روانشناسی تربیتی
آرش آخش؛ عسکر آتش افروز؛ منیجه شهنی ییلاق؛ مرتضی امیدیان
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تحلیل چندسطحی رابطه ادراک مهارتهای تشخیصی معلم، سطح چالش-انگیزی کلاس، کیفیت تدریس معلم و مهارتهای مطالعه ریاضی با عملکرد ریاضی در دانشآموزان پایه نهم بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و به صورت تحلیل چندسطحی بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشآموزان پایه نهم پسر و دختر دوره متوسطه اول شهرستان کهگیلویه در سال تحصیلی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تحلیل چندسطحی رابطه ادراک مهارتهای تشخیصی معلم، سطح چالش-انگیزی کلاس، کیفیت تدریس معلم و مهارتهای مطالعه ریاضی با عملکرد ریاضی در دانشآموزان پایه نهم بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و به صورت تحلیل چندسطحی بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشآموزان پایه نهم پسر و دختر دوره متوسطه اول شهرستان کهگیلویه در سال تحصیلی 1402-1401 بود که از میان آنها، نمونهای 1000 نفری (500 پسر و 500 دختر) به روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه ارزیابی کلاس گارتنر، مقیاس ادراک دانشآموزان از فعالیتهای کلاسی جنتری و اسپرینگر، مقیاس کیفیت تدریس کریاکیدز و همکاران، مقیاس مهارتهای مطالعه ریاضی هوپر و نمرات نوبت اول درس ریاضی دانش-آموزان استفاده شد. دادهها به کمک مدلسازی خطی سلسلهمراتبی (HLM) تحلیل شد. نتایج تحلیل چندسطحی نشان داد متغیرهای سطح 1 (مهارتهای مطالعه ریاضی) و سطح 2 (میانگین مهارتهای مطالعه ریاضی کلاس، ادراک مهارتهای تشخیصی معلم، سطح چالشانگیزی کلاس و کیفیت تدریس معلم) به طور مثبت و معنیدار، پیشبین عملکرد ریاضی بودند. تعامل متغیرهای سطح 2 با شیب مهارتهای مطالعه ریاضی و عملکرد ریاضی معنیدار بود. تفاوت عملکرد ریاضی در بین کلاسها و تفاوت کلاسها از لحاظ شیب مهارتهای مطالعه ریاضی و عملکرد ریاضی معنیدار بود. بر اساس تحلیل چندسطحی در این پژوهش میتوان نتیجه گرفت توجه به ارتقاء مهارتهای مطالعه ریاضی دانشآموزان و متغیرهای کلاسی (میانگین مهارتهای مطالعه ریاضی کلاس، ادراک مهارتهای تشخیصی معلم، سطح چالشانگیزی کلاس و کیفیت تدریس معلم) منجر به بهبود عملکرد ریاضی دانشآموزان و نگرش مثبت آنها نسبت به این درس خواهد شد.