روانشناسی تربیتی
مسلم امیری؛ جواد مصرآبادی؛ ابوالفضل فرید؛ سیاوش شیخعلیزاده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی حوزههای اثربخش مداخلات آموزشی-درمانی مبتنی بر تئوری انتخاب بر مدیریت رفتار فردی در مطالعات گذشته و بر اساس مرور نظاممند انجام شد. جستجوی سوابق پژوهشی با استفاده از پایگاههای الکترونیکی متعدد داخلی، با استفاده از کلیدواژه-های: تئوری انتخاب، ویلیام گلسر یا ویلیام گلاسر، واقعیتدرمانی، واقعیتدرمانی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی حوزههای اثربخش مداخلات آموزشی-درمانی مبتنی بر تئوری انتخاب بر مدیریت رفتار فردی در مطالعات گذشته و بر اساس مرور نظاممند انجام شد. جستجوی سوابق پژوهشی با استفاده از پایگاههای الکترونیکی متعدد داخلی، با استفاده از کلیدواژه-های: تئوری انتخاب، ویلیام گلسر یا ویلیام گلاسر، واقعیتدرمانی، واقعیتدرمانی گروهی، مدرسهکیفی یا مدارسکیفی، مدرسه گلسری یا مدارس گلسری، مدیریت راهبرانه، فرزندپروری مسالمتآمیز، فرزندپروری مبتنی بر تئوری انتخاب، تربیت فرزند بر اساس تئوری انتخاب و روانشناسی کنترل درونی انجام شد. محتوای مقالات بعد از استخراج، با چکلیست prisma مورد ارزیابی کیفی قرارگرفته و جهت بررسی دادهها از روش تحلیل محتوا استفاده شد. پس از جستجو و ارزیابی مطالعات، تحلیل نهایی بر روی 53 پژوهش با 62 متغیر مورد بررسی انجام گرفت. بیشترین پژوهشها به ترتیب شامل حوزههای مهارتهای فردی و اجتماعی با 16پژوهش، روابط بینفردی با 15پژوهش، اختلالات هیجانی-خلقی با 15پژوهش، اختلالات مخرب رفتاری با 10 پژوهش، و حوزه تعللورزی با 6 پژوهش بودند. یافتهها نشان داد که حوزههای اثربخش مداخلات آموزشی-درمانی مبتنی بر تئوری انتخاب در 5 طبقه اختلالات هیجانی-خلقی، اختلالات مخرب رفتاری، تعللورزی، روابط بین فردی و مهارتهای فردی و اجتماعی جای میگیرند. نتایج این مطالعه میتواند به عنوان یک جمعبندی به روشن شدن هر چه بیشتر حوزههای اثربخش تئوری انتخاب بر مدیریت رفتار فردی کمک کرده و یک نقشه جامع برای انجام مطالعات به صورت منسجمتر و با کیفیتتر برای پژوهشگران در تحقیقات آتی فراهم آورد.