باقر غباری بناب؛ محسن رفیع خواه؛ محمد مهاجرانی
دوره 21، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 1-14
چکیده
وقایع آسیبزا و ناراحتکننده هم میتوانند منجر به واکنش منفی و استرس گردد و هم واکنش مثبت و تعالی پس از آن را برای فرد به همراه داشته باشد، که اصطلاحاً رشد پس از آسیب نامیده میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه متغیرهای حمایت اجتماعی ادراک شده و دلبستگی به خدا با واکنش مادران دارای کودک کمتوان جسمی در برابر رویدادهای آسیبزا صورت ...
بیشتر
وقایع آسیبزا و ناراحتکننده هم میتوانند منجر به واکنش منفی و استرس گردد و هم واکنش مثبت و تعالی پس از آن را برای فرد به همراه داشته باشد، که اصطلاحاً رشد پس از آسیب نامیده میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه متغیرهای حمایت اجتماعی ادراک شده و دلبستگی به خدا با واکنش مادران دارای کودک کمتوان جسمی در برابر رویدادهای آسیبزا صورت گرفت. با توجه به هدف ذکر شده، پژوهش حاضر از نوع تحقیق همبستگی است. نمونه اولیه این پژوهش شامل 127 مادر دارای فرزند کمتوان جسمی بود که از این میان 108 مادر که حداقل یک رویداد آسیبزا را تجربه کرده بودند انتخاب شدند و به پرسشنامههای ابعاد دلبستگی به خدا (AGI)، حمایت اجتماعی ادراک شده و رشد پس از آسیب (PTG) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که میان دلبستگی ایمن به خدا، دو خرده مؤلفه از حمایت اجتماعی (حمایت خانواده و حمایت اشخاص خاص) و احساس قصور با رشد پس از آسیب رابطه وجود دارد. یافتههای به دست آمده نشان داد که دلبستگی ایمن به خدا و حمایت اجتماعی عوامل تسهیلگر و مفیدی برای رشد پس از آسیب میباشند که میتوانند واکنش افراد را نسبت به رویدادها و حوادث پیرامون پیشبینی کنند.
محمدباقر کجباف؛ لیلا اسماعیلی؛ مریم اسماعیلی
دوره 21، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 15-32
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله گروهی مبتنی بر بخشش بر بهزیستی روانشناختی جانبازان و همسران آنها بود. طرح پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری تحقیق جانبازان و همسران آنها در سال 1391 شهر اصفهان بود و نمونه تحقیق 20 زوج بود که به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه گمارده ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله گروهی مبتنی بر بخشش بر بهزیستی روانشناختی جانبازان و همسران آنها بود. طرح پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری تحقیق جانبازان و همسران آنها در سال 1391 شهر اصفهان بود و نمونه تحقیق 20 زوج بود که به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (1995) بود. مداخله گروهی مبتنی بر بخشش بر روی گروه آزمایش به مدت 5 هفته و به مدت 15 ساعت اجرا گردید و به گروه کنترل هیچ آموزشی داده نشد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد که مداخله گروهی مبتنی بر بخشش بر بهزیستی روانشناختی جانبازان و همسران آنها در پس آزمون مؤثر بوده است (01/0P<). همچنین میانگین نمرات در خرده مقیاسهای روابط مثبت با دیگران و رشد شخصی افزایش معناداری پیدا کرده بود.
سیمین غلامرضایی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند؛ یداله زرگر؛ ایران داودی؛ سودابه بساک نژاد
دوره 21، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 33-54
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر روان درمانی بین فردی بر عملکرد روانی – اجتماعی و مؤلفههای اختلال خوردن در دانشجویان دختر دانشگاه لرستان بود. پژوهش حاضر از نوع آزمایشی میدانی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه گواه بود. نمونهگیری در این پژوهش طی دو مرحله انجام گرفت. در مرحله اول تعداد 641 دانشجوی دختر از میان دانشکدههای مختلف دانشگاه لرستان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر روان درمانی بین فردی بر عملکرد روانی – اجتماعی و مؤلفههای اختلال خوردن در دانشجویان دختر دانشگاه لرستان بود. پژوهش حاضر از نوع آزمایشی میدانی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه گواه بود. نمونهگیری در این پژوهش طی دو مرحله انجام گرفت. در مرحله اول تعداد 641 دانشجوی دختر از میان دانشکدههای مختلف دانشگاه لرستان به صورت تصادفی مرحلهای انتخاب شدند. در مرحله بعد 32 دانشجو بر اساس ملاک شمول نمره 20 و بالاتر در پرسشنامه نگرشهای خوردن به طور تصادفی ساده انتخاب شدند و به صورت تصادفی به گروه آزمایش و گروه گواه گمارده شدند. در این پژوهش به منظور سنجش مؤلفههای اختلال خوردن از آزمون نگرش خوردن و برای سنجش عملکرد روانی- اجتماعی از پرسشنامه ارزیابی آسیب بالینی استفاده شد. در مورد گروه آزمایش مداخله درمانی شامل 14 جلسه درمان بین فردی بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) استفاده شد. نتایج نشان داد بین دو گروه از لحاظ عملکرد روانی – اجتماعی و مؤلفههای اختلال خوردن تفاوت معنیداری به نفع گروه آزمایش وجود دارد. بنابراین میتوان بیان داشت درمان بین فردی در بهبود عملکرد روانی – اجتماعی و کاهش مؤلفههای اختلال خوردن دانشجویان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه مؤثر بوده است.
فتانه فتحی؛ علیرضا حاجی یخچالی؛ ذکراله مروتی
دوره 21، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 55-78
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطهی علّی ویژگیهای شخصیت و باورهای هوشی با خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد تحصیلی با میانجیگری هدفهای پیشرفت در دانشآموزان دختر دبیرستانی خرم آباد بود. شرکت کنندگان در این پژوهش 280 نفر از دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان شهر خرم آباد بودند، که به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطهی علّی ویژگیهای شخصیت و باورهای هوشی با خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد تحصیلی با میانجیگری هدفهای پیشرفت در دانشآموزان دختر دبیرستانی خرم آباد بود. شرکت کنندگان در این پژوهش 280 نفر از دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان شهر خرم آباد بودند، که به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش مقیاس نظریه تلویحی هوش (ITIS)، پرسشنامه شخصیتی نئو-فرم کوتاه (NEO-FFI)، مقیاس هدفهای پیشرفت (AGOS) و مقیاس کارآمدی تحصیلی بودند. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده روش تحلیل مسیر انجام گرفت. جهت آزمون روابط غیرمستقیم از روش بوت استراپ (نرم افزار (AMOS-20 استفاده شد. نتایج نشان دادند، که مسیرهای غیرمستقیم باور هوشی ذاتی از طریق جهتگیری هدف عملکردگرا روی عملکرد تحصیلی و باور هوشی افزایشی از طریق جهتگیری هدف تبحرگرا روی عملکرد تحصیلی معنیدار بود. همچنین وظیفهشناسی نیز از طریق جهتگیری هدف تبحرگرا روی عملکرد تحصیلی معنیدار بود، اما باز بودن نسبت به تجربه از طریق جهتگیری هدف تبحرگرا روی عملکرد تحصیلی معنیدار نبود. برازش بهتر از طریق حذف مسیرهای غیرمعنیدار باور هوشی ذاتی و جهتگیری هدف تبحرگرا، باز بودن نسبت به تجربه و جهتگیری هدف تبحرگرا، توافقپذیری و جهتگیری هدف تبحرگرا، باز بودن نسبت به تجربه و خودکارآمدی تحصیلی، توافق پذیری و عملکرد تحصیلی و باز بودن نسبت به تجربه و عملکرد تحصیلی حاصل شد.
چنگیز رحیمی؛ زهرا رسایی؛ نوراله محمدی
دوره 21، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 79-100
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی توانایی آزمون عملکرد مداوم (CPT) در تشخیص افتراقی بیماران دارای اختلالات روانپزشکی و گروه بهنجار بود. پژوهش از نوع علی- مقایسهای بود. با روش نمونهگیری در دسترس، ۲۷ بیمار اسکیزوفرن، ۲۸ بیمار مبتلا به افسردگی اساسی، ۲۹ بیمار مبتلا به وسواسی- اجباری و ۲۹ فرد بهنجار انتخاب و بر اساس متغیرهای سن، جنسیت، سطح تحصیلات ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی توانایی آزمون عملکرد مداوم (CPT) در تشخیص افتراقی بیماران دارای اختلالات روانپزشکی و گروه بهنجار بود. پژوهش از نوع علی- مقایسهای بود. با روش نمونهگیری در دسترس، ۲۷ بیمار اسکیزوفرن، ۲۸ بیمار مبتلا به افسردگی اساسی، ۲۹ بیمار مبتلا به وسواسی- اجباری و ۲۹ فرد بهنجار انتخاب و بر اساس متغیرهای سن، جنسیت، سطح تحصیلات و وضعیت تأهل همتا شدند. عملکرد شناختی آزمودنیها به وسیله آزمون CPT مورد ارزیابی قرار گرفت. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی شفه تحلیل شد. نتایج حاکی از آن بود که بیماران اسکیزوفرن و وسواسی در سه مؤلفه آزمون CPT (خطای حذف، پاسخهای درست و زمان واکنش)، و بیماران افسرده در دو مولفه آزمون (خطای حذف و زمان واکنش) در مقایسه با افراد بهنجار، به طور معناداری ضعیفتر عمل کردند، اما بین گروههای بیمار در هیچ یک از مؤلفههای آزمون تفاوت معنادار مشاهده نشد. بر اساس نتایج پژوهش حاضر آزمون CPT قادر به تفکیک بیماران مبتلا به اختلالات اسکیزوفرنی، افسردگی اساسی و وسواسی- اجباری از افراد بهنجار بود، اما نتوانست بین بیماران مختلف تفاوت معناداری قائل شود.
سید موسی گلستانه؛ فهیمه عسکری
دوره 21، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 101-122
چکیده
کمک طلبی تحصیلی یکی از راهبردهای مهم خودتنظیمی است که در فرایند یادگیری دانشآموزان نقش به سزایی دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین متغیرهای انگیزشی، شناختی و شخصیتی با کمکطلبی و اجتناب از کمکطلبی تحصیلی در درس ریاضی بود. برای دستیابی به این هدف 557 دانشآموز پایههای اول تا چهارم مدارس متوسطه شهر بوشهر به روش نمونهگیری ...
بیشتر
کمک طلبی تحصیلی یکی از راهبردهای مهم خودتنظیمی است که در فرایند یادگیری دانشآموزان نقش به سزایی دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین متغیرهای انگیزشی، شناختی و شخصیتی با کمکطلبی و اجتناب از کمکطلبی تحصیلی در درس ریاضی بود. برای دستیابی به این هدف 557 دانشآموز پایههای اول تا چهارم مدارس متوسطه شهر بوشهر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای در پژوهش شرکت کردند و پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت و پرسشنامه انگیزشی شناختی زوشو و بارنت را تکمیل نمودند. از میان متغیرهای بررسی شده، عوامل فراشناخت، اهداف عملکرد- گرایشی، ارزش تکلیف، سازماندهی، نیاز به شناخت و ویژگی شخصیتی وظیفهشناسی بهترین پیشبینی کننده کمکطلبی تحصیلی بودند و عوامل آموختن سریع، مرور، ویژگی شخصیتی روان رنجوری، تعلل ورزی، ارزش تکلیف و فراشناخت بهترین پیشبینی کننده اجتناب از کمکطلبی بودند. بر طبق نتایج، عوامل انگیزشی، شناختی و شخصیتی بر رفتار کمکطلبی تحصیلی نقش دارند. در پایان نتایج تحقیق بر اساس نظریههای هدفگرایی، شخصیت و فراشناخت مورد بحث قرار گرفتهاند.
طاهره نظمی؛ نجمه حمید؛ سودابه بساک نژاد
دوره 21، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 121-142
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر گروه درمانی تفکیکی بر هموابستگی و تمایزیافتگی خود زنان دارای همسر معتاد شهرستان اندیمشک بود. طرح این پژوهش از نوع آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون، با گروه گواه و پیگیری است. نمونه اولیه، شامل 56 نفر زن دارای همسر معتاد بودند که از بین مراجعین مراکز ترک اعتیاد شهرستان اندیمشک به روش نمونهگیری داوطلبانه در ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر گروه درمانی تفکیکی بر هموابستگی و تمایزیافتگی خود زنان دارای همسر معتاد شهرستان اندیمشک بود. طرح این پژوهش از نوع آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون، با گروه گواه و پیگیری است. نمونه اولیه، شامل 56 نفر زن دارای همسر معتاد بودند که از بین مراجعین مراکز ترک اعتیاد شهرستان اندیمشک به روش نمونهگیری داوطلبانه در دسترس انتخاب شدند. تعداد 30 نفر آزمودنی به شیوه تصادفی از بین افرادی که نمره 40 و بالاتر در شاخص هموابستگی هالیوک (HCI) کسب کرده بودند انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 12 جلسه 90 دقیقهای تحت گروه درمانی تفکیکی قرار گرفتند اما در این مدت گروه گواه مداخلهای دریافت نکردند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش شامل شاخص هموابستگی هالیوک (HCI) و پرسشنامهی تمایزیافتگی خود (DSI) بوده است، دادههای حاصل با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری با کنترل پیشآزمون مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل آشکار ساخت که میان دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ تمایزیافتگی و هموابستگی تفاوت معنیداری وجود داشت (001/0>p). همچنین در گروه آزمایش نسبت به پیشآزمون و گروه گواه میانگین هموابستگی کاهش اما میانگین تمایزیافتگی افزایش یافته بود. نتایج حاصل در دوره پیگیری دو ماهه کماکان تداوم داشت.
کیومرث بشلیده
دوره 21، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 143-160
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجیگر عزتنفس در رابطه رضایت زناشویی با رضایت شغلی معلمان مدارس راهنمایی شهر ماهشهر است. نمونه مورد مطالعه شامل 200 معلم زن و مرد بود که با روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند. در این پژوهش که یک طرح توصیفی از نوع همبستگی است، از ابزارهایی شامل پرسشنامه عزتنفس روزنبرگ، مقیاس رضایت زناشویی، ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجیگر عزتنفس در رابطه رضایت زناشویی با رضایت شغلی معلمان مدارس راهنمایی شهر ماهشهر است. نمونه مورد مطالعه شامل 200 معلم زن و مرد بود که با روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند. در این پژوهش که یک طرح توصیفی از نوع همبستگی است، از ابزارهایی شامل پرسشنامه عزتنفس روزنبرگ، مقیاس رضایت زناشویی، پرسشنامه خشنودی شغلی استفاده شد که همهی این ابزارها از پایایی و روایی مناسبی برخوردار بودند. به منظور تحلیل دادهها، از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد و تجزیه و تحلیل مدل پژوهش با استفاده از نرمافزار Amos18 انجام گرفت. شاخصهای برازش مدلیابی معادلات ساختاری، مدل کلّی پژوهش را تأیید کردند؛ به عبارت دیگر، نتایج نشان دادند که رضایت زناشویی به طور کامل از طریق عزتنفس بر خشنودی شغلی تأثیر میگذارد. نتایج حاصل از روش خود راهانداز و فاصلهی اطمینان حاصل از آن نشان داد که اندازهی اثر غیرمستقیم رضایت زناشویی از طریق عزتنفس بر خشنودی شغلی برابر با 153/0 است که در سطح 001/0p= معنیدار است. همچنین اثرمستقیم رضایت زناشویی بر خشنودی شغلی غیر معنیدار شد. به بیان دیگر، عزتنفس یک متغیر میانجیگر کامل است. تلویحات نظری مهمی از کارکرد رضایت زناشویی بر خشنودی شغلی از طریق عزتنفس در معلمان حاصل شده است که در متن مقاله به آن پرداخته میشود.
یداله زرگر؛ حسین واحدی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند؛ ایران داودی
دوره 21، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 161-174
چکیده
هدف این تحقیق مقایسه و بررسی تأثیر درمان نوروفیدبک و دارو درمانی بر عملکرد مداوم در دانشآموزان پسر مبتلا به اختلال کمبودتوجه-بیش فعالی میباشد. روش این پژوهش از نوع طرح نیمه آزمایشی بود که در آن نمونهای شامل 30 نفر از دانشآموزان پسر سنین 7 تا 14 سال مبتلا به اختلال کمبودتوجه-بیش فعالی شهر تبریز انتخاب و پس از جایگزینی تصادفی در دو ...
بیشتر
هدف این تحقیق مقایسه و بررسی تأثیر درمان نوروفیدبک و دارو درمانی بر عملکرد مداوم در دانشآموزان پسر مبتلا به اختلال کمبودتوجه-بیش فعالی میباشد. روش این پژوهش از نوع طرح نیمه آزمایشی بود که در آن نمونهای شامل 30 نفر از دانشآموزان پسر سنین 7 تا 14 سال مبتلا به اختلال کمبودتوجه-بیش فعالی شهر تبریز انتخاب و پس از جایگزینی تصادفی در دو گروه درمان نوروفیدبک و دارودرمانی، مورد مطالعه قرار گرفتند. در فرایند اجرا، گروه نوروفیدبک به مدت 20 جلسه طی دو ماه تحت درمان نوروفیدبک قرار گرفت و گروه درمان دارویی در این مدت ریتالین مصرف کرد. نتایج اثربخشی هر دو درمان نوروفیدبک و دارودرمانی را در بهبود توجه و کاهش تکانشوری تأیید کرد. بین دو گروه درمانی در بهبود عملکرد مداوم تفاوت معنیداری یافت نشد.
آسیه جمشید بیک؛ مهرداد کلانتری؛ فرشته شکیبایی
دوره 21، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 175-186
چکیده
هدف از اجرای این پژوهش بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری گروهی به شیوه TADSو مقایسه آن با دارو درمانی در درمان افسردگی نوجوانان دختر 17-14 ساله شهر اصفهان بود. بر این اساس در قالب یک مطالعه تجربی همراه با گروه کنترل و با ارزیابی به صورت پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تعداد 27 نوجوان دختر دارای تشخیص افسردگی انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در سه ...
بیشتر
هدف از اجرای این پژوهش بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری گروهی به شیوه TADSو مقایسه آن با دارو درمانی در درمان افسردگی نوجوانان دختر 17-14 ساله شهر اصفهان بود. بر این اساس در قالب یک مطالعه تجربی همراه با گروه کنترل و با ارزیابی به صورت پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تعداد 27 نوجوان دختر دارای تشخیص افسردگی انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در سه گروه TADS، دارو درمانی و گروه کنترل قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایش تدز یک دوره دوازده جلسهای با مشارکت والدین، درمان شناختی رفتاری تدز دریافت کردند. آزمودنیهای گروه تحت درمان دارویی در یک دوره 2 ماهه داروی افسردگی (فلوکستین) دریافت نمودند، در حالی که آزمودنیهای گروه کنترل چنین مداخلهای دریافت نکردند و در لیست انتظار قرار گرفتند و پس از دو ماه هر سه گروه تحت پیگیری قرار گرفتند. آزمودنیهای سه گروه با استفاده از مصاحبه بالینی ساختار یافته برای اختلالهای محور I (SCID-I) و مقیاس تجدیدنظر شده افسردگی بک (BDI-II) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس یک طرفه با نرمافزار آماری SPSS20 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که برنامه شناخت درمانی TADSبه طور معناداری مؤثرتر از دارو درمانی، افسردگی را کاهش داد (01/0P<). براساس نتایج آزمون تعقیبی توکی اثر عمل آزمایشی پایدار بود (01/0P<). در نهایت پیشنهاد میشود که شناخت درمانی گروهی به شیوه TADSبه عنوان یکی از روشهای مداخلهای مؤثر برای کاهش افسردگی نوجوانان بکار رود.
مهدی امیدیان؛ علی اکبر شریفی؛ مهناز علی اکبری دهکردی
دوره 21، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 187-202
چکیده
هدف از این مطالعه تعیین اثربخشی گروه درمانی شناختی با پروتکل مایکل فری بر کاهش پرخاشگری در دانشآموزان پسر دبیرستانی است. روش این پژوهش یک مطالعه آزمایشی با گروه کنترل است با استفاده از پرسشنامه پرخاشگری، دانشآموزان پرخاشگر مشخص گردیدند؛ تعداد 20 نفر از این دانشآموزان به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه 10 نفره آزمایشی و گروه کنترل، ...
بیشتر
هدف از این مطالعه تعیین اثربخشی گروه درمانی شناختی با پروتکل مایکل فری بر کاهش پرخاشگری در دانشآموزان پسر دبیرستانی است. روش این پژوهش یک مطالعه آزمایشی با گروه کنترل است با استفاده از پرسشنامه پرخاشگری، دانشآموزان پرخاشگر مشخص گردیدند؛ تعداد 20 نفر از این دانشآموزان به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه 10 نفره آزمایشی و گروه کنترل، گمارده شدند. سپس برنامهی شناخت درمانی گروهی به روش مایکل فری به مدت 12 جلسه بر روی اعضای گروه آزمایشی اجرا شد. پس از پایان مداخلهی درمانی و یک ماه بعد، دوباره تست پرخاشگری از هر دو گروه اخذ شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که گروه درمانی شناختی، به طور قابل توجهی رفتارهای پرخاشگرانه دانشآموزان را کاهش میدهد. همچنین اثر آموزش تا زمان پیگیری باقی ماند. گروه درمانی شناختی به روش مایکل فری منجر به کاهش پرخاشگری دانشآموزان میگردد.
سید علی مرعشی؛ طاهره محرابیان؛ هاجر طیبی
دوره 21، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 203-222
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی ویژگیهای شخصیتی، رضایت از زندگی و هوش معنوی با آمادگی اعتیاد به مواد مخدر در کارکنان یک شرکت صنعتی در شهرستان مهران انجام شد. بدین منظور تعداد 115 نفر از کارکنان شرکت مربوطه به صورت در دسترس انتخاب شدند و 4 پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی، رضایت از زندگی، هوش معنوی و پرسشنامه ایرانی آمادگی به اعتیاد را تکمیل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی ویژگیهای شخصیتی، رضایت از زندگی و هوش معنوی با آمادگی اعتیاد به مواد مخدر در کارکنان یک شرکت صنعتی در شهرستان مهران انجام شد. بدین منظور تعداد 115 نفر از کارکنان شرکت مربوطه به صورت در دسترس انتخاب شدند و 4 پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی، رضایت از زندگی، هوش معنوی و پرسشنامه ایرانی آمادگی به اعتیاد را تکمیل نمودند. طرح تحقیق از نوع همبستگی است و دادههای تحقیق با ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش ارتباط مثبتی میان روانرنجوری با آمادگی به اعتیاد نشان داد. و همچنین میان دیگر متغیرهای پیشبین با آمادگی به اعتیاد رابطهی منفی وجود داشت. بالاترین ضریب همبستگی مربوط به روانرنجوری است که مهمترین متغیر پیشبین در این پژوهش است. بین تجربهگرایی و آمادگی به اعتیاد رابطه معناداری به دست نیامد. ضرایب تحلیل رگرسیون با روش ورود مکرر برای ترکیب خطی متغیرهای ویژگیهای شخصیتی، هوش معنوی و رضایت از زندگی با آمادگی به اعتیاد در سطح کمتر از 05/0 معنیدار بود. یافتههای پژوهش از وجود رابطه بین ویژگیهای شخصیتی، هوش معنوی و رضایت از زندگی با آمادگی اعتیاد به مواد مخدر در کارکنان یک شرکت صنعتی حمایت میکند.