حذف اثر نمرههای پیش آزمون سوگیری تعبیر چهره و ترس از ارزیابی منفی به عنوان متغیر همپراش اثر اصلی درمان شناختی رفتاری واحد پردازهای بر سوگیری تعبیر چهره و ترس از ارزیابی منفی در پسآزمون معنی دار است(05/0 P <). لذا میتوان از درمان شناختی رفتاری واحدپردازهای به عنوان یک روش موثر برای کاهش سوگیری تعبیر و ترس از ارزیابی منفی افراد دارای خصیصه پارانوئید بهره گرفت.