مهتا جودزاده؛ مهدی نداف؛ عبدالهادی درزیان عزیزی؛ سیداسماعیل هاشمی
چکیده
برند از جمله داراییهای فکری با ارزش شرکتها است که میتواند عملکرد بازاری شرکت را تحت تأثیر قرار دهد. شناخت برند و اثرات شخصیتی آن بر رفتار مصرفکننده میتواند به مدیران کسب و کار و بازاریابان کمک کند تا با برنامهریزی بهتر و ایجاد برندهایی که میتوانند بر اذهان مصرفکنندگان تأثیرات مطلوب و مناسبتری از خود به جای بگذارند، ...
بیشتر
برند از جمله داراییهای فکری با ارزش شرکتها است که میتواند عملکرد بازاری شرکت را تحت تأثیر قرار دهد. شناخت برند و اثرات شخصیتی آن بر رفتار مصرفکننده میتواند به مدیران کسب و کار و بازاریابان کمک کند تا با برنامهریزی بهتر و ایجاد برندهایی که میتوانند بر اذهان مصرفکنندگان تأثیرات مطلوب و مناسبتری از خود به جای بگذارند، رفتار مصرفکنندگان و مشتریان خود را به گونهای هدایت کنند که سودآوری بیشتری به دنبال داشته باشد؛ زیرا تحقیقات نشان داده است که مصرفکنندگان برندهایی را ترجیح میدهند که با شخصیتشان همگونی و همنوایی بیشتری داشته باشد. پژوهش حاضر به بررسی این مهم میپردازد. دادهها از طریق اجرای سه پرسشنامه به ترتیب: مدل پنج بزرگ شخصیت (نئو)، پرسشنامه شخصیت برند و پرسشنامه وفاداری به برند جمعآوری شدند. 391 دانشجو از دانشگاه شهید چمران اهواز به طور تصادفی در این مطالعه شرکت کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان دادند بین شخصیت وجدانگرا، عصبیت و گشوده در برابر تجربه و برند شایسته رابطه معنادار وجود دارد. همچنین بین شخصیت گشوده در برابر تجربه و برند با صداقت و نوگرا رابطه معنادار وجود دارد. بین شخصیت شایسته، با صداقت و نوگرا و وفاداری به برند رابطه معنادار وجود دارد و در نهایت بین تمام ویژگیهای شخصیتی برند با وفاداری عاطفی و فعال به برند رابطه معنادار وجود دارد.