آسیبشناسی اجتماعی
فاطمه اخلاقی؛ حسین طاهریان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش صراحت در هدیهدادن بر میزان قدردانی افراد، با درنظر گرفتن عمق رابطه فرد با دیگران انجام شد. میزان قدردانی 629 نفر در چهار سناریو طراحی شده و در دو حالت صراحت و عدمصراحت و هر کدام ابتدا در نقش هدیهدهنده و سپس در نقش هدیهگیرنده تعیین شد. و از مقیاس کیفیت روابط بین فردی (QRI) استفاده شد. دادهها با استفاده از ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش صراحت در هدیهدادن بر میزان قدردانی افراد، با درنظر گرفتن عمق رابطه فرد با دیگران انجام شد. میزان قدردانی 629 نفر در چهار سناریو طراحی شده و در دو حالت صراحت و عدمصراحت و هر کدام ابتدا در نقش هدیهدهنده و سپس در نقش هدیهگیرنده تعیین شد. و از مقیاس کیفیت روابط بین فردی (QRI) استفاده شد. دادهها با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری و در نرمافزارهای SPSS و AMOS ویراست 24 تحلیل شد. یافتهها نشان داد که مسیر مستقیم صراحت در هدیه و عدم صراحت در هدیه با قدردانی معنیدار است. همچنین نتایج تحلیل نشان داد صرف نظر از موقعیت هدیهدهنده و هدیهگیرنده، عمق رابطه در ارتباط بین صراحت با قدردانی، نقش میانجی ندارد. نتایج مقایسه میانگینها نشان میدهد که میزان قدردانی در نقش دوست صمیمی، بیشتر از شریک عاطفی است و در مقایسه بر اساس عمق رابطه نیز نشان میدهد که در گروه دوست صمیمی و شریک عاطفی، میزان قدردانی در عمق رابطه، بیشتر از عمق رابطه پایین می باشد.
روانشناسی کودکان استثنایی
شهروز نعمتی؛ رحیم بدری گرگری؛ شهرام واحدی؛ محمد باردل
چکیده
اختلال نارساییتوجه- فزونکنشی یکی از شایعترین اختلالات عصبی- تحولی دوران کودکی است. مطالعه حاضر تعیین اثربخشی برنامه تجربه زیسته محور پذیرش و تعهد هیجان های تحصیلی مثبت و منفی دانش آموزان دارای اختلال لکنت زبان بود. طرح پژوهش از نوع تک آزمودنی با خط پایه ناهمزمان بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان مقطع دوم متوسطه دارای اختلال ...
بیشتر
اختلال نارساییتوجه- فزونکنشی یکی از شایعترین اختلالات عصبی- تحولی دوران کودکی است. مطالعه حاضر تعیین اثربخشی برنامه تجربه زیسته محور پذیرش و تعهد هیجان های تحصیلی مثبت و منفی دانش آموزان دارای اختلال لکنت زبان بود. طرح پژوهش از نوع تک آزمودنی با خط پایه ناهمزمان بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان مقطع دوم متوسطه دارای اختلال لکنت زبان شهرستان خوی بودند. در این راستا نفر 3 نفر از آنان به شیوهی نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. از پرسشنامه هیجانهای تحصیلی پکران، فرنزل و پری (2020) در پیش و پسآزمون و پیگیری برای جمعآوری دادهها استفاده شد. برنامه تجربه زیسته محور پذیرش و تعهد (بدری و همکاران، 2022) در 8 جلسه مداخلهای اجرا گردید. نتایج تحلیل نشان داد که برنامه تجربه زیسته محور پذیرش و تعهد هیجان های تحصیلی مثبت و منفی دانش آموزان دارای اختلال لکنت زبان را بهصورت معنیداری بهبود داده است. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با آموزش و بهبود راهبردها و تکنیک های مؤثر باعث می شود دانش آموزان نگرش واقع بینانه نسبت به مشکل خود پیدا کنند و بر پیامدهای سخت اختلالشان فائق آیند؛ بنابراین اجرای این برنامه برای افراد دارای اختلال لکنت زبان و سایر نارساییهای تحولی پیشنهاد میشود.
روانشناسی تربیتی
مهدی امیراحمدی؛ صغری ابراهیمی قوام؛ فریبرز درتاج؛ کامران شیوندی چلیچه؛ علی دلاور
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر اثربخشی بستهی آموزشی دیداری-کلامی مبتنی بر محرکهای هیجانی مثبت، بر سرعت پردازش و کارکرد حافظهی کاری دانشآموزان نارساخوان انجام شد. روش پژوهش بر اساس هدف کاربردی و بر اساس گردآوری دادهها، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش آماری شامل تمام دانشآموزان مراجعهکننده ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر اثربخشی بستهی آموزشی دیداری-کلامی مبتنی بر محرکهای هیجانی مثبت، بر سرعت پردازش و کارکرد حافظهی کاری دانشآموزان نارساخوان انجام شد. روش پژوهش بر اساس هدف کاربردی و بر اساس گردآوری دادهها، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش آماری شامل تمام دانشآموزان مراجعهکننده به مراکز توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری مشهد در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که تشخیص اختلال یادگیری نارساخوانی گرفته بودند و در دامنهی سنی 9 تا 12 سال بودند. با توجه به طرح نیمهآزمایشی، دو گروه آزمایش و کنترل برای انجام پژوهش در نظر گرفته شد و برای هر گروه، 15 نفر به روش نمونهگیری در دسترس برای هر مراکز و روش تصادفی ساده، در مرکزی که آموزش انجام شد، انتخاب شدند. در مرحله بعد با بهرهگیری تست هوش وکسلر4 و با توجه به شاخصهای حافظهی فعال و سرعت پردازش، 30 دانشآموز انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. گروه آزمایش، 8 جلسه آموزشی بستهی آموزشی و گروه کنترل، فقط آموزشهای عادی را دریافت کردند. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس، نتایج نشان داد بستهی آموزشی دیداری-کلامی مبتنی بر محرکهای هیجانی، بر سرعت پردازش و کارکرد حافظهی کاری دانشآموزان نارساخوان اثر دارد. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که این بستهی آموزشی باعث بهبود سرعت پردازش و کارکرد حافظهی کاری دانشآموزان نارساخوان شده و از این بسته و تمرینات مرتبط میتوان در آموزش این گروه دانشآموزان استفاده کرد.
روانشناسی تربیتی
امیر مثنوی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ پرویز شریفی درآمدی؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی؛ علی دلاور
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر محیط یادگیری چند رسانهای سیار بر یادگیری و انتقال یادگیری مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال اوتیسم بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال اوتیسم شهر اهواز در سال تحصیلی 1400-1399 بوده که نمونه پژوهش 4 نفر از دانشآموز پسر اختلال اوتیسم بودند که با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر محیط یادگیری چند رسانهای سیار بر یادگیری و انتقال یادگیری مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال اوتیسم بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال اوتیسم شهر اهواز در سال تحصیلی 1400-1399 بوده که نمونه پژوهش 4 نفر از دانشآموز پسر اختلال اوتیسم بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه شامل پرسشنامه غربالگری کودکان اوتیسم با عملکرد بالا (Kasechi et al., 2013) و نیمرخ مهارت اجتماعی (2007)Bellini & Hopf بود. درنهایت برنامه محیط یادگیری چندرسانهای سیار طی 4 هفته و روزانه یک ساعت در اختیار آزمودنیها قرار داده شد. دادهها در سه مرحله خط پایه، یادگیری و انتقال جمعآوری شدند و به روش شاخص تغییر پایا، درصد بهبودی و ترسیم دیداری تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد میانگین و سطح نمرههای یادگیری و انتقال یادگیری مهارتهای اجتماعی آزمودنیهای نخست، دوم و سوم، در مرحله یادگیری و انتقال نسبت به مرحله خط پایه افزایش داشته اما در آزمودنی چهارم، با موفقیت همراه نبود. براین اساس برنامه آموزشی مبتنی بر مدل محیط یادگیری چندرسانهای سیار، سبب بالابردن یادگیری و انتقال یادگیری مهارتهای اجتماعی یادگیرندگان دارای اختلال طیف اوتیسم میشود.
رواندرمانگری
امیرحسین یاوری؛ سید عبدالمجید بحرینیان؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند؛ شهرام وزیری؛ قاسم آهی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی و کارآزمایی بالینی پروتکل رواندرمانی افسردگی بر اساس مدل تبیینگر افسردگی در بیماران مبتلا به مولتیپلاسکلروزیس میباشد. طرح پژوهش از نوع تجربی با پیشآزمون-پسآزمون و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری شامل بیماران 20 تا 50 سالهی مولتیپلاسکلروزیس دارای تشخیص افسردگی شهرستان همدان در سال 1400 میباشد که 40 ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر طراحی و کارآزمایی بالینی پروتکل رواندرمانی افسردگی بر اساس مدل تبیینگر افسردگی در بیماران مبتلا به مولتیپلاسکلروزیس میباشد. طرح پژوهش از نوع تجربی با پیشآزمون-پسآزمون و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری شامل بیماران 20 تا 50 سالهی مولتیپلاسکلروزیس دارای تشخیص افسردگی شهرستان همدان در سال 1400 میباشد که 40 نفر از آنان (10 نفر مرحله پایلوت / 30 نفر مرحله کارآزمایی بالینی) به صورت تصادفی و با تعداد مساوی در دو گروه آزمایش و گواه هر مرحله جایگزین شدند. ابزار پژوهش ویراست دوم سیاههی افسردگی بک (BDI-II)بود. پس از طراحی پروتکل رواندرمانی افسردگی براساس مدل تبیینگر افسردگی در بیماران مبتلا به مولتیپلاسکلروزیس و آزمودن در مرحله پایلوت، در مرحلهی کارآزمایی بالینی نیز افراد گروه آزمایش تحت رواندرمانی با این پروتکل قرار گرفتند. در هر دو مرحله گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. تحلیل دادههای مرحلهی کارآزمایی بالینی به وسیلهی آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیری نشان داد که پروتکل رواندرمانی افسردگی در بیماران مبتلا به مولتیپلاسکلروزیس بر کاهش افسردگی این بیماران تأثیر معنیدار داشته است (p< 0/05). براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت پروتکل رواندرمانی افسردگی در بیماران مبتلا به مولتیپلاسکلروزیس قابلیت طراحی داشته و بر کاهش افسردگی این بیماران تأثیرگذار است.
روانشناسی شناختی
مجتبی احمدی فارسانی؛ ایران داودی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی با و بدون تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای بر بهبود کنترل مهاری، انعطافپذیری شناختی و علائم وسواسی-جبری در نوجوانان مبتلابه اختلال وسواسی-جبری بود. روش پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری و تخصیص تصادفی آزمودنیها بود. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از نوجوانان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی با و بدون تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای بر بهبود کنترل مهاری، انعطافپذیری شناختی و علائم وسواسی-جبری در نوجوانان مبتلابه اختلال وسواسی-جبری بود. روش پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری و تخصیص تصادفی آزمودنیها بود. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از نوجوانان دختر و پسر مبتلابه اختلال وسواسی- جبری شهر اهواز در سال 1401-1400 که از این میان 30 نفر که ملاکهای ورود به مطالعه را داشتند به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در 2 گروه آزمایش 1و 2 (هر گروه 15 نفر) بهصورت تصادفی تخصیص داده شدند. افراد گروه آزمایش 1، درمان توانبخشی شناختی و افراد گروه آزمایش 2، حین انجام تکالیف توانبخشی شناختی تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای را نیز دریافت کردند. برای جمعآوری اطلاعات از آزمون برو/نرو، آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین و مقیاس وسواس- بیاختیاری ییلبراون استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری و تکمتغیری نشان داد که درمان توانبخشی شناختی همراه با تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای اثربخشی بیشتر و معنیداری در بهبود کنترل مهاری، انعطافپذیری شناختی و کاهش شدت علائم وسواسی-جبری دارد (05/0>P). نتایج پژوهش حاضر نشان داد تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای منجر به افزایش اثربخشی تکالیف توانبخشی شناختی می شود.
مقیاسهای روانسنجی
محسن آربزی
چکیده
Background: Moral characteristics are virtues that can affect the quality of different dimensions of people's lives. Conscientiousness is one of the most critical ethical virtues. Therefore, a tool with appropriate psychometric properties must measure this ethical background with other variables. The current research aims to determine the factor structure and psychometric properties (validity and reliability) of the conscientiousness ethics scale.Objectives: The purpose of the present study was to investigate the psychometric properties of the conscientiousness ethics scale in a group of Shiraz ...
بیشتر
Background: Moral characteristics are virtues that can affect the quality of different dimensions of people's lives. Conscientiousness is one of the most critical ethical virtues. Therefore, a tool with appropriate psychometric properties must measure this ethical background with other variables. The current research aims to determine the factor structure and psychometric properties (validity and reliability) of the conscientiousness ethics scale.Objectives: The purpose of the present study was to investigate the psychometric properties of the conscientiousness ethics scale in a group of Shiraz University undergraduate students.Methods: The undergraduate students in the present study were from Shiraz University; 440 (221 women and 219 men) were selected by the multistage random clustering method and responded to the conscientiousness ethics scale. After entering data into the software SPSS-16, The data were randomly divided into two equal parts; Thus, to perform exploratory factor analysis, Data from the first 220 samples And confirmatory factor analysis were collected from 220 other samples.Results: The results of exploratory factor analysis showed that conscientiousness ethics is composed of two factors, conscientiousness and trustworthiness. The confirmatory factor analysis also confirmed the two-factor structure of conscientiousness ethics. The values of Cronbach's alpha coefficients also confirmed the instrument's reliability.Conclusion: In general, the results of this research show the efficiency of the conscientiousness ethics scale; And researchers in the field of moral psychology can use it.
رواندرمانگری
مریم کورکی؛ سید اسماعیل هاشمی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند
چکیده
Aim: This study aimed to examine the effectiveness of Psychodrama group therapy on the cognitive and behavioral aspects of social anxiety in female adolescents of Sirjan City.Methods: The research was conducted using a pre-test, post-test, and 1-month follow-up semi-experimental control group design. The population was all ninth-grade female students of Sirjan schools in the academic year 2022-2023. The first sample of the study included 250 female students who were selected from among those who referred to the comprehensive health service centers using an accessible sampling method. These people ...
بیشتر
Aim: This study aimed to examine the effectiveness of Psychodrama group therapy on the cognitive and behavioral aspects of social anxiety in female adolescents of Sirjan City.Methods: The research was conducted using a pre-test, post-test, and 1-month follow-up semi-experimental control group design. The population was all ninth-grade female students of Sirjan schools in the academic year 2022-2023. The first sample of the study included 250 female students who were selected from among those who referred to the comprehensive health service centers using an accessible sampling method. These people answered the Adolescent Social Anxiety Scale (SAS-A; Puklek & Videk, (2008) and a structured clinical interview for social anxiety disorder based on DSM-5 and 36 of them who got at least one score higher than the standard deviation score were separated from Among them, 28 people who met the criteria for entering the research were selected and placed in two groups of 14 people (experimental and control group). The experimental group received Psychodrama group therapy; however, the control group did not receive any intervention. At the end, 12 people remained in each group.Results: The results showed that there was a significant difference between the experimental and the control groups in the post-test phase in terms of Apprehension and fear of negative evaluation (AFNE)( Cognitive component) (p <0.0001, F = 29.34) and tension and inhibition in social contact (TISC)(behavioral component) of social anxiety (p <0.0001, F = 37.9). This difference was also observed in the follow-up phase.
مقیاسهای روانسنجی
ریحانه رکنی؛ آزاده طاهری
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس احساس گناه والدینی بود. شرکت کنندگان این پژوهش، 218 نفر از مادران شاغل شهر تهران که فرزند 2 تا 12 سال دارند، بودند که بر اساس نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. مادران در این پژوهش به پرسشنامه احساسگناه والدینی هزلم، فیلوس و فینچ (2019)، پرسشنامهی تعارض کار_خانواده کارلسون و همکاران (2019) و ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس احساس گناه والدینی بود. شرکت کنندگان این پژوهش، 218 نفر از مادران شاغل شهر تهران که فرزند 2 تا 12 سال دارند، بودند که بر اساس نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. مادران در این پژوهش به پرسشنامه احساسگناه والدینی هزلم، فیلوس و فینچ (2019)، پرسشنامهی تعارض کار_خانواده کارلسون و همکاران (2019) و پرسشنامه فرزندپروری ذهنآگاهانه مککافری،ریتمن و بلک (2018) پاسخ دادند. جهت بررسی ساختار عاملی پرسشنامه از شاخص قابلیت اعتماد سازه، شاخص روایی محتوا، نسبت روایی محتوا و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج تحلیل عامل تأییدی نشان داد که بار عاملی گویهها بیشتر از 56/0 است و همة مسیرها از گویهها به متغیر پنهان در سطح 001/0 معنادار بودند و مقیاس از روایی سازة مناسبی برخوردار بود. شاخصهای برازش مدل (CMIN/DF=2.37 , RMSE=0.073 , GFI=0.93 , CFI=0.93 , IFI= 0.95) در محدودة قابل قبولی قرار داشتند. آلفای کرونباخ مقیاس 9/0 بدست آمد و مقدار CR برابر با 8/0 بود که نشاندهنده پایایی و قابل اعتماد بودن سازه است. نتایج نشان میدهد که نسخه فارسی مقیاس احساس گناه والدینی یک مقیاس معتبر و قابل اعتماد است.
مقیاسهای روانسنجی
Marzieh Mehrbani Nasab؛ Soodabeh Bassak Nejad؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند
چکیده
Aim: Body compassion is defined as a person's physical attention to appearance, competence and health along with mindfulness, kindness and awareness of common humanity. The present study was conducted to confirm the fit, validity and reliability of Body Compassion Scale by Altman et al. (2017) in Iranian students. Methods: This study is of correlation and validation type. The statistical population included 175 female students studying at Shahid Chamran University of Ahvaz in 2019. Results: Cronbach's alpha coefficient of this questionnaire was equal to 0.81 and the results of confirmatory factor ...
بیشتر
Aim: Body compassion is defined as a person's physical attention to appearance, competence and health along with mindfulness, kindness and awareness of common humanity. The present study was conducted to confirm the fit, validity and reliability of Body Compassion Scale by Altman et al. (2017) in Iranian students. Methods: This study is of correlation and validation type. The statistical population included 175 female students studying at Shahid Chamran University of Ahvaz in 2019. Results: Cronbach's alpha coefficient of this questionnaire was equal to 0.81 and the results of confirmatory factor analysis (CFA) and goodness of fit indices indicated the appropriate fit of the three-factor structure of Body Compassion Scale. The results showed that the items of this scale have convergent validity and suitable fit of the scale.Conclusion: Therefore, social self-efficiency (SSE) scale had suitable validity and reliability, and this scale can be used in many clinical and research situations.
روانشناسی تربیتی
محسن آربزی؛ راضیه شیخ الاسامی
چکیده
Aim: This study investigated the structural relationship between the approach to learning and academic resilience with the mediation of academic self-regulation.Methods: The design of this research is descriptive-correlational research. Its statistical population was all junior high school students in Evaz City (located in the south of Fars province), and among them (1633 people), 285 student (96 boys, 189 girls) were selected by convenience sampling method and they answered the electronic version scale of academic resilience (Cassidy, 2016), approach to learning (Entwistle et al., 2006) and academic ...
بیشتر
Aim: This study investigated the structural relationship between the approach to learning and academic resilience with the mediation of academic self-regulation.Methods: The design of this research is descriptive-correlational research. Its statistical population was all junior high school students in Evaz City (located in the south of Fars province), and among them (1633 people), 285 student (96 boys, 189 girls) were selected by convenience sampling method and they answered the electronic version scale of academic resilience (Cassidy, 2016), approach to learning (Entwistle et al., 2006) and academic self-regulation (Hong & O'Neil, 2001) questionnaires.Results : The results of the study showed that all three types of deep, strategic, and surface learning approaches can significantly predict academic resilience; academic self-regulation and also mediate the relationship between learning approaches present in the research model and academic resilience. Academic self-regulation, in addition to the mediating role, directly predicts academic resilience.Conclusion : The findings of this research theoretically include new themes. Among the most important, we can mention the increased knowledge about the intrapersonal antecedents of academic resilience.
روانشناسی تربیتی
حسن جرفی؛ غلامحسین عبادی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش سواد عاطفی بر خودنظمجویی هیجانی، ارتباط بین فردی و اشتیاق تحصیلی میباشد. طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری با گروه آزمایش و کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع اول متوسطه شهرستان شوشتر در سال تحصیلی 1403-1402 بوده است که از بین آنها تعداد ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش سواد عاطفی بر خودنظمجویی هیجانی، ارتباط بین فردی و اشتیاق تحصیلی میباشد. طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری با گروه آزمایش و کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع اول متوسطه شهرستان شوشتر در سال تحصیلی 1403-1402 بوده است که از بین آنها تعداد 40 نفر از طریق روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. قبل از شروع آزمایش هدف از اجرای مطالعه برای آن ها تشریح شد وپس از ایجاد آمادگی به طور همزمان ازهر دو گروه آزمودنیها خواسته شد تا پرسشنامه نظم-جویی هیجانی گراس و جان، پرسشنامه مهارتهای ارتباطی منجمیزاده و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران را تکمیل نمایند ( پیش آزمون) . سپس آزمودنیهای گروه آزمایش در 8 جلسه 60 دقیقهای آموزش سواد عاطفی شرکت داده شدند اما آزمودنیهای گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند (اجرای متغیر آزمایش ). پس از برگزاری جلسات آموزشی هر دو گروه برای بار دوم به سه پرسشنامه قبلی پاسخ دادند و بعد از گذشت 45 روز بار دیگر پرسشنامههای پژوهش را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازههای تکراری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش سواد عاطفی بر بهبود خودنظمجویی هیجانی، ارتباط بین فردی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان مؤثر میباشد و پس از 45 روز آموزش سواد عاطفی بر متغیرهای خود نظم جویی هیجانی ، ارتباط بین فردی و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان اثر بخشی اشته است .
روانشناسی خانواده
کوثر حسینیان لنگوری سرخی؛ عباس بخشی پور رودسری؛ محمد شادبافی؛ مهسا پیشکار اهراب
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی تصویر بدن در ارتباط پیوند والدینی با اختلالات خوردن در دانشآموزان دختر بود. طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی و همبستگی بود . بدین منظور نمونهای به حجم 215 نفر از دانشآموزان دختر متوسطۀ دوم شهرستان بابلسر در زمستان سال تحصیلی 02-1403 به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. جهت اندازهگیری ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی تصویر بدن در ارتباط پیوند والدینی با اختلالات خوردن در دانشآموزان دختر بود. طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی و همبستگی بود . بدین منظور نمونهای به حجم 215 نفر از دانشآموزان دختر متوسطۀ دوم شهرستان بابلسر در زمستان سال تحصیلی 02-1403 به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. جهت اندازهگیری متغیرها از پرسشنامههای پیوند والدینی پارکر (Parker, et al., 1979)، ترس از تصویر بدن (Littleton, et al., 2005) و مقیاس تشخیص اختلال خوردن (Stice, et al., 2000) استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از ماتریس همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری بر روی نرمافزارهای SPSS24 وAMOS24 استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که پیوند با مادر بهصورت مستقیم (0/19-=P<0/05, β) و با میانجی تصویر بدن اختلالات خوردن را پیشبینی نموده است (0/11-=P<0/01, β). اثر مستقیمی برای پیوند با پدر با اختلالات خوردن یافت نشد، اما پیوند با پدر نیز بهصورت غیرمستقیم اختلالات خوردن را پیشبینی نموده است (0/09-=P<0/01, β) . بر اساس یافتههای پژوهش میتوان برنامههای مداخلهای و توانمندسازی برای والدین و افراد در خطر بهمنظور اصلاح تصویر بدن و پیشگیری از اختلالات خوردن طراحی کرد.
روانشناسی سلامت
اکرم حیدری هرزویلی؛ اسحق رحیمیان بوگر
چکیده
با توجه به پژوهشهای اخیر در ارتباط بین دلبستگی با رفتارهای ارتقادهنده سلامت و یافتههای روانشناسی مثبت در خصوص نقش میانجی عواملی نظیر بهزیستی روانشناختی در این رابطه، پژوهش حاضر با هدف بررسی برازش مدل در خصوص نقش سبکهای دلبستگی بر رفتارهای ارتقادهنده سلامت با عامل واسطهای بهزیستی روانشناختی انجام گرفت. طرح مطالعه ...
بیشتر
با توجه به پژوهشهای اخیر در ارتباط بین دلبستگی با رفتارهای ارتقادهنده سلامت و یافتههای روانشناسی مثبت در خصوص نقش میانجی عواملی نظیر بهزیستی روانشناختی در این رابطه، پژوهش حاضر با هدف بررسی برازش مدل در خصوص نقش سبکهای دلبستگی بر رفتارهای ارتقادهنده سلامت با عامل واسطهای بهزیستی روانشناختی انجام گرفت. طرح مطالعه توصیفی مقطعی بود که در قالب همبستگی در استانهای گیلان و قزوین به روش نمونهگیری در دسترس تعداد 550 نفر از دانشجویان پزشکی طی خردادماه تا اسفندماه 1401 انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. پس از اخذ رضایت آگاهانه کتبی و توضیح اهداف طرح پژوهش برای شرکتکنندگان، پرسشنامه دلبستگی بزرگسالان Hazan & Shaver، مقیاس بهزیستی روانشناختی Ryffو نیمرخ سبک زندگی ارتقادهنده سلامت Walker et al. ارائه و تکمیل شدند. تحلیل دادهها با بررسی آمارههای توصیفی، پیشفرضهای آزمونهای آماری و آزمون فرضیههای مطرحشده با SPSS-25 و مدلیابی معادلات ساختاری با LISREL-8.7 انجام شد. یافتهها نشان داد سبکهای دلبستگی با رفتارهای ارتقادهنده سلامت رابطه مستقیم و معناداری دارند و بهزیستی روانشناختی در رابطه سبکهای دلبستگی با رفتارهای ارتقادهنده سلامت میانجیگری میکند (001/0>P). با توجه به شاخصهای بهدستآمده در مدل آزمون شده (09/2=ϰ^2⁄df، 94/0=CFI، 92/0=GFI، 91/0=AGFI، 058/0=RMSEA، 96/0=NNFI، 96/0=NFI)، مدل از برازش مناسبی برخوردار است (05/0>P). طبق نتایج، سبکهای دلبستگی نقش تعیینکنندهای در اقدام به رفتارهای مرتبط با سلامت دارد و بهزیستی روانشناختی در ارتباط سبکهای دلبستگی با رفتارهای ارتقادهنده سلامت نقش واسطهای دارد. این نتایج حاوی مضامین کاربردی در تدوین مداخلات مناسب برای ارتقای رفتارهای مرتبط با سلامت بر اساس انواع سبکهای دلبستگی و بهزیستی روانشناختی است.
روانشناسی کودکان استثنایی
محمد حسین دهقانی؛ سالار فرامرزی؛ خسرو رمضانی
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه بسته آموزشی والدگری کودکان با اختلالهای یادگیری خاص مبتنی بر تجربه زیسته والدین و آموزش والدگری بارکلی بر تابآوری روانی، سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان بود. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با دو گروه آزمایش و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دو گروه که در ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه بسته آموزشی والدگری کودکان با اختلالهای یادگیری خاص مبتنی بر تجربه زیسته والدین و آموزش والدگری بارکلی بر تابآوری روانی، سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان بود. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با دو گروه آزمایش و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دو گروه که در بخش کیفی شامل کلیه والدین دارای کودک با اختلالهای یادگیری خاص و بخش کمی شامل کلیه مادران دارای دانشآموز اختلال یادگیری خاص شهر آباده بود. با 10 نفر از والدین، مصاحبهها در حد اشباع قرار گرفت. جهت انتخاب افراد برای مصاحبه از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. بر این اساس 45 نفر از مادران دارای دانشآموز اختلال یادگیری خاص انتخاب، و به صورت تصادفی 15 نفر در گروه آزمایش (بسته آموزشی والدگری)، 15 نفر در گروه آزمایش (آموزش والدگری بارکلی)، و 15 نفر در گروه گواه قرار گرفتند. بسته آموزش والدگری محقق ساخته برای والدین گروه آزمایش اول(در 8 جلسه 90 دقیقهای) و آموزش والدگری بارکلی(در 8 جلسه 90 دقیقهای) اجراء شد. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه تابآوری روانی کانر–دیویدسون(2003)، پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل(1961)، پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور(1999) بود. به منظور تحلیل استنباطی دادهها از روشهای آماری تحلیل واریانس چندمتغیره و تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد، تفاوت معناداری بین میزان تاثیرگذاری دو روش بسته آموزشی والدگری محقق ساخته و آموزش والدگری بارکلی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی در بین مادران دارای کودک با اختلالهای یادگیری خاص نشان داد،
روانشناسی تربیتی
فاطمه بهرامی؛ حسن عشایری؛ سیف اله رحمانی؛ هوشنگ چدیدی
چکیده
چکیدهپژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش شایستگیهای عاطفی اجتماعی بر سرمایة روانشناختی و بهبود مهارتهای اجتماعی با دانشآموزان ابتدایی انجام شد. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل ناهمسان بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر مشغول به تحصیل در مدارس دوره دوم ابتدایی ...
بیشتر
چکیدهپژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش شایستگیهای عاطفی اجتماعی بر سرمایة روانشناختی و بهبود مهارتهای اجتماعی با دانشآموزان ابتدایی انجام شد. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل ناهمسان بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر مشغول به تحصیل در مدارس دوره دوم ابتدایی شهر قزوین در سال 1400-1399 به تعداد 18795 نفر شامل میشد. نمونه پژوهش شامل شصت دانشآموز بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار سنجش، پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) و مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1987) بود. گروه آزمایش آموزش شایستگی عاطفی اجتماعی را طی بیست و هشت جلسه چهل پنجدقیقهای در چهار ماه دریافت کردند و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکردند. پس از اتمام جلسات آموزشی، هر دو گروه پس از پایان آموزش مجدداً پرسشنامهها را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تکمتغیره و چندمتغیره با نرمافزار spss 23 تحلیل شد. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد، بین دو گروه آزمایش و کنترل در طی مراحل پژوهش تفاوت معناداری در سرمایه روانشناختی و مهارتهای اجتماعی در سطح (p<0.001) وجود دارد. نتایج پژوهش بیان میکند که آموزش شایستگیهای عاطفی اجتماعی به روش مداخله کسل میتواند منجر به ارتقای سرمایه روانشناختی و بهبود مهارتهای اجتماعی دانشآموزان شود.
روانشناسی رشد
آرزو حسین رضایی؛ فریبرز درتاج؛ سید علی حسینی المدنی
چکیده
این تحقیق با هدف ارائه مدل تبیین اضطراب امتحان بر اساس برانگیختگی هیجانی، مدیریت احساسات و خودکارآمدی تحصیلی با توجه به میانجیگری عادتهای مطالعه در بین دانشآموزان دوره دوم متوسطه انجام شده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر کرمان به تعداد حدود ...
بیشتر
این تحقیق با هدف ارائه مدل تبیین اضطراب امتحان بر اساس برانگیختگی هیجانی، مدیریت احساسات و خودکارآمدی تحصیلی با توجه به میانجیگری عادتهای مطالعه در بین دانشآموزان دوره دوم متوسطه انجام شده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر کرمان به تعداد حدود 4700 نفر که در سال تحصیلی ۱۴۰۱ مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میدهند، که 354 نفر با روش تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای اضطراب امتحان (ساراسون، ۱۹۵۷)، پرسشنامه مهارتهای مطالعه (هاستون، ۲۰۱۳)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (جینکز و مرگان، 1999)، پرسشنامه مدیریت احساسات (ویلیامز و همکاران، 1997)، پرسشنامه هیجان خواهی (زاکرمن، 1978)، استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزارهای spss24 و Amos24 انجام گرفته و از رگرسیون چندگانه، آزمون سوبل و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتههای پژوهش ضمن تأیید الگوی پیشنهادی پژوهش، نشان داد که بین برانگیختگی هیجانی با اضطراب امتحان و عادتهای مطالعه در بین دانش آموزان دختر رابطه معنیداری وجود دارد (۰۵/۰ p<). نتایج آزمون سوبل نشان میدهد عادتهای مطالعه در رابطه بین برانگیختگی هیجانی با اضطراب امتحان دانشآموزان نقش میانجی دارد. بین مدیریت احساسات با اضطراب امتحان و عادتهای مطالعه در بین دانشآموزان دختر رابطه معنیداری وجود دارد.بنابراین نتیجه میگیریم، که وقتی که دانشآموزان در برابر اتفاقات پیش بینی نشده زود آشفته شوند، و در موقعیتهای مختلف، فشار روانی زیادی را تحمل کنند، انعطافپذیری کمی پیدا میکنند و در زمان امتحان دچار اضطراب و آشفتگی روانی میشوند.
آسیبشناسی اجتماعی
نیلوفر زاهدی بیالوائی؛ عباس ابوالقاسمی؛ سید موسی کافی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تفاوت ابعاد سرشت و منش در سالمندان با و بدون تجربه آزاردیدگی بود. پژوهش از نوع علی-مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش سالمندان مراجعه کننده به کانونهای بازنشستگان شهر رشت در سال 1402-1401 بودند. نمونه پژوهش شامل 72 سالمند با و 92 سالمند بدون تجربه آزادیدگی بودند که به روش نمونهگیری در دسترس (براساس نقطه برش 4 در آزمون ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تفاوت ابعاد سرشت و منش در سالمندان با و بدون تجربه آزاردیدگی بود. پژوهش از نوع علی-مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش سالمندان مراجعه کننده به کانونهای بازنشستگان شهر رشت در سال 1402-1401 بودند. نمونه پژوهش شامل 72 سالمند با و 92 سالمند بدون تجربه آزادیدگی بودند که به روش نمونهگیری در دسترس (براساس نقطه برش 4 در آزمون غربالگری سالمندآزاری والک و مصاحبه بالینی سالمندآزاری) انتخاب شدند. جهت جمعآوری داده از نسخه کوتاه پرسشنامه سرشت و منش کلونینجر استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین تمام ابعاد سرشت (به جز مؤلفه پاداش وابستگی) و منش سالمندان دو گروه تفاوت وجود داشت. به طوری که سالمندان با تجربه آزاردیدگی از ابعاد سرشت (به استثناء نوجویی و آسیب پرهیزی که بالاتر بودند) و منش پایینتری برخوردار بودند. براساس این یافتهها برخی ویژگیهای شخصیتی بهعنوان عامل خطر میتواند زمینه سالمندآزاری را فراهم سازد. همچنین ممکن است تجربیات مکرر آزاردیدگی آثار مخربی بر شخصیت سالمندان داشته باشد. بنابراین لازم است در طراحی برنامههای پیشگیری به این متغیرها توجه شود تا بتوان در حد ممکن از سالمندآزاری جلوگیری کرد و یا برنامههای مداخلهای مناسبتری را برای هر سالمند آزاردیده طراحی نمود.
روانشناسی خانواده
پریسا کارشناس نجف آبادی؛ حمید کاظمی زهرانی
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی مدل پیش بینی باج گیری عاطفی بر اساس دشواری تنظیم هیجان و هم جوشی شناختی با میانجی گری اصالت در رابطه در زنان متاهل انجام شد. این پژوهش از دسته پژوهش های همبستگی از نوع مدل سازی معادلات ساختاری می باشد. جامعه ی آماری پژوهش، زنان متاهل شهرستان نجف آباد در سال 1402 می باشد. نمونه ای به حجم 220 نفر به روش در دسترس انتخاب ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور بررسی مدل پیش بینی باج گیری عاطفی بر اساس دشواری تنظیم هیجان و هم جوشی شناختی با میانجی گری اصالت در رابطه در زنان متاهل انجام شد. این پژوهش از دسته پژوهش های همبستگی از نوع مدل سازی معادلات ساختاری می باشد. جامعه ی آماری پژوهش، زنان متاهل شهرستان نجف آباد در سال 1402 می باشد. نمونه ای به حجم 220 نفر به روش در دسترس انتخاب شد و پرسشنامه های باج گیری عاطفی (Rahmat et al, 2018)، دشواری تنظیم هیجان (Gratz and Roemer, 2004)، هم جوشی شناختی (Gillanders et al., 2014) و اصالت در رابطه (Lopez and Rice, 2006) را تکمیل نمودند. داده های به دست آمده با نرم افزار SPSS26 و AMOS24 با استفاده از مدل معادلات ساختاری با روش حداکثر درست نمایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد بین دشواری تنظیم هیجان و هم جوشی شناختی با باج گیری عاطفی در زنان متاهل رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد. بین دشواری تنظیم هیجان و هم جوشی شناختی با اصالت در رابطه در زنان متاهل، رابطه ی منفی و معناداری وجود دارد. اصالت در رابطه ارتباط بین دشواری تنظیم هیجان و هم جوشی شناختی با باج گیری عاطفی در زنان متاهل را میانجی گری می کند. بنابراین بنظر می رسد برای غلبه بر قرار گیری در دام باج گیری عاطفی لازم است بر اصالت در رابطه به عنوان میانجی گر روابط بین باج گیری عاطفی با دشواری تنظیم هیجان و هم جوشی شناختی توجه شود.
روانشناسی تربیتی
رحیم بدری گرگری؛ شهروز نعمتی؛ رقیه سروآزاد صوفیانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه تنظیم هیجانی والد محور کودکان بر مهارتهای تنظیم هیجان و کنترل تلاشگرانه کودکان پیشدبستانی بود. روش پژوهش حاضر، از نوع نیمهآزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش کودکان پیشدبستان شهرستان مرند بود. نمونه موردنظر 40 نفر از کودکان پیشدبستانی شهرستان مرند بود که بر اساس نقطه برش آزمون تنظیم هیجان ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه تنظیم هیجانی والد محور کودکان بر مهارتهای تنظیم هیجان و کنترل تلاشگرانه کودکان پیشدبستانی بود. روش پژوهش حاضر، از نوع نیمهآزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش کودکان پیشدبستان شهرستان مرند بود. نمونه موردنظر 40 نفر از کودکان پیشدبستانی شهرستان مرند بود که بر اساس نقطه برش آزمون تنظیم هیجان شیلدز و کیکتی و رفتار کودک روتبارت و همکاران نمرات پایینی داشتند با روش نمونه گیری هدفمند در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش، تحت آموزش برنامه تنظیم هیجانی والد محور کودکان قرار گرفت و مداخله به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای و 1 بار در هفته بر روی گروه آزمایش اجرا شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیره مختلط بررسی شد. یافتهها حاکی از اثربخشی و ماندگاری برنامه آموزش تنظیم هیجانی والد محور کودکان بر مهارتهای تنظیم هیجان (05/0p=) و کنترل تلاشگرانه (05/0p= ) کودکان پیشدبستانی بود. بنا بر نتایج بهدستآمده مشخص میشود که برنامه تنظیم هیجانی والد محور کودکان میتواند بهعنوان روشی مؤثر در بهبود مهارتهای تنظیم هیجان و کنترل تلاشگرانه کودکان پیشدبستانی در نظر گرفته شود؛ بنابراین مربیان و والدین میتوانند برای افزایش مهارتهای تنظیم هیجان و کنترل تلاشگرانه در کودکان پیشدبستانی از این بسته آموزشی استفاده نمایند.
اعتیاد
ناصر بای؛ زهرا غلامی فر
چکیده
هدف اصلی این پژوهش مطالعه نقش میانجی تابآوری در رابطه بین فعالیتبدنی و اعتیاد به گوشی دانشآموزان میباشد. این پژوهش کاربردی بوده و برای اجرا نمودن آن از روش توصیفی از نوع همبستگی استفاده شد. تمامی دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهرستان رامیان در سال تحصیلی 1402 تشکیل دهنده جامعه آماری پژوهش بودند (291 دانشآموز). برای انتخاب نمونه ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش مطالعه نقش میانجی تابآوری در رابطه بین فعالیتبدنی و اعتیاد به گوشی دانشآموزان میباشد. این پژوهش کاربردی بوده و برای اجرا نمودن آن از روش توصیفی از نوع همبستگی استفاده شد. تمامی دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهرستان رامیان در سال تحصیلی 1402 تشکیل دهنده جامعه آماری پژوهش بودند (291 دانشآموز). برای انتخاب نمونه پژوهش از روش سرشماری استفاده گردید و در نهایت 259 پرسشنامه جمعآوری شد. ابزار گردآوری دادهها شامل 3 پرسشنامه فعالیتبدنی (Hagger et al)، تابآوری روانشناختی (Van Der Meer et al) و اعتیاد به استفاده از تلفن همراه (Kown et al) بود. به منظور تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد و نرمافزارهای به کار رفته برای تحلیل دادهها SPSS نسخه 25 و Smart PLS نسخه 3 بود. نتایج پژوهش نشان داد بین فعالیتبدنی و تابآوری روانشناختی دانشآموزان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج مشخص نمود رابطه بین فعالیتبدنی و اعتیاد به استفاده از گوشی همراه دانشآموزان منفی و معنیداری است. در نهایت یافتههای پژوهش نشان داد ارتباط بین فعالیتبدنی و اعتیاد به استفاده از گوشی همراه در بین دانشآموزان با نقش میانجی تابآوری روانشناختی معنیدار میباشد. با توجه به نتایج؛ ترغیب دانشآموزان دختر به انجام فعالیتبدنی منظم و در نظر گرفتن برنامههای ورزشی جذاب برای این دانشآموزان در فعالیتهای فوق برنامه پیشنهاد میشود.
روانشناسی بالینی
مهران شهرویی؛ سید عبدالمجید بحرینیان؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند؛ قاسم آهی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، شفقت درمانی و درمان شناختی رفتاری بر ذهن آگاهی و نظم جویی هیجان دانش آموزان دارای اضطراب اجتماعی بود. طرح پژوهش حاضر، از نوع پیشآزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل و جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دارای اضطراب اجتماعی دوره اول دبیرستان 13- 16 سال شهر اهواز که در ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، شفقت درمانی و درمان شناختی رفتاری بر ذهن آگاهی و نظم جویی هیجان دانش آموزان دارای اضطراب اجتماعی بود. طرح پژوهش حاضر، از نوع پیشآزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل و جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دارای اضطراب اجتماعی دوره اول دبیرستان 13- 16 سال شهر اهواز که در سال تحصیلی 1400-1399، در حال تحصیل بود. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه 5 عاملی ذهن آگاهی (بائر و همکاران، 2003) و پرسش نامه نظم جویی شناختی هیجان - فرم کودکان (گارنفسکی و کرایج، 2007)، بود. گروه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به مدت 8 جلسه، گروه شفقت درمانی به مدت 8 جلسه و گروه درمان شناختی رفتاری نیز به مدت 8 جلسه تحت مداخله قرار گرفتند. 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفته که هیچ درمانی بر روی آن ها صورت نگرفت و در لیست انتظار قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد که تفاوت معنیداری بین میانگین نمرههای متغیر ذهن آگاهی و نظم جویی هیجان در سه گروه آزمایش و گروه کنترل وجود دارد. و با توجه به نتایح حاصل میتوان برای افزایش ذهن آگاهی و نظم جویی هیجان دانش آموزان دارای اضطراب اجتماعی، از درمان پذیرش و تعهد، شفقت درمانی و درمان شناختی رفتای سود جست.
روانشناسی شناختی
فریده رادپور؛ فریده السادات حسینی؛ سید موسی گلستانه؛ طیبه احمدشاهی
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسهی لگو درمانی و نقاشی درمانی بر کارکردهای اجرایی و حافظه ی دیداری کودکان پیش دبستانی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان پیش دبستانی شهر اهرم و نمونه آماری نیز 27 نفر کودک پیش دبستانی در بازه ی سنی 5/6-5/4 سال بودند که به روش در دسترس انتخاب ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسهی لگو درمانی و نقاشی درمانی بر کارکردهای اجرایی و حافظه ی دیداری کودکان پیش دبستانی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان پیش دبستانی شهر اهرم و نمونه آماری نیز 27 نفر کودک پیش دبستانی در بازه ی سنی 5/6-5/4 سال بودند که به روش در دسترس انتخاب شدند. جلسات نقاشی درمانی براساس پروتکل محمدی(1387) 10 جلسه بود و همچنین جلسات لگو درمانی براساس پروتکل اصل و اسدیان (1394) نیز ده جلسه بود و هر جلسه به مدت 40 دقیقه به صورت هفتهای دو جلسه برگزار شدند. جمع آوری داده ها با آزمون حافظهی دیداری آندره ری (1942) و آزمون استروپ ریدلی(1935) انجام گرفت. نتایج نشان داد که نقاشی درمانی و لگو درمانی بر حافظه دیداری و کارکردهای اجرایی کودکان تأثیر گذار می باشد (P<0/05) و میان این دو روش نیز از نظر میزان اثرگذاری بر حافظه دیداری و کارکردهای اجرایی تفاوت معنی داری مشاهده نشد .(P>0/05) مداخلات نقاشی درمانی و لگودرمانی می تواند در سنین پیش دبستانی سبب رشد فرایندهای شناختی در کودکان شوند و می توان به عنوان دو ابزار سودمند از آنها بهره مند شد.
روانشناسی بالینی
سمیه رستم پور خرفکوره؛ علی اصغر حسین زاده؛ بهرام میرزائیان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین مسیر ارتباط دهنده دلبستگی نا ایمن و آزار عاطفی دوران کودکی با مشکلات بین فردی در افراد مبتلا به اختلالات شخصیت خوشه B از طریق نقش میانجی تحمل ناکامی انجام شد. این پژوهش به روش توصیفی- همبستگی و با استفاده از تحلیل مسیر در قالب یک طرح مقطعی انجام شد. جامعه پژوهش را تمامی مراجعه کنندگان متقاضی دریافت خدمات روان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین مسیر ارتباط دهنده دلبستگی نا ایمن و آزار عاطفی دوران کودکی با مشکلات بین فردی در افراد مبتلا به اختلالات شخصیت خوشه B از طریق نقش میانجی تحمل ناکامی انجام شد. این پژوهش به روش توصیفی- همبستگی و با استفاده از تحلیل مسیر در قالب یک طرح مقطعی انجام شد. جامعه پژوهش را تمامی مراجعه کنندگان متقاضی دریافت خدمات روان درمانی سرپایی و بستری در بخش اعصاب و روان بیمارستان زارع ساری و کلینیکهای تخصصی روانپزشکی شهرستانهای مرکزی استان مازندران در 1398 تشکیل داد که از بین آنها 200 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ملاک تشخیص ابتلا به اختلالات شخصیت خوشه B، راهنمای تشخیصی DSM-5 بود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سبکهای دلبستگی بزرگسال (Hazan & Shaver, 1987)، پرسشنامه ضربه دوران کودکی (Bernstein et al., 2003)، مقیاس تحمل ناکامی (Harrington, 2005) و پرسشنامه مشکلات بین فردی- فرم کوتاه (Barkham et al., 1996) بود. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرم افزار AMOS-23 و با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام شد. نتایج نشان داد سبکهای دلبستگی ناایمن اجتنابی و دوسوگرا، آزار عاطفی دوران کودکی و تحمل ناکامی اثر مستقیم مثبت و معنی دار بر مشکلات بین فردی شرکت کنندگان داشت. نتایج نشان داد که تحمل ناکامی میتواند به صورت معنی داری رابطه بین سبکهای دلبستگی ناایمن و آزار عاطفی دوران کودکی با مشکلات بین فردی مبتلایان به اختلالات شخصیت خوشه B را میانجی گری کند. این نتایج برای اهداف پیشگیری، تشخیصی و درمانی مؤثر در محیطهای بالینی و غیر بالینی، مفید است.
روانشناسی خانواده
ابراهیم برادری؛ علی شیخ الاسلامی؛ اسماعیل صدری دمیرچی؛ حسین قمری گیوی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان بافتنگر انصافمحور بر انسجام خانواده و صمیمیت زناشویی زوجین متعارض انجام گرفت. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه و پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری آن شامل کلیه زوجین متعارض در سال 1402 بودند که به مراکز مشاوره زندگی شاد و مبین شهر تبریز مراجعه کردند. از این ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان بافتنگر انصافمحور بر انسجام خانواده و صمیمیت زناشویی زوجین متعارض انجام گرفت. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه و پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری آن شامل کلیه زوجین متعارض در سال 1402 بودند که به مراکز مشاوره زندگی شاد و مبین شهر تبریز مراجعه کردند. از این میان تعداد 32 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (16 نفر) و گواه (16 نفر) گمارده شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل مقیاس انسجام خانواده سامانی (FCQ، 1381) و پرسشنامه صمیمیت زناشویی باگاروزی (MIQ، 2001) بود. افراد گروه آزمایش طی 10 جلسهی 60 دقیقهای تحت آموزش رویکرد بافتنگر انصافمحور قرار گرفتند و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی در نرمافزار ۲۶SPSS انجام شد. نتایج نشان داد که درمان بافتنگر انصافمحور بر انسجام خانواده و صمیمیت زناشویی زوجین متعارض موثر بوده است (005/0>p). این نتایج در دوره پیگیری نیز پایدار بود. براساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که درمان بافتنگر انصافمحور میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود انسجام خانواده و صمیمیت زناشویی زوجین متعارض مورد استفاده قرار گیرد.