آسیبشناسی اجتماعی
کیهان فتحی؛ فاطمه فرزادی
چکیده
افزایش استفاده از اینترنت الگوهای رفتاری متعددی مانند شایعات اینترنتی، بیاعتنایی به دیگران هنگام استفاده از گوشی و چندوظیفگی رسانهای در حین تکالیف را وارد زندگی روزانه نوجوانان کرده است. این عادات معمولی در صورت استمرار میتوانند خطرات سایبرنتیک ایجاد کند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه علی شایستگیهای اجتماعی-هیجانی الکترونیکی ...
بیشتر
افزایش استفاده از اینترنت الگوهای رفتاری متعددی مانند شایعات اینترنتی، بیاعتنایی به دیگران هنگام استفاده از گوشی و چندوظیفگی رسانهای در حین تکالیف را وارد زندگی روزانه نوجوانان کرده است. این عادات معمولی در صورت استمرار میتوانند خطرات سایبرنتیک ایجاد کند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه علی شایستگیهای اجتماعی-هیجانی الکترونیکی با رفتار عادتی دیجیتال با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان و تعدیلگری جنسیت بود. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دختر و پسر سال اول تا سوم دبیرستانهای شهر اهواز در سال تحصیلی 1401-1402 بودند. که با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای نمونهای به تعداد 610 نفر (238 پسر و 372 دختر) انتخاب شد. آزمودنیها به ابزارهای شایستگی هیجانی- اجتماعی الکترونیک، رفتار عادی دیجیتال و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان پاسخ دادند. ارزیابی مدل پیشنهادی با روش معادلات ساختاری و آزمونهای مقایسه چند گروهی بین مدلها برای بررسی تعدلیگری جنسیت انجام شد نتایج نشان داد که ابعاد شایستگی هیجانی- اجتماعی با 3 خرده مقیاس رفتار عادتی دیجیتال رابطه همبستگی منفی داشتند به جز شایستگی الکترونیکی اجتماعی. و آگاهی الکترونیکی هیجانی در پسران نسبت به دختران (23/0-β=) مقدار بیشتری را به خود اختصاص داد. همچنین تحلیل مدل رابطه مثبت شایستگی هیجانی- اجتماعی الکترونیکی با تنظیم شناختی هیجان و رابطه منفی با رفتار عادی دیجیتال را نشان داد. همچنین تنظیم شناختی هیجان به عنوان میانجی شناخته شد. نقش تعدیلگری جنسیت در بین دو گروه دختران و پسران نیز حاکی از تفاوت دو مدل بود. که مدل دختران از نظر رابطهها، نمره بالاتر کسب کرده بودند.
کریم سواری؛ فاطمه فرزادی
چکیده
در پژوهش حاضر رابطه علیّ متغیرهای شایستگی تحصیلی و خودشفقتی با ترس از شکست تحصیلی از طریق اهداف پیشرفت بررسی شد. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر و پسر پایه دوم مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک شهر اهواز بود. از این جامعه تعداد 300 نفر به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی از نوع تحلیل مسیر ...
بیشتر
در پژوهش حاضر رابطه علیّ متغیرهای شایستگی تحصیلی و خودشفقتی با ترس از شکست تحصیلی از طریق اهداف پیشرفت بررسی شد. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر و پسر پایه دوم مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک شهر اهواز بود. از این جامعه تعداد 300 نفر به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی از نوع تحلیل مسیر است. دادههای پژوهش با استفاده از مقیاسهای شایستگی تحصیلی، خودشفقتی، ترس از شکست تحصیلی و اهداف پیشرفت جمعآوری گردید. نتایج مطالعه نشان داد که پس از حذف برخی از روابط غیرمعنیدار مستقیم بین متغیرهای پژوهش، برازندگی مدل پیشنهادی تأیید شد. نتایج حاکی است که بین خودشفقتی و شایستگی تحصیلی با ترس از شکست تحصیلی همبستگی منفی، خودشفقتی با اهداف عملکردی و اجتنابی همبستگی منفی، خودشفقتی با هدف تبحری همبستگی مثبت، جهتگیری اجتنابی با ترس از شکست تحصیلی همبستگی مثبت و هدف تبحری و عملکردی با ترس از شکست تحصیلی همبستگی منفی دارد. نتایج تحلیل همچنین نشان داد روابط غیرمستقیم متغیر شایستگی تحصیلی با اهداف پیشرفت از طریق ترس از شکست تحصیلی غیرمعنیدار، اما رابطه غیرمستقیم خودشفقتی با ترس از شکست تحصیلی از طریق اهداف یاد شده معنیدار گردید. نتایج این مطالعه پیشنهاد میکند بهمنظور کاهش ترس از شکست تحصیلی در دانشآموزان، شایسته است که مقوله شایستگی تحصیلی و خودشفقتی را در دانشآموزان تقویت نمود.