نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‏شناسی تربیتی دانشگاه شهیدچمران اهواز (نویسنده مسؤل)

2 استادیار گروه روان‏شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز

3 استادیار گروه روان‏شناسی دانشگاه زنجان

چکیده

هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر افزایش شایستگی اجتماعی، عملکرد در تکالیف نظریه‏ی ذهن و کمک‏طلبی دانش‏آموزان دارای ناتوانایی‏های یادگیری بود. در این پژوهش افرادی که در یک مطالعه‏ی آزمایشی شرکت کردند، شامل 40 نفر از دانش‏آموزان پسر کلاس‏های پنجم و ششم ابتدایی شهر اهواز بودند که به روش تصادفی چند مرحله‏ای انتخاب شدند. ابزارهای مطالعه، مقیاس شایستگی اجتماعی فلنر، آزمون نظریه‏ی ذهن استیمن و مقیاس کمک‏طلبی پنتریچ و ریان بودند. آزمودنی‏ها به دو گروه (1 گروه آزمایش و 1 گروه کنترل) تقسیم شدند. آموزش هوش هیجانی در گروه آزمایش به کارگرفته شد، ولی گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. پیش- آزمون و پس- آزمون در مورد گروه آزمایش و گروه کنترل انجام شد. نتایج به وسیله‏ی آمار توصیفی و آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری (MONCOVA) تحلیل شد. یافته‏ها نشان داد که بین دو گروه تفاوت معنی‏داری وجود دارد، عملکرد گروه آزمایش در شایستگی اجتماعی، عملکرد در تکالیف نظریه‏ی ذهن و کمک‏طلبی در پس- آزمون افزایش یافته بود. این یافته ها اهمیت به کارگیری آموزش هوش هیجانی را بر بهبود عملکردهای اجتماعی دانش‏آموزان دارای ناتوانایی‏های یادگیری مطرح نمود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Emotional Intelligence Training on Social Competence, Performance on Theory of Mind Tasks and Help Seeking of Primary School Students with Learning Disabilities

نویسندگان [English]

  • G. Kiany 1
  • G. H. Maktabi 2
  • N. Behroozi 2
  • Z. Morovati 3

1

2

3

چکیده [English]

The purpose of this Study was to investigate the effectiveness of emotional intelligence training on social competence, performance on theory of mind tasks and help seeking improvement in students with learning disabilities. The participants, who participated in this experimental study, included 40 male fifth and sixth graders in Ahvaz, selected through multi stage random sampling. The instruments of the study were the Felner Social Competence Scale, the Stemman Theory of Mind Test and Pintrich and Ryan’s help seeking scale. The subjects in this study were divided in two groups (1 experimental and 1 control group). The experimental group was subject to Emotional intelligence training while the control group didn't receive any treatment. Both the experimental and control groups participated in a pre-test and post-test. The results were analyzed using descriptive statistics and the Multivariate test. The results showed that there was a meaningful difference between the performances of two groups. The performance of the experimental group regarding social competence, the theory of mind test and help seeking had been improved in the post-test. Results suggest the importance of the application of emotional intelligence training in improving social performances in children with learning disorders.

کلیدواژه‌ها [English]

  • emotional intelligence training
  • Social Competence
  • performance on Theory of mind tasks
  • help seeking
  • learning disabilities
فارسی
رمضانی پیانی، فرشاد (1389). رابطهی هدف‏های پیشرفت، عزت نفس و شایستگی ادراک شده با رفتار کمک‏طلبی و عملکرد تحصیلی دانش‏آموزان پسر پایهی اول دبیرستان شهرستان ایذه، تهران. پایان‏نامه‏ی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز.
قمرانی، امیر؛ البرزی، شهلا و خیر، محمد (1385). بررسی روایی و اعتبار نظریه‏ی ذهن در گروهی از دانش‏آموزان عقب مانده‏ی ذهنی و عادی شهر شیراز. مجله روانشناسی، 38، سال دهم، شماره‏ی 2، 47-33.
کاظمی، رضا؛ مومنی، سویل و کیامرثی، آذر (1390). بررسی اثربخشی آموزش مهارت‏های زندگی بر کفایت اجتماعی دانش‏آموزان مبتلا به اختلال ریاضی. فصلنامه ناتوانایی‏های یادگیری، دورهی 1، شماره‏ی 1، صص 108-94.
 
لاتین
Bahramiyan, S. H., Maktabi, G. H., & Morovati, Z. (2014). A comparison of emotional intelligence, social competence and its components in student with and without learning disability. Journal of Life Science and Biomedicine, 4 (2), 138-143.
Bauminger, N., Edelsztein, H. S., & Morash, J. (2013). Social information processing and emotional understanding in children with LD. Journal of Learning Disabilities, 38, 45-56.
Bhan, S., & Farooqui, Z. (2013). Social skills training of children with learning disability. Mumbai, Vol, 24, 2, 54-64.
Felner, R. D., Lease, A. M., & Philips, R. C. (1990). Social competence and the language of adequacy as a subject matter for psychology. The Development of Social Competence, 13, 254-264.
Feng, H., You Lo-Ya, T., Shaling C., & Gwendolyn, N. (2008). The effect of theory of mind and social skills training on the social competence of six grade student with autism. Journal of Positive Behavior Interventions, 10 (4), 228-242.
Ferguson, F. J., & Austin, E. J. (2010). Associations of trait and ability, emotional intelligence with performance on theory of mind tasks in adult. Personality and Individual Differences, 49 (5), 414- 418.
Frederickson, N., Petrides, K. V., & Simmonds, E. (2012). Trait emotional intelligence as a predictor of socioemotional outcomes, Research department of clinical, educational, and health psychology, university college london, uk. Personality and Individual Differences, 52, 323–328.
Jorfi, H., Jorfi, S., Bin Yaccob, H. F., & Mad Shah, I. (2010). Emotional intelligence: the relationship between self-regard and technology communication effectiveness. World Academy of Science and Engineering, 45, 24-39.
Ghaffari, A., Banijamal, SHO., Ahadi, H., & Ahghar. G. (2011). The investigation of the effectiveness of social skills training in theory of mind improvement in aggressive students and the assessment of it,s effective stability. Social and Behavioral Science, 30, 1519-1525.
Goleman, D. )1998.(Emotional intelligence that lead to success, EI 2, pp. 9-42.
Lopes, P. N., Brackett, M. A., Nezlek, J. B., Schutz, A., Sellin, I., & Salovey, P. (2004). Emotional Intelligence and Social Interaction. Journal of Educational Psychology, 30 (8), 1018-1034.
Mavroveli, S., Petrides K. V., Rieffe, C., & Bakker, F. (2007). Trait emotional intelligence, psychological well-being and peer-rated social competence in adolescence. The Netherlands British Journal of Developmental Psychology, 25, 263–275.
Marquez, P. G., Martin, R. P., & Brackett, M. A. (2006). Relating emotional intelligence to social competence and academic achievement in high school students. Journal of Educational Psychology, 18, 118-123.
Newman, R. S., & Schwager, M. T. (1995). Children help seeking during problem solving: effects of grade, goal and prior achievement. American Educational Research Journal, 32, 325-376.
Poulou, M. S. (2010). The role of Trait Emotional Intelligence and social and emotional skills in students’ emotional and behavioral strengths and difficulties: a study of Greek adolescents’ perceptions. www.enseceurope.org/journal, Vol 2, Number 2, PP 30-47.
Pintrich, P. R., & Ryan, A. M. (1997). The role of motivation and attitudasion adolecents help-seeking in math class. Journal of Educational Psychology, 89, 329-347.
Peterson, V. C. (2012). The relationship between emotional intelligence and middle school students with learning disabilities. Journal of Science and Technology, 56, 1-8.
Rai, R., & Rai, A. ( 2012). A comparative study of emotional intelligence of children with learning disabled and children with hearing impaired student at secondary level. Bhartiam International Journal of Education & Research, V1, IV, 47-59.
Roll, I., Aleven, V, McLaren, B. M., Koedinger, B., & Kenneth, R. (2011). Improving students help-seeking skills using meta cognitive feedback in an intelligent tutoring system. Learning and Instruction, 21, 267-280.
Roussel, P., Elliot, A., & Feltman, R. (2010). The influence of achievement goals and social goals on help-seeking from peers in an academic context, A European University of Bretagne. Campus La Harpe, University of Rennes II.
Symons, D. (2004). Mental state discourse, theory of mind, and the internalization of self–other understanding. Developmental Review, 24, 159-188.