روانشناسی تربیتی
محسن آربزی؛ مسعود فضیلت پور
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ساختاری انگیزه درونی و بهزیستی تحصیلی با واسطهگری غرقگی تحصیلی انجام شد. به منظور انجام پژوهش 356 نفر از دانشآموزان (119 پسر، 237 دختر) دوره اوّل متوسطه شهرستان اوز (واقع در جنوب استان فارس) که در سال تحصیلی 1402 -1401 مشغول به تحصیل بودند با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند؛ ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ساختاری انگیزه درونی و بهزیستی تحصیلی با واسطهگری غرقگی تحصیلی انجام شد. به منظور انجام پژوهش 356 نفر از دانشآموزان (119 پسر، 237 دختر) دوره اوّل متوسطه شهرستان اوز (واقع در جنوب استان فارس) که در سال تحصیلی 1402 -1401 مشغول به تحصیل بودند با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند؛ و به پرسشنامههای انگیزه درونی (چوی و همکاران، 2010)، غرقگی تحصیلی (مارتین و جکسون، 2008) و بهزیستی تحصیلی (تومینین-سوینی و همکاران، 2012) پاسخ دادند. جهت تحلیل دادهها از نرمافزارهای آماری SPSS-16 و AMOS-24 استفاده شد. مدل پیشنهادی پژوهش با استفاده از روش بیشینه درستنمایی مورد آزمون قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که انگیزه درونی بهزیستی تحصیلی را به صورت مستقیم ( 42/0 = β، 009/0 = p) و از طریق غرقگی تحصیلی به طور غیرمستقیم (07/0 = β، 015/0= p) پیشبینی میکند. غرقگی تحصیلی علاوه بر نقش واسطهگری، به صورت مستقیم (14/0 = β، 012/0 = p) نیز بهزیستی تحصیلی را پیشبینی میکند. یافتههای این پژوهش به لحاظ نظری شامل مضامین جدیدی است. به طور کلی نتایج پژوهش حاضر تأییدکننده نقش انگیزه درونی و غرقگی تحصیلی به عنوان پیشایندهای درونفردی در تسهیل رخ دادن بهزیستی تحصیلی دانشآموزان است.
روانشناسی تربیتی
محمد دریکوند؛ مسلم دانش پایه؛ عاطفه مازوساز؛ سید جواد حسینی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی حساسیت اضطرابی در رابطه بین تعلق به مدرسه با بهزیستی تحصیلی بود. طرح پژوهش همبستگی و ازنوع معادلات ساختاری بود. جامعه مورد مطالعه پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهران تهران در سال تحصیلی 1403-1402 تشکیل میدهند. نمونه پژوهش شامل 256 دانشآموز بود که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی حساسیت اضطرابی در رابطه بین تعلق به مدرسه با بهزیستی تحصیلی بود. طرح پژوهش همبستگی و ازنوع معادلات ساختاری بود. جامعه مورد مطالعه پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهران تهران در سال تحصیلی 1403-1402 تشکیل میدهند. نمونه پژوهش شامل 256 دانشآموز بود که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. افراد نمونه به پرسشنامههای، احساس تعلق به مدرسه (بری و همکاران، 2004)، حساسیت اضطرابی (فلوید و همکاران، 2005) و بهزیستی تحصیلی (تومینن و همکاران، 2012)، پاسخ دادند. تحلیل دادهها با روش الگویابی مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار Spss و Amos نسخه 26 انجام شد. نتایج نشان داد حساسیت اضطرابی بین تعلق به مدرسه و بهزیستی تحصیلی دارای نقش میانجی است و دارای رابطه منفی و معنیدار است (p<0/01). همچنین، بین احساس تعلق به مدرسه و بهزیستی تحصیلی رابطه مثبت و معنیدار است (p<0/01). بر پایه یافتههای پژوهش مشخص شد هر چه میزان تعلق به مدرسه بالاتر باشد، حساسیت اضطرابی کاهش، در نتیجه بهزیستی تحصیلی دانشآموزان افزایش مییابد.