محبوبه موسیوند؛ سجاد عزیزی؛ شاپور فولادوند
چکیده
بازیهای آنلاین یکی از انواع بازیهای رایانهای و هوشمند است که با توجه به افزایش آشنایی قشر جوان با اینترنت، همچنین دسترسی به گوشی و تبلتهای هوشمند فراگیر شده است. اعتیاد به بازیهای آنلاین به عنوان رفتاری وسواسی، از لحاظ جسمانی و روانی مخرب در نظر گرفته شده است. مطالعه حاضر با هدف مدلیابی اعتیاد به بازیهای آنلاین بر اساس ...
بیشتر
بازیهای آنلاین یکی از انواع بازیهای رایانهای و هوشمند است که با توجه به افزایش آشنایی قشر جوان با اینترنت، همچنین دسترسی به گوشی و تبلتهای هوشمند فراگیر شده است. اعتیاد به بازیهای آنلاین به عنوان رفتاری وسواسی، از لحاظ جسمانی و روانی مخرب در نظر گرفته شده است. مطالعه حاضر با هدف مدلیابی اعتیاد به بازیهای آنلاین بر اساس مهارتهای ارتباطی و احساس تنهایی با نقش میانجی سازگاری در میان نوجوانان در دوران همهگیری کووید-19 انجام شده است. طرح پژوهش حاضر از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان 12 تا 18 ساله شهر تهران بودند. با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب و به پرسشنامههای مهارتهای ارتباطی کروکوت، احساس تنهایی راسل و همکاران، پرسشنامه اعتیاد به بازیهای آنلاین وانگ و چانگ و سازگاری سینها و سینگ پاسخ دادند. دادههای جمعآوریشده با استفاده از ضریب همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین مهارتهای ارتباطی و سازگاری با اعتیاد به بازیهای آنلاین رابطه منفی و معنیداری وجود دارد (001/0≥P). همچنین بین احساس تنهایی با اعتیاد به بازیهای آنلاین رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (001/0≥P). نتایج حاصل از مدلیابی معادله ساختاری نشان داد که 25 درصد از واریانس سازگاری توسط مهارتهای ارتباطی و احساس تنهایی و 32 درصد از واریانس اعتیاد به بازیهای آنلاین توسط مهارتهای ارتباطی، احساس تنهایی و سازگاری تبیین میشود. در مجموع، شناسایی متغیرهای ایستا و پویای مؤثر در بروز اعتیاد به بازیهای آنلاین به متخصصان کمک میکند تا بر عوامل مذکور تمرکز کنند و فعالیتهایشان را سازماندهی کنند که این امر منجر به ارائه خدمات مؤثرتر به مراجعان میشود.
Fakhr al-Sadat Siadat؛ Amin Koraei؛ Masoud Shahbazi؛ Zahra Dashbozorgi
چکیده
Aim: Considering the effects of hidden communication aggression and its consequences on the couple's relations, reducing it can diminish its consequences. The present study aimed to examine the model of direct and indirect effects of self-esteem and communication skills on sexual satisfaction with mediating role of hidden aggression dimensions of spouses in female nurses of public and private hospitals in Shiraz city. Methods: The study sample consisted of 310 female nurses selected through the two-stage random cluster sampling method. The research method was correlational, and the research ...
بیشتر
Aim: Considering the effects of hidden communication aggression and its consequences on the couple's relations, reducing it can diminish its consequences. The present study aimed to examine the model of direct and indirect effects of self-esteem and communication skills on sexual satisfaction with mediating role of hidden aggression dimensions of spouses in female nurses of public and private hospitals in Shiraz city. Methods: The study sample consisted of 310 female nurses selected through the two-stage random cluster sampling method. The research method was correlational, and the research tools were the Self-Esteem Scale (SES), the Marital Social-Skills Inventory (MSSI), the Hidden Communication Aggression Scale (HCAS), and the Sexual Satisfaction Scale for Women (SSSW). Data analysis was done using Pearson's correlation coefficient and structural equation modeling. Results: The results showed that there was a significant relationship in the direct paths of self-esteem to the social image sabotage, self-esteem to emotional withdrawal, communication skills to emotional withdrawal, self-esteem to sexual satisfaction, communication skills to sexual satisfaction, social image sabotage to sexual satisfaction, and emotional withdrawal to sexual satisfaction, but the relation of communication skills to the social image sabotage was not significant (P=0.41). Also, the mediating role of emotional withdrawal was significant between self-esteem and sexual satisfaction (P=0.006, b=0.038) and between communication skills and sexual satisfaction (P=0.006, b=-0.062) at P<0.05. But the mediating role of the social image sabotage variable was not significant between communication skills and sexual satisfaction (P=0.20, b=0.027) and between self-esteem and sexual satisfaction (p=0.06, b=-0.034). Conclusion: Researchers interested in this field are suggested to examine the effect of home violence and especially covert violence in other psychological variables so that the results of this type of violence in married life can be better recognized. The results of this research on self-esteem showed that people with high self-esteem have higher quality and satisfaction in their relationships and married life. Thus, those responsible for the education and upbringing of people since childhood (family, teachers, counselors, etc.) should attempt to increase this spirit in people and make the increase of this spirit in the individual a priority of their work
شیوا عدلخواه؛ سالار فرامرزی؛ اصغر آقایی
چکیده
ضعف در مهارتهای ارتباطی و سازگاری اجتماعی از مشکلات ثانویه نقصتوجه/ بیشفعالی است که توجه به این مشکلات برای بهبود زندگی اجتماعی کودکان مبتلا حائز اهمیت است؛این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی درمان ارتباطی والد-کودک و درمان تعامل والد-کودک بر مهارتهای ارتباطی و سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به نقصتوجه/ بیشفعالی ٦ تا ١٢ سال، ...
بیشتر
ضعف در مهارتهای ارتباطی و سازگاری اجتماعی از مشکلات ثانویه نقصتوجه/ بیشفعالی است که توجه به این مشکلات برای بهبود زندگی اجتماعی کودکان مبتلا حائز اهمیت است؛این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی درمان ارتباطی والد-کودک و درمان تعامل والد-کودک بر مهارتهای ارتباطی و سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به نقصتوجه/ بیشفعالی ٦ تا ١٢ سال، به روش نیمهتجربی با طرح تکآزمودنی انجام شد. در این پژوهش12 بار اندازهگیری (4 بار بهعنوان خط پایه، 4 بار طی درمان و 4 بار در مرحلهی پیگیری) به عمل آمد. از مادران دارای کودک 6 تا 12 سال مبتلا به به نقصتوجه/بیشفعالی شهر اصفهان به همراه کودکانشان، 6 مادر-کودک (12 نفر) شیوه هدفمند انتخاب و تصادفاً در دو گروه درمان ارتباطی والد-کودک و درمان تعاملی والد-کودک جایگزین شدند. سپس 11 جلسه درمان ارتباطی والد-کودک برای گروه اول و 12 جلسه درمان تعامل والد-کودک برای گروه دوم اجرا شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مهارتهای ارتباطی جرابک (2004) و مقیاس سازگاری اجتماعی واینلند (1935) بود. نتایج نشان داد درمان ارتباطی والد-کودک و درمان تعامل والد-کودک بر مهارتهای ارتباطی کودکان مبتلا به نقصتوجه/بیشفعالی تاثیر داشتهاند (05/0>p)؛ لیکن تنها درمان ارتباطی والد-کودک بر سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به نقصتوجه/ بیشفعالی تاثیرات پایدار داشته است. بنابراین درمان ارتباطی والد-کودک نسبت به درمان تعامل والد-کودک نقش موثرتری در بهبود مهارتهای ارتباطی و سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به نقصتوجه/ بیشفعالی ایفا کند.