نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
در پژوهش حاضر اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری بر بهبود عزت نفس و خوداثرمندی دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. برای انجام این پژوهش از بین دانشجویان مراجعه کننده به کلینیک روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد و متقاضی شرکت در جلسات گروه درمانی شناختی- رفتاری 24 نفر از افرادی که نمرههای عزت نفس آنان در مرحلهی غربالگری پایین بود، به عنوان نمونهی آماری انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. در هر دو گروه 7 دانشجوی دختر و 5 دانشجوی پسر شرکت کردند. سپس درمان شناختی- رفتاری در طی هشت جلسه (5/1 ساعته) و هفتهای یک جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. ابزارهای اندازهگیری پرسشنامهی عزتنفس کوپر اسمیت و فهرست خود اثرمندی شرر بود که بر روی هر دو گروه به عنوان پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) استفاده شد.بعد از کنترل نمرههای پیش آزمون، اعضای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به طور معنیداری عزت نفس و خوداثرمندی بیشتری نشان دادند. به نظر میرسد که گروه درمانی شناختی- رفتاری میتواند عزت نفس و خوداثرمندی دانشجویان را ارتقاء دهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Group Therapy in Improving College Students’ Self-esteem and Self-efficacy
نویسنده [English]
- T. Kazemeini
چکیده [English]
The present study examines the effectiveness of cognitive-behavioral therapy (CBT) in improving college students’ self-esteem and self-efficacy. This research based on pretest-posttest control group. A sample of 24 college students who referred to psychological clinic at Ferdowsi university of Mashhad and liked to attend the cognitive-behavioral group therapy that and who earned low scores in Coppersmith’s self-esteem inventory in screening stage, was randomly assigned to the experimental and control groups (7 female and 5 male). Experimental group received eight weekly one-and-a-half-hour sessions of cognitive-behavioral therapy and control group received no specific intervention. Measurement scales were Coppersmith’s Self-Esteem Scale and Shere’s Self-efficacy Inventory. For analyzing data, Multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA) has been used.After controlling the baseline scores, the experimental group participants demonstrated significantly higher levels of self-esteem and self-efficacy compared to the control group.It seems that cognitive-behavioral group therapy can enhance self-esteem and self-efficacy in college students.
کلیدواژهها [English]
- Cognitive- behavioral therapy
- Self-esteem
- Self-Efficacy