نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی دانشگاه تبریز، مدرس دانشگاه پیام نور شبستر (نویسنده مسئول)

2 کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی دانشگاه شاهد، مدرس دانشگاه پیام نور

3 استادیار دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز

4 کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی دانشگاه تبریز، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اهر

چکیده

با توجه به اهمیت یادگیری درس زبان انگلیسی، هدف از این مطالعه بررسی نقش خودکارآمدی، جهت‌گیری‌های انگیزشی و راهبردهای یادگیری زبان در پیش‌بینی عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی دانش‌آموزان مقطع سوم راهنمایی شهر تبریز است. بدین منظور 164 آزمودنی، شامل 83 دانش‌آموز دختر و 81 دانش‌آموز پسر با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. آزمودنی‌ها پرسشنامه‌های "مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر"، "مقیاس جهت‌گیری‌های یادگیری زبان"، "سیاهه راهبردهای یادگیری زبان" و همچنین "آزمون معلم ‌ساخته پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی‌" را تکمیل کردند. نتیجه‌ی ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خودکارآمدی، راهبردهای شناختی و فراشناختی، انگیزش درونی با عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی رابطه مثبت معنی‌داری وجود دارد. و بین جهت‌گیری بی‌انگیزشی و عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی رابطه منفی معنی‌دار وجود دارد. همچنین نتیجه‌های تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون بتا نشان داد که بی‌انگیزشی، خودکارآمدی و انگیزش درونی بهترین پیش‌بینی کننده‌های پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی دانش‌آموزان است. در مجموع یافته‌های پژوهش حاضر، بر نقش مؤثر خودکارآمدی، راهبردهای یادگیری زبان و جهت‌گیری‌های انگیزشی زبان بر پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی تأکید می‌کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Role of Self Efficacy, Language Learning Orientations and Language Learning Strategies on English Academic Achievement among Students

نویسندگان [English]

  • S. Zamini 1
  • L. Barzegary 2
  • T. Hashemi 3
  • R. Kiani 4

1

2

3

4

چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the role of self-efficacy, language learning orientations and language learning strategies on English academic achievement among third graders of junior High Schools. Participants included 164 (female=83, male=81) students who were selected by cluster random sampling.  The research method was descriptive-correlation. The variables were Measured by Sherer's general self-efficacy scale (GSES), language learning orientations scale (LLOS), strategy inventory for language learning (SILL) and a English academic achievement test. Data were using analyzed using SPSS software. Pearson correlation test showed that there was a meaningful and positive relation among self-efficacy, cognitive strategies, meta-cognitive strategies, intrinsic motivation and English academic achievement. There was a meaningful and negative relationship among amotivation orientation and English academic achievement. Also, Stepwise Regression Analyses and Beta Test indicated that amotivation orientation, self-efficacy and intrinsic motivation were the best prediction for English academic achievement. The results of this study indicated the effect of self-efficacy, language learning orientations and language learning strategies on English academic achievement.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-Efficacy
  • Language learning orientations
  • Language learning strategies
  • English academic achievement
فارسی
شیخ‌الاسلامی، راضیه و خیر، محمد (1386). نقش جهت‌گیری‌های انگیزشی در یادگیری زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی. مجله‌ی پژوهش زبان خارجی، (38)، 83-94.
شیخ‌الاسلامی، راضیه و خیر، محمد (1385). بررسی رابطه باورهای انگیزشی و استفاده از راهبردهای یادگیری زبان انگلیسی در بین دانشجویان. مجله روانشناسی 37 (1)،23-33.
زمینی، سهیلا؛ حسینی‌نسب، سیدداوود و هاشمی، تورج (1388). اثربخشی راهبردهای عصبی-کلامی بر خودکارآمدی و حل مسأله دختران دانش‌آموز. مجله روانشناسی 51 (3)، 258-271.
 
لاتین
Amabile, T. M., Hill, K. G., Hennessay, B. A., & Tighe, E. M. (1994). The work Preference Inventory: Assessing Intrinsic and Extrinsic motivational orientations. Journal of Personality and Social Psychology, 66 (5), 950- 967.
Bandura, A. (1984). Recycling misconceotions of perceived self- efficacy. Cognitive therapy and research, 8, 231-255.
Bateman, T. S., & Crant, J. M. (2004). Revisiting Intrinsic and Extrinsic motivational orientations. www.Commerce.Virgina/. Edu/faculty research/papers/MOBHDP24. Pdf.
Cassidy, S., & Echus, P. (2000). Learning stile, Academic belief systems, Self – Report student proficiency and Academic Achievement in Higher Education. Journal of  Educational Psychology. 20 (3), 307-323.
Cevdet, Y. (2010). The relationship between language learning strategies, gender, proficiency and self- efficacy beliefs: a study of ELT learners in Turkey. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 682- 687.
Ching, L. C. (2002). Strategy and self- regulation instruction as contributors to improving students’ cognitive model in an ESL programme. English for Specific Purposes, 13,261-289.
Cohen, A. D. (1998). Strategies in learning and using a second language.Longman, Essex, UK.
David, P., Song, M., Hayes, A., & Fredin, S. E. (2007). A cycle model of information seeking in hyper linked enviromentsL the role of goals, self– efficacy, and in trinsic motivation. Human Computer studies. 65, 170-182.
Green, J., & Oxford, R., (1995). A closer look at learning strategies, L2 proficiency, and gender. TESOL Quarterly. 29 (2), 261-297.
Griffiths, C. (2003). Patterns of language learning strategy use. System 31, 367- 383.
Hsiao, T., & Oxford, R. (2002). Comparing theories of language learning strategies: a confirmatory factor analysis. The Modern Language Journal, 86 (3), 368-383.
Linenbrink, E. A., & Pintrich, P. R. (2002). Motivation as enabler of academic success. School Psychology Review, 31 (3), 313- 327.
Magogwe, J. M., & Oliver, R. (2007). The relationship between language learning strategies, proficiency, age and self- efficacy beliefs: A study of language learners in Botswana. System, 35, 338- 352.
Mcintosh, C. N., & Noels, K. A. (2004). Self- determined motivation for language learning: The role of need for cognition and language learning strategies. http/zif.Spz.Tu-Darmstadt.De/jg-90-2/beitrag/ mcintosh2.htm.
McMullen, M. G. (2009). Using language learning strategies to improve the writing skills of Saudi EFL students: Will it really work? System. 37, 418-433.
Miserandio, M. (1996). Children who do well in school: Individual differences in perceived competence and  autonomy in above- average children. Journal of Educational Psychology, 25, 890- 898.
Noels, k. A. (2001). Learning Spanish as a second language. Learner’s orientations and perceptions of their teacher's communication style. Language Learning, 51 (1), 107- 144.
Noels, k. A., Clement, R., & Pelletier, L. G. (2001). Intrinsic, Extrinsic and Integrative orientations of French Canadian Learners of English. www.utpjournals.Com/product/cmlr/573-Noels. Html.
Noels, k. A., Pelletier, L. G., & Vallerand, R. J. (2000). Why are you learning a second language? Motivations and self- determinations theory.  Language Learning, 51 (1), 57- 85.
O'Malley, J. M., & Chamot, A. U. (1990). Learning Strategies in second\language acquisition. Cambridge: CUP.
Oxford, R. L. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. Boston, MA: Heinle and Heilnle.
Oxford, R. L. (1989). Use of language learning strategies: Asynthesis of studies with implications for strategy training. System, 17, 253- 247.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000a). Intrinsic and Extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational psychology, 25, 54-67.
Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2000b). Self- determinations theory and the facilitation of Intrinsic motivation, social development, and well- being. American Psychologist. 55 (1), 68- 78.
Schunk, D. H., & Zimmerman, B. J. (2003). Self – regulation and learning. In W. M. Reynolds & G. E. Miller (Eds.), Handbook of pschology: Vol, 7. Educational Psychology, 59-78. Hoboken NJ: Wiley.
Sheorey, R. (1998). The state of English and English language teaching in India. TESOL Matters, 8, 19.
Shmais, W. A. (2003). Language learning strategies in Palestine. TESL- EJ. 7, Retrieved September 25, 2008 from. http//WWW. Writing.berkeley. edu./TESL- EJ.
Usher, E. L., & Pajres, F. (2006). Source of academic and self- regulation efficacy belief of entering middle school students. Contemporary Educational psychology. 31, 125-141.
Vidal, R. J. (2002). Is there a correlation between reported language learning strategy use, actual strategy use and achievement?. Linguagem & Ensino, 5, 43- 73.
Wells, G. (2001). The role of memory self- efficacy in memory performance and performance estimation accuracy in old age. Doctoral dissertation, University of Windsor, Proquest Dissertations and Theses.
Ziahosseini, S. M., & Salehi, M., (2008). An Investigation of the Relationship between Motivation and Language learning Strategies. Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji, No. 41, Special Issue, English, 85-107.