شیدا جبل عاملی؛ حمیدطاهر نشاط دوست؛ محمدباقر کجباف؛ حسین مولوی
دوره 21، شماره 2 ، دی 1393، صفحه 1-18
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی رواندرمانی اسلامیبر کیفیت زندگی و اضطراب افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بود.طرح پژوهش به صورت تجربی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود. ابتدا با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، 30 فرد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر انتخاب شدند، سپس با استفاده از گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی رواندرمانی اسلامیبر کیفیت زندگی و اضطراب افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بود.طرح پژوهش به صورت تجربی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود. ابتدا با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، 30 فرد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر انتخاب شدند، سپس با استفاده از گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه هفتگی، تحت رواندرمانی اسلامی قرار گرفت. برای گردآوری دادهها، پرسشنامه جمعیت شناختی، پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL-BREF) و پرسشنامه اضطراب بک (BAI)، توسط همه آزمودنیها در مرحله پیش آزمون و پس آزمون تکمیل شد. دادههای پژوهش در نرمافزار SPSS15 و با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج نشان داد که در پس آزمون میانگین نمرات کیفیت زندگی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به طور معنیداری افزایش پیدا کرده است (05/0p<) و میانگین نمرات اضطراب به طور معنیداری کاهش پیدا کرده است (05/0p<). مطابق با نتایج این پژوهش، رواندرمانی اسلامی بر بهبود کیفیت زندگی و کاهش اضطراب افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر مؤثر بود.
الناز حسن پور؛ فرزانه میکائیلی منیع؛ علی عیسی زادگان؛ عبداله آدینه وند؛ سعید سعادتمند
دوره 21، شماره 2 ، دی 1393، صفحه 19-44
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای حافظه وخودتنظیمی هیجانی بر کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان انجام شده است. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل میباشد. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر ارومیه بود. نمونه پژوهش شامل 45 نفر از دانشآموزان دختر مبتلا به اضطراب امتحان بودند ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای حافظه وخودتنظیمی هیجانی بر کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان انجام شده است. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل میباشد. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر ارومیه بود. نمونه پژوهش شامل 45 نفر از دانشآموزان دختر مبتلا به اضطراب امتحان بودند که از طریق پرسشنامه اسپیلبرگر شناسایی و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر کدام 15 نفر) جایگزین شدند. شرکتکنندگان دو هفته بعد از آخرین جلسه مداخله، پرسشنامه اسپیلبرگر را تکمیل کردند. برنامه آموزش مهارتهای حافظه به مدت 8 جلسه، هر جلسه به مدت 60 دقیقه و دو بار در هفته برای گروه آزمایش اجرا شد. همچنین برنامه آموزش خودتنظیمی به مدت 7 جلسه، هر جلسه به مدت 60 دقیقه و دو بار در هفته برای گروه آزمایش اجرا شد. گروه کنترل نیز آموزشی دریافت نکرد. دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله آزمون تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شد. یافتهها نشان داد که آموزش مهارتهای حافظه و خودتنظیمی هیجانی بر کاهش اضطراب امتحان اثر مثبت و معناداری دارند (05/0>p). همچنین آزمون تعقیبی LSD نشان داد اثربخشی آموزش خودتنظیمی هیجانی نسبت به مهارتهای حافظه در کاهش اضطراب امتحان مؤثرتر است. در مجموع یافتههای پژوهش نشان داد اگرچه هردو روش مهارتهای حافظه و خودتنظیمی هیجانی در کاهش اضطراب امتحان مؤثر بودهاند اما روش خودتنظیمی هیجانی نسبت به روش آموزش مهارتهای حافظه مؤثرتر است.
علی افشاری؛ عبدالزهرا نعامی؛ نسرین ارشدی؛ سیداسماعیل هاشمی
دوره 21، شماره 2 ، دی 1393، صفحه 45-64
چکیده
پژوهش حاضر به منظور طراحی وآزمون الگویی از روابط بین عوامل فردی، گروهی وسازمانی با خلاقیت سازمانی در کارکنان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب (منطقه آغاجاری) انجام شده است. جهت انجام پژوهش حاضر نمونهی به حجم 300 نفر از کارکنان که به روش تمونهگیری طبقهای ساده انتخاب شده بودند، مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها، شامل پرسشنامه ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور طراحی وآزمون الگویی از روابط بین عوامل فردی، گروهی وسازمانی با خلاقیت سازمانی در کارکنان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب (منطقه آغاجاری) انجام شده است. جهت انجام پژوهش حاضر نمونهی به حجم 300 نفر از کارکنان که به روش تمونهگیری طبقهای ساده انتخاب شده بودند، مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها، شامل پرسشنامه های باز بودن به تجربه (NEO-FFI)، پرسشنامه شخصیت فراکنشی (PPS)، پرسشنامه جو گروهی (TCI)، مشارکت در تصمیم گیری گروهی، پرسشنامه بازتاب تیمی (TRQ)، پرسشنامه چند عاملی رهبری (GTL)، پرسشنامه جوسازمانی خلاقیت (CCQ)، پرسشنامه خود اثربخشی خلاق (CSE)، پرسشنامه انگیزش درونی (IMI) و پرسشنامه خلاقیت سازمانی (ECQ) میباشد. جهت آزمون الگو از روش الگویابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزارهای SPSS.20 , AMOSE.20 استفاده شد. نتایج حاکی از معنی داری کلیه مسیرهای مستقیم به غیر از شخصیت فراکنشی به خوداثربخشی خلاق، ساختارسازمانی به خلاقیت سازمانی، بازبودن به تجربه به خلاقیت سازمانی، بازتاب تیمی به خلاقیت سازمانی، رهبری تحولی به خلاقیت سازمانی و جو سازمانی خلاقانه به خلاقیت سازمانی بود. با حذف مسیرهای غیر معنیدار الگو اصلاح شد. شاخص های برازندگی الگویابی معادلات ساختاری، برازش مناسب الگوی اصلاح شده را نشان دادند.
مجید محمود علیلو؛ تورج هاشمی؛ منصور بیرامی؛ عباس بخشی پور؛ محمد امین شریفی
دوره 21، شماره 2 ، دی 1393، صفحه 65-88
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، پیشبینی اختلال شخصیت مرزی بر اساس تجارب تروماتیک دوران کودکی (سابقهی بدرفتاری و فقدانها و جداییهای اولیه از اعضای خانواده) با نقش تعدیلکنندگی بدتنظیمی هیجانی بود. بدین منظور، 413 شرکتکننده از دانشجویان دانشگاه تهران به شیوهی نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از پرسشنامههای اطلاعات ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر، پیشبینی اختلال شخصیت مرزی بر اساس تجارب تروماتیک دوران کودکی (سابقهی بدرفتاری و فقدانها و جداییهای اولیه از اعضای خانواده) با نقش تعدیلکنندگی بدتنظیمی هیجانی بود. بدین منظور، 413 شرکتکننده از دانشجویان دانشگاه تهران به شیوهی نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از پرسشنامههای اطلاعات دموگرافیک، مقیاس شخصیت مرزی، پرسشنامهی کودکآزاری و مقیاس دشواری در تنظیم هیجانی (DERS) استفاده شد. دادههای خام به دست آمده با استفاده از مدل معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش فعلی، به تحقیقات قبلی نزدیک بود. نتایج نشان داد که مدل نظری برازش مناسبی دارد و تجارب تروماتیک دوران کودکی (بویژه آزارهای هیجانی) و بدتنظیمی هیجانی، پیشبینهای خوبی برای اختلال شخصیت مرزی هستند.
افشین افضلی؛ علی دلاور؛ محمدرضا فلسفی نژاد؛ نورعلی فرخی؛ احمد برجعلی
دوره 21، شماره 2 ، دی 1393، صفحه 89-104
چکیده
بررسی علل و ماهیت تفاوت عملکرد دانشآموزان دختر و پسر در یادگیری ریاضیات مورد توجه محققین زیادی در تعلیم وتربیت بوده است اما اغلب آنها ریاضی را به عنوان یک سازه کلی بررسی نمودهاند. در این پژوهش از قابلیتهای مدلهای CDM به منظور بررسی دقیق و جزیی تفاوت در مهارتهای زیربنایی ریاضیات استفاده شده است. سنجش تشخیصی شناختی بر اساس 8 ...
بیشتر
بررسی علل و ماهیت تفاوت عملکرد دانشآموزان دختر و پسر در یادگیری ریاضیات مورد توجه محققین زیادی در تعلیم وتربیت بوده است اما اغلب آنها ریاضی را به عنوان یک سازه کلی بررسی نمودهاند. در این پژوهش از قابلیتهای مدلهای CDM به منظور بررسی دقیق و جزیی تفاوت در مهارتهای زیربنایی ریاضیات استفاده شده است. سنجش تشخیصی شناختی بر اساس 8 صفت اصلی، شامل 32 سؤال بر روی نمونهای به حجم 509 دانشآموز که بر اساس روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از بین دانشآموزان شهر تهران انتخاب شده بودند، اجرا گردید. مدل غیر جبرانی DINA تفاوتی در پارامترهای حدس، لغزش، IDI و RMSEA در میان دو گروه نشان داد. همچنین دانشآموزان پسر و دختر در متوسط تسلط به مهارتهای ریاضی نیز عملکرد یکسانی داشتند، اما دانشآموزان دختر در مهارت تسلط به مفاهیم ریاضیاتی به صورت معناداری (در سطح آلفا 01/0) تسلط بیشتری نسبت به پسران داشتند و دانشآموزان پسر در مهارتهای عملیات میانه ریاضیات و کاربرد آموختهها در مسائل دنیای واقعی برتری معناداری (در سطح آلفا 05/0) نسبت به دختران نشان دادهاند.
آزیتا ظهیری؛ نسرین ارشدی؛ عبدالکاظم نیسی
دوره 21، شماره 2 ، دی 1393، صفحه 105-124
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی و آزمون الگویی از برخی پیشآیندها (صفات شخصیتی وجدانی بودن، توافقپذیری و روانرنجور خویی و زمینهی اخلاقی) و پیامدهای (حمایت سازمانی ادراک شده، تعهد عاطفی و رفتارهای مدنی سازمانی) رهبری اخلاقی بود. نمونه این پژوهش شامل 213 نفر از کارکنان شرکت بهرهبرداری نفت و گاز کارون بودند که به روش تصادفی طبقهای انتخاب ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی و آزمون الگویی از برخی پیشآیندها (صفات شخصیتی وجدانی بودن، توافقپذیری و روانرنجور خویی و زمینهی اخلاقی) و پیامدهای (حمایت سازمانی ادراک شده، تعهد عاطفی و رفتارهای مدنی سازمانی) رهبری اخلاقی بود. نمونه این پژوهش شامل 213 نفر از کارکنان شرکت بهرهبرداری نفت و گاز کارون بودند که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان در پژوهش پرسشنامههای نئو، زمینه اخلاقی، رهبری اخلاقی، حمایت سازمانی ادراک شده، تعهد سازمانی (تعهد عاطفی) و رفتار مدنی سازمانی را تکمیل نمودند. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرمافزارهای SPSS ویراست 19 و AMOS ویراست 18 انجام گرفت. جهت آزمودن اثرهای واسطهای در الگوی پیشنهادی نیز از روش بوت استراپ استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از برازش نسبتاً خوب الگوی پیشنهادی با دادهها بودند. برازش بهتر از طریق همبسته کردن خطاهای دو مسیر حاصل شد. نتایج همچنین نشان دادند که وجدانی بودن، توافقپذیری و زمینهی اخلاقی با رهبری اخلاقی رابطه مثبت و روانرنجور خویی با رهبری اخلاقی رابطه منفی داشتند. همچنین، رابطه مثبت حمایت سازمانی ادراک شده با تعهد عاطفی و رفتارهای مدنی سازمانی و نیز رابطه مثبت رهبری اخلاقی با حمایت سازمانی ادراکشده و نیز رابطه مثبت رهبری اخلاقی با تعهد عاطفی و رفتارهای مدنی سازمانی مورد تأیید قرار گرفتند. تمامی مسیرهای غیرمستقیم در الگوی پیشنهادی معنیدار بودند.
شوبو ویسی؛ نجمه حمید؛ سودابه بساک نژاد
دوره 21، شماره 2 ، دی 1393، صفحه 125-144
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان رویکرد چند وجهی اسلامی بر سلامت معنوی و رضایت از زندگی دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز بوده است. طرح پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بوده است. جامعه مورد بررسی شامل دانشجویان دختر کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بودند. با استفاده از نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان رویکرد چند وجهی اسلامی بر سلامت معنوی و رضایت از زندگی دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز بوده است. طرح پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بوده است. جامعه مورد بررسی شامل دانشجویان دختر کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بودند. با استفاده از نمونهگیری تصادفی مرحلهای، 30 نفر از آنها انتخاب و به گونه تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامه سلامت معنوی پولوتزیون و الیسون، مقیاس رضایت از زندگی بوده است. گروه آزمایش طی 10 جلسه درمان چند وجهی اسلامی درمان شدند اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. سپس از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. دادههای حاصل از پژوهش به روش تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) تحلیل و بررسی شد. نتایج حاصل آشکار ساخت که تفاوت معنیداری میان گروه آزمایش و کنترل از لحاظ سلامت معنوی و رضایت از زندگی وجود داشت (001/0>P) نمرات سلامت معنوی و رضایت از زندگی در گروه آزمایش، نسبت به پیش آزمون و گروه کنترل به طور معناداری افزایش یافته بود.
عباس حبیب زاده
دوره 21، شماره 2 ، دی 1393، صفحه 145-168
چکیده
این پژوهش به منظور مطالعه اثربخشی روش درس پژوهی بر خودکارآمدی تصوری معلمان انجام گرفته است. درس پژوهی روشی نوین و برخاسته از آموزش و پرورش ژاپن است که شامل طراحی، تدریس، مشاهده، ارزشیابی و بازنگری مشارکتی گروهی از معلمان در کلاس درس میشود. خودکارآمدی تصوری یکی از مؤلفههای مهم نظریه بندوراست. این تحقیق به شیوه پیش آزمون– پس آزمون ...
بیشتر
این پژوهش به منظور مطالعه اثربخشی روش درس پژوهی بر خودکارآمدی تصوری معلمان انجام گرفته است. درس پژوهی روشی نوین و برخاسته از آموزش و پرورش ژاپن است که شامل طراحی، تدریس، مشاهده، ارزشیابی و بازنگری مشارکتی گروهی از معلمان در کلاس درس میشود. خودکارآمدی تصوری یکی از مؤلفههای مهم نظریه بندوراست. این تحقیق به شیوه پیش آزمون– پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت. جامعه آماری شامل معلمان کلاس سوم مدارس ابتدایی پسرانه نواحی چهارگانه شهرستان قم بود و نمونه شامل 24 معلم از 8 مدرسه میشد که به طور تصادفی ساده انتخاب و در گروههای آزمایشی (12 نفر) و کنترل (12 نفر) جایگزین شدند. ابزار جمعآوری دادهها فرم بلند مقیاس احساس کارآمدی معلمان تشانن– موران و هوی بود. پس از اجرای پیش آزمون و برگزاری پنج جلسه آموزش برای گروه آزمایشی و یک جلسه هماهنگی برای گروه کنترل، درس پژوهی به مدت 12 هفته و در 12 موضوع درسی ریاضی در گروه آزمایشی اجرا و در نهایت پس آزمون اجرا و نمرات اختلاف با استفاده از آزمون تجزیه و تحلیل واریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد که درس پژوهی موجب تقویت خودکارآمدی تصوری معلمان در عوامل مدیریت کلاس درس، فعال کردن دانشآموزان و استفاده از راهبردهای آموزشی میشود.
شهرام مامی؛ نصرت ناصری؛ فاطمه ویسی
دوره 21، شماره 2 ، دی 1393، صفحه 169-178
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر حل مسأله و خودکارآمدی دانشآموزان در درس ریاضی بود. روش پژوهش آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه اول متوسطه دوم شهر ایلام بود. که با روش نمونهگیری خوشهای تعداد 30 نفر از این جامعه به عنوان نمونه انتخاب ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر حل مسأله و خودکارآمدی دانشآموزان در درس ریاضی بود. روش پژوهش آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه اول متوسطه دوم شهر ایلام بود. که با روش نمونهگیری خوشهای تعداد 30 نفر از این جامعه به عنوان نمونه انتخاب و در دو گروه 15 نفری (گروه آزمایش و گروه کنترل) به صورت تصادفی جایگزین شدند. افراد گروه آزمایش هر یک به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها از مقیاس خودکارآمدی ریاضی (MSES) و حل مسئله استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در نمرات پس آزمون حل مسئله و خودکارآمدی تفاوت معناداری دارند. بنابراین میتوان گفت که آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر حل مسئله و خودکارآمدی دانشآموزان مؤثر میباشد و معلمان میتوانند با آموزش این راهبردها به بهبود مهارت حل مسئله و خودکارآمدی دانشآموزان در درس ریاضی کمک کنند.
فاطمه اذرنوش؛ سید اسماعیل هاشمی؛ عبدالزهرا نعامی
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ توانمندسازی روانشناختی و عملکرد شغلی با میانجیگری نگرشهای شغلی بود. روش: جامعۀ آماری همۀ کارکنان شرکت بهرهبرداری نفت و گاز مارون- اهواز بودند، که از بین آنها 216 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامههای توانمندسازی روانشناختی (اسپریتزر، 1995)، ...
بیشتر
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ توانمندسازی روانشناختی و عملکرد شغلی با میانجیگری نگرشهای شغلی بود. روش: جامعۀ آماری همۀ کارکنان شرکت بهرهبرداری نفت و گاز مارون- اهواز بودند، که از بین آنها 216 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامههای توانمندسازی روانشناختی (اسپریتزر، 1995)، رفتار نابارور شغلی (آکینو، لویس، و برادفیلد، 1999)، رفتار شهروندی سازمانی (پودساکف، مککنزی، مورمن، فتر، 1990)، رفتار درون نقشی (ویلیامز و اندرسون، 1991)، خشنودی شغلی (آیرونسون، اسمیت، برانیک، گیبسون، پل، 1989)، و تعهد عاطفی (ماودی، استیرز، و پورتر، 1979) بودند. این پرسشنامهها از روایی و پایایی قابل قبولی در پژوهش حاضر برخوردار بودند. نتایج با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری (SEM) بر اساس AMOS20 و SPSS16 بدست آمد. برای آزمون فرضیههای ساده از روش همبستگی ساده و آزمون فرضیههای میانجیگر از روش بوتاسترپ استفاده شد. یافتهها: نتایج حاکی از برازش خوب مدل با دادهها بود. تحلیلهای بیشتر مربوط به فرضیههای ساده نشان داد که توانمندسازی روانشناختی رابطۀ مثبت معنیداری با خشنودی شغلی، تعهد عاطفی، رفتار شهروندی سازمانی، رفتار درون نقشی و رابطۀ منفی معنیداری با رفتار نابارور شغلی دارد. نتایج مربوط به فرضیههای میانجیگر نیز نشان داد که تعهد عاطفی میانجیگر هم رابطۀ توانمندسازی روانشناختی با رفتار شهروندی سازمانی و هم رابطۀ توانمندسازی روانشناختی با رفتار درون نقشی است، امّا خشنودی شغلی تنها میانجیگر رابطۀ توانمندسازی روانشناختی با رفتار شهروندی سازمانی است. نتیجهگیری: بنابراین با نتایج بدست آمده میتوان نتیجهگیری کرد که تلاش برای افزایش توانمندسازی روانشناختی بر نگرشهای شغلی، و در نهایت بر عملکرد شغلی اثر مثبت میگذارد.
سلیمه داستان؛ ایران داودی؛ سودابه بساک نژاد
دوره 21، شماره 2 ، دی 1393، صفحه 205-224
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مدیریت استرس بر غربتزدگی، مشکلات بین فردی و سازگاری خوابگاهی دانشآموزان دختر دبیرستانهای شبانهروزی شهر شیراز بود. طرح پژوهش، یک طرح گروه گواه با پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستانهای شبانهروزی شهر شیراز در سال تحصیلی 93-92 بود که به پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مدیریت استرس بر غربتزدگی، مشکلات بین فردی و سازگاری خوابگاهی دانشآموزان دختر دبیرستانهای شبانهروزی شهر شیراز بود. طرح پژوهش، یک طرح گروه گواه با پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستانهای شبانهروزی شهر شیراز در سال تحصیلی 93-92 بود که به پرسشنامههای غربتزدگی، مشکلات بین فردی و سازگاری خوابگاهی پاسخ دادند. سپس بر حسب بالا بودن نمرات غربتزدگی و مشکلات بین فردی و پایینتر بودن نمره سازگاری، از هر مدرسه 17 نفر انتخاب گردید و به تصادف یکی از مدارس به عنوان گروه آزمایش و دیگری به عنوان گروه گواه انتخاب شدند. گروه آزمایش تحت 10 جلسهی 2 ساعته آموزش مدیریت استرس قرار گرفتند. نتایج حاصل نشان داد که آموزش مدیریت استرس باعث کاهش غربتزدگی و مشکلات بین فردی و افزایش سازگاری خوابگاهی در دانشآموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است.
عسکر آتش افروز
چکیده
طراحی و آزمودن الگویی از برخی پیشایندها و پیامدهای هدفگزینی در دانشآموزان پسر دبیرستان-های شهر اهواز چکیدههدف از پژوهش حاضر طراحی و آزمودن الگویی از پیشایندها و پیامدهای هدفگزینی در دانشآموزان سال سوم رشته ریاضی-فیزیک دبیرستان های شهر اهواز میباشد. جامعه آماری، شامل کل دانشآموزان سال سوم رشته ریاضی فیزیک دبیرستان های ...
بیشتر
طراحی و آزمودن الگویی از برخی پیشایندها و پیامدهای هدفگزینی در دانشآموزان پسر دبیرستان-های شهر اهواز چکیدههدف از پژوهش حاضر طراحی و آزمودن الگویی از پیشایندها و پیامدهای هدفگزینی در دانشآموزان سال سوم رشته ریاضی-فیزیک دبیرستان های شهر اهواز میباشد. جامعه آماری، شامل کل دانشآموزان سال سوم رشته ریاضی فیزیک دبیرستان های اهواز در سال تحصیلی 90-89 بود که به روش تصادفی چندمرحله ای، 592 نفر به عنوان نمونه از میان آنها انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، مقیاس نظریه تلویحی هوش (ITIS)، مقیاس الگوهای یادگیری انطباقی (PALS) و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) بودهاند. ارزیابی مدل پیشنهادی با روش تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزار AMOS-16 صورت گرفت. جهت آزمون روابط غیر مستقیم از روش بوت استراپ در دستور کامپیوتری ماکرو پریچر و هیز استفاده شد. مدل پیشنهادی برازش قابل قبولی را با دادهها نشان داد و با ترسیم مسیر هدف عملکردگرا به هدف تبحرگرا برازش مطلوبی با داده ها به دست آمد. نتایج نشان داد که باورهای هوشی میتواند در هدفگزینی دانش آموزان نقش معنی داری ایفا نماید و هدف گزینی نیز می تواند به طور معنی داری برخی مؤلفه خودتنظیمی (از جمله خودکارآمدی و راهبردهای یادگیری خودتنظیم) را پیش بینی نماید.
حمیدرضا پوراعتماد؛ محمد رستمی؛ مهسا بابامحمدی
دوره 21، شماره 2 ، دی 1393، صفحه 255-268
چکیده
نارساخوانی یک اختلال رشدی است که علایم آن ممکن است تا سنین جوانی و بزرگسالی ادامه پیدا کند و زندگی تحصیلی یا حرفهای شخص را مختل نماید. بنابراین، شناسایی این اختلال در سراسر دوران تحول از اهمیت چشمگیری برخوردار است. هدف مطالعه حاضر، هنجاریابی و سنجش روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامههای سیاهه نارساخوانی بزرگسالان (P-ADC) و سیاهه خواندن ...
بیشتر
نارساخوانی یک اختلال رشدی است که علایم آن ممکن است تا سنین جوانی و بزرگسالی ادامه پیدا کند و زندگی تحصیلی یا حرفهای شخص را مختل نماید. بنابراین، شناسایی این اختلال در سراسر دوران تحول از اهمیت چشمگیری برخوردار است. هدف مطالعه حاضر، هنجاریابی و سنجش روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامههای سیاهه نارساخوانی بزرگسالان (P-ADC) و سیاهه خواندن بزرگسالان (P-ARC) میباشد. در این مطالعه 281 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. P-ADC، ARC و آزمون خواندن کلمات (مهک) روی آنها اجرا شد تا ضمن هنجاریابی دو سیاهه مذکور، مبانی روانسنجی آنها محاسبه شود. پایایی سیاههها با استفاده از همسانی درونی و تصنیف محاسبه شد. روایی سیاههها نیز با استفاده از روایی افتراقی و روایی همگرایی به دست آمد. نقطه برش آنها با استفاده از منحنی راک (ROC) مورد تحلیل قرار گرفت. همسانی درونی P-ADC و P-ARC به ترتیب 71/0و 74/0، ضریب پایایی به روش تصنیف 58/0 و 52/0؛ و روایی همگرا و روایی افتراقی در حد قابل قبول بود. نقطه برش، حساسیت و ویژگی P-ADC به ترتیب 11، 68/0 و 88/0 و برای P-ARC 46، 63/0 و 88/0 بود. به علاوه، براساس نقطه برش در P-ADC، 15 نفر دارای مشکلات خواندن (3/5 درصد) و با نقطه برش P-ARC، 13 نفر (6/4 درصد) دارای مشکلات خواندن بودند. در بین این دو گروه 10 نفر (63/52 درصد) مشترک بودند که خود نشاندهنده روایی این ابزارهاست. با توجه به ویژگیهای مطلوب روانسنجی این پرسشنامهها میتوان از آنها در راستای نیل به اهداف پژوهشی و تشخیصی استفاده کرد.