نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی

2 کارشناسی ارشد روان‌شناسی

3 استاد دانشگاه محقق اردبیلی

4 استادیار دانشگاه محقق اردبیلی

چکیده

هـدف پژوهش حاضر بررسی نقش منبع کنترل درونی، تحمل ابهام، عزت نفس، خودکارآمدی، خودشکوفایی، خطرپذیری و نوآوری به عنوان پیش‌بین‌های موفقیت و شکست مدیران واحدهای تولیدی در کارآفرینی بود. نمونه‌ی این پژوهش شامل190 مدیر (105 مدیر موفق و 85 مدیر ناموفق از نظر کارآفرینی) بود، که به صورت تصادفی از واحدهای تولیدی استان‌های مرکزی و اردبیل انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس منبع کنترل درونی، مقیاس تحمل ابهام، مقیاس خودکارآمدی، مقیاس خودشکوفایی، مقیاس عزت‌نفس و پرسشنامه شخصیتی استفاده شده است. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل ممیز استفاده شد. نتیجه‌های به دست آمده از معادله تابع ممیز، فرضیه‌ی پژوهش را تأیید کرد و یافته‌ها نشان دادند که مدیران موفق و ناموفق در کارآفرینی را می‌توان از روی متغیرهای شخصیتی پیش‌بینی کرد. نتیجه‌های به دست آمده و مدل ارایه شده توسط این پژوهش مورد بحث قرار خواهد گرفت.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A study of personality of variables as predictors of success or failure in entrepreneurship of managers

نویسندگان [English]

  • A. Abolghasemi 1
  • M. Abbasi 2
  • M. Narimani 3
  • H. Ghamari 4

1

2

3

4

چکیده [English]

The purpose of the present research was to investigate the role of internal locus of control, tolerance of ambiguity, self-esteem, self- efficacy, self-actualization, risk taking and innovation as predictors of success and failure of managers the productive units in the entrepreneurship. The research sample consisted 190 managers were randomly selected from the Arak and Ardabil cities. To collect the data Internal Locus of Control Scale, Tolerance of Ambiguity Scale, Self- Efficacy Scale, Self-Actualization Scale, Self-esteem scale and Jackson personality Inventory were used. In order to analyze the data of discriminant analysis were utilized. The results confirmed the hypothesis of this study, and findings showed that success or failure in entrepreneurship can be predicted the variables of personality of this study. The results obtained and the model presented in this study is discussed in detail.

کلیدواژه‌ها [English]

  • locus of control
  • Self-esteem
  • tolerance of ambiguity
  • self- efficacy
  • self-actualization
  • innovation
  • risk taking
  • managers
فارسی
احمدپورداریانی، محمود (1380). کارآفرینی: تعاریف، نظریات و الگوها. تهران:  شرکت پردیس.
ایمانی‌پور، نرگس و زیودار، مهین (1387). بررسی رابطه گرایش به کارآفرینی شرکتی و عملکرد. توسعه کارآفرینی، سال 1، شماره 2، ص: 34-11.
باورصاد، احمد (1377). ساخت و اعتباریابی مقیاس برای سنجش تحمل ابهام و بررسی رابطهی آن با اضطراب، تیپ شخصیتی الف و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان. مراکز پیش دانشگاهی استان خوزستان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
برومندنسب، مسعود؛ شکرکن، حسین و نجاریان، بهمن (1381). بررسی رابطه ساده و چندگانه خلاقیت، انگیزه پیشرفت وعزت نفس با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز. مجله علوم تربیتی و روا‌‌‌نشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، سال نهم، شماره‌‌های 3 و4، ص: 24-1.
بشلیده، کیومرث و حقیقی، جمال (1387، زیر چاپ). بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس عزت نفس روزنبرگ. مجله علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران.
پروین، ل. (2001). روان‌شناسی شخصیت: نظریه و تحقیق. ترجمه جوادی، محمدجعفر؛ کدیور، پروین (1381). تهران: نشر آییژ.
تکلوی ورنیاب، سمیه؛ ابوالقاسمی، عباس و نریمانی، محمد (1387). انطباق و هنجاریابی پرسشنامه‌ی شخصیتی تجدیدنظر شده جکسون در کارکنان دولتی شهرستان اردبیل. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی.
رجبی، غلامرضا (1385). بررسی پایایی و روایی مقیاس باورهای خودکارآمدی عمومی در دانشجویان. مجله اندیشه‌‌های نوین تربیتی، دوره 2، شماره‌‌های 1 و2، ص: 122-111.
شولتز، د. و شولتز، آ. (1994). نظریه‌‌های شخصیت. ترجمه یحیی سیدمحمدی(1379). تهران:  چاپ ششم، انتشارات ویرایش.
شکرکن، حسین، بشلیده، کیومرث، حقیقی، جمال و نیسی، عبدالکاظم (1386). بررسی متغیرهای شخصیتی، شناختی، سازمانی و زیستی- جسمانی به عنوان پیش‌بین‌‌های حادثه دیدگی در کارکنان یک شرکت در اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، سال 14، شماره 1و 2، ص: 116-83.
کورمن، ا. ک. (1977). روان‌شناسی صنعتی و سازمانی. ترجمه حسین شکرکن (1370). تهران:  انتشارات رشد.
فرمیهنی فراهانی، محمد (1378). فرهنگ توصیفی علوم تربیتی. تهران: انتشارات اسرار دانش.
نجاریان، بهمن، مزین دزفولی، مهزاد، امیرافشار، ماجده و ابراهیمی، آزیتا (1375). بررسی ضرایب پایایی و اعتبار مقیاس خودشکوفایی اهواز. گزارش تحقیق، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی داشگاه شهید چمران اهواز.
 
لاتین
Ahmed, S. U. (1985). Risk-taking propensity, locus of control and entrepreneurship. Personality and Individual Differences, 6 (6), 781-782.
Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action. Englewood Cliffs, N.J: Prentice - Hall.
Begley, T. M. (1995). Using founder status, age of firm, and company growth rate as the basis for distinguishing entrepreneurs from managers of smaller businesses. Journal of Business Venturing, 10 (3), 249-263.
Brockhaus, R. H. (1980). Risk-taking propensity of entrepreneurs. Academy of Management Journal, 23, 509-520.
Brown, S. P., Jones, E., & Leigh, T. W. (2005). The attenuating effect of role overload in relationships linking self-efficacy and goal level to work performance. Journal of Applied Psychology, 90 (5), 972–979.
Chen, C. C., Greene, P. G., & Crick, A. (1998). Does entrepreneurial self-efficacy distinguish entrepreneurs from managers? Journal of Business Venturing, 13 (4), 295-316.
Colquitt, J. A., Scott, B. A., & Lepine, J. A. (2007). Trust, Trustworthiness, and Trust Propensity: A Meta- Analytic Test of Their Unique Relationships with Risk Taking and Job Performance. Department of Management, Warrington College of Business Administration, University of Florida.
Dew, N., Read, S., Sarasvathy, S. B., & Wiltbank, R. (2008). Outlines of a behavioral theory of the entrepreneurial firm. Journal of Economic Behavior & Organization, 66 (1), 37-59.
Drucker, P. (1985). The discipline of innovation. Harvard Business Review. May-June-67-72.
Entrialgo, M., Fernández, E., & Vázquez, C. J. (2000). Linking entrepreneurship and strategic management: Evidence from Spanish SMEs, Technovation, 20 (8), 427-436.
Friedrich, C. H., & Visser, K. (2006). Building Human Capital in Difficult Environments: An Empirical Study of Entrepreneurship Education, Self-esteem, and Achievement in South Africa. International Research in the Business Disciplines, 5, 355-378.
Gamble, J. E. (2000). Management commitment to innovation and esop stock concentration. USA: University of South Alabama, Mobile.
Gibb, A., & Li, J. (2003). Organizing for enterprise in China: What can we learn from the Chinese micro, small, and medium enterprise development experience. Futures, 35 (4), 403-421.
Hansemark, O. C. (2003). Need for achievement, locus of control and the prediction of business start-ups: A longitudinal study. Journal of Economic Psychology, 24 (3), 301-319.
Hmieleski, M., Corbett, C., & Andrew, C. (2007). The contrasting interaction effects of improvisational behavior with entrepreneurial self-efficacy on new Venture Performance and entrepreneur work satisfaction. Journal of Business Venturing, 23, 496-482.
Hornaday, J., & Aboud, J. (1971). Characteristic of successful entrepreneurs. Personnel Psychology, 24 (1), 141-153.
Howell, J. M., & Avolio, B. J. (1993). Transformational Leadership, Transactional, Leadership, Locus of Control, and Support for Innovation: Key Predictors of Consolidated Business- Unit Performance. Journal of Applied Psychology, 78 (6), 891-902.
Hull, D. L., Bosley, J. J., & Udell, I. G. (1980). Renewing the hunt for the heffalump: Identifying potential entrepreneurs by personality characteristics. Journal of Small Business Management, 18 (1), 11-18.
Ireland, R. D., & Webb, J. W. (2006). Strategic entrepreneurship: creating competitive advantage through streams of innovation. Mays Business School, 7783-4221, 11-18.
Jacobowitz, A., & Vildel, D. C. (1982). Characteristics of entrepreneurs: Implications vocational guidance. The Vocational Guidance Quarterly, 30, 20-35.
Jackson, D. N. (1994). Jackson Personality Inventory-revised manual. Port Huron, MI: Sigma Assessment Systems.
Kennedy, F., & Schleifer, S. (2007). Team Performance Measurement: A System to Balance Innovation and Empowerment with Control. Advances in Management Accounting, 16, 261-285.
Li, Y., Liu Y., & Zhao, Y. (2006). The role of market and entrepreneurship orientation and internal control in the new product development activities of Chinese firms. Industrial Marketing Management, 35 (3), 336-347.
Lumpkin, G. T., & Erdogan, B. (1999). IF not entrepreneurship, can. Psychological characteristics predict entrepreneurial orientation? A pilot study. Working paper. Chicago: University of Illinois at Chicag.
Longenecher, G., Moore, C., & Petty, W. (1997). Small business management: AH entrepreneurial emphasis, Cincinnati, Ohio; South- Western College pub.
McClelland, D. C. (1965). Toward a theory of motive acquisition. American Psychologist, 20, 321 - 333.
Maini, P., Founder, C., & Consultant, S. (2006). Medical Futures- Nurturing Entrepreneurship and Innovation in the Healthcare Sector. Medical Futures, 12, 171-192.
Manu, F. A., & Sriram, V. (1999). Innovation, marketing strategy, environment, and performance. Journal of Business Research, 35 (1), 79-91.
Markman, G. D., & Baron, R. A. (2003). Person–entrepreneurship fit: Why some people are more successful as entrepreneurs than others. Human Resource Management Review, 13 (2), 281-301.
Markman, G. Balkin, D., & Baron, R. (2002). Inventors and new venture formation: the effects of general self-efficacy and regretful thinking, Entrepreneurship Theory and Practice, 27 (2), 149–166.
Maslow, A. H. (1970). Motivation and Personality (2th ed.). New York: Viking.
Mouzas, S. (2006). Efficiency versus effectiveness in business networks. Journal of Business Research, 59 (10-11), 1124-1132.
Mueller, S. L., & Thomas, A. S. (2001). Culture and entrepreneurial potential: A nine country study of locus of control and innovativeness. Journal of Business Venturing, 16 (1), 51-75.
Nezami, E., Schwarzer, R., & Jeroaslem (1996). Persian Adaptation (Farsi) of the General Self-Efficacy Scale. Retrieved from http://userpage. Fu-brlin. del/health/ persean.htm.-
Ray, D. M., & Turpin, D. V. (1990). Factors influencing Japanese entrepreneurs in high-technology ventures. Journal of Business Venturing, 5 (2), 91-102.
Rotter, J. B. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological Monographs, 80. J., (Wole N., 609), 1-28.
Rpsenberg, M. (1965). Society and the Adolescent Self-Image. Princeton, N. J., Princeton University press.
Schumpeter, J. A. (1934). The Theory of Economic Development. Cambridge, Mass: Harvard University Press.
Shaver, K. G., Williams, S. L., & Scott, L. R. (1990). Entrepreneurial beliefs. Creativity and risk-taking: Personality or situation? Unpublished manuscript, College of William & Mary.
Siu, W. (2008). Yuan and marketing: The perception of Chinese owner-managers. Journal of World Business, 43(4), 449-462.
Stajkovic, A. D., & Luthans, F. (1998). Self-efficacy and work-related performance: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 124 (2), 240-261.
Tang, H. K. (2006). Adoption of navigation technologies: Five historical and contemporary cases. Technological Forecasting and Social Change, 73 (7),845-859.
Teoh, H. Y., & Foo, S. L. (1997). Moderating effects of tolerance for ambiguity and risk taking propensity on the role conflict-perceived performance relationship: Evidence from Singaporean entrepreneurs. Journal of Business Venturing, 12 (1), 67-8.
Toner, M., Ronald, G., & Tompkin, M. D. (2008). Invention, innovation, entrepreneurship in academic medical centers. Surgical Services and Center for Engineering in Medicine, Massachusetts General, 22, 1481-1732.
Tropman, J., & Morningstar, G. (1989). Entrepreneurial Systems of the 1990. New York: Green Wood Press Inc.
Zhao, H., Scott, E. S., Gerald, E., & Hills, E. (2005). The Mediating Role of Self-Efficacy in the Development of Entrepreneurial Intention, Department of Managerial Studies, Chicago: University of Illinois Press.