مرمره صحتی؛ حسن عشایری؛ شیوا دولت آبادی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش سرمایههای روانشناختی بر رفتارهای ارتقا سلامت و انعطافپذیری روانشناختی در بیماران خودایمنی (پسوریازیس) انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل بیماران خودایمنی (پسوریازیس) شهر تهران در شش ماهه پاییز و ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش سرمایههای روانشناختی بر رفتارهای ارتقا سلامت و انعطافپذیری روانشناختی در بیماران خودایمنی (پسوریازیس) انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل بیماران خودایمنی (پسوریازیس) شهر تهران در شش ماهه پاییز و زمستان سال 1398 بود. در این پژوهش تعداد 30 بیمار خودایمنی (پسوریازیس) با روش نمونهگیری غیرتصادفی داوطلبانه و هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (15 بیمار در گروه آزمایش و 15 بیمار در گروه گواه). گروه آزمایش آموزش سرمایههای روانشناختی را طی دو ماه و نیم در 10 جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه رفتارهای ارتقا سلامت (واکر و همکاران، 1987) و پرسشنامه انعطافپذیری روانشناختی (دنیس و وندروال، 2010) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد آموزش سرمایههای روانشناختی بر رفتارهای ارتقا سلامت و انعطافپذیری روانشناختی در بیماران خودایمنی (پسوریازیس) موثر بوده است. چنانکه این مداخله توانسته منجر به بهبود رفتارهای ارتقا سلامت و انعطافپذیری روانشناختی این بیماران شود. براساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که آموزش سرمایههای روانشناختی با تکیه بر امیدواری، تابآوری، خوشبینی و خودکارآمدی میتواند به عنوان یک درمان کارآمد جهت بهبود رفتارهای ارتقا سلامت و انعطافپذیری روانشناختی بیماران خودایمنی (پسوریازیس) مورد استفاده گیرد.