نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
2 کارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه شهید چمران
چکیده
پژوهش حاضر از جمله پژوهشهای آزمایشی میدانی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه است که به منظور بررسی تأثیر آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی در سازگاری فردی- اجتماعی نوجوانان بزهکار در بند 3 ندامتگاه شهرستان گنبد کاووس انجام شده است. 40 نفر نوجوان زیر 18 سال به صورت تصادفی ساده از میان جامعه پژوهش انتخاب و به شیوه تصادفی ساده به دو گروه 20 نفری گمارده شدند. قبل از انجام مداخله آزمایشی (ارائه متغیر مستقل) دو گروه با استفاده از پرسشنامه شخصیتی کالیفرنیا (CTP) پیش آزمون شدند. سپس گروه آزمایشی به مدت 10 جلسه یک ساعته تحت آموزش مهارتهای اجتماعی به صورت گروهی قرار گرفت (مهارتها رفتارهای مربوط به خود، رفتارهای مربوط به دیگران، رفتارهای مربوط به محیط و رفتارهای مربوط به کار). یک هفته پس از انجام مداخله بار دیگر هر دو گروه با استفاده از آزمون (CTP) پس آزمون شدند. نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری بر روی تفاضل نمرههای پیش آزمون و پس آزمون نشان داد که: نوجوانان بزهکار گروههای آزمایشی و گواه از لحاظ 12 خرده مقیاس آزمون سازگاری فردی- اجتماعی کالیفرنیا (CTP) متفاوتند. در نهایت، یافتهها گواه آن است که که آموزش مهارتهای اجتماعی (مداخله درمانی) باعث افزایش سازگاری فردی و اجتماعی در نوجوانان بزهکار شهرستان گنبدکاوس میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the Effectiveness of Social Skills Training on Individual- Social Adjustment of Juvenile Delinquents in Gonbad Kavuos
نویسندگان [English]
- V.A. Attari 1
- M. Shehni Yeylagh 1
- A.M. Kochaki 2
- K. Beshlideh 1
1 -
2 -
چکیده [English]
This is an experimental study with pre test-post test control group design. The main concern of this research is to study how social skills training will affect individual- social adjustment of juvenile delinquents in the Gonbad Kavous prison. The main hypothesis of this study is: social skills training will increase the social adjustment in juvenile delinquents. To do so, we selected randomly 40 juveniles under 18 year from research population. Then, they were divided into two groups of experimental (20 persons) and control group (20 persons). Before intervention, the California Test of Personality (CT?) was administrated to both groups. Then experimental group received social skills training for 10 sessions. One week after the training, the post test was given to both groups. The analysis of results with the use of MANOVA and subsequent ANOVA showed that training in social skills has tremendous effects on juvenile delinquent’s individual- social adjustment (P< 0/001). What has been achieved in this research proved the usefulness of training in social skills to increase the individual- social adjustment.
کلیدواژهها [English]
- social skills training
- individual adjustment
- social adjustment
- delinquncy