روانشناسی بالینی
مهشید شعبانی؛ شهره قربان شیرودی؛ جواد خلعتبری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزشی سرمایههای روانشناختی و ارزیابی اثربخشی آن بر ناگویی هیجانی دانشآموزان طلاق دارای اختلال رفتار برونیسازی شده انجام گرفت. روش پژوهش حاضر در بخش کیفی، تحلیل مضمون به روش قیاسی و در قسمت کمی نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزشی سرمایههای روانشناختی و ارزیابی اثربخشی آن بر ناگویی هیجانی دانشآموزان طلاق دارای اختلال رفتار برونیسازی شده انجام گرفت. روش پژوهش حاضر در بخش کیفی، تحلیل مضمون به روش قیاسی و در قسمت کمی نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان طلاق دارای اختلال رفتار برونیسازی شده بود که در دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 1400-1399 در شهر اصفهان مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش تعداد 40 دانشآموز طلاق دارای اختلال رفتار برونیسازی شده با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه 20 دانشآموز). گروه آزمایش آموزش سرمایههای روانشناختی را طی دو و نیم ماه در 10 جلسه 75 دقیقهای دریافت نمودند. . در این بین در گروه آزمایش 3 نفر و در گروه گواه گواه نیز 3 نفر ریزش داشتند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه ناگویی هیجانی (AQ) و سیاهه رفتاری کودکان و نوجوانان (CABI) بود. نتایج نشان داد که آموزش سرمایههای روانشناختی از نظر متخصصان دارای روایی محتوایی کافی است. همچنین این بسته بر ناگویی هیجانی (0001>P؛ 35/0=Eta؛ 02/17=F) دانشآموزان طلاق دارای اختلال رفتار برونیسازی شده تأثیر معنادار دارد (001/0p<). بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که آموزش سرمایههای روانشناختی با بهرهگیری از مبانی تابآوری، خوشبینی، امید و خودکارآمدی میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت کاهش ناگویی هیجانی دانشآموزان طلاق دارای اختلال رفتار برونیسازی شده مورد استفاده گیرد.
مرمره صحتی؛ حسن عشایری؛ شیوا دولت آبادی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش سرمایههای روانشناختی بر رفتارهای ارتقا سلامت و انعطافپذیری روانشناختی در بیماران خودایمنی (پسوریازیس) انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل بیماران خودایمنی (پسوریازیس) شهر تهران در شش ماهه پاییز و ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش سرمایههای روانشناختی بر رفتارهای ارتقا سلامت و انعطافپذیری روانشناختی در بیماران خودایمنی (پسوریازیس) انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل بیماران خودایمنی (پسوریازیس) شهر تهران در شش ماهه پاییز و زمستان سال 1398 بود. در این پژوهش تعداد 30 بیمار خودایمنی (پسوریازیس) با روش نمونهگیری غیرتصادفی داوطلبانه و هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (15 بیمار در گروه آزمایش و 15 بیمار در گروه گواه). گروه آزمایش آموزش سرمایههای روانشناختی را طی دو ماه و نیم در 10 جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه رفتارهای ارتقا سلامت (واکر و همکاران، 1987) و پرسشنامه انعطافپذیری روانشناختی (دنیس و وندروال، 2010) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد آموزش سرمایههای روانشناختی بر رفتارهای ارتقا سلامت و انعطافپذیری روانشناختی در بیماران خودایمنی (پسوریازیس) موثر بوده است. چنانکه این مداخله توانسته منجر به بهبود رفتارهای ارتقا سلامت و انعطافپذیری روانشناختی این بیماران شود. براساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که آموزش سرمایههای روانشناختی با تکیه بر امیدواری، تابآوری، خوشبینی و خودکارآمدی میتواند به عنوان یک درمان کارآمد جهت بهبود رفتارهای ارتقا سلامت و انعطافپذیری روانشناختی بیماران خودایمنی (پسوریازیس) مورد استفاده گیرد.