نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی، آمل
2 استادیار / دانشگاه مازندران
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای سبک هویت و تعهد هویت در رابطه کمالگرایی مثبت و منفی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان بود. تعداد دویست و هفتاد و سه نفر دانشآموز (135 نفر دختر و 138 نفر پسر) بدون دریافت هزینه در دامنه سنی 14 تا 18 سال (01/1 ± 77/15 سال) با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای از دبیرستان های مختلف شهرستان آمل انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت بودند از سیاهه ی سبکهای هویت (ISI-3) و مقیاس کمالگرایی مثبت و منفی (PANPS). در این پژوهش از نمره میانگین درسی دانشآموزان به عنوان شاخص عینی عملکرد تحصیلی آنان استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که کمالگرایی مثبت بر سبک هویت اطلاعاتی، هنجاری، تعهد هویت و عملکرد تحصیلی، تأثیر مستقیم و مثبت، و بر سبک هویت سردرگم/اجتنابی تأثیر مستقیم و منفی داشت. کمالگرایی منفی بر سبک هویت سردرگم/اجتنابی تأثیر مستقیم و مثبت، و بر سبک هویت اطلاعاتی، تعهد هویت و عملکرد تحصیلی تأثیر مستقیم و منفی داشت. کمالگرایی مثبت از طریق نقش واسطهای سبکهای هویت اطلاعاتی، هنجاری و سردرگم/اجتنابی و تعهد هویت، بر عملکرد تحصیلی تأثیر مثبت داشت. کمالگرایی منفی از طریق نقش واسطهای سبکهای هویت اطلاعاتی و سردرگم/اجتنابی و تعهد هویت بر عملکرد تحصیلی تأثیر منفی داشت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Positive and Negative Perfectionism, and Academic Performance: Mediating Role of Identity Style and Identity Commitment
چکیده [English]
The main purpose of the present study was to investigate the mediating role of identity style and identity commitment on the relationship between positive and negative perfectionism and academic performance. A sample of two hundred and seventy-three unpaid students (135 females and 138 males), aged between 14 and 18 years old (15.77±1.01 years), were selected randomly through multi-stage sampling method in Amol, Iran. All participants were asked to complete the Identity Style Inventory (ISI-3), and Positive and Negative Perfectionism Scale (PANPS). The grade-point average of students was an objective index for academic performance. Using path analysis, the results showed that positive perfectionism had positive direct effect on informative and normative identity styles, identity commitment, and academic performance. However, its direct effect on diffuse-avoidant identity style was negative. Negative perfectionism had positive direct effect on diffuse-avoidant identity style, and negative direct effect on informative identity style and identity commitment. Positive perfectionism, via mediating the informational, normative and diffuse-avoidant identity styles and commitment, had positive effect on academic performance. Negative perfectionism, via mediating the informative and diffuse-avoidant identity styles and commitment, had negative effect on academic performance.
کلیدواژهها [English]
- perfectionism
- identity style
- identity commitment
- Academic Performance