دوره 31 (1403)
دوره 30 (1402)
دوره 29 (1401)
دوره 28 (1400)
دوره 27 (1399)
دوره 26 (1398)
دوره 25 (1397)
دوره 24 (1396)
دوره 23 (1395)
دوره 22 (1394)
دوره 21 (1393)
دوره 20 (1392)
دوره 19 (1391)
دوره 18 (1390)
دوره 17 (1389)
دوره 16 (1388)
دوره 15 (1387)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1378)
دوره 5 (1377)
دوره 4 (1376)
دوره 3 (1375)
دوره 2 (1374)
دوره 1 (1373)

آسیب‌شناسی اجتماعی
نقش صراحت در جریان تبادل هدیه بر میزان قدردانی افراد : نقش میانجی عمق رابطه

فاطمه اخلاقی؛ حسین طاهریان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 مهر 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2024.46502.3238

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش صراحت در هدیه‌دادن بر میزان قدردانی افراد، با درنظر گرفتن عمق رابطه فرد با دیگران انجام شد. میزان قدردانی 629 نفر در چهار سناریو طراحی شده و در دو حالت صراحت و عدم‌صراحت و هر کدام ابتدا در نقش هدیه‌دهنده و سپس در نقش هدیه‌گیرنده تعیین شد. و از مقیاس کیفیت روابط بین فردی (QRI) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از ...  بیشتر

روان‌شناسی کودکان استثنایی
اثر بخشی برنامه تجربه زیسته محور پذیرش و تعهد هیجان های تحصیلی مثبت و منفی دانش‌آموزان دارای اختلال لکنت زبان: مطالعه تک موردی

شهروز نعمتی؛ رحیم بدری گرگری؛ شهرام واحدی؛ محمد باردل

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 مهر 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2024.47069.3267

چکیده
  اختلال نارسایی‌توجه- فزون‌کنشی یکی از شایع‌ترین اختلالات عصبی- تحولی دوران کودکی است. مطالعه حاضر تعیین اثربخشی برنامه تجربه زیسته محور پذیرش و تعهد هیجان های تحصیلی مثبت و منفی دانش آموزان دارای اختلال لکنت زبان بود. طرح پژوهش از نوع تک آزمودنی با خط پایه ناهمزمان بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان مقطع دوم متوسطه دارای اختلال ...  بیشتر

روان‌شناسی تربیتی
تاثیر بسته‌ی آموزشی دیداری-کلامی مبتنی بر محرک‌های هیجانی بر سرعت پردازش و کارکرد حافظه‌ی کاری دانش‌آموزان نارساخوان

مهدی امیراحمدی؛ صغری ابراهیمی قوام؛ فریبرز درتاج؛ کامران شیوندی چلیچه؛ علی دلاور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 مهر 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2024.46246.3228

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر اثربخشی بسته‌ی آموزشی دیداری-کلامی مبتنی بر محرک‌های هیجانی مثبت، بر سرعت پردازش و کارکرد حافظه‌ی کاری دانش‌آموزان نارساخوان انجام شد. روش پژوهش بر اساس هدف کاربردی و بر اساس گردآوری داده‌ها، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش آماری شامل تمام دانش‌آموزان مراجعه‌کننده ...  بیشتر

روان‌شناسی تربیتی
طراحی و اعتباریابی مدل محیط یادگیری چندرسانه‌ای سیار و تأثیر آن بر یادگیری و انتقال یادگیری مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان دارای اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا

امیر مثنوی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ پرویز شریفی درآمدی؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی؛ علی دلاور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 مهر 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2024.45645.3186

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر محیط یادگیری چند رسانه‌ای سیار بر یادگیری و انتقال یادگیری مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان دارای اختلال اوتیسم بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دارای اختلال اوتیسم شهر اهواز در سال تحصیلی 1400-1399 بوده که نمونه‌ پژوهش 4 نفر از دانش‌آموز پسر اختلال اوتیسم بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

روان‌درمان‌گری
طراحی و کارآزمایی بالینی پروتکل روان درمانی افسردگی براساس مدل تبیین گر افسردگی در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس

امیرحسین یاوری؛ سید عبدالمجید بحرینیان؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند؛ شهرام وزیری؛ قاسم آهی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 مهر 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2023.43918.3045

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر طراحی و کارآزمایی بالینی پروتکل روان‌درمانی افسردگی بر اساس مدل تبیین‌گر افسردگی در بیماران مبتلا به مولتیپل‌اسکلروزیس می‌باشد. طرح پژوهش از نوع تجربی با پیش‌آزمون-پس‌آزمون و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری شامل بیماران 20 تا 50 ساله‌ی مولتیپل‌اسکلروزیس دارای تشخیص افسردگی شهرستان همدان در سال 1400 می‌باشد که 40 ...  بیشتر

روان‌شناسی شناختی
مقایسه اثربخشی توان بخشی شناختی با و بدون تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمه‌ای بر بهبود کنترل مهاری، انعطاف‌پذیری شناختی و علائم وسواسی-جبری در نوجوانان مبتلابه اختلال وسواسی-جبری

مجتبی احمدی فارسانی؛ ایران داودی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 آبان 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2024.46270.3230

چکیده
  هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی با و بدون تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمه‌ای بر بهبود کنترل مهاری، انعطاف‌پذیری شناختی و علائم وسواسی-جبری در نوجوانان مبتلابه اختلال وسواسی-جبری بود. روش پژوهش حاضر ‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پیگیری و تخصیص تصادفی آزمودنی‌ها بود. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از نوجوانان ...  بیشتر

مقیاس‌های روانسنجی
Examining the psychometric adequacy of the conscientiousness ethics scale

محسن آربزی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 آبان 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2023.44635.3106

چکیده
  Background: Moral characteristics are virtues that can affect the quality of different dimensions of people's lives. Conscientiousness is one of the most critical ethical virtues. Therefore, a tool with appropriate psychometric properties must measure this ethical background with other variables. The current research aims to determine the factor structure and psychometric properties (validity and reliability) of the conscientiousness ethics scale.Objectives: The purpose of the present study was to investigate the psychometric properties of the conscientiousness ethics scale in a group of Shiraz ...  بیشتر

روان‌درمان‌گری
اثربخشی درمان گروهی روان‌نمایشگری بر ابعاد شناختی و رفتاری اضطراب اجتماعی نوجوانان

مریم کورکی؛ سید اسماعیل هاشمی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 آبان 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2024.45577.3178

چکیده
  Aim: This study aimed to examine the effectiveness of Psychodrama group therapy on the cognitive and behavioral aspects of social anxiety in female adolescents of Sirjan City.Methods: The research was conducted using a pre-test, post-test, and 1-month follow-up semi-experimental control group design. The population was all ninth-grade female students of Sirjan schools in the academic year 2022-2023. The first sample of the study included 250 female students who were selected from among those who referred to the comprehensive health service centers using an accessible sampling method. These people ...  بیشتر

مقیاس‌های روانسنجی
اعتباریابی پرسشنامه احساس گناه والدینی (GAPS) در مادران شاغل ایرانی

ریحانه رکنی؛ آزاده طاهری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 آبان 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2024.45630.3187

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روانسنجی مقیاس احساس گناه والدینی بود. شرکت کنندگان این پژوهش، 218 نفر از مادران شاغل شهر تهران که فرزند 2 تا 12 سال دارند، بودند که بر اساس نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. مادران در این پژوهش به پرسشنامه احساس‌گناه والدینی هزلم، فیلوس و فینچ (2019)، پرسشنامه‌‌ی تعارض کار_خانواده کارلسون و همکاران (2019) و ...  بیشتر

مقیاس‌های روانسنجی
بررسی تحلیل عاملی تأییدی، اعتبار و روایی مقیاس شفقت‌ورزی بدنی در دانشجویان

Marzieh Mehrbani Nasab؛ Soodabeh Bassak Nejad؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 آبان 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2024.45635.3184

چکیده
  Aim: Body compassion is defined as a person's physical attention to appearance, competence and health along with mindfulness, kindness and awareness of common humanity. The present study was conducted to confirm the fit, validity and reliability of Body Compassion Scale by Altman et al. (2017) in Iranian students. Methods: This study is of correlation and validation type. The statistical population included 175 female students studying at Shahid Chamran University of Ahvaz in 2019. Results: Cronbach's alpha coefficient of this questionnaire was equal to 0.81 and the results of confirmatory factor ...  بیشتر

روان‌شناسی تربیتی
بررسی رابطه رویکرد به یادگیری و تاب‌آوری تحصیلی: نقش واسطه‌ای خودتنظیمی تحصیلی

محسن آربزی؛ راضیه شیخ الاسامی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 آبان 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2024.45762.3192

چکیده
  Aim: This study investigated the structural relationship between the approach to learning and academic resilience with the mediation of academic self-regulation.Methods: The design of this research is descriptive-correlational research. Its statistical population was all junior high school students in Evaz City (located in the south of Fars province), and among them (1633 people), 285 student (96 boys, 189 girls) were selected by convenience sampling method and they answered the electronic version scale of academic resilience (Cassidy, 2016), approach to learning (Entwistle et al., 2006) and academic ...  بیشتر

روان‌شناسی تربیتی
اثربخشی آموزش سواد عاطفی بر خودنظم‌جویی هیجانی، ارتباط بین فردی و اشتیاق تحصیلی در دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهرستان شوشتر

حسن جرفی؛ غلامحسین عبادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 آبان 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2024.46434.3237

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش سواد عاطفی بر خودنظم‌جویی هیجانی، ارتباط بین فردی و اشتیاق تحصیلی می‌باشد. طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون-پیگیری با گروه آزمایش و کنترل می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر مقطع اول متوسطه شهرستان شوشتر در سال تحصیلی 1403-1402 بوده است که از بین آن‌ها تعداد ...  بیشتر

روان‌شناسی خانواده‌
بررسی نقش میانجی تصویر بدن در ارتباط پیوند والدینی با اختلالات خوردن در نوجوانان دختر

کوثر حسینیان لنگوری سرخی؛ عباس بخشی پور رودسری؛ محمد شادبافی؛ مهسا پیشکار اهراب

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 آبان 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2024.47234.3279

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی تصویر بدن در ارتباط پیوند والدینی با اختلالات خوردن در دانش‌آموزان دختر بود. طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی و همبستگی بود . بدین منظور نمونه‌ای به حجم 215 نفر از دانش‌آموزان دختر متوسطۀ دوم شهرستان بابلسر در زمستان سال تحصیلی 02-1403 به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شد. جهت اندازه‌گیری ...  بیشتر

روان‌شناسی سلامت
بررسی سبک‌های دل‌بستگی به عنوان پیش آیند رفتارهای ارتقادهنده ی سلامت با نقش میانجی گر بهزیستی روان‌شناختی در دانشجویان پزشکی

اکرم حیدری هرزویلی؛ اسحق رحیمیان بوگر

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 آبان 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2024.47923.3306

چکیده
  با توجه به پژوهش‌های اخیر در ارتباط بین دل‌بستگی با رفتارهای ارتقادهنده سلامت و یافته‌های روانشناسی مثبت در خصوص نقش میانجی عواملی نظیر بهزیستی روان‌شناختی در این رابطه، پژوهش حاضر با هدف بررسی برازش مدل در خصوص نقش سبک‌های دل‌بستگی بر رفتارهای ارتقادهنده سلامت با عامل واسطه‌ای بهزیستی روان‌شناختی انجام گرفت. طرح مطالعه‌ ...  بیشتر

روان‌شناسی کودکان استثنایی
مقایسه بسته آموزشی والدگری کودکان با اختلال‌های یادگیری خاص مبتنی بر تجربه زیسته والدین و آموزش والدگری بارکلی بر تاب‌آوری روانی، سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان

محمد حسین دهقانی؛ سالار فرامرزی؛ خسرو رمضانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 آبان 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2024.46659.3244

چکیده
  هدف پژوهش حاضر مقایسه بسته آموزشی والدگری کودکان با اختلال‌های یادگیری خاص مبتنی بر تجربه زیسته والدین و آموزش والدگری بارکلی بر تاب‌آوری روانی، سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان بود. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با دو گروه آزمایش و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دو گروه که در ...  بیشتر

روان‌شناسی تربیتی
تأثیر آموزش بر خط شایستگی‌های عاطفی اجتماعی براساس مداخله کسل بر سرمایه روان‌شناختی و بهبود مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان ابتدایی

فاطمه بهرامی؛ حسن عشایری؛ سیف اله رحمانی؛ هوشنگ چدیدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 آذر 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2024.45693.3254

چکیده
  چکیدهپژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش شایستگی‌های عاطفی اجتماعی بر سرمایة روان‌شناختی و بهبود مهارت‌های اجتماعی با دانش‌آموزان ابتدایی انجام شد. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل ناهمسان بود. جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان پسر مشغول به تحصیل در مدارس دوره دوم ابتدایی ...  بیشتر

روان‌شناسی رشد
مدل تبیین اضطراب امتحان براساس برانگیختگی هیجانی، مدیریت احساسات و خودکارآمدی تحصیلی با توجه به میانجی‌گری عادت‌های مطالعه در بین دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه

آرزو حسین رضایی؛ فریبرز درتاج؛ سید علی حسینی المدنی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 آذر 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2024.46667.3245

چکیده
  این تحقیق با هدف ارائه مدل تبیین اضطراب امتحان بر اساس برانگیختگی هیجانی، مدیریت احساسات و خودکارآمدی تحصیلی با توجه به میانجی‌گری عادت‌های مطالعه در بین دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه انجام شده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه‌ آماری این پژوهش را کلیه‌ دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر کرمان به تعداد حدود ...  بیشتر

آسیب‌شناسی اجتماعی
مقایسه ابعاد سرشت و منش در سالمندان با و بدون تجربه آزاردیدگی

نیلوفر زاهدی بیالوائی؛ عباس ابوالقاسمی؛ سید موسی کافی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 آذر 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2024.46817.3257

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی تفاوت ابعاد سرشت و منش در سالمندان با و بدون تجربه آزاردیدگی بود. پژوهش از نوع علی-مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش سالمندان مراجعه کننده به کانون‌های بازنشستگان شهر رشت در سال 1402-1401 بودند. نمونه پژوهش شامل 72 سالمند با و 92 سالمند بدون تجربه آزادیدگی بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس (براساس نقطه برش 4 در آزمون ...  بیشتر

روان‌شناسی خانواده‌
بررسی مدل پیش بینی باج گیری عاطفی بر اساس دشواری تنظیم هیجان و هم جوشی شناختی با میانجی گری اصالت در رابطه در زنان متاهل

پریسا کارشناس نجف آبادی؛ حمید کاظمی زهرانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 آذر 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2024.47052.3271

چکیده
  پژوهش حاضر به منظور بررسی مدل پیش بینی باج گیری عاطفی بر اساس دشواری تنظیم هیجان و هم جوشی شناختی با میانجی گری اصالت در رابطه در زنان متاهل انجام شد. این پژوهش از دسته پژوهش های همبستگی از نوع مدل سازی معادلات ساختاری می باشد. جامعه ی آماری پژوهش، زنان متاهل شهرستان نجف آباد در سال 1402 می باشد. نمونه ای به حجم 220 نفر به روش در دسترس انتخاب ...  بیشتر

روان‌شناسی تربیتی
اثربخشی برنامه تنظیم هیجانی والد محور کودکان بر مهارت‌های تنظیم هیجان و کنترل تلاشگرانه کودکان پیش‌دبستانی

رحیم بدری گرگری؛ شهروز نعمتی؛ رقیه سروآزاد صوفیانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 آذر 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2024.47473.3288

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه تنظیم هیجانی والد محور کودکان بر مهارت‌های تنظیم هیجان و کنترل تلاشگرانه کودکان پیش‌دبستانی بود. روش پژوهش حاضر، از نوع نیمه‌آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش کودکان پیش‌دبستان شهرستان مرند بود. نمونه موردنظر 40 نفر از کودکان پیش‌دبستانی شهرستان مرند بود که بر اساس نقطه برش آزمون تنظیم هیجان ...  بیشتر

اعتیاد
نقش میانجی تاب‌آوری در رابطه بین فعالیت‌بدنی و اعتیاد به گوشی دانش‌آموزان

ناصر بای؛ زهرا غلامی فر

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 آذر 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2024.47420.3285

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش مطالعه نقش میانجی تاب‌آوری در رابطه بین فعالیت‌بدنی و اعتیاد به گوشی دانش‌آموزان می‌باشد. این پژوهش کاربردی بوده و برای اجرا نمودن آن از روش توصیفی از نوع همبستگی استفاده شد. تمامی دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان رامیان در سال تحصیلی 1402 تشکیل دهنده جامعه آماری پژوهش بودند (291 دانش‌آموز). برای انتخاب نمونه ...  بیشتر

روان‌شناسی بالینی
مقایسه تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، شفقت درمانی و درمان شناختی رفتاری بر ذهن آگاهی و نظم جویی هیجان دانش آموزان دارای اضطراب اجتماعی

مهران شهرویی؛ سید عبدالمجید بحرینیان؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند؛ قاسم آهی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 آذر 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2024.46389.3233

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، شفقت درمانی و درمان شناختی رفتاری بر ذهن آگاهی و نظم جویی هیجان دانش آموزان دارای اضطراب اجتماعی بود. طرح پژوهش حاضر، از نوع پیش‌آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل و جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دارای اضطراب اجتماعی دوره اول دبیرستان 13- 16 سال شهر اهواز که در ...  بیشتر

روان‌شناسی شناختی
*مقایسه تاثیر لگودرمانی و نقاشی درمانی بر کارکردهای اجرایی و حافظه دیداری کودکان پیش دبستانی*

فریده رادپور؛ فریده السادات حسینی؛ سید موسی گلستانه؛ طیبه احمدشاهی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 دی 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2024.46852.3262

چکیده
  هدف پژوهش حاضر مقایسه‌ی لگو درمانی و نقاشی درمانی بر کارکردهای اجرایی و حافظه ی دیداری کودکان پیش دبستانی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان پیش دبستانی شهر اهرم و نمونه آماری نیز 27 نفر کودک پیش دبستانی در بازه ی سنی 5/6-5/4 سال بودند که به روش در دسترس انتخاب ...  بیشتر

روان‌شناسی بالینی
مسیر ارتباط دهنده دلبستگی نا ایمن و آزار عاطفی دوران کودکی با مشکلات بین فردی در افراد مبتلا به اختلالات شخصیت خوشه B: نقش میانجی تحمل ناکامی

سمیه رستم پور خرفکوره؛ علی اصغر حسین زاده؛ بهرام میرزائیان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 دی 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2024.48134.3325

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تعیین مسیر ارتباط دهنده دلبستگی نا ایمن و آزار عاطفی دوران کودکی با مشکلات بین فردی در افراد مبتلا به اختلالات شخصیت خوشه B از طریق نقش میانجی تحمل ناکامی انجام شد. این پژوهش به روش توصیفی- همبستگی و با استفاده از تحلیل مسیر در قالب یک طرح مقطعی انجام شد. جامعه پژوهش را تمامی مراجعه کنندگان متقاضی دریافت خدمات روان ...  بیشتر

روان‌شناسی خانواده‌
اثربخشی درمان بافت‌نگر انصاف‌محور بر انسجام خانواده و صمیمیت زناشویی در زوجین متعارض

ابراهیم برادری؛ علی شیخ الاسلامی؛ اسماعیل صدری دمیرچی؛ حسین قمری گیوی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 دی 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2025.48021.3313

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان بافت‌نگر انصاف‌محور بر انسجام خانواده و صمیمیت زناشویی زوجین متعارض انجام گرفت. روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه و پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری آن شامل کلیه زوجین متعارض در سال 1402 بودند که به مراکز مشاوره زندگی شاد و مبین شهر تبریز مراجعه کردند. از این ...  بیشتر