نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر (نویسنده مسئول)
2 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
چکیده
کمک طلبی تحصیلی یکی از راهبردهای مهم خودتنظیمی است که در فرایند یادگیری دانشآموزان نقش به سزایی دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین متغیرهای انگیزشی، شناختی و شخصیتی با کمکطلبی و اجتناب از کمکطلبی تحصیلی در درس ریاضی بود. برای دستیابی به این هدف 557 دانشآموز پایههای اول تا چهارم مدارس متوسطه شهر بوشهر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای در پژوهش شرکت کردند و پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت و پرسشنامه انگیزشی شناختی زوشو و بارنت را تکمیل نمودند. از میان متغیرهای بررسی شده، عوامل فراشناخت، اهداف عملکرد- گرایشی، ارزش تکلیف، سازماندهی، نیاز به شناخت و ویژگی شخصیتی وظیفهشناسی بهترین پیشبینی کننده کمکطلبی تحصیلی بودند و عوامل آموختن سریع، مرور، ویژگی شخصیتی روان رنجوری، تعلل ورزی، ارزش تکلیف و فراشناخت بهترین پیشبینی کننده اجتناب از کمکطلبی بودند. بر طبق نتایج، عوامل انگیزشی، شناختی و شخصیتی بر رفتار کمکطلبی تحصیلی نقش دارند. در پایان نتایج تحقیق بر اساس نظریههای هدفگرایی، شخصیت و فراشناخت مورد بحث قرار گرفتهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
An Investigation of the Relationships between Some Important Antecedents of Motivational, Cognition and Personality Variables on Help Seeking and Avoidance Help-Seeking
نویسندگان [English]
- M. Golestaneh 1
- F. Askari 2
1
2
چکیده [English]
The purpose of this study was to investigate the relationships between motivational, cognition and personality variables with help seeking behavior (help seeking and help avoidance). The research method of this study was descriptive-correlational. The samples for the study consisted of 557 high school students from different schools in Bushehr city, who were selected randomly through multistages and had completed the motivational- cognition questioner and the NEO inventory. A Hierarchical Regression analyses indicated that all of the predictor variables had multiple relationships with help seeking. In addition, meta-cognition, performance- approach goals, task value, organization, the need for cognition and conscientiousness were the best predictors of help seeking. Also, the Hierarchical Regression analyses indicated that all of the predictor variables had multiple relationships with help avoidance. In addition, quick learning, rehearsal, neuroticism, academic procrastination, task value and meta-cognition were the best predictors of help avoidance. The results of this study suggest that student help seeking patterns are affected by motivational, cognition and personality factors. In the end, the research results are discussed on the basis of the goal orientation theory, personality traits and meta cognition.
کلیدواژهها [English]
- help seeking
- help avoidance
- motivation
- cognition
- personality