موسی گلستانه؛ لیلا سلیمانی؛ یوسف دهقانی
چکیده
سرمایههای تحولی در برگیرنده ارتباطها، فرصتها، ارزشها و مهارتهایی است که احتمال موفقیت نوجوانان را در مدرسه افزایش میدهد، موجب کاهش رفتارهای مخاطرهآمیز در محیط میشود، و نقش حفاظتی و حمایتی برای سلامت روانشناختی آنان ایفا میکند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای سرمایه روانشناختی در رابطه بین سرمایههای تحولی ...
بیشتر
سرمایههای تحولی در برگیرنده ارتباطها، فرصتها، ارزشها و مهارتهایی است که احتمال موفقیت نوجوانان را در مدرسه افزایش میدهد، موجب کاهش رفتارهای مخاطرهآمیز در محیط میشود، و نقش حفاظتی و حمایتی برای سلامت روانشناختی آنان ایفا میکند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای سرمایه روانشناختی در رابطه بین سرمایههای تحولی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان است. به این منظور 463 نفر از دانشآموزان پایه دوم و سوم دبیرستانهای دولتی شهر بوشهر (259 پسر و 204 دختر) به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به مقیاس سرمایههای تحولی مینهسوتا و مقیاس سرمایه روانشناختی لوتانز پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که بین سرمایه روانشناختی و سرمایههای تحولی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد و همچنین رابطه معنیداری بین سرمایههای تحولی و سرمایه روانشناختی با پیشرفت تحصیلی به دست آمد. نتایج مدل معادلات ساختاری حکایت از برازندگی مدل مفروض تحقیق داشت. با توجه به یافتهها میتوان گفت که سرمایه روانشناختی نقش واسطهای در رابطه بین سرمایههای تحولی و پیشرفت تحصیلی دارد. بر این اساس با در نظر گرفتن متغیرهایی چون نقش سرمایههای تحولی و افزایش سرمایه روانشناختی میتوان میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را ارتقاء داد.