روانشناسی تربیتی
روح الله رهدار؛ مریم زارع؛ مهدی رحیمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر دستیابی به درک بهتر از رابطه بین تناسب ادراک شده معلم و محیط کاری با فرسودگی اجتماعی-بافتی معلمان از طریق واسطهگری راهبردهای کنشگرانه (خودتنظیمی و همتنظیمی) در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ میباشد. بر همین اساس تعداد ۳۸۶ معلم از ۳۶ مدرسه پسرانه و دخترانه دورههای ابتدایی، متوسطه اول و دوم شهر زاهدان، به روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر دستیابی به درک بهتر از رابطه بین تناسب ادراک شده معلم و محیط کاری با فرسودگی اجتماعی-بافتی معلمان از طریق واسطهگری راهبردهای کنشگرانه (خودتنظیمی و همتنظیمی) در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ میباشد. بر همین اساس تعداد ۳۸۶ معلم از ۳۶ مدرسه پسرانه و دخترانه دورههای ابتدایی، متوسطه اول و دوم شهر زاهدان، به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادههای پژوهش، از پرسشنامه راهبردهای کنشگرانه، فرسودگی اجتماعی-بافتی معلمان و تناسب ادراک شده معلم و محیط کاری Pietarinen et al. (2013) استفاده شد. یافتههای حاصل از مدل معادلات ساختاری در نرم افزار Amos نشان داد که تناسب ادراک شده معلم و محیط کاری بهصورت مستقیم، منفی و معناداری در هر دو مدل خودتنظیمی و همتنظیمی، فرسودگی اجتماعی-بافتی معلمان را پیشبینی میکند. همچنین تناسب ادراک شده معلم و محیط کاری با نقش واسطهای خودتنظیمی، فرسودگی بافتی- اجتماعی معلمان را بهصورت منفی و معناداری پیشبینی کرده است. از سوی دیگر تناسب ادراک شده معلم و محیط کاری با نقش واسطهای همتنظیمی، فرسودگی اجتماعی-بافتی معلمان را بهصورت مثبت و معناداری پیشبینی کرده است. پرداختن به چنین راهبردهایی در این واقعیت نهفته است که یادگیری و استفاده از آنها به ادراکی که معلم از تناسب بین خود و جو سازمانی موجود در مدارسه دارد وابسته است، و در نتیجه استفاده از این راهبردها تاثیر قابل ملاحظه ای بر فرسودگی معلمان دارد.
مریم زارع؛ گلناز اصغرزاده؛ مهدی رحیمی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای شفقت به خود در رابطه بین ابعاد دلبستگی (اجتناب و اضطراب) با ارج نهادن به بدن و انگیزه خود بهسازی صورت پذیرفت. مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه پژوهش شامل 394 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه یزد در سال تحصیلی 98-1397 بود که به روش نمونه-گیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای شفقت به خود در رابطه بین ابعاد دلبستگی (اجتناب و اضطراب) با ارج نهادن به بدن و انگیزه خود بهسازی صورت پذیرفت. مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه پژوهش شامل 394 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه یزد در سال تحصیلی 98-1397 بود که به روش نمونه-گیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدند. به منظور مطالعهی متغیرهای مورد پژوهش از مقیاس ابعاد دلبستگی کولینز، پرسشنامه شفقت به خود نف، پرسشنامه ارج نهادن به بدن آوالوس و همکاران و پرسشنامه انگیزه خودبهسازی برینز و چن استفاده شد. تحلیل دادهها با کمک روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرم افزار SPSS و Amos ویراست 24 انجام شد. جهت آزمودن اثرات واسطهای در الگوی پیشنهادی نیز از روش بوت استراپ استفاده شد. الگوی پیشنهادی پژوهش از برازش خوبی با دادهها برخوردار بود. یافتهها حاکی از آن بود که در مسیرهای مستقیم، بعد اضطراب دلبستگی به طور منفی و معنادار شفقت به خود و ارج نهادن به بدن را پیشبینی میکند و بعد اجتناب دلبستگی تنها توانست انگیزه خودبهسازی را بصورت مثبت و معنیدار پیشبینی کند. علاوه بر این شفقت به خود نیز به طور مثبت و معنادار ارج نهادن به بدن و انگیزه خودبهسازی را پیشبینی میکند. همچنین نتایج مسیرهای غیرمستقیم نشان داد که شفقت به خود در رابطه بین اضطراب دلبستگی با ارج نهادن به بدن و انگیزه خودبهسازی دارای نقش واسطهای است.