روانشناسی تربیتی
محسن آربزی؛ مسعود فضیلت پور
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ساختاری انگیزه درونی و بهزیستی تحصیلی با واسطهگری غرقگی تحصیلی انجام شد. به منظور انجام پژوهش 356 نفر از دانشآموزان (119 پسر، 237 دختر) دوره اوّل متوسطه شهرستان اوز (واقع در جنوب استان فارس) که در سال تحصیلی 1402 -1401 مشغول به تحصیل بودند با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند؛ ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ساختاری انگیزه درونی و بهزیستی تحصیلی با واسطهگری غرقگی تحصیلی انجام شد. به منظور انجام پژوهش 356 نفر از دانشآموزان (119 پسر، 237 دختر) دوره اوّل متوسطه شهرستان اوز (واقع در جنوب استان فارس) که در سال تحصیلی 1402 -1401 مشغول به تحصیل بودند با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند؛ و به پرسشنامههای انگیزه درونی (چوی و همکاران، 2010)، غرقگی تحصیلی (مارتین و جکسون، 2008) و بهزیستی تحصیلی (تومینین-سوینی و همکاران، 2012) پاسخ دادند. جهت تحلیل دادهها از نرمافزارهای آماری SPSS-16 و AMOS-24 استفاده شد. مدل پیشنهادی پژوهش با استفاده از روش بیشینه درستنمایی مورد آزمون قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که انگیزه درونی بهزیستی تحصیلی را به صورت مستقیم ( 42/0 = β، 009/0 = p) و از طریق غرقگی تحصیلی به طور غیرمستقیم (07/0 = β، 015/0= p) پیشبینی میکند. غرقگی تحصیلی علاوه بر نقش واسطهگری، به صورت مستقیم (14/0 = β، 012/0 = p) نیز بهزیستی تحصیلی را پیشبینی میکند. یافتههای این پژوهش به لحاظ نظری شامل مضامین جدیدی است. به طور کلی نتایج پژوهش حاضر تأییدکننده نقش انگیزه درونی و غرقگی تحصیلی به عنوان پیشایندهای درونفردی در تسهیل رخ دادن بهزیستی تحصیلی دانشآموزان است.