نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
2 دانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
3 - عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
در مطالعه حاضر، رابطه برخی پیشایندهای شخصیتی و انگیزشی خودناتوان سازی تحصیلی با این متغیر مورد بررسی قرار گرفت. به علاوه، رابطه خودناتوان سازی با برخی پیامدهایش، نظیر عملکرد تحصیلی بعدی، نگرش نسبت به تقلب و اقدام به آن بررسی شد. 436 دانشآموز پسر سال اول دبیرستان به صورت تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای اقتباس شده از PALS توسط آنها تکمیل گردید. نتایج نشان داد که از بین هدفهای تبحری، تنها هدف تبحری دانشآموز با خود ناتوان سازی رابطه (منفی) داشت. به علاوه، غیر از هدف عملکردی والدین، هیچ یک از هدفهای عملکردی (عملکردگرا و عملکردگریز) دانشآموز، کلاس و معلم، خودناتوانسازی را پیشبینی نکردند. تحلیل کوواریانس نشان داد هدفهای عملکردگریز خواه با هدفهای تبحری همراه شوند خواه نشوند، اثری روی درگیری در خودناتوان سازی ندارند. سایر نتایج نشان داد که متغیرهای کارآمدی تحصیلی و عملکرد تحصیلی قبلی به صورت منفی و بدبینی به مدرسه به صورت مثبت خودناتوانسازی را پیشبینی کردند و بین دو گروه قومی (فارس و عربزبان) در استفاده از راهبردهای خودناتوانسازی تفاوتی مشاهده نشد. تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که کلیه متغیرهای پیش بین با خودناتوانسازی تحصیلی رابطه چندگانه دارند. نتایج مربوط به متغیرهای پیامد، آشکار ساخت که خودناتوان سازی با عملکرد تحصیلی بعدی رابطه منفی، و با نگرش نسبت به تقلب و اقدام به آن رابطه مثبت دارد. در پایان، رابطه بین هدفهای پیشرفت و خودناتوان سازی از نظر برخی مسایل فرهنگی و بافت تعلیم و تربیت مورد بحث قرار میگیرند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
An Investigation of the Relatioanships between Some Important and Relevant Antecedents of Academic Self-handicapping and Its Relationship with Selected Consequences in Ahvaz Ninth-grade
نویسندگان [English]
- H. Shokrkon 1
- E. Hashemi Sheikhshabani 2
- B. Najjarian 3
1 -
2 -
3 -
چکیده [English]
In the present study, the relationships of some personality and motivational antescendents of using academic self-handicapping strategies with the last variable have been examined. In addition, the relationships of self-handicapping with some important consequences were investigated, too. Appropriate scales from Patterns of Adaptive Learning Scales (PALS) were given to 436 ninth-grade students selected by multi- stage random sampling method, from 14 boy high schools in the city of Ahvaz, Iran. The results indicated that of all the performance (approach and avoidance) goals, only parents’ performance goal was correlated positively with academic self-handicapping, and of the mastery goals only student’s mastery goal had a negative correlation with academic self-handicapping. The examination of multiple goal profiles revealed that student’s performance approach and avoidance goals have no effect on using self-handicapping strategies with or without student’s mastery goal. The other findings indicated that skepticism about the school relevance for future success positively, and academic efficacy and prior academic performance negatively predicted academic self handicapping. Hierarchical Regression analyses indicated that all of the predictor variables have multiple relationship with academic self-handicapping. Moreover, self-handicapping was negatiely correlated with subsequent academic performance and positively with attitudes toward cheating and cheating behavior. Finally, some explanations were given to shed light on the findings of the study.
کلیدواژهها [English]
- academic self-handicapping
- achievement goals
- academic efficacy
Marachi, R., Gheen, M.H., & Midgley, C. (April, 2000). Comparisons of elementary, middle, and high school teachers’ beliefs and approaches to instruction using a goal orientation framework. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association. New Orleans, Louisiana.
Patrick, H., Ryan, A. M., & Pintrich, P.R. (1999). The diffrential impact of extrinsic and mastery goal orientations on males’ and females’ self- regulated learning. Learning and Individual Differences, 11(2), 153-171.