نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

عضو هیأت‌ علمی‌ دانشکده‌ علوم‌ تربیتی‌ و روانشناسی‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز

10.22055/psy.2005.16353

چکیده

< p class="a" dir="RTL">این‌ پژوهش‌ به‌ منظور بررسی‌ روابط‌ ساده‌ و چندگانه‌ ترس‌ از موفقیت‌، عزت‌ نفس‌، کمال‌گرایی‌ و ترس‌ از ارزیابی‌ منفی‌ با نشانگان‌ وانمودگرایی‌ در دانشجویان‌ تحصیلات‌ تکمیلی‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز انجام‌ شده‌ است‌. نمونه‌ اصلی‌ این‌ تحقیق‌ شامل‌ 300 دانشجوی‌ دختر و پسر تحصیلات‌ تکمیلی‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز بود. یک‌ نمونه‌ 200 نفری‌ نیز به‌ منظور اعتباریابی‌ و پایایی‌ سنجی‌ آزمونهای‌ مورد استفاده‌ به‌ کار گرفته‌ شد. هر دو نمونه‌ با روش‌ نمونه‌گیری‌ تصادفی‌ ساده‌ انتخاب‌ شدند. برای‌ تحلیل‌ داده‌ها از روشهای‌ آماری‌ توصیفی‌ (میانگین‌ و انحراف‌ معیار)، ضریب‌ همبستگی‌ و رگرسیون‌ چندمتغیری‌ استفاده‌ شد. ابزار جمع‌آوری‌ داده‌ها در این‌ پژوهش‌ شامل‌ آزمون‌ وانمودگرایی‌ کلانس‌ (CIPS)، آزمون‌ ترس‌ از موفقیت‌ (FOSS)، آزمون‌ عزت‌ نفس‌ آیزنک‌، آزمون‌ کمال‌گرایی‌ اهواز (APS) و آزمون‌ ترس‌ از ارزیابی‌ منفی‌ (FNE) بودند. آزمونهای‌ وانمودگرایی‌ کلانس‌ و ترس‌ از موفقیت‌ توسط‌ پژوهشگران‌ این‌ تحقیق‌ به‌ فارسی‌ برگردانده‌ و ضرایب‌ اعتبار و پایایی‌ آنها محاسبه‌ گردید. فرضیه‌های‌ این‌ پژوهش‌ شامل‌ 5 فرضیه‌ اصلی‌ است‌، که‌ روابط‌ ساده‌ و چندگانه‌ بین‌ متغیرهای‌ پیش‌بین‌ (ترس‌ از موفقیت‌، عزت‌ نفس‌، کمال‌گرایی‌ و ترس‌ از موفقیت‌) را با متغیر ملاک‌ (وانمودگرایی‌) در نمونه‌ای‌ از دانشجویان‌ دختر و پسر تحصیلات‌ تکمیلی‌ بررسی‌ می‌کند. نتایج‌ این‌ پژوهش‌ نشان‌ می‌دهند که‌ متغیرهای‌ ترس‌ از موفقیت‌، کمال‌گرایی‌ و ترس‌ از ارزیابی‌ منفی‌ با نشانگان‌ وانمودگرایی‌ همبستگی‌ مثبت‌ و متغیر عزت‌ نفس‌ با نشانگان‌ وانمودگرایی‌ همبستگی‌ منفی‌ دارند. همچنین‌، ترس‌ از موفقیت‌، عزت‌ نفس‌، کمال‌گرایی‌ و ترس‌ از ارزیابی‌ منفی‌ با نشانگان‌ وانمودگرایی‌ همبستگی‌ چندگانه‌ دارند و در هر دو نمونه‌ دانشجویان‌ دختر و پسر تحصیلات‌ تکمیلی‌، ترس‌ از موفقیت‌ و کمال‌گرایی‌ بهترین‌ متغیرهای‌ پیش‌بین‌ محسوب‌ می‌شوند. نتایج‌ پژوهش‌ با یافته‌های‌ تحقیقات‌ انجام‌ شده‌ در خارج‌ از کشور هماهنگند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Study of Simple and Multiple Relationships of Fear of Success, Self-esteem, Perfectionism and Fear of Negative Evaluation with Imposter Syndrome in Graduate Students of Shahid Chamran University

نویسندگان [English]

  • M. Mehrabizadeh Honarmand
  • S. Bassaknejad
  • M. Shehni Yailagh
  • H. Shokrkon
  • J. Haghigi

-

چکیده [English]

< p >This study examined the simple and multiple relationships of fear of success, self-esteem, perfectionism and fear of negative evaluation with imposter syndrome in graduate students of shahid chamran university (Ahvaz-Iran). Two samples including 500 subjects were randomly selected for this study: 300 subjects for testing the hypothesis and 200 subjects for the scales validation phase. Data were analyzed using mean, standard deviation, Pearson correlation coefficient and multiple regression statistical methods. Subjects completed 5 scales: Clance Imposter Phenomenon Scale (CIPS), Fear of Success Scale (FOSS), Eysenck’s Self-esteem Test (EST), Ahvaz Perfectionism Scale (APS) and Fear of Negative Evaluation Scale (FNE). This research tested five major hypotheses about the relationships between the research variables. The results of the research indicated that fear of negative evaluation has a positive correlation and self-esteem has a negative correlation with imposter syndrome. In addition, multiple correlation of fear of success, self-esteem, perfectionism, and fear of negative evaluation with imposter syndrome was statistically significant. Fear of success and perfectionism were the best predictors of imposter syndrome, in female and male graduate students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • imposter syndrome
  • fear of success
  • self-esteem
  • perfectionism
  • negative evaluation
بیابانگرد، اسماعیل‌ (1379). روشهای‌ افزایش‌ عزت‌ نفس‌ در کودکان‌ و نوجوانان‌. تهران‌: انتشارات‌ انجمن‌ اولیاء و مربیان‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌.
شهرآرای‌، مهرناز و عبدی‌، فرشته‌ (1381). رابطه‌ بین‌ وضعیتهای‌ هویت‌ شغلی‌ و جنس‌ با ترس‌ از موفقیت‌ در دانشجویان‌ رشته‌های‌ فنی‌ و مهندسی‌. مجله‌ دانشکده‌ علوم‌ تربیتی‌ و روانشناسی‌، دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز، دوره‌ سوم‌، سال‌ نهم‌، شماره‌ 3 و 4، صفحات‌ 64-43.
نجاریان‌، بهمن‌؛ عطاری‌، یوسفعلی‌ و زرگر، یدا... (1378). ساخت‌ و اعتباریابی‌ مقیاسی‌ برای‌ سنجش‌ کمال‌گرایی‌. مجله‌ دانشکده‌ علوم‌ تربیتی‌ و روانشناسی‌، دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز، دوره‌ سوم‌، سال‌ پنجم‌، شماره‌های‌ 3 و 4، صفحات‌ 58-43.
مهرابی‌زاده‌ هنرمند، مهناز؛ نجاریان‌، بهمن‌ و بهارلو، رویا (1378). رابطه‌ کمال‌گرایی‌ و اضطراب‌ اجتماعی‌ در دانشجویان‌. مجله‌ روانشناسی‌، سال‌ سوم‌، شماره‌ 3، 248-231.
هرمزی‌نژاد، معصومه‌ (1380). رابطه‌ ساده‌ و چندگانه‌ عزت‌ نفس‌، اضطراب‌ اجتماعی‌ و کمال‌گرایی‌ با ابراز وجود در دانشجویان‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز. پایان‌ نامه‌ کارشناسی‌ ارشد روانشناسی‌ تربیتی‌، دانشکده‌ علوم‌ تربیتی‌ و روانشناسی‌، دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز.
 
Azmal Basha, S. & Usharee, S. (1998). Fear of success across life span. Journal of Personality and Clinical Studies, 14(1-2).
Chrisman, S.M., Pieper, WA., Clance, P.R., Holland, C.L., & Glickauf
Hughes, C. (1995). Validation of the Clance Imposter Phenomenon Scale. Journal of Personality Assessment, 65(3), 457-467.
Clance, P.R., & O’toole, M.A. (1987). Imposter phenomenon: An internal barrier to empowerment and achievement. Women and Therapy, 6, 51-64.
Cromwell, B., Brown, N., Sanchez-Huceles, J. & Adair, F.L. (1990). The imposter phenomenon and personality characteristic of high school honor students. Journal of Social Behavior and Personality, 5, 563-573.
De Vos, G.A. (1973). Socialization for achievement. Berkeley: University of Califronia.
Dinnel, D.L., Hopkins, J., & Thompson, T. (2002). The role of family environment variables in the development of failure-avoidant behaviours. Unpublished manuscript, University of Western Washington, U.S.A.
Franken, R.E. (1998). Human Motivation. fTP Publishing. CA: USA.
Fried-Buchalter, S. (1992). Fear of sucess, fear of failure and the imposter phenomenon: A factor-analytic approach to convergent and discriminant validity. Journal of Personality Assessment, 58 (2), 365-379.
Frost, R.O., Martin, P., Lahart, C.M,, & Rosenbiate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive, Therapy and Research, 14,
449-468.
Griffith-pierson, S. (1986). A new look at achievement motivation in woman. Journal of College Student Personne4 27, 313-317.
Hamachek, D.E. (1978). Psychodynamics of normal & neurotic psychology: A Journal of Human Behavior, 15,27-33.
Harris, R.N. & Snyder, C.R. (1986). The role of uncertain self- esteem in self-handicapping. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 45 1-158.
Harvey, J.C. (1981). The imposter phenomenon & achievement: A failure to internalize success. Unpublished doctoral dissertation, Temple University.
Holmes, S.W., Kertay, L., Adamson, L.B., Holland, C.L. & Clance, P.R. (1993). Measuring the imposter phenomenon: A comparison of Clance’s IP scale and Harvey’s IP scale. Journal of Personality Assessment, 60(1), 48-59.
Homer, M.S. (1972). Toward an understanding of achievement-related conflicts woman. Journal of Social issues, 28, 157-176.
Hyland, E.M. (1989). There is no motive to avoid success: the compromise explanation for success avoiding behavior. Journal of Personality, 57(3),
665-693.
Kimble, C.E., Funk, S.C., & Dapolita, K.L. (1990). The effects of self-esteem uncertainty on behavioral self-handicapping. Journal of Social Behavior and Personality, 5, 137-149.
King, J.E., & Cooley, E.L. (1995). Achievement Oriention and the imposter Phenomenon among college students. Contemporary Educational Psychology,
20, 304-312.
Leary, M.R., Patton, M.K., Orlando, A.E., & Funk, W.W. (2000). The imposter phenomenon: self-perceptions, reflected appraisals, and interpersonal strategies. Journal of Personality, 68(4). 725-756.
Leary, M.R., & Miller, R.S. (1986). Social psychology & dysfunctional behavior. New York: Springer-verlag.
Lew, AS., Allen, R., Papouchis, N. & Ritzier, B. (1998). Achievement orientation and fear of success in Asian-American college students. Journal of Clinical Psychology, 54(1), 97-108.
Longford, J. & Clance, P.R. (1993). The imposter phenomenon: Recent research findings regarding dynamics, personhity and family patterns and their implications for treatment. Psychotherapy, 30, 495-501.
Monahan, L. Kuhn, D., & Shaver, P. (1974). Intrapsychic versus cultural explanations of the fear of success. Journal of Personality atul Social Psychology, 29, 60-64.
Sadd, S., Lenauar, M., Shaver, P., & Dunivant, N. (1978). Objective measurement of fear of success and fear of failure: A factor analytic approach. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 29, 60-64.
Saboonchi, F. & Lundh, L., 0. (1997). Perfectionism, self-consciousness and anxiety. Journal of Personality and Individual Differences, 22(6), 921-928.
Thompson, T., Foreman, P. & Martin, F. (2000). Imposter fears and perfectionistic concern over mistakes, Personality and Individual Differences,
29(4), 629-647.
Thompson, T., Davidson, J.A., & Barber, J.G. (1995). Self- worth protection in achievement motion: Performance effects and attributional behaviour. Journal of Educational Psychology, 87. 598-610.
Topping, M.E. & Kimmel, E.B. (1985). The imposter phenomenon: Feeling phony. Academic Psychology Builtein, 7, 213-227.