محمدرضا عابدی؛ احمد صادقی؛ مجمد ربیعی
چکیده
این پژوهش با هدف تهیه جدولهای هنجار مقیاس هوش وکسلر چهار (WISC-IV[1])، برای دانشآموزان 6 تا 16 سال استان چهارمحال و بختیاری انجام شد. با توجه به آمار دانشآموزان مناطق 16 گانه در دوره ابتدایی، راهنمایی و اول دبیرستان 872 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. ابزار اندازهگیری مقیاس هوش وکسلر چهار، مقیاس هوش وکسلر کودکان تجدید نظر شده و ماتریسهای ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تهیه جدولهای هنجار مقیاس هوش وکسلر چهار (WISC-IV[1])، برای دانشآموزان 6 تا 16 سال استان چهارمحال و بختیاری انجام شد. با توجه به آمار دانشآموزان مناطق 16 گانه در دوره ابتدایی، راهنمایی و اول دبیرستان 872 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. ابزار اندازهگیری مقیاس هوش وکسلر چهار، مقیاس هوش وکسلر کودکان تجدید نظر شده و ماتریسهای پیشرونده ریون بود. برای تهیه جدولهای رتبه نمرهها با استفاده از تبدیل غیرخطی به Z و T تبدیل شد. سپس برای 15 زیر مقیاس نمرههایی با میانگین 10 و انحراف معیار سه تهیه و نهایتاً به نمرههایی با میانگین 100 و انحراف معیار 15 تبدیل شد و به این ترتیب جدولهای هنجار خرده آزمونها و هوشبهرها برای سنین مختلف از 6 تا 16 سال به دست آمد. مقیاس هوشی وکسلر کودکان چهار دارای روایی و پایایی مناسب بوده و از جدولهای هنجار آن میتوان برای ارزیابی هوشی کودکان 6 تا 16 سال در استان چهارمحال و بختیاری و همچنین در ایران استفاده کرد. [1]- Wechsler Intelligence Scale for Children -IV
لیلا حق شناس؛ علی نویدیان؛ امیرصالح امین جعفری؛ علی کاظمی؛ محمدرضا عابدی؛ حسین صادقی
دوره 19، شماره 2 ، دی 1391، ، صفحه 137-158
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، هنجاریابی، تعیین روایی و پایایی پرسشنامه رغبت و مهارت کمپبل در بین دانشآموزان دوره متوسطه نظری شهر اصفهان بوده است. به همین منظور 412 دانشآموز به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهایی انتخاب شدند. بر این اساس به منظور دستیابی به اهداف پژوهش، ضریب پایایی مقیاسهای کمپبل به شیوه آلفای کرانباخ و باز ازمایی محاسبه ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر، هنجاریابی، تعیین روایی و پایایی پرسشنامه رغبت و مهارت کمپبل در بین دانشآموزان دوره متوسطه نظری شهر اصفهان بوده است. به همین منظور 412 دانشآموز به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهایی انتخاب شدند. بر این اساس به منظور دستیابی به اهداف پژوهش، ضریب پایایی مقیاسهای کمپبل به شیوه آلفای کرانباخ و باز ازمایی محاسبه شد. روایی هفت مقیاس جهتگیری رغبت از چند طریق محاسبه گردید: 1- از طریق همبستگی بین هفت مقیاس جهتگیری رغبت با مقیاسهای فرم کوتاه رغبت سنج تحصیلی- شغلی، 2- از طریق مقایسه میانگین دانشآموزان دختر و پسر، 3- از طریق محاسبه همبستگی بین هفت مقیاسهای جهتگیری رغبت با هفت مقیاس جهتگیری مهارت. روایی دومین مجموعه از مقیاسهای رغبت و مهارت کمپبل یعنی هفت مقیاس جهتگیری مهارت از دو طریق مورد بررسی قرار گرفت: 1- از طریق محاسبه همبستگی بین هفت مقیاس جهتگیری مهارت با پرسشنامه باور به مهارتها. 2- از طریق محاسبه همبستگی بین هفت مقیاس جهتگیری مهارت و هفت مقیاس جهتگیری رغبت. روایی سومین مجموعه از مقیاسهای رغبت و مهارت کمپبل یعنی 29 مقیاس رغبت اصلی از طریق محاسبه همبستگی بین این مجموعه از مقیاسها و 29 مقیاس مهارت اصلی بررسی شد روایی چهارمین مجموعه از مقیاسهای کمپبل یعنی 29 مقیاس مهارت اصلی از طریق محاسبه همبستگی بین این مجموعه از مقیاسها و 29 مقیاس رغبت اصلی بررسی شد. و در نهایت رتبههای درصدی و نمرات استاندارد به عنوان هنجارهای پرسشنامه محاسبه گردید در مجموع با توجه به نتایج این پژوهش میتوان اذعان داشت که پرسشنامه رغبت و مهارت کمپبل در جامعه مورد پژوهش دارای روایی و پایایی قابل قبولی بوده و میتوان از آن به عنوان پرسشنامه رغبت و مهارت در کارهای پژوهشی، راهنمایی و مشاوره استفاده کرد.
مسعود سلیمی؛ هادی بهرامی؛ زنده یاد محمد کاظم سلیمی زاده
دوره 18، شماره 1 ، تیر 1390، ، صفحه 119-132
چکیده
هدف از انجام این پژوهش هنجاریابی آزمون هوشی دومینو 48 [D48] برای جامعهی دانشآموزان دبیرستانهای اهواز و بررسی روایی و پایایی این آزمون در جامعهی مورد نظر بود. بدین منظور به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 1008 دانشآموز شامل 502 دانشآموز دختر و 506 دانشآموز پسر از 24 دبیرستان انتخاب شدند. آزمون دومینو 48 به صورت گروهی در ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش هنجاریابی آزمون هوشی دومینو 48 [D48] برای جامعهی دانشآموزان دبیرستانهای اهواز و بررسی روایی و پایایی این آزمون در جامعهی مورد نظر بود. بدین منظور به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 1008 دانشآموز شامل 502 دانشآموز دختر و 506 دانشآموز پسر از 24 دبیرستان انتخاب شدند. آزمون دومینو 48 به صورت گروهی در کلاسهای درس اجرا شد. بر اساس دادههای به دست آمده، برای گروههای سنی 15 تا 18 سال دختر و پسر، هنجارهای جداگانه تهیه شد. نتایج نشان دادند که آزمون دومینو 48 دارای روایی نسبتاً خوبی است. همبستگی این آزمون با ماتریسهای پیشرو استاندارد (SPM)، 56/ و با میانگین نمرههای درسی، 48/ به دست آمد. همچنین نتایج این مطالعه نشان داده است که آزمون مذکور از پایایی قابل قبولی برخوردار است. ضرایب پایایی با روش بازآزمایی با فاصلهی زمانی دو هفته 90/0 و با روش زوج- فرد و تصحیح با فرمول اسپیرمن- براون 91/0 به دست آمد. میانگین نمرههای پسران در آزمون D48 بطور معنیداری بیشتر از میانگین نمرههای دختران بوده است (001/>p).