نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت‌ علمی‌ دانشکده‌ علوم‌ تربیتی‌ و روانشناسی‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز

2 دانشجوی‌ دکترای‌ روانشناسی‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز

3 - عضو هیأت‌ علمی‌ دانشکده‌ علوم‌ تربیتی‌ و روانشناسی‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز

10.22055/psy.2005.16356

چکیده

در مطالعه‌ حاضر، رابطه‌ برخی‌ پیشایندهای‌ شخصیتی‌ و انگیزشی‌ خودناتوان‌ سازی‌ تحصیلی‌ با این‌ متغیر مورد بررسی‌ قرار گرفت‌. به‌ علاوه‌، رابطه‌ خودناتوان‌ سازی‌ با برخی‌ پیامدهایش‌، نظیر عملکرد تحصیلی‌ بعدی‌، نگرش‌ نسبت‌ به‌ تقلب‌ و اقدام‌ به‌ آن‌ بررسی‌ شد. 436 دانش‌آموز پسر سال‌ اول‌ دبیرستان‌ به‌ صورت‌ تصادفی‌ چندمرحله‌ای‌ انتخاب‌ شدند و پرسشنامه‌های‌ اقتباس‌ شده‌ از PALS توسط‌ آنها تکمیل‌ گردید. نتایج‌ نشان‌ داد که‌ از بین‌ هدفهای‌ تبحری‌، تنها هدف‌ تبحری‌ دانش‌آموز با خود ناتوان‌ سازی‌ رابطه‌ (منفی‌) داشت‌. به‌ علاوه‌، غیر از هدف‌ عملکردی‌ والدین‌، هیچ‌ یک‌ از هدفهای‌ عملکردی‌ (عملکردگرا و عملکردگریز) دانش‌آموز، کلاس‌ و معلم‌، خودناتوان‌سازی‌ را پیش‌بینی‌ نکردند. تحلیل‌ کوواریانس‌ نشان‌ داد هدفهای‌ عملکردگریز خواه‌ با هدفهای‌ تبحری‌ همراه‌ شوند خواه‌ نشوند، اثری‌ روی‌ درگیری‌ در خودناتوان‌ سازی‌ ندارند. سایر نتایج‌ نشان‌ داد که‌ متغیرهای‌ کارآمدی‌ تحصیلی‌ و عملکرد تحصیلی‌ قبلی‌ به‌ صورت‌ منفی‌ و بدبینی‌ به‌ مدرسه‌ به‌ صورت‌ مثبت‌ خودناتوان‌سازی‌ را پیش‌بینی‌ کردند و بین‌ دو گروه‌ قومی‌ (فارس‌ و عرب‌زبان‌) در استفاده‌ از راهبردهای‌ خودناتوان‌سازی‌ تفاوتی‌ مشاهده‌ نشد. تحلیل‌ رگرسیون‌ سلسله‌ مراتبی‌ نشان‌ داد که‌ کلیه‌ متغیرهای‌ پیش‌ بین‌ با خودناتوان‌سازی‌ تحصیلی‌ رابطه‌ چندگانه‌ دارند. نتایج‌ مربوط‌ به‌ متغیرهای‌ پیامد، آشکار ساخت‌ که‌ خودناتوان‌ سازی‌ با عملکرد تحصیلی‌ بعدی‌ رابطه‌ منفی‌، و با نگرش‌ نسبت‌ به‌ تقلب‌ و اقدام‌ به‌ آن‌ رابطه‌ مثبت‌ دارد. در پایان‌، رابطه‌ بین‌ هدفهای‌ پیشرفت‌ و خودناتوان‌ سازی‌ از نظر برخی‌ مسایل‌ فرهنگی‌ و بافت‌ تعلیم‌ و تربیت‌ مورد بحث‌ قرار می‌گیرند.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

An Investigation of the Relatioanships between Some Important and Relevant Antecedents of Academic Self-handicapping and Its Relationship with Selected Consequences in Ahvaz Ninth-grade

نویسندگان [English]

  • H. Shokrkon 1
  • E. Hashemi Sheikhshabani 2
  • B. Najjarian 3

1 -

2 -

3 -

چکیده [English]

In the present study, the relationships of some personality and motivational antescendents of using academic self-handicapping strategies with the last variable have been examined. In addition, the relationships of self-handicapping with some important consequences were investigated, too. Appropriate scales from Patterns of Adaptive Learning Scales (PALS) were given to 436 ninth-grade students selected by multi- stage random sampling method, from 14 boy high schools in the city of Ahvaz, Iran. The results indicated that of all the performance (approach and avoidance) goals, only parents’ performance goal was correlated positively with academic self-handicapping, and of the mastery goals only student’s mastery goal had a negative correlation with academic self-handicapping. The examination of multiple goal profiles revealed that student’s performance approach and avoidance goals have no effect on using self-handicapping strategies with or without student’s mastery goal. The other findings indicated that skepticism about the school relevance for future success positively, and academic efficacy and prior academic performance negatively predicted academic self handicapping. Hierarchical Regression analyses indicated that all of the predictor variables have multiple relationship with academic self-handicapping. Moreover, self-handicapping was negatiely correlated with subsequent academic performance and positively with attitudes toward cheating and cheating behavior. Finally, some explanations were given to shed light on the findings of the study.

کلیدواژه‌ها [English]

  • academic self-handicapping
  • achievement goals
  • academic efficacy
دریس‌، عصمت‌ (1377). بررسی‌ تهدید به‌ تنبیه‌ خفیف‌ و شدید بر نگرش‌ نسبت‌ به‌ تقلب‌ و اقدام‌ به‌ آن‌ در دانش‌آموزان‌ دختر سال‌ سوم‌ راهنمایی‌ شهر اهواز. پایان‌ نامه‌ کارشناسی‌ ارشد، دانشکده‌ علوم‌ تربیتی‌ و روانشناسی‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز.
نعامی‌، عبدالزهرا (1372). بررسی‌ تهدید به‌ تنبیه‌ خفیف‌ و شدید بر نگرش‌ نسبت‌ به‌ تقلب‌ و اقدام‌ به‌ آن‌ در دانش‌آموزان‌ پسر سال‌ سوم‌ راهنمایی‌ شهر اهواز. پایان‌ نامه‌ کارشناسی‌ ارشد، دانشکده‌ علوم‌ تربیتی‌ و روانشناسی‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز.
نعامی‌، عبدالزهرا، شکرکن‌، حسین‌ (1376). بررسی‌ تأثیر تهدید به‌ تنبیه‌ شدید در مقایسه‌ با تهدید به‌ تنبیه‌ خفیف‌ در ایجاد نگرش‌ منفی‌ نسبت‌ به‌ تقلب‌ و اقدام‌ به‌ آن‌ در دانش‌آموزان‌ پسر سال‌ سوم‌ راهنمایی‌ شهرستان‌ اهواز. مجله‌ علوم‌ تربیتی‌ و روانشناسی‌، دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز. بهار و تابستان‌، شماره‌های‌ 1 و 2.
یعقوبی‌ ممقانی‌، حسن‌ (1374). بررسی‌ رابطه‌ جهت‌گیری‌ هدفی‌ والدین‌ با راهبردهای‌ یادگیری‌ فرزندان‌. پایان‌ نامه‌ کارشناسی‌ ارشد، دانشکده‌ علوم‌ تربیتی‌ و روانشناسی‌ دانشگاه‌ تهران‌.
 
 
 
Anderman, EM., Griesinger, T., & Westerfield, 0. (1998). Motivation and cheating during early adolescence. Journal of Educational Psychology, 90(1), 84-93.
Bergias, S. & Jones, E. (1978). Drug choice as a self-handicapping strategy in response to noncontingent success. Journal of Personality and Social Psychology, 36, 405-417.
Butler, R. (1987). Task-involving and ego-involving properties of evaluation:
Effects of different feedback conditions on motivational perceptions, interest and performance. Journal of Educational Psychology, 79, 474-482.
Dweck, C.S. (1986). Motivational processes affecting learning. American Psychologist, 41, 1040-1048.
Dweck, C.S., & Leggett, EL. (1988). A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95, 256-273.
Eronen, S., Nurmi, J.E., & Salmela A., K. (1998). Optimistic, defensive- pessimistic, impulsive and self-handicapping strategies in university environments. Learning and Instruction, 8(2), 159-177.
Friedel, J., Hruda, L., & Midgley, C., (2001). When children limit their own learning: The relation between peceived parent achievement goals and children’s use of avoidance behaviors. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Seattle, WA.
Harachiewicz, J.M., Barron, K.E., John, T.M., Carter, S.M., & Elliot, A.J. (2000). Short-term and long-term consequences of achievement goals: Prediecting interest and performance over time. Journal of Educational Psychology, 92, 31 6-330.
Kaplan, A., & Midgley, C. (1997). The effect of achievement goals: Does level of academic efficacy make a difference? Contemporary Educational Psychology, 22, 415-435.
Marachi, R., Gheen, M.H., & Midgley, C. (April, 2000). Comparisons of elementary, middle, and high school teachers’ beliefs and approaches to instruction using a goal orientation framework. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association. New Orleans, Louisiana.
McLnerney, M.D., Roche, A.L., Mclnerney, V., & Marsh, W.H. (1997). Cross-cultural perspectives on school motivation: The Relevance and Application of Goal Theory. American Educational Research Journa4 34, 207-236.  
McLnerney, M.D., Yeung, A.S., & Melnerney, V. (2001). Cross-cultural validation of the Inventory of School Motivation (ISM): Motivation orientations of Navajo and Anglo students. Journal of Applied Measurerient, 2(2), 134-152.
Meece, J.I., Blumenfeld, P.C. & Hoyle, R.H. (1988). Students’ goal orientations and cognitive engagement in classroom activities. Journal of Educational Psychology, 80, 5 14-523.
Middleton, M., & Midgley, C. (1997). Avoiding the demonstration of lack of ability: An under-explored aspect of goal theory. Journal of Educational Psychology, 89, 710-718.
Midgley, C., & Urdan, T. (2001). Academic self-handicapping and achievement goals: A further examination. contemporary Educational Psychology, 26, 61-75.
Midgley, C., Arunkumar, R., & Urdan, T.C. (1996). “If I don’t do well tomorrow, there’s a reason”: Predictors of adolescents’ use of self-handicapping strategies. Journal of Educational Psychology, 88, 423-434.
Midgley, C., Maehr, M.L., Hruda, L.Z., Anderman, E., Anderman, L., Freeman, K.E., Oheen, M., Kaplan, A., Kumar, R., Middleton, M.J., Nelson, J., Roeser, R., & Urdan, T., (2000). Manual for the patterns of Adaptive Learning Scales (PALS) Ann Arbor, MI: University of Michigan.
Nicholls, 1G., & Miller, A.T. (1984). Reasoning about the ability of self and others: A developmental study. Child Developmeru, 55, 1990-1999.
Oleson, K.C., Butso, N.E., Foster, J.H., Lee, E.S., Ridberg, R.B., & Seldera, M.A. (2000). Achievement goals of overachievers and seif-hadicappers. Paper presented at the l annual meeting of the society for personality and social psychology: Nashville.
Patrick, H., Ryan, A. M., & Pintrich, P.R. (1999). The diffrential impact of extrinsic and mastery goal orientations on males’ and females’ self- regulated learning. Learning and Individual Differences, 11(2), 153-171.
Prapavessis, H., & Grove, J.R. (1998). Self-handicapping of culture and context on students’ motivational orientation: In F. Salili, C.Y. Chiu, & Y.Y. Hang (Eds.), Students motivation. The culture and context of learning (pp 221-252). New York: Planum Press.
Thompson, T., & Richardson, A. (2001). Self-handicapping status, claim self handicaps and reduce practice effort following success and failure feedback. British Journal of Educational Psychology.
Urdan, T., & Midgley, C. (2001). Academic self-handicapping: What we know. What more there is to learn. Educational Psychology Review, 13, 115-138.
Urdan, T. & Midgley, C., & Anderman, E. (1998). The role of classroom goal structure in students’ use of self-handicapping strategies. American Educational Research Journa4 35, 101-122.
Zuckerman, M., Kieffer, S.C., & Knee, R. (1998). Consequences of self-handicapping: Effects on coping, academic performance, and adjustment. Journal of Personality and Social Psychology, 74(6), 1619-1628.