نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی علوم تحقیقات ایلام (نویسنده مسئول)
2 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی علوم تحقیقات ایلام
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر حل مسأله و خودکارآمدی دانشآموزان در درس ریاضی بود. روش پژوهش آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه اول متوسطه دوم شهر ایلام بود. که با روش نمونهگیری خوشهای تعداد 30 نفر از این جامعه به عنوان نمونه انتخاب و در دو گروه 15 نفری (گروه آزمایش و گروه کنترل) به صورت تصادفی جایگزین شدند. افراد گروه آزمایش هر یک به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها از مقیاس خودکارآمدی ریاضی (MSES) و حل مسئله استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در نمرات پس آزمون حل مسئله و خودکارآمدی تفاوت معناداری دارند. بنابراین میتوان گفت که آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر حل مسئله و خودکارآمدی دانشآموزان مؤثر میباشد و معلمان میتوانند با آموزش این راهبردها به بهبود مهارت حل مسئله و خودکارآمدی دانشآموزان در درس ریاضی کمک کنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Self- Regulation Strategies Training on Problem Solving and Self– Efficiency of the Students in Mathematics
نویسندگان [English]
- Sh. Mami 1
- N. Naseri 2
- F. Waisi 2
1
2
چکیده [English]
The aim of this research was to investigate the effectiveness of self- regulation strategy training on problem solving and the self- efficiency of the students of mathematics. The research method utilized is experimental with pre-test and post-test and a control group. The statistical universe of the research included all of the female 10th graders in Ilam. Of these students, 30 were selected through cluster sampling as the samples of the research. Then, they were randomly divided into two 15-member groups (an experiment and control group). Each of the experiment group members separately had eight 90-minute training sessions, based on self-regulating learning strategy training. In order to collect the data needed, the mathematics self- efficiency scale (MSES) and problem solving were employed. The data was analyzed through multivariate covariance analysis. The findings showed that the experiment group had significant differences with the control group with regard to the scores of the posttest on problem solving and self- efficiency. Therefore, it can be claimed that self-regulation strategy training is effective regarding both problem solving and the self-efficiency of the students. Thus, teachers can help students improve their skills in problem solving and enhance their self- efficiency in mathematics.
کلیدواژهها [English]
- Self- regulation strategies
- Problem solving
- Self- efficiency
- mathematics