نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مشاوره شغلی دانشگاه اصفهان (نویسنده مسئول)
2 استادیاردانشگاه علوم پزشکی زاهدان
3 کارشناس ارشد مشاوره شغلی دانشگاه اصفهان
4 دانشیار دانشگاه اصفهان
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، هنجاریابی، تعیین روایی و پایایی پرسشنامه رغبت و مهارت کمپبل در بین دانشآموزان دوره متوسطه نظری شهر اصفهان بوده است. به همین منظور 412 دانشآموز به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهایی انتخاب شدند. بر این اساس به منظور دستیابی به اهداف پژوهش، ضریب پایایی مقیاسهای کمپبل به شیوه آلفای کرانباخ و باز ازمایی محاسبه شد. روایی هفت مقیاس جهتگیری رغبت از چند طریق محاسبه گردید: 1- از طریق همبستگی بین هفت مقیاس جهتگیری رغبت با مقیاسهای فرم کوتاه رغبت سنج تحصیلی- شغلی، 2- از طریق مقایسه میانگین دانشآموزان دختر و پسر، 3- از طریق محاسبه همبستگی بین هفت مقیاسهای جهتگیری رغبت با هفت مقیاس جهتگیری مهارت. روایی دومین مجموعه از مقیاسهای رغبت و مهارت کمپبل یعنی هفت مقیاس جهتگیری مهارت از دو طریق مورد بررسی قرار گرفت: 1- از طریق محاسبه همبستگی بین هفت مقیاس جهتگیری مهارت با پرسشنامه باور به مهارتها. 2- از طریق محاسبه همبستگی بین هفت مقیاس جهتگیری مهارت و هفت مقیاس جهتگیری رغبت. روایی سومین مجموعه از مقیاسهای رغبت و مهارت کمپبل یعنی 29 مقیاس رغبت اصلی از طریق محاسبه همبستگی بین این مجموعه از مقیاسها و 29 مقیاس مهارت اصلی بررسی شد روایی چهارمین مجموعه از مقیاسهای کمپبل یعنی 29 مقیاس مهارت اصلی از طریق محاسبه همبستگی بین این مجموعه از مقیاسها و 29 مقیاس رغبت اصلی بررسی شد. و در نهایت رتبههای درصدی و نمرات استاندارد به عنوان هنجارهای پرسشنامه محاسبه گردید در مجموع با توجه به نتایج این پژوهش میتوان اذعان داشت که پرسشنامه رغبت و مهارت کمپبل در جامعه مورد پژوهش دارای روایی و پایایی قابل قبولی بوده و میتوان از آن به عنوان پرسشنامه رغبت و مهارت در کارهای پژوهشی، راهنمایی و مشاوره استفاده کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Standardization, Reliability, and Validity of Campbell Interest and Skill Survey on High School Students of Isfahan
نویسندگان [English]
- L. Haghshenas 1
- A. Navidian 2
- A. S. Aminjafari 3
- A. Kazemi 3
- M. R. Abedi 4
- H. Sadeghi 3
1
2
3
4
چکیده [English]
The purpose of this study was to prepare norm scores and determine the validity and reliability of Campbell Interest and Skill Survey on Isfahan high school students. 412 students were selected by cluster random sampling method and Campbell Interest and Skill Survey was administeredto them. Campbell Scales reliability coefficients were computed using alpha and test–retest methods. Orientation Interests Scales validities were computed in three ways: correlation between Orientation Interests Scales and Educational-Vocational Interest Short Form Inventory, comparison of scores of male and female students, and correlation between Orientation Interest Scales and Orientation Skill Scales. The Validity of second battery of CISS Scales, that is Orientation Skill, Scales was analyzed through two ways: correlation between Orientation Skill Scales and Skill Confidence Inventory, and correlation between Orientation Skill Scales and Orientation Interest Scales. The validity of the third battery of scales, that is 29 Basic Interest Scales, was examined using the correlation of this battery of scales and 29 Basic Skill Scales. The validity of 29 Basic Skill Scales also was examined using the correlation of this battery of scales and 29 Basic Interest Scales. In sum, findings showed that Farsi form of CISS is a valuable instrument for evaluation of interest and skill, and has satisfactory reliability and validity for high school students.
کلیدواژهها [English]
- standardization
- Validity
- Reliability
- Campbell Interest and Skill Survey
- Vocational Interest